Van een hoop staal tot een juweeltje!
Inhoud blog
  • De ankerlier wordt verwijderd en er wordt een nieuwe voetplaat gebouwd.
  • De deuren van de stuurhut.
  • Handgrepen voor stuurhut en roef van de boot.
  • Inlassen van de spanten in de romp
  • Het casco: klik op de foto voor een vergroting.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    De restauratie van een motorjacht.
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ankerlier wordt verwijderd en er wordt een nieuwe voetplaat gebouwd.
    De oude halfrotte ankerliervoet dient als maatvoering voor de nieuwe, uit één stuk ditmaal.








    20-06-2010, 21:24 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De deuren van de stuurhut.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De deuren werden uiteraard vervaardigd uit het zelfde hout als de handgrepen, gelukkig had ik nog een oude originele deur als voorbeeld.

    Al zeg ik het zelf, nooit gedacht dat ik van een stel ruwe balken twee fraaie deuren kon maken!

    20-06-2010, 20:01 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handgrepen voor stuurhut en roef van de boot.

    De handgrepen dienen op voorhand gemaakt te worden omdat de juiste maten op de staalbouw van de boot dienen overgenomen te worden voor de definitieve bevestiging achteraf.

    Ze zijn vervaardigd uit iroko- hout, een afrikaanse houtsoort die dezelfde eigenschappen van teak heeft. Goed weersbestendig dus.
    In tegenstelling tot teak wordt deze houtsoort niet gewonnen in de afrikaanse oorlogsgebieden.
    Aan teakhout wordt daar grof geld verdient dat dan weer omgezet wordt in wapens...   
                            
                   
                                                                                                                    
                                                                   

    20-06-2010, 19:52 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    11-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inlassen van de spanten in de romp
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als versteviging voor de romp en om later de isolatie van het schip makkelijker te laten verlopen heb ik spanten geplaatst.
    Elke spant wordt ingeslepen en met de hand geplooid, dan volgt het aanpassen aan de binnenzijde van de romp.
    Enkele malen in en uit de boot om nog wat bij te plooien is niet te vermijden, met af en toe stramme spieren als gevolg!

    11-04-2010, 11:22 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het casco: klik op de foto voor een vergroting.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo zag het casco er begin september 2009 uit, veel is er uiterlijk nog niet veranderd.
    Koning winter komt nu roet in het eten strooien dus concentreren we ons op werk dat binnen kan gebeuren.
    Als roestbescherming wordt wel hier en daar wat zinkverf aangebracht (koudgalvanisatie).

    Al bij al is het casco van dit 12 meter-yacht nog in redelijk goede staat als je bedenkt dat ze jaren onaangeroerd en onbeschermd de weerselementen moest trotseren, en dit zonder ramen!

    De vorige eigenaar heeft het binnenin volledig uitgebroken, wellicht niet met de bedoeling het te laten verkommeren.....

    05-01-2010, 16:17 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De motor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De motor, of toch het arm schaap dat er nu erg armzalig bijligt, is een zescylinder Mercedes-diesel afkomstig van een vrachtwagen.
    Eén van de eerste motoren met directe inspuiting in serie gebouwd, en bij juist gebruik en regelmatig onderhoud onverwoestbaar....naar verluidt. (Daimler-Benz OM 352) We zullen zien!

    05-01-2010, 15:45 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom op mijn boot!
    Wat bezielt die man toch om van een oud wrak dat net niet uit elkaar valt een project van jaren te maken?

    De een gaat schaken, de ander volleyballen, of pinten drinken... 
    En ik ga m'n boot bouwen.

    Ik hou jullie via deze blog op de hoogte van de activiteiten rond de opbouw van dit project.

    Regelmatig een verslag met nieuw fotomateriaal en een persoonlijke kijk op een toch wel zeer technische hobby.

    05-01-2010, 11:51 Geschreven door Alain Franck

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (12 Stemmen)
    Archief per week
  • 14/06-20/06 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 04/01-10/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs