Mijn schoolklasje.
Inhoud blog
  • Thema Vaderdag
  • Thema rond sociale vaardigheden
  • Thema piraten
  • Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !
  • Thema Lente : snoezige babydieren

    Zoeken in blog



    23-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Vaderdag

    Thema rond Vaderdag : “Groen, blauw, geel, mijn papa kan veel !”

    We begonnen onze veertien dagen over Vaderdag met een gesprek over onze papa’s. Wat doen onze papa’s zoal, wat zijn hun hobby’s, wat vinden ze leuk en wat niet leuk. We begonnen onmiddellijk ons versje aan te leren zodat we het zelfstandig zouden kunnen voordragen op zondag 14 juni.

    Als geschenk gingen we een schilderij voor papa maken. Daarom zijn we begonnen met het observeren van schildersspullen. Maandagnamiddag mochten we een bezoek brengen aan het atelier van meest Noël.

    Hij heeft ons stap voor stap uitgelegd hoe we uiteindelijk tot een schilderij komen.

    We zijn begonnen met het observeren van verschillende vazen. Er waren grote en kleinere vazen in verschillende kleuren. Het grote doek waar we gingen op schilderen werd in twee stukken geknipt. Aan elk doek konden acht kleuters schilderen, vier aan elke zijde.

    Met potlood mocht elke kleuter een vaas ontwerpen. Deze werd nadien met hoofdkleuren ingekleurd. Daarna mochten we even pauzeren om de verf te laten drogen. Eens de vers droog was, gingen we verder met het versieren van de vazen. Daarvoor kregen we nog wat extra kleuren en nu mochten we ook verschillende kleuren met elkaar mengen. Langzaamaan kreeg het doek meer vorm en kleur.

    In overleg met An, de vrouw van meester Noël, werd besloten om de achtergrond in het blauw te schilderen. De kleuters mochten wit en blauw met elkaar mengen. Voorzichtig moesten we rond de vazen verven, zodat de kleuren niet met elkaar werden vermengd. Het resultaat was mooi.

    Ik stond versteld dat de kleuters zo lang actief en geconcentreerd bleven met deze activiteit. Bedankt meester Noël voor de begeleiding. Bedankt An om samen met ons terug naar school te wandelen. We vonden het tof !

    De dagen die daarop volgden werden voornamelijk gevuld met het schilderen van een kunstwerk voor papa. Vol enthousiasme en creativiteit begonnen de kinderen te tekenen en te schilderen. Het resultaat was verbluffend. Proficiat sloebers !

    We leerden een lied : ‘Papa is de beste’. Het was de bedoeling om dit op ons estafettespel voor de papa’s te zingen, maar zijn dit jammer genoeg vergeten.

    We hebben ook nog een uitnodiging voor onze tentoonstelling gemaakt. Als kaartje voor Vaderdag kreeg elke papa een uitnodiging om naar de tentoonstelling van zijn eigen schilderij te komen. Deze uitnodiging werd met ecolineverf ingekleurd. De dagen vlogen voorbij door de voorbereidingen van Vaderdag.

    We leerden de letter ‘P’ kennen en herkennen tussen allerlei andere letters. Deze activiteit ging heel vlot.

    We hebben papa’s in rijen gerangschikt. De papa met de blauwe pet mocht als eerste in de rij staan, de papa met de rode pet stond op de tweede plaats, enz …

    We hebben wegwijzers gevolgd naar …

    We hebben met de bal leren dribbelen en naar de goal geschopt.

    We hebben een beroep uitgebeeld en de andere kleuters moesten raden welk beroep het was. Deze opdracht was niet zo eenvoudig, vooral het uitbeelden was moeilijk.

    Op 9 juni was er opnieuw een kleuter jarig. Vele gelukwensen Jo met je verjaardag ! Vol overgave vertelde Jo over de spulletjes uit zijn ik-doos.

    Vrijdag 12 juni was het eindelijk zover. We mochten in de namiddag samen met onze papa’s spelletjes spelen. We werden in drie groepen onderverdeeld. Elke groep kreeg een kleur en mocht een naam zoeken. De papa’s dribbelden om ter snelst met een bal, tussen kegels, en liepen terug met hun kleuter aan de hand. Nadien werden de kleuters zo snel mogelijk naar de andere zijde gebracht door de papa’s die de kleuters heel snel aan elkaar door gaven. De papa’s mochten maar pas lopen als ze geen kleuter in hun armen hadden en de kleuters mochten de grond niet raken. Daarna mochten de papa’s puzzelstukken uit een plastic kom, met allerlei ander materiaal, halen en aan hun sloebers geven. De kleuters hadden dan de opdracht om zelfstandig de puzzel te maken. Toen werd het tijd voor een krachtmeting met het touwtrekken. Als laatste activiteit werd zo snel mogelijk een ballon door de benen doorgegeven. De laatste papa’s mochten de ballon doen knallen door met hun buiken tegen elkaar te duwen.

    De strijdlustige sfeer van de papa’s en kleuters was prachtig. De uitslag van deze estafette was 11 punten voor de drie groepen. Een mooier resultaat konden we ons niet voorstellen.

    Als afsluiter kreeg iedereen een drankje en vers fruit dat in stukjes was gesneden.

    Bedankt papa’s en sloebers van groep 3 voor de mooie namiddag.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena














    23-06-2009, 21:34 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema rond sociale vaardigheden

    Thema rond sociale vaardigheden : “Gewoon anders”

    Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen, …

    Nadien gingen we met z’n allen op zoek naar gelijkenissen. Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten, …

    We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters: Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf heeft de grootste handen.

    Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van Rijckeghem.

    We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. “Wie heeft jouw naam gezegd? “ Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.

    Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen? Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?

    Termen als blind, doof, beperking en handicap werden aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn blinde kompaan.

    Aan de hand van het boek ‘Raar is niet stom’ van Henk Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in ’t Vurstje te Evergem voor.

    Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te wachten om naar Evergem te rijden.

    Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.

    Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken. Wat was die heerlijk!

    Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien en mijn dochter Liefke om te helpen begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een dikke pluim voor mijn sloebers!

    In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!

    Woensdag stond Norah in het middelpunt van de belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena

















    01-06-2009, 19:41 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema piraten

    Thema piraten: “Wij zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.”

    Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op, …

    Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.

    In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en dolken uit Willems koffer.

    Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen. Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden zinken.

    Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en 3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen, naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter die in de hals van de fles zat.

    Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.

    Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.

    Maandagnamiddag gingen we met z’n allen op zoek naar ‘De schat’! We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat. We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker naar de schat brengen en … Inderdaad, diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee klassen.

    Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en gezocht welke sleutel paste op de schatkist.

    We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een piratendrankje en piraten diploma.

    Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens het project ‘Sam de verkeersslang’.

    Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij horen is hier letterlijk van levensbelang.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena


















    01-06-2009, 19:27 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    18-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Moederdag : Mama wat ruik je lekker !

    Thema Moederdag : “Mama wat ruik je lekker !”

    We begonnen onze week met het vieren van Bente’s verjaardag. Proficiat jongen met je 5de verjaardag!

    Daarna hebben we het geheugen van onze sloebers even opgefrist. Wat weten we over het feest voor mama ? Wat is Moederdag ? Daarnaast wilden we ook wat meer te weten komen over onze mama’s. Gaat mama uit werken of niet ? Welke job heeft mama ? Welke hobby’s heeft mama ?

    In het godsdienstmoment vroegen we ons af wat ons mama blij maakt, verdrietig, boos of bang. De kleuters konden heel wat aanbrengen. Ze wisten heel goed waar ze hun mama een plezier kunnen mee doen of wat mama niet leuk vind. We leerden twee liederen aan, namelijk ;‘Mama van mij’ en ‘Rijen, rijen, rijen naar mijn mama lief’. Deze liederen hebben de mama’s gehoord tijdens het gezellig samenzijn, omwille van Moederdag, op vrijdagnamiddag.

    Natuurlijk kon een versje niet ontbreken. Het was de bedoeling dat de kleuters dit zelfstandig konden brengen op Moederdag, naast de andere leuke verrassingen.

    Het meest interactief moment was er wanneer de kleuters allerlei geurtjes mochten meebrengen naar school. Er was een grote variëteit aan parfums, shampoos, badschuim en zeepjes. Enkele kleuters hadden ook verse kruiden mee uit de tuin. Ze brachten zelf aan hoe je het best kon genieten van deze kruiden. Je moest de kruiden in je handpalmen leggen en dan je handen over elkaar wrijven. Deze wrijving versterkte de geur van het kruid. Er waren ook specerijen, welruikende bloemen en enkele takjes potpourri. Bedankt voor het grote assortiment. Op deze wijze deden de kleuters heel wat eraringen op in verschillende geuren. Ze ontdekten ook dat de ene kleuter een bepaalde geur graag had en een andere kleuter helemaal niet. Dit vond ik een belangrijk gegeven, te aanvaarden en begrijpen dat smaken verschillen.

    Heel wat tijd en arbeid kroop in het maken van het geschenkje voor mama. We hebben zeepvlokken gemengd met wat badzeep en goed met elkaar gemengd. Dan deze brei heel hard kneden tot het een homogene massa werd. Met de deegrol werd de massa uitgerold om met een plastic vorm een beer, hartje, zon of ster te vormen. Ik kan alvast verklappen dat de kleuters dit met heel veel liefde deden.

    Het kaartje voor Moederdag, de bloem, werd door middel van een mal gemaakt. De kleuters legden de vorm op een blad en met een potlood tekenden ze er omheen om het daarna uit te knippen. Dit hebben ze voor elke kleur van de bloem herhaald. Voor het hartje van de bloem kregen de kleuters een blad waar de vorm reeds op stond. Deze hoefden ze enkel uit te knippen.

    Naast deze intense knutselactiviteiten was er gelukkig nog wat tijd om groepjes te maken van 4 of 5 voorwerpen. We leerden de letter ‘M’ van mama herkennen en zochten de letter tussen verschillende andere letters. We kleurden tekeningen in volgens een bepaalde legende. We legden een logische volgorde : in een kookboek een gerecht zoeken, de ingrediënten aankopen, de deeg maken en in de oven steken, de tafel dekken en uiteindelijk de cake opeten.

    We hebben ook met de instrumenten gewerkt. We vormden twee rijen door rug aan rug tegen elkaar te zitten. In elke rij zaten vijf kinderen met elk een verschillend instrument. De kleuters van de eerste rij mochten om beurt met hun instrument lawaai maken. De kleuter van de tweede rij die hetzelfde instrument had, mocht antwoorden door geluid te maken met zijn instrument. De andere instrumenten bleven dan stil. De activiteit verliep vlot, hoewel dit niet zo evident is.

    Op dinsdag 5 mei was het de beurt aan Emeline om haar verjaardag te vieren in de klas. Een dikke proficiat met je 5de verjaardag.

    Vol spanning keken we uit naar vrijdagnamiddag, wanneer onze mama’s naar school zouden komen. We hebben, na het zingen van de liedjes, samen een gezellige wandeling gemaakt. Nadien werden de mama’s in de eetzaal ontvangen om er een kop koffie of thee te drinken, samen met een heerlijk ijsje.

    De kapoenen mochten buiten hun ijsje opeten en nadien zich volledig uitleven op de kleuterspeelplaats.

    Het was een gezellige namiddag.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena














    18-05-2009, 17:31 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thema Lente : snoezige babydieren

    Thema Lente : ‘Snoezige babydieren’

    Het was aangenaam om elkaar wel en gezond terug te zien na twee weken vakantie. Daarom werd in het onthaal meer tijd vrij gemaakt als anders om elk kind de mogelijkheid te geven over zijn vakantie te vertellen. Wat me opviel was dat geen enkel kind spontaan over Pasen vertelde, hoewel dit nog maar een week geleden was. In kinderogen is dit blijkbaar al heel lang voorbij.

    Nadien hebben we naar prenten en boeken gekeken, waarin allerlei informatie stond over babydieren (vooral naar de boerderij gericht). De kleuters kenden al heel wat namen van babydieren zoals een veulen, kalf, lammetje, kuiken, big, …

    In de namiddag mochten we bij Milan Stadeus thuis babydieren bezoeken.

    Eerst gingen we naar de schapen en geitjes hun baby’tjes kijken. Van op de weide konden we ook de kalfjes van boer De Munck in het gras zien liggen. Daarna mochten de kleuters in kleine groepjes naar de konijntjes gaan kijken. Ssst, want de konijntjes houden niet van veel lawaai.

    Toen werd het voor heel wat kleuters tijd om even de benen te strekken in de prachtige tuin. Er waren mogelijkheden genoeg ; de trampoline, de boomhut, voetballen, met auto’s of tractors rond rijden, in de zandbak spelen of geanimeerd worden door zus Fedra. Als kers op de taart werden de kleuters getrakteerd op een koekje en drankje. We rondden onze excursie af met een bezoekje aan de verschillende soorten kippen , fazanten en eenden. Babydieren konden we daar nog niet van zien. Daarvoor was het nog te vroeg.

    Amaai, wat was dat een prachtige dag. De kinderen hebben volop genoten !

    Bedankt papa en mama van Milan voor het gezellig onthaal. Bedankt mama van Matteo om te rijden.

    Als rode draad in het godsdienstmoment werd het verhaal van ‘De ark van Noach’ verteld. Als afsluiter hebben we samen een grote puzzel van de ark gemaakt.

    We hebben door middel van een weegschaal kunnen zien wat zwaarder of lichter was. We hebben speelgoed, koekendozen en … gewogen. Nadien hebben we eens goed nagedacht bij het invullen van het werkblaadje ‘Welk dier weeg het zwaarst’. Dit gaf geen enkel probleem. Knap !

    We leerden wat snel en traag is. We leerden snel stappen en traag lopen. Ja da’s niet hetzelfde alhoewel dit voor heel wat sloebers geen verschil uitmaakt.

    Met dieren vormden we rijen ; de kip mocht eerst staan, dan kwam de koe aan de beurt, enz … Deze oefening was niet voor alle kleuters vanzelfsprekend.

    Tussendoor leerden enkele kleuters een matrix oplossen (zie foto blog 6).

    Buiten hebben en we een raadselspel gespeeld.

    - Ik ben heel groot, heb een lange snuit en grote oren. Ik speel een beetje trompet. Ik ben …

    - Ik lust heel graag bananen, kan heel goed klimmen en lijk een beetje op mensen. Ik ben …

    - Ik ben zwart met wit, waggel een beetje en hou van de kou. Ik heb vleugels maar kan niet vliegen. Ik …

    - Ik heb geen poten en kruip over de grond. Ik ben heel lang en een beetje gevaarlijk. De eerste letter van mijn naam is    een S. Ik ben …

    - Ik heb hele mooie vlekken op mijn huid en heb een lange nek. Ik kan bij de hoogste blaadjes in de boom. Ik ben …

    Vraag het maar eens aan je sloeber, die weet vast het antwoord.

    Met juf Lisa leerden we wat meer over de woonplaats van de dieren. In welk hok woont een hond, een kip, een konijn, ..? Geluiden van dieren herkennen was ook een leuke activiteit.

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena














    01-05-2009, 10:03 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar Pasen

    Thema Pasen : ‘Op weg naar Pasen’

    We startten ons nieuw thema met het vieren van Louis zijn verjaardag. Opnieuw een sloeber uit de klas die 5 jaar werd.

    In een kringgesprek verwoordden de kleuters wat ze wisten over Pasen en hoe je kan zien dat dit feest dichterbij komt. We versierden de klas met paaseieren aan de hand van een spel. We wierpen om beurt met de dobbelsteen. Het aantal ogen van de steen bepaalde uit welke mand je een eitje mocht pakken. Kindjes die het cijfer 1 wierpen, hadden pech, want in dit mandje lagen geen eieren. De kleuters gingen sportief om met deze spelregel.

    We hebben diep nagedacht over de vraag : ‘Wie was er het eerst, de kip of het ei !’. Een leerrijk moment waarbij de kleuters argumenten aanbrachten om hun eigen theorie te staven. Toch moest de juf toegeven dat ze het correcte antwoord niet weet. Heeft iemand van de ouders een antwoord op de vraag wat er eerst was ? Het liedje dat we hebben aangeleerd gaat over deze bewuste vraag.

    In ons versje over het kippetje Hukkepuk hebben we extra aandacht besteed aan de dagen van de week. Voor enkele kleuters was dit vanzelfsprekend voor een andere groep niet zo evident. De symbolen die we in de klas gebruikten om de dagen van de week aan te leren, zitten in het groene mapje.

    We mochten mandjes met eieren vullen. De hoeveelheid eieren die in het mandje moesten, konden we zien op het getal- of cijferbeeld dat naast het mandje stond afgebeeld. Een grote groep kleuters kon reeds cijfers lezen en had geen behoefte aan getalbeelden ( ). Nadien hebben de kleuters deze oefening op een werkblaadje gemaakt.

    We gingen op uitstap naar het kippenhok in de school en bij juf Noena thuis. We observeerden hoe het pluimvee eet, zich voortbeweegt, geluiden maakt, het verschil tussen een jongen of een meisje …

    De kippen van juf Noena hadden 7 eieren gelegd. Die hebben we de dag daarna opgegeten. Mmm wat was dat lekker. We zagen hoe je een eitje kan koken of op verschillende wijzen bakken in de pan. We leerden nieuwe woorden als dooier, eierschaal en eiwit.

    Tijdens het godsdienstmoment werden verschillende Bijbelverhalen verteld. Het begon met de intrede van Jezus in Jeruzalem. Daarna vierde Jezus met zijn vrienden het Paasmaal. Dit hebben wij ook gevierd met de vriendjes van de klas. We kregen elk een stukje brood en wijn (druivensap).

    Omdat Marit in de Paasvakantie jarig is, hebben we die op 2 april gevierd. De koekjes waren heerlijk !

    Vrijdagmorgen wilden we zo snel mogelijk in de klas. We hoopten dat de Paasklok was langsgekomen maar … we konden niet in onze klas. De deur was op slot en juf had de sleutel niet. Gelukkig had de klok een plan achtergelaten dat ons zou helpen om de sleutel te vinden. We gingen samen op zoek en Jan vond de sleutel. Nieuwsgierig gingen de kleuters de klas binnen op zoek naar hun mandje met eieren. Het was fantastisch dat de klok in ons klasje kwam.

    Bedankt ouders, familie en vrienden voor jullie bijdrage voor Broederlijk delen. Enkel ons klasje haalde al 100 euro op !

    Lieve groetjes en geniet van jullie vakantie,

    Juf Lisa en Noena














    03-04-2009, 22:18 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    27-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeken in alle hoeken

    Thema jeugdboekenweek : boeken in alle hoeken !

    Tijdens het project water lag de klemtoon op het actief exploreren. In de jeugdboekenweek lag de nadruk voornamelijk op taal. Er werd verteld, voorgelezen uit boeken en letters moesten worden herkend. Er werd nagedacht over de vraag waarom boeken belangrijk zijn.

    De kleuters beseften heel goed dat het belangrijk is om te kunnen schrijven en lezen als je groter wordt.

    We zagen een kookboek, telefoonboek, strip, voelboek, muziekboek, adressenboek (De Klapper) en heel wat prentenboeken. Ook de kinderbijbel lag tussen onze verzameling boeken.

    De kleuters kregen de opdracht de letters van het woord ‘BOEK’ te herkennen. Dit wil niet zeggen dat onze kleuters kunnen lezen. Ze herkenden het woord ‘BOEK’ als afbeelding. Toch is dit een belangrijke oefening naar het voorbereidend leren lezen. Het verschil opmerken tussen letters.

    Door woordjes in stukjes te hakken en het juiste rijmwoord te zoeken, deden de kleuters ervaringen op met lettergrepen en klanken.

    Tussen alle boeken die in de klas lagen hebben we het dikste en het dunste boek gezocht Daartussen hebben we nog vier andere boeken gerangschikt van dun naar dik.

    De kleuters ontwierpen zelf het voorblad van hun persoonlijk boek en bedachten daarbij een titel voor hun boek. Het is de bedoeling thuis het boek verder af te werken, misschien samen met broer, zus of iemand van de ouders. Jullie zien maar of jullie sloeber er zin in heeft om het boek verder af te werken.

    Juf Lisa toonde zeven verschillende afbeeldingen die uiteindelijk een geheel vormden. De kleuters moesten zelf de tekst bij de afbeeldingen verzinnen. Zo konden ze min of meer zelf een verhaal maken.

    Er waren ook twee kleuters jarig namelijk Milan Stadeus en Kyara. Beide kleuters genoten van hun verjaardagsfeestje in de klas.

    Toen kwam er een varkentje met een lange snuit

    en ons tekstje is uit !

    Lieve groetjes,

    Juf Lisa en Noena










    27-03-2009, 15:14 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Project 'Water'

    Thema water : Is de vijver mooi en netjes,

    hebben vis en eend veel pretjes !

    Wat een boeiende week. We zouden nog langer rond dit thema kunnen werken maar … er zijn nog zoveel leuke en interessante onderwerpen om ervaringen over op te doen.

    Eerst en vooral wil ik mijn duopartner juf Lisa hartelijk welkom heten op onze school en in onze klas. Met een jonge spring in ’t veld wordt het vast en zeker nog boeiender in onze klas.

    Wij zijn met de ganse school van start gegaan met een toneelvoorstelling van Drup (mooie waterdruppel) en drop (een vervuilde waterdruppel). Deze druppels hebben ons door middel van een diavoorstelling duidelijk gemaakt wat er zoal met ons kostbaar water gebeurt op onze planeet. Daardoor voelt drop zich niet zo lekker. Wat wil je met zoveel vervuiling van het water door allerlei materiaal en chemische producten. Ook ‘Het grote waterlied’, met een belangrijke boodschap naar de mensen, is ons aangeleerd.

    Nadien hebben we de koppen bij elkaar gebracht en nagegaan waarom, waar en wanneer we water nodig hebben. De kleuters hebben zelf veel kunnen aanbrengen zoals, bloemen water geven, koffie zetten, kleren wassen, een lekkere drank maken voor als we dorst hebben, …

    We hebben aan den lijve ondervonden hoe water aanvoelt, hoe water smaakt en hoe het ruikt. Wisten jullie dat water kan verschillen van smaak ?

    De vijver bij juf Noena thuis en de Langelede hebben veel stof gegeven om naar te kijken, te benoemen, te voelen, over na te denken. We hebben zelfs het geluk gehad een vis en drie salamanders te kunnen vangen. Op onze terugweg naar school hebben we een bezoek gebracht aan een visser. Hij heeft ons uitgelegd en getoond hoe je moet vissen, met succes. Op enkele minuten tijd heeft de visser drie vissen gevangen. Terwijl de vis aan de vislijn hangt te bengelen, roepen de kleuters : “kijk de vis is aan het dansen !”.

    Er zijn 6 windes (visjes voor in de vijver) twee weken bij ons op bezoek geweest. Ideaal om te kunnen observeren hoe een vis zich beweegt in het water, hoe hij eet, waarvoor de kieuwen dienen, …

    Nu zwemmen de twee goudkleurige en vier zilverkleurige vissen dolgelukkig in het vijvertje bij juf Noena.

    We hebben geleerd hoe we water kunnen zuiveren met fijne steentjes, fijn en grof zand.

    Aan de hand van prenten werd uitgelegd hoe het water verdampt, een wolk vormt, door de wind wordt weggeblazen, de wolk groter en zwaarder wordt, hoe uiteindelijk waterdruppels naar beneden vallen in de vorm van regen.

    We hebben flessen gevuld met water. De ene fles is vol, de andere half vol en een fles die leeg.is. Ook hebben we zes flessen,allen gevuld met een andere hoeveelheid water, gerangschikt van leeg naar vol.

    We hebben gezien dat je sneller een fles kan vullen als je een beker gebruikt ipv een lepeltje.

    Begrippen van omsluiting hebben we aangeleerd met concreet materiaal. Plaats de gele eend vooraan in de vijver, het rode bootje in het midden van de vijver, de duiker naast de vijver,…

    Allerlei materiaal in een kom water leggen en kijken of het zinkt of drijft is een activiteit die de kleuters boeit. Zelf hebben ze heel wat vragen gesteld en uitgeprobeerd of hun voorspellingen juist zijn.

    Het is ons zelfs gelukt om muziek te maken met water. We hebben zeven flessen gevuld met een verschillend niveau van water. Daardoor hebben we zeven verschillende klanken te horen gekregen als je met een mes de flessen aantikt. Dit noemt men een water-orgel.We hebben ook kleuren laten dansen in een glazen kom, door een druppel verf in de kom met water te laten vallen.

    Woensdag 11 maart hebben we Matteo zijn verjaardag gevierd. Proficiat !

    Tijdens het godsdienst moment hebben we : verteld waanneer we water leuk vinden, wanneer we bang zijn van water. Tijdens een waterritueel namelijk samen de aquarium vullen,hebben weop prenten van Broederlijk delen gezien hoe kinderen in Indië aan een pomp water moeten halen. Op de prenten kon je ook zien hoe een priester doopt met water.

    Ook de veertigdagentijd is gestart. Dit wordt visueel voorgesteld door elke dag een voetafdruk in te kleuren.

    Het project is afgesloten met het gezamenlijk voorstellen van de verschillende projecten en een tentoonstelling in alle klassen.

    In onze klas is een kaneeldrankje uit Egypte aangeboden. Dit is met veel liefde klaargemaakt door jullie sloebers. Ze hebben ook de rand van het bekertje versierd met suiker. Dit is het recept :

    · 2 kaneelstaafjes (je kan ook poeder gebruiken)

    · 2.5 dl koud water

    · 3 theelepels suiker

    Je voegt de suiker en kaneel aan het water. Het water laten koken tot het een bruine kleur heeft.

    Je kan de drank warm drinken of laten afkoelen tot het koud is.

    Eventueel versieren met gemengde noten.

    In het laatste nummer van het tijdschrift’ Klasse voor ouders’(februari 2009) wordt vermeld hoe belangrijk het is om meer water te drinken. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je meer moet plassen. Op de personeelsvergadering is dit artikel besproken. Kinderen moeten de mogelijkheid hebben om steeds naar het toilet te kunnen. Het is ook belangrijk dat de jongens zittend plassen. Door zittend te plassen geraakt de urineblaas volledig leeg, wat gezonder is. Dit is niet het geval als je rechtop plast. Daarom is besloten om bij de kleutertjes de jongens niet meer staand te laten plassen. Misschien heeft je zoon hierover reeds een opmerking gemaakt en heb je nu een antwoord gevonden in dit schrijven.

    Mocht je hierover nog opmerkingen of vragen hebben, je bent steeds welkom.

    Hartelijk bedankt om zo talrijk ons project te komen afsluiten. We hebben genoten van deze mooie namiddag.

    Vele spetterende groeten,

    juf Noena en juf Lisa














    16-03-2009, 21:24 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Circus : 'De gekke leeuw'

    Circus : De gekke leeuw !

    We startten ons thema ‘Het circus’ door samen met de kleuters van juf Kris naar een video te kijken van Jo. Niet alle kinderen hebben in werkelijkheid al een circus kunnen bezoeken. Daarom vinden we naar deze video kijken de beste manier om zich in het thema in te leven. In de film hebben we de clowns, acrobaten en dieren aan het werk gezien. Er werden zelfs mensen uit het publiek in stukken gezaagd en doorboord met priemen. Gelukkig kwam iedereen ongedeerd weer uit de kist.

    Samen hebben we een naam gezocht voor ons circus. Het is ‘De gekke leeuw’ geworden (bedankt Remi). Als groepswerk is een poster ontworpen om reclame te maken voor ons circus.

    We hebben ons helemaal ingeleefd in de leefwereld van de clown. We hebben een boze, blije, bange en verdrietige clown uitgebeeld. Het ontbreekt de kleuters niet aan inlevingsvermogen. Knap !

    Het materiaal dat de kleuters hadden meegebracht, zorgde voor heel wat gezellige momenten.

    Donderdagnamiddag is clowntje Tierelie op bezoek geweest. Hij had een grote koffer meegebracht, waarin verschillende instrumenten zaten. We hebben deze eigenaardige instrumenten uitgeprobeerd en op de muziek en ritmes expressief gedanst. We mochten van clowntje Tierelie de koffer een volledige week op school houden. Joepie, zo kunnen we nog heel veel experimenteren met de instrumenten.

    Hoeveel kost een ingangskaartje voor het circus ? Hoe kan je de nummer van je zitplaats terugvinden ?

    Dit waren leuke momenten voor de kleuters. De twee bofkonten zaten aan de ingang en controleerden of het juiste bedrag werd betaald. Eens de ingang betaald, kregen ze een ingangskaart waarop de nummer van de zitplaats stond afgebeeld. Bij het betreden van het circus gingen we dus op zoek naar de juiste zitplaats door de nummer van de ingangskaart te vergelijken met de nummers die op de banken zijn gekleefd. Ook in het circus is men onderhevig aan de crisis. De eerste dag was de inkom 3 knopen, de volgende dag 4 en dit ging zo verder tot 5 knopen. Amaai, wat is het leven duur !

    We hebben een fanfare opgericht. Elke kleuter had een instrument en keek aandachtig naar de dirigent. Hij gaf aan wanneer we mochten spelen en hoe: hard of zacht.

    In het godsdienstmoment hebben we een verhaal gehoord over een dirigent en een trommel die niet wilden optreden. Daardoor mislukten de optredens tot ergernis van het publiek en de dansers. Het is dus belangrijk dat iedereen meewerkt als je samen iets wil bereiken. Maar het is even belangrijk elkaar te kunnen vergeven als je eens een mindere dag hebt en daardoor minder goed presteert. Elkaar vergeven is dus heel belangrijk in het leven.

    We hebben allerlei materiaal gerangschikt van weinig naar veel. Juf heeft het de kleuters wel moeilijk gemaakt. Drie verkleedstukken lijken een hoge berg maar zijn toch minder dan vijf kleine maskers.

    Dus … laat je niet foppen en tel eerst voor je spontaan roept : ‘daar ligt het meeste!’.

    De kleuters hebben prenten van een verhaal in een logische volgorde gelegd en de knopen van de clown gesorteerd op kleur en aantal gaatjes (2 of 4 ogen in de knoop).

    Naar het einde toe van ons thema zijn we echte feestgangers geworden.

    De aanzet is de verjaardag van Tobin en de afsluiter een knetter gek carnavalsfeest met een defilé op de catwalk en traktatie met frietjes.

    Vele knots gekke groetjes en een welverdiende vakantie,

    juf Noena












    02-03-2009, 20:12 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    19-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik hou van ...

    Een hart voor … !

    We starten onze week met het hartelijk verwelkomen van Lucas. Hij vervoegt onze klas en brengt de stand van de jongens op 12 tegenover 5 meisjes. Gelukkig laten deze laatste zich niet doen. Ze kunnen prima hun mannetje staan.

    Het boek ‘Houden van Jules’ door Max Velthuijs verduidelijkt op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier wat het woord ‘Houden van’ betekent. Ik zie het thema heel ruim; houden van mensen, dieren, planten, enz. … Marit en Bente hebben hun lievelingsdier meegebracht naar de klas. Een heel leuk moment. Marit haar hamster noemt Joske en Bente zijn konijn heet Pluisje. De foto’s spreken boekdelen,niet?

    Tijdens deze week is in de ganse school, van kleuter tot lager, gewerkt rond ‘Pesten’. Neen tegen pesten, wij houden daar niet van. Dit onderwerp is verschillende malen aan bod gekomen in verhalen, kringgesprekken en bespreken van verschillende prenten. De kleuters weten dat ze stop moeten zeggen bij een ruzie en onmiddellijk naar de leerkracht moeten gaan om het incident toe te lichten. Daar kan in alle rust worden gezegd, wie, wat gedaan heeft en waarom. Uiteindelijk nemen we samen een besluit, zeggen we sorry en trachten we geen ruzie meer te maken. Toch is dit voor deze jonge kleuters niet eenvoudig om geen duwtje te geven als je nu net dit speeltuig wilt, of een minder leuk woord te gebruiken om welke reden ook, speelgoed moeten delen met anderen, … Toch blijven we alert voor niet gepaste omgang met elkaar. Ons versje ging trouwens ook over dit onderwerp : ‘Hee, hee, ik speel mee.’.

    We hebben tijdens het godsdienst moment elkaar een hart gegeven en toegelicht waarom we het gaven.

    We hebben elkaar ook een pluim gegeven. We willen het goede in elkaar zien en dit in de spotlight zetten. Juf Kris en juf Angelique hebben ook een pluim gekregen voor de goede zorgen.

    We hebben een vredesritueel ingevoerd. Hebben twee kleuters ruzie, krijgen ze elk een helft van een verscheurd hart. Nadien krijgt één van de twee kleuters een kei met daarop een mond = ik mag praten. De andere kleuter krijgt een kei met daarop een oor = ik moet luisteren naar de ander. Nadien worden de keien gewisseld. Als iedereen zijn verhaal heeft kunnen doen, leggen we de ruzie bij en worden de twee helften van het hart bij elkaar gelegd. We hebben opnieuw een verenigd hart.

    We hebben gewerkt met een ‘Koffer vol gevoelens’. Daarin zitten afbeeldingen van de 4 verschillende gevoelens : blij, boos, bang en verdrietig. We hebben allerlei materiaal gesorteerd en op de juiste afbeelding geplaatst vb. bang van een spin, spuit, …

    We hebben een blij gezicht getrokken, een verdrietig, …

    We hebben afbeeldingen van situaties in de juiste doos gestopt vb. twee kindjes die met elkaar spelen = blij; iemand wordt uitgelachen,= verdrietig, …

    Elke sloeber heeft een elektronische kaart naar zijn ouders kunnen sturen. Twee maal klikken, papa’s en mama’s! Anders kan je de afbeelding niet zien.

    De kleuters hebben in een notendop vernomen wat ‘Lichtmis’ is. We kregen zowel van de mama van Kiana als van de leerlingen van het 6de leerjaar een heerlijke pannenkoek.

    We hebben hartjes verdeeld. Waar liggen de meeste en waar liggen de minste hartjes ?

    We hebben harten geordend van klein naar groot. Dit ging heel vlot.

    We hebben hartjes op een rij gelegd. Welk hart staat 1ste in de rij, wie de 2de, …

    Op donderdag 5 februari was Milan Van Rijckeghem jarig. Milan genoot van deze bijzondere dag en de gezellige sfeer tijdens het verjaardagsfeestje.

    Lieve groetjes met een hart voor de kleine sloebers,

    juf Noena










    19-02-2009, 20:53 geschreven door Noena  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Archief per week
  • 22/06-28/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs