Thema rond Vaderdag : Groen,
blauw, geel, mijn papa kan veel !
We begonnen onze veertien dagen over Vaderdag met een
gesprek over onze papas. Wat doen onze papas zoal, wat zijn hun hobbys, wat
vinden ze leuk en wat niet leuk. We begonnen onmiddellijk ons versje aan te
leren zodat we het zelfstandig zouden kunnen voordragen op zondag 14 juni.
Als geschenk gingen we een schilderij voor papa maken.
Daarom zijn we begonnen met het observeren van schildersspullen.
Maandagnamiddag mochten we een bezoek brengen aan het atelier van meest Noël.
Hij heeft ons stap voor stap uitgelegd hoe we
uiteindelijk tot een schilderij komen.
We zijn begonnen met het observeren van verschillende
vazen. Er waren grote en kleinere vazen in verschillende kleuren. Het grote
doek waar we gingen op schilderen werd in twee stukken geknipt. Aan elk doek
konden acht kleuters schilderen, vier aan elke zijde.
Met potlood mocht elke kleuter een vaas ontwerpen. Deze
werd nadien met hoofdkleuren ingekleurd. Daarna mochten we even pauzeren om de
verf te laten drogen. Eens de vers droog was, gingen we verder met het
versieren van de vazen. Daarvoor kregen we nog wat extra kleuren en nu mochten
we ook verschillende kleuren met elkaar mengen. Langzaamaan kreeg het doek meer
vorm en kleur.
In overleg met An, de vrouw van meester Noël, werd
besloten om de achtergrond in het blauw te schilderen. De kleuters mochten wit
en blauw met elkaar mengen. Voorzichtig moesten we rond de vazen verven, zodat
de kleuren niet met elkaar werden vermengd. Het resultaat was mooi.
Ik stond versteld dat de kleuters zo lang actief en
geconcentreerd bleven met deze activiteit. Bedankt meester Noël voor de
begeleiding. Bedankt An om samen met ons terug naar school te wandelen. We
vonden het tof !
De dagen die daarop volgden werden voornamelijk gevuld
met het schilderen van een kunstwerk voor papa. Vol enthousiasme en
creativiteit begonnen de kinderen te tekenen en te schilderen. Het resultaat
was verbluffend. Proficiat sloebers !
We leerden een lied : Papa is de beste. Het was de bedoeling
om dit op ons estafettespel voor de papas te zingen, maar zijn dit jammer
genoeg vergeten.
We hebben ook nog een uitnodiging voor onze
tentoonstelling gemaakt. Als kaartje voor Vaderdag kreeg elke papa een uitnodiging
om naar de tentoonstelling van zijn eigen schilderij te komen. Deze uitnodiging
werd met ecolineverf ingekleurd. De dagen vlogen voorbij door de
voorbereidingen van Vaderdag.
We leerden de letter P kennen en herkennen tussen
allerlei andere letters. Deze activiteit ging heel vlot.
We hebben papas in rijen gerangschikt. De papa met de
blauwe pet mocht als eerste in de rij staan, de papa met de rode pet stond op
de tweede plaats, enz
We hebben wegwijzers gevolgd naar
We hebben met de bal leren dribbelen en naar de goal
geschopt.
We hebben een beroep uitgebeeld en de andere kleuters
moesten raden welk beroep het was. Deze opdracht was niet zo eenvoudig, vooral
het uitbeelden was moeilijk.
Op 9 juni was er
opnieuw een kleuter jarig. Vele gelukwensen Jo met je verjaardag ! Vol overgave
vertelde Jo over de spulletjes uit zijn ik-doos.
Vrijdag 12 juni was het eindelijk zover. We mochten in de
namiddag samen met onze papas spelletjes spelen. We werden in drie groepen
onderverdeeld. Elke groep kreeg een kleur en mocht een naam zoeken. De papas dribbelden
om ter snelst met een bal, tussen kegels, en liepen terug met hun kleuter aan de hand.
Nadien werden de kleuters zo snel mogelijk naar de andere zijde gebracht door de papas die de kleuters heel
snel aan elkaar door gaven. De papas mochten maar pas lopen als ze geen
kleuter in hun armen hadden en de kleuters mochten de grond niet raken. Daarna
mochten de papas puzzelstukken uit een plastic kom, met allerlei ander
materiaal, halen en aan hun sloebers geven. De kleuters hadden dan de opdracht
om zelfstandig de puzzel te maken. Toen werd het tijd voor een krachtmeting met
het touwtrekken. Als laatste activiteit werd zo snel mogelijk een ballon door
de benen doorgegeven. De laatste papas mochten de ballon doen knallen door met
hun buiken tegen elkaar te duwen.
De strijdlustige sfeer van de papas en kleuters was
prachtig. De uitslag van deze estafette was 11 punten voor de drie groepen. Een
mooier resultaat konden we ons niet voorstellen.
Als afsluiter kreeg iedereen een drankje en vers fruit
dat in stukjes was gesneden.
Bedankt papas en sloebers van groep 3 voor de mooie
namiddag.
Onze ontdekkingsreis in het uniek en anders zijn, begon
maandagmorgen met het bestuderen van onszelf. Welke kleur heeft mijn haar, welke
kleur hebben mijn ogen? Heb ik sproetjes of lange benen, kleine handen,
Nadien gingen we met zn allen op zoek naar gelijkenissen.
Er zitten 12 jongens en 5 meisjes in de
klas. Milan en Matteo hebben beide blonde haren. Er zitten twee jongens in de
klas met dezelfde naam, Milan. Wij hebben allen vijf vingers, twee voeten,
We gingen ook op zoek naar verschillen tussen de kleuters:
Emeline is grootste van de klas. Tobin is de enige jongen met zwarte haren. Juf
heeft de grootste handen.
Wat anders is aan ons, maakt ons net zo uniek, anders
zouden we nooit het verschil weten tussen vb. Milan Stadeus en Milan Van
Rijckeghem.
We hebben ook ervaren dat alle stemmen verschillen. Eén
kleuter stond vooraan met het gezicht naar de muur gericht. Een aangeduide
kleuter mocht de naam van de kleuter vernoemen die vooraan stond. Wie heeft
jouw naam gezegd? Het is verbazend hoe de meeste kleuters foutloos een
antwoord gaven. Ze kenden perfect elkaars klankkleur.
Nu we heel goed begrepen dat iedereen anders is en dat
dit belangrijk is om uniek te zijn, gingen we nog een stapje verder in het
vergelijken van mensen. Kunnen alle mensen zien? Kunnen alle mensen horen?
Kunnen alle mensen lopen en stappen? Kunnen alle mensen zonder problemen nadenken?
Termen als blind, doof, beperking en handicap werden
aangebracht. Om ons zo goed mogelijk in te leven speelden we buiten het spel
blindeman. Elke geblinddoekte kleuter kreeg een begeleider. Deze moest de
blinde zo goed mogelijk tussen de stoelen en kegels leiden. Voor enkele
kleuters was dit geen evidente opdracht om zich te kunnen inleven in zijn
blinde kompaan.
Aan de hand van het boek Raar is niet stom van Henk
Brouwer en Mark Monsma werden de kleuters bijgebracht hoe we samen kunnen
spelen, knutselen en koken met kinderen als Roel die een beperking hebben. Deze
kinderen gaan meestal naar een speciale school waar ze extra hulp krijgen. Dit
verhaal bereidde ons bezoek aan het Bijzonder Onderwijs in t Vurstje te Evergem voor.
Dinsdag was het dan zover. Een grote bus stond ons op te
wachten om naar Evergem te rijden.
Toen we aankwamen in Evergem stonden de kleuters van
Rosalie haar klas ons al op te wachten. De taalactiviteit over fruit werd
gecombineerd met bewegen en dansen op muziek. Juf Mieke bracht ons gebarentaal
bij. Smog wordt dikwijls ter ondersteuning aangebracht. In het groene mapje
vindt je de woorden sinaasappel, banaan, appel en peer terug.
Daarna hebben we samen een placemat gemaakt door verf aan
te brengen op stempels die de vorm hadden van een stuk fruit. Nadien mochten we
bananen in fijne stukken snijden om er daarna bananenmilkshake van te maken.
Wat was die heerlijk!
Tijdens de speeltijd konden we ons hartje luchten met
voetballen, op een klimmuur kruipen of op de wip zitten. Bedankt juf Mieke, Jana en Nicole voor de fijne ontvangst. Bedankt
Rosalie, Kemal, Yorben, Amien en Davina voor de leuke samenwerking (Zie foto
placemat). Ook bedankt aan Mama Kristien
en mijn dochter Liefke om te helpen
begeleiden. Ik ben er vast van overtuigd dat er in ons klas een groot
potentieel aanwezig is om in de sociale sector tewerkgesteld te worden. Een
dikke pluim voor mijn sloebers!
In de klas hebben we verder geëxperimenteerd met het
omgaan met beperkingen. We reden in de gang met een rolstoel. We hebben
getracht een tekening te maken met een potlood in de mond. Met houten blokken
bouwden we een kleine toren met onze voeten. We mochten maar één hand gebruiken
om een puzzel te maken of met lego te spelen. We experimenteerden met liplezen. We maakten kennis met braille en
speelden vertrouwensspelletjes. Het was de bedoeling dat we elkaar zoveel
mogelijk hielpen. Samen kunnen we veel!
Woensdag stond Norah in het middelpunt van de
belangstelling. Ze mocht haar 5de verjaardag vieren. In haar ik-doos zat een verscheidenheid aan spulletjes
die Norah dierbaar zijn. Proficiat meid.
Thema piraten: Wij
zijn piraten van de zee en wie zin heeft, vaart maar mee.
Opnieuw begonnen we de week met het vieren van een
sloeber zijn verjaardag, namelijk Lucas. Zijn ik-doos zat vol met
voetbalspullen. We kregen een uitgebreide demonstratie met toelichtingen over
de schoenen, scheenbeschermers, T-shirt met handtekeningen er op,
Daarna begonnen we aan ons avontuur op de zee, samen met de
zeelieden van groep 2. Aan de hand van de koffer van Woeste Willem gaf kapitein
juf Kris heel wat uitleg over het leven van een piraat. Piraat Willem was in
moeilijkheden geraakt en vertrouwde ons enkele dagen zijn koffer toe. Om beurt
mocht een kleuter een attribuut uit de piratenkoffer nemen.
In de namiddag hebben we in de klas 2 piratenboten
gebouwd. Elke boot had zijn eigen schat die hij moest bewaken. Er werden
duidelijk afspraken gemaakt hoe er mocht gespeeld worden met de zwaarden en
dolken uit Willems koffer.
Dinsdag keken beide groepen naar een kort fragment uit de
serie Piet Piraat. In de namiddag speelden we samen staartroof. De poes die op
het piratenschip woonde, moest zo snel mogelijk de muis trachten te vangen.
Muizen bijten namelijk gaten in het hout van de boot, waardoor we zouden
zinken.
Het estafettespel was superfijn. De piraten van groep 2 en
3 werden in 5 groepen verdeeld. Elke groep had een emmer water met daarin een
spons en enkele meters verder stond een lege fles water. Het was de bedoeling
zo snel mogelijk de fles te vullen door de spons in de emmer water te doppen,
naar de andere zijde te lopen en daar de spons uit te wringen boven de trechter
die in de hals van de fles zat.
Tijdens de bewegingsopvoeding van juf Stien en Lisa
werden boten gekaapt en verschillende piratenspelen gespeeld.
Als rode draad tijdens dit thema werd tijdens het
godsdienstmoment het verhaal van Mozes verteld.
Maandagnamiddag gingen we met zn allen op zoek naar De schat!
We vonden in de Langelede een fles van piraat Willem waarin een schatkaart zat.
We volgden de rode pijlen op het plan van Willem. Deze zouden ons vast en zeker
naar de schat brengen en Inderdaad,
diep onder het zand van de kleine zandbak op de kleuterspeelplaats zaten twee
kistjes verstopt. Joepie, we mochten de buit houden en verdelen onder de twee
klassen.
Als denkoefeningen hebben we goudstukken geteld en
gezocht welke sleutel paste op de schatkist.
We sloten het thema woensdag af met een dans. We mochten
samen met Willem naar drie verschillende eilanden varen en ze verkennen. Omdat
we zo goed op Willem zijn piraten koffer hebben gepast, kregen we een
piratendrankje en piraten diploma.
Tussendoor werd er ook over het verkeer gepraat tijdens
het project Sam de verkeersslang.
Heel wat kinderen deden een extra inspanning om te voet
of met de fiets naar school te komen. Ook ging er extra aandacht naar veilig
fietsen met fietshelm en fluorvest. Bedankt, ouders voor de medewerking. Onze
kinderen bewust maken voor het dagelijks verkeer en de gevaren die daarbij
horen is hier letterlijk van levensbelang.
We begonnen onze week met het vieren van Bentes
verjaardag. Proficiat jongen met je 5de verjaardag!
Daarna hebben we het geheugen van onze sloebers even
opgefrist. Wat weten we over het feest voor mama ? Wat is Moederdag ? Daarnaast
wilden we ook wat meer te weten komen over onze mamas. Gaat mama uit werken of
niet ? Welke job heeft mama ? Welke hobbys heeft mama ?
In het godsdienstmoment vroegen we ons af wat ons mama
blij maakt, verdrietig, boos of bang. De kleuters konden heel wat aanbrengen.
Ze wisten heel goed waar ze hun mama een plezier kunnen mee doen of wat mama
niet leuk vind. We leerden twee liederen aan, namelijk ;Mama van mij en
Rijen, rijen, rijen naar mijn mama lief.
Deze liederen hebben de mamas gehoord tijdens het gezellig samenzijn,
omwille van Moederdag, op vrijdagnamiddag.
Natuurlijk kon een versje niet ontbreken. Het was de
bedoeling dat de kleuters dit zelfstandig konden brengen op Moederdag, naast de
andere leuke verrassingen.
Het meest interactief moment was er wanneer de kleuters allerlei geurtjes
mochten meebrengen naar school. Er was een grote variëteit aan parfums,
shampoos, badschuim en zeepjes. Enkele kleuters hadden ook verse kruiden mee
uit de tuin. Ze brachten zelf aan hoe je
het best kon genieten van deze kruiden. Je moest de kruiden in je handpalmen
leggen en dan je handen over elkaar wrijven. Deze wrijving versterkte de geur
van het kruid. Er waren ook specerijen, welruikende bloemen en enkele takjes
potpourri. Bedankt voor het grote
assortiment. Op deze wijze deden de kleuters heel wat eraringen op in
verschillende geuren. Ze ontdekten ook
dat de ene kleuter een bepaalde geur graag had en een andere kleuter
helemaal niet. Dit vond ik een belangrijk gegeven, te aanvaarden en begrijpen
dat smaken verschillen.
Heel wat tijd en arbeid kroop in het maken van het
geschenkje voor mama. We hebben zeepvlokken gemengd met wat badzeep en goed met
elkaar gemengd. Dan deze brei heel hard kneden tot het een homogene massa werd.
Met de deegrol werd de massa uitgerold om met een plastic vorm een beer, hartje, zon of ster te vormen. Ik kan alvast
verklappen dat de kleuters dit met heel veel liefde deden.
Het kaartje voor Moederdag, de bloem, werd door middel
van een mal gemaakt. De kleuters legden de vorm op een blad en met een potlood tekenden
ze er omheen om het daarna uit te knippen. Dit hebben ze voor elke kleur van de
bloem herhaald. Voor het hartje van de bloem kregen de kleuters een blad waar
de vorm reeds op stond. Deze hoefden ze enkel uit te knippen.
Naast deze intense knutselactiviteiten was er gelukkig
nog wat tijd om groepjes te maken van 4 of 5 voorwerpen. We leerden de letter
M van mama herkennen en zochten de letter tussen verschillende andere
letters. We kleurden tekeningen in volgens een bepaalde legende. We legden een
logische volgorde : in een kookboek een gerecht zoeken, de ingrediënten
aankopen, de deeg maken en in de oven steken, de tafel dekken en uiteindelijk
de cake opeten.
We hebben ook met de instrumenten gewerkt. We vormden
twee rijen door rug aan rug tegen elkaar te zitten. In elke rij zaten vijf
kinderen met elk een verschillend instrument. De kleuters van de eerste rij
mochten om beurt met hun instrument lawaai maken. De kleuter van de tweede rij
die hetzelfde instrument had, mocht antwoorden door geluid te maken met zijn
instrument. De andere instrumenten bleven dan stil. De activiteit verliep vlot,
hoewel dit niet zo evident is.
Op dinsdag 5 mei was het de beurt aan Emeline om haar
verjaardag te vieren in de klas. Een dikke proficiat met je 5de
verjaardag.
Vol spanning keken we uit naar vrijdagnamiddag, wanneer
onze mamas naar school zouden komen. We hebben, na het zingen van de liedjes,
samen een gezellige wandeling gemaakt. Nadien werden de mamas in de eetzaal
ontvangen om er een kop koffie of thee te drinken, samen met een heerlijk
ijsje.
De kapoenen mochten buiten hun ijsje opeten en nadien
zich volledig uitleven op de kleuterspeelplaats.
Het was aangenaam om elkaar wel en gezond terug te zien
na twee weken vakantie. Daarom werd in het onthaal meer tijd vrij gemaakt als
anders om elk kind de mogelijkheid te geven over zijn vakantie te
vertellen. Wat me opviel was dat geen
enkel kind spontaan over Pasen vertelde, hoewel dit nog maar een week geleden
was. In kinderogen is dit blijkbaar al heel lang voorbij.
Nadien hebben we naar prenten en boeken gekeken, waarin
allerlei informatie stond over babydieren (vooral naar de boerderij gericht).
De kleuters kenden al heel wat namen van babydieren zoals een veulen, kalf,
lammetje, kuiken, big,
In de namiddag
mochten we bij Milan Stadeus thuis
babydieren bezoeken.
Eerst gingen we naar de schapen en geitjes hun babytjes
kijken. Van op de weide konden we ook de kalfjes van boer De Munck in het gras
zien liggen. Daarna mochten de kleuters in kleine groepjes naar de konijntjes
gaan kijken. Ssst, want de konijntjes houden niet van veel lawaai.
Toen werd het voor heel wat kleuters tijd om even de
benen te strekken in de prachtige tuin. Er waren mogelijkheden genoeg ; de
trampoline, de boomhut, voetballen, met autos of tractors rond rijden, in de
zandbak spelen of geanimeerd worden door zus Fedra. Als kers op de taart werden
de kleuters getrakteerd op een koekje en drankje. We rondden onze excursie af
met een bezoekje aan de verschillende soorten kippen , fazanten en eenden.
Babydieren konden we daar nog niet van zien. Daarvoor was het nog te vroeg.
Amaai, wat was dat een prachtige dag. De kinderen hebben
volop genoten !
Bedankt papa en mama van Milan voor het gezellig onthaal.
Bedankt mama van Matteo om te rijden.
Als rode draad in het godsdienstmoment werd het verhaal
van De ark van Noach verteld. Als afsluiter hebben we samen een grote puzzel
van de ark gemaakt.
We hebben door middel van een weegschaal kunnen zien wat
zwaarder of lichter was. We hebben speelgoed, koekendozen en gewogen. Nadien hebben we eens goed nagedacht bij het invullen van het
werkblaadje Welk dier weeg het zwaarst. Dit gaf geen enkel probleem. Knap !
We leerden wat snel en traag is. We leerden snel stappen
en traag lopen. Ja das niet hetzelfde alhoewel dit voor heel wat sloebers geen
verschil uitmaakt.
Met dieren vormden we rijen ; de kip mocht eerst staan,
dan kwam de koe aan de beurt, enz Deze oefening was niet voor alle kleuters
vanzelfsprekend.
Tussendoor leerden enkele kleuters een matrix oplossen
(zie foto blog 6).
Buiten hebben en we een raadselspel gespeeld.
- Ik ben heel groot, heb een lange snuit en grote oren.
Ik speel een beetje trompet. Ik ben
- Ik lust heel graag bananen, kan heel goed klimmen en
lijk een beetje op mensen. Ik ben
- Ik ben zwart met wit, waggel een beetje en hou van de
kou. Ik heb vleugels maar kan niet vliegen. Ik
- Ik heb geen poten en kruip over de grond. Ik ben heel
lang en een beetje gevaarlijk. De eerste letter van mijn naam is een S. Ik ben
- Ik heb hele mooie vlekken op mijn huid en heb een lange
nek. Ik kan bij de hoogste blaadjes in de boom. Ik ben
Vraag het maar eens aan je sloeber, die weet vast het
antwoord.
Met juf Lisa leerden we wat meer over de woonplaats van de
dieren. In welk hok woont een hond, een kip, een konijn, ..? Geluiden van dieren herkennen was ook een
leuke activiteit.
We startten ons nieuw thema met het vieren van Louis zijn
verjaardag. Opnieuw een sloeber uit de klas die 5 jaar werd.
In een kringgesprek verwoordden de kleuters wat ze wisten
over Pasen en hoe je kan zien dat dit feest dichterbij komt. We versierden de klas met paaseieren aan de
hand van een spel. We wierpen om beurt met de dobbelsteen. Het aantal ogen van
de steen bepaalde uit welke mand je een eitje mocht pakken. Kindjes die het
cijfer 1 wierpen, hadden pech, want in dit mandje lagen geen eieren. De
kleuters gingen sportief om met deze spelregel.
We hebben diep nagedacht over de vraag : Wie was er het
eerst, de kip of het ei !. Een leerrijk moment waarbij de kleuters argumenten
aanbrachten om hun eigen theorie te staven. Toch moest de juf toegeven dat ze
het correcte antwoord niet weet. Heeft iemand van de ouders een antwoord op de
vraag wat er eerst was ? Het liedje dat we hebben aangeleerd gaat over deze
bewuste vraag.
In ons versje over het kippetje Hukkepuk hebben we extra
aandacht besteed aan de dagen van de week. Voor enkele kleuters was dit vanzelfsprekend voor een andere groep niet zo
evident. De symbolen die we in de klas gebruikten om de dagen van de week aan
te leren, zitten in het groene mapje.
We mochten mandjes met eieren vullen. De
hoeveelheid eieren die in het mandje moesten, konden we zien op het getal- of
cijferbeeld dat naast het mandje stond afgebeeld. Een grote groep kleuters kon
reeds cijfers lezen en had geen behoefte aan getalbeelden ( ). Nadien hebben de kleuters deze
oefening op een werkblaadje gemaakt.
We gingen op uitstap naar het kippenhok in de school en
bij juf Noena thuis. We observeerden hoe het pluimvee eet, zich voortbeweegt,
geluiden maakt, het verschil tussen een jongen of een meisje
De kippen van juf
Noena hadden 7 eieren gelegd. Die hebben we de dag daarna opgegeten. Mmm wat
was dat lekker. We zagen hoe je een eitje kan koken of op verschillende wijzen
bakken in de pan. We leerden nieuwe woorden als dooier, eierschaal en eiwit.
Tijdens het godsdienstmoment werden verschillende Bijbelverhalen
verteld. Het begon met de intrede van
Jezus in Jeruzalem. Daarna vierde Jezus met zijn vrienden het Paasmaal. Dit
hebben wij ook gevierd met de vriendjes van de klas. We kregen elk een stukje
brood en wijn (druivensap).
Omdat Marit in de Paasvakantie jarig is, hebben we die op
2 april gevierd. De koekjes waren
heerlijk !
Vrijdagmorgen wilden we zo snel mogelijk in de klas. We
hoopten dat de Paasklok was langsgekomen maar we konden niet in onze klas. De
deur was op slot en juf had de sleutel niet. Gelukkig had de klok een plan
achtergelaten dat ons zou helpen om de sleutel te vinden. We gingen samen op
zoek en Jan vond de sleutel.
Nieuwsgierig gingen de kleuters de klas binnen op zoek naar hun mandje
met eieren. Het was fantastisch dat de klok in ons klasje kwam.
Bedankt ouders, familie en vrienden voor jullie bijdrage voor
Broederlijk delen. Enkel ons klasje haalde al 100 euro op !
Tijdens het project water lag de klemtoon op het actief
exploreren. In de jeugdboekenweek lag de nadruk voornamelijk op taal. Er werd
verteld, voorgelezen uit boeken en
letters moesten worden herkend. Er werd nagedacht over de vraag waarom
boeken belangrijk zijn.
De kleuters beseften heel goed dat het belangrijk is om
te kunnen schrijven en lezen als je groter wordt.
We zagen een kookboek, telefoonboek, strip, voelboek,
muziekboek, adressenboek (De Klapper) en heel wat prentenboeken. Ook de
kinderbijbel lag tussen onze verzameling boeken.
De kleuters kregen de opdracht de letters van het woord
BOEK te herkennen. Dit wil niet zeggen dat onze kleuters kunnen
lezen. Ze herkenden het woord BOEK als afbeelding. Toch is dit een
belangrijke oefening naar het voorbereidend leren lezen. Het verschil opmerken
tussen letters.
Door woordjes in stukjes te hakken en het juiste
rijmwoord te zoeken, deden de kleuters ervaringen op met lettergrepen en
klanken.
Tussen alle boeken die in de klas lagen hebben we het
dikste en het dunste boek gezocht
Daartussen hebben we nog vier andere boeken gerangschikt van dun naar
dik.
De kleuters ontwierpen zelf het voorblad van hun
persoonlijk boek en bedachten daarbij een titel voor hun boek. Het is de
bedoeling thuis het boek verder af te werken, misschien samen met broer, zus of
iemand van de ouders. Jullie zien maar of jullie sloeber er zin in heeft om het
boek verder af te werken.
Juf Lisa toonde zeven verschillende afbeeldingen die
uiteindelijk een geheel vormden. De kleuters moesten zelf de tekst bij de
afbeeldingen verzinnen. Zo konden ze min of meer zelf een verhaal maken.
Er waren ook twee kleuters jarig namelijk Milan Stadeus
en Kyara. Beide kleuters genoten van hun verjaardagsfeestje in de klas.
Wat een boeiende week. We zouden nog langer rond dit
thema kunnen werken maar er zijn nog zoveel
leuke en interessante onderwerpen om ervaringen over op te doen.
Eerst en vooral wil ik mijn duopartner juf Lisa hartelijk
welkom heten op onze school en in onze klas. Met een jonge spring in t veld
wordt het vast en zeker nog boeiender in onze klas.
Wij zijn met de ganse school van start gegaan met een
toneelvoorstelling van Drup (mooie waterdruppel) en drop (een vervuilde
waterdruppel). Deze druppels hebben ons door middel van een diavoorstelling
duidelijk gemaakt wat er zoal met ons kostbaar water gebeurt op onze planeet.
Daardoor voelt drop zich niet zo lekker. Wat wil je met zoveel vervuiling van
het water door allerlei materiaal en chemische producten. Ook Het grote waterlied, met een
belangrijke boodschap naar de mensen, is ons aangeleerd.
Nadien hebben we de koppen bij elkaar gebracht en
nagegaan waarom, waar en wanneer we water nodig hebben. De kleuters hebben zelf
veel kunnen aanbrengen zoals, bloemen
water geven, koffie zetten, kleren wassen, een lekkere drank maken voor als we
dorst hebben,
We hebben aan den lijve ondervonden hoe water aanvoelt,
hoe water smaakt en hoe het ruikt. Wisten jullie dat water kan verschillen van
smaak ?
De vijver bij juf Noena thuis en de Langelede hebben veel
stof gegeven om naar te kijken, te benoemen, te voelen, over na te denken. We
hebben zelfs het geluk gehad een vis en drie salamanders te kunnen vangen. Op
onze terugweg naar school hebben we een bezoek gebracht aan een visser. Hij
heeft ons uitgelegd en getoond hoe je moet vissen, met succes. Op enkele
minuten tijd heeft de visser drie vissen
gevangen. Terwijl de vis aan de vislijn hangt te bengelen, roepen de kleuters :
kijk de vis is aan het dansen !.
Er zijn 6 windes (visjes voor in de vijver) twee weken
bij ons op bezoek geweest. Ideaal om te kunnen observeren hoe een vis zich
beweegt in het water, hoe hij eet, waarvoor de kieuwen dienen,
Nu zwemmen de twee goudkleurige en vier zilverkleurige vissen
dolgelukkig in het vijvertje bij juf Noena.
We hebben geleerd hoe we water kunnen zuiveren met fijne
steentjes, fijn en grof zand.
Aan de hand van prenten werd uitgelegd hoe het water verdampt, een wolk vormt, door de wind
wordt weggeblazen, de wolk groter en zwaarder wordt, hoe uiteindelijk
waterdruppels naar beneden vallen in de vorm van regen.
We hebben flessen gevuld met water. De ene fles is vol,
de andere half vol en een fles die leeg.is. Ook
hebben we zes flessen,allen gevuld met een andere
hoeveelheid water, gerangschikt van leeg naar vol.
We hebben gezien dat je sneller een fles kan vullen als
je een beker gebruikt ipv een lepeltje.
Begrippen van omsluiting hebben we aangeleerd met
concreet materiaal. Plaats de gele eend vooraan in de vijver, het rode bootje
in het midden van de vijver, de duiker naast de vijver,
Allerlei materiaal in een kom water leggen en kijken of
het zinkt of drijft is een activiteit die de kleuters boeit. Zelf hebben ze
heel wat vragen gesteld en uitgeprobeerd of hun voorspellingen juist zijn.
Het is ons zelfs gelukt om muziek te maken met water. We
hebben zeven flessen gevuld met een verschillend niveau van water. Daardoor
hebben we zeven verschillende klanken te horen gekregen als je met een mes de
flessen aantikt. Dit noemt men een water-orgel.We hebben ook kleuren laten dansen in een glazen kom, door een druppel verf in de kom met water te laten vallen.
Woensdag 11 maart hebben we Matteo zijn verjaardag
gevierd. Proficiat !
Tijdens het godsdienst moment hebben we : verteld waanneer we water leuk vinden,
wanneer we bang zijn van water. Tijdens een waterritueel namelijk samen de aquarium vullen,hebben weop prenten
van Broederlijk delen gezien hoe kinderen in Indië aan een pomp water moeten
halen. Op de prenten kon je ook zien hoe een priester doopt met water.
Ook de veertigdagentijd is gestart. Dit wordt visueel
voorgesteld door elke dag een voetafdruk in te kleuren.
Het project is afgesloten met het gezamenlijk voorstellen
van de verschillende projecten en een tentoonstelling in alle klassen.
In onze klas is een kaneeldrankje uit Egypte aangeboden. Dit
is met veel liefde klaargemaakt door jullie sloebers. Ze hebben ook de rand van
het bekertje versierd met suiker. Dit is het recept :
·
2 kaneelstaafjes (je kan ook poeder gebruiken)
·
2.5 dl koud water
·
3 theelepels suiker
Je voegt de suiker en kaneel aan het water. Het water
laten koken tot het een bruine kleur heeft.
Je kan de drank warm drinken of laten afkoelen tot het
koud is.
Eventueel versieren met gemengde noten.
In het laatste nummer van het tijdschrift Klasse voor
ouders(februari 2009) wordt vermeld hoe belangrijk het is om meer water te
drinken. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je meer moet plassen. Op de
personeelsvergadering is dit artikel besproken. Kinderen moeten de mogelijkheid
hebben om steeds naar het toilet te kunnen. Het is ook belangrijk dat de
jongens zittend plassen. Door zittend te plassen geraakt de urineblaas volledig
leeg, wat gezonder is. Dit is niet het geval als je rechtop plast. Daarom is
besloten om bij de kleutertjes de jongens niet meer staand te laten
plassen. Misschien heeft je zoon
hierover reeds een opmerking gemaakt en heb je nu een antwoord gevonden in dit
schrijven.
Mocht je hierover nog opmerkingen of vragen hebben, je
bent steeds welkom.
Hartelijk bedankt om zo talrijk ons project te komen
afsluiten. We hebben genoten van deze mooie namiddag.
We startten ons thema Het circus door samen met de
kleuters van juf Kris naar een video te kijken van Jo. Niet alle kinderen hebben in werkelijkheid al
een circus kunnen bezoeken. Daarom vinden we naar deze video kijken de beste
manier om zich in het thema in te leven.
In de film hebben we de clowns, acrobaten en dieren aan het werk gezien.
Er werden zelfs mensen uit het publiek in stukken gezaagd en doorboord met
priemen. Gelukkig kwam iedereen
ongedeerd weer uit de kist.
Samen hebben we een naam gezocht voor ons circus. Het is
De gekke leeuw geworden (bedankt Remi). Als groepswerk is een poster
ontworpen om reclame te maken voor ons circus.
We hebben ons helemaal ingeleefd in de leefwereld van de
clown. We hebben een boze, blije, bange en verdrietige clown uitgebeeld. Het
ontbreekt de kleuters niet aan inlevingsvermogen. Knap !
Het materiaal dat de kleuters hadden meegebracht, zorgde voor
heel wat gezellige momenten.
Donderdagnamiddag is clowntje Tierelie op bezoek geweest.
Hij had een grote koffer meegebracht, waarin verschillende instrumenten zaten.
We hebben deze eigenaardige instrumenten uitgeprobeerd en op de muziek en
ritmes expressief gedanst. We mochten van clowntje Tierelie de koffer een
volledige week op school houden. Joepie, zo kunnen we nog heel veel
experimenteren met de instrumenten.
Hoeveel kost een ingangskaartje voor het circus ? Hoe kan
je de nummer van je zitplaats terugvinden ?
Dit waren leuke momenten voor de kleuters. De twee
bofkonten zaten aan de ingang en controleerden of het juiste bedrag werd
betaald. Eens de ingang betaald, kregen ze een ingangskaart waarop de nummer
van de zitplaats stond afgebeeld. Bij het betreden van het circus gingen we dus
op zoek naar de juiste zitplaats door de nummer van de ingangskaart te
vergelijken met de nummers die op de banken zijn gekleefd. Ook in het circus is
men onderhevig aan de crisis. De eerste dag was de inkom 3 knopen, de volgende
dag 4 en dit ging zo verder tot 5 knopen. Amaai, wat is het leven duur !
We hebben een
fanfare opgericht. Elke kleuter had een instrument en keek aandachtig naar de
dirigent. Hij gaf aan wanneer we mochten spelen en hoe: hard of zacht.
In het godsdienstmoment hebben we een verhaal gehoord
over een dirigent en een trommel die niet wilden optreden. Daardoor mislukten
de optredens tot ergernis van het publiek en de dansers. Het is dus belangrijk
dat iedereen meewerkt als je samen iets wil bereiken. Maar het is even belangrijk elkaar te kunnen
vergeven als je eens een mindere dag hebt en daardoor minder goed presteert.
Elkaar vergeven is dus heel belangrijk in het leven.
We hebben allerlei materiaal gerangschikt van weinig naar
veel. Juf heeft het de kleuters wel moeilijk gemaakt. Drie verkleedstukken
lijken een hoge berg maar zijn toch minder dan vijf kleine maskers.
Dus laat je niet foppen en tel eerst voor je spontaan
roept : daar ligt het meeste!.
De kleuters hebben prenten van een verhaal in een
logische volgorde gelegd en de knopen van de clown gesorteerd op kleur en aantal
gaatjes (2 of 4 ogen in de knoop).
Naar het einde toe van ons thema zijn we echte
feestgangers geworden.
De aanzet is de verjaardag van Tobin en de afsluiter een
knetter gek carnavalsfeest met een defilé op de catwalk en traktatie met
frietjes.
Vele knots gekke groetjes en een welverdiende vakantie,
We starten onze week met het hartelijk verwelkomen van
Lucas. Hij vervoegt onze klas en brengt de stand van de jongens op 12 tegenover 5 meisjes. Gelukkig laten deze
laatste zich niet doen. Ze kunnen prima hun mannetje staan.
Het boek Houden van Jules door Max Velthuijs
verduidelijkt op een heel eenvoudige en begrijpelijke manier wat het woord
Houden van betekent. Ik zie het thema heel ruim; houden van mensen, dieren,
planten, enz. Marit en Bente hebben hun lievelingsdier meegebracht naar de
klas. Een heel leuk moment. Marit haar hamster noemt Joske en Bente zijn konijn
heet Pluisje. De fotos spreken boekdelen,niet?
Tijdens deze week is in de ganse school, van kleuter tot
lager, gewerkt rond Pesten. Neen tegen
pesten, wij houden daar niet van. Dit onderwerp is verschillende malen aan bod
gekomen in verhalen, kringgesprekken en bespreken van verschillende prenten. De
kleuters weten dat ze stop moeten zeggen bij een ruzie en onmiddellijk naar de
leerkracht moeten gaan om het incident toe te lichten. Daar kan in alle rust
worden gezegd, wie, wat gedaan heeft en waarom. Uiteindelijk nemen we samen een
besluit, zeggen we sorry en trachten we geen ruzie meer te maken. Toch is dit
voor deze jonge kleuters niet eenvoudig om geen duwtje te geven als je nu net
dit speeltuig wilt, of een minder leuk woord te gebruiken om welke reden ook,
speelgoed moeten delen met anderen,
Toch blijven we alert voor niet gepaste omgang met elkaar. Ons versje
ging trouwens ook over dit onderwerp : Hee, hee, ik speel mee..
We hebben tijdens het godsdienst moment elkaar een hart
gegeven en toegelicht waarom we het gaven.
We hebben elkaar ook een pluim gegeven. We willen het
goede in elkaar zien en dit in de spotlight zetten. Juf Kris en juf Angelique
hebben ook een pluim gekregen voor de goede zorgen.
We hebben een vredesritueel ingevoerd. Hebben twee
kleuters ruzie, krijgen ze elk een helft van een verscheurd hart. Nadien krijgt
één van de twee kleuters een kei met daarop een mond = ik mag praten. De andere
kleuter krijgt een kei met daarop een oor = ik moet luisteren naar de ander.
Nadien worden de keien gewisseld. Als iedereen zijn verhaal heeft kunnen doen,
leggen we de ruzie bij en worden de twee helften van het hart bij elkaar
gelegd. We hebben opnieuw een verenigd hart.
We hebben gewerkt met een Koffer vol gevoelens. Daarin
zitten afbeeldingen van de 4 verschillende gevoelens : blij, boos, bang en
verdrietig. We hebben allerlei materiaal gesorteerd en op de juiste afbeelding
geplaatst vb. bang van een spin, spuit,
We hebben een blij gezicht getrokken, een verdrietig,
We hebben afbeeldingen van situaties in de juiste doos
gestopt vb. twee kindjes die met elkaar spelen = blij; iemand wordt
uitgelachen,= verdrietig,
Elke sloeber heeft een elektronische kaart naar zijn
ouders kunnen sturen. Twee maal klikken, papas en mamas! Anders kan je de
afbeelding niet zien.
De kleuters hebben in een notendop vernomen wat
Lichtmis is. We kregen zowel van de mama van Kiana als van de leerlingen van
het 6de leerjaar een heerlijke pannenkoek.
We hebben hartjes verdeeld. Waar liggen de meeste en waar
liggen de minste hartjes ?
We hebben harten geordend van klein naar groot. Dit ging
heel vlot.
We hebben hartjes op een rij gelegd. Welk hart staat 1ste
in de rij, wie de 2de,
Op donderdag 5 februari was Milan Van Rijckeghem jarig.
Milan genoot van deze bijzondere dag en de gezellige sfeer tijdens het
verjaardagsfeestje.
Lieve groetjes met een hart voor de kleine sloebers,