Inhoud blog
  • 21/02: les 6 op de brandweerschool.
  • 14/07: les 5 op de brandweerschool
  • 7/01/09: les 4 op de brandweerschool
  • 31/01/09: les 3 op brandweerschool
  • 24/01/09: les 2 op de brandweerschool
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    mijn_brandweercarriere

    21-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.21/02: les 6 op de brandweerschool.

    vandaag maar een halve theorie joepie!!
    vandaag stond er op het programma gevaren bij interventies, het aflegsysteem, ademhaling, reanimatie,bloedingen, wonden, shock, breuken en snelevacuatie. een hele boterham dus.
    we begonnen eerst met de theorie, zodat we dan 's namiddags een hele namiddag praktijk ehbo hadden.
    eerst begonnen we met de gevaren bij interventies. we zagen allereerst een gemakkelijk hulpmiddelen om de gevaren te onthouden, als je het woord REIGER neemt kan je van ieder letter iets maken bvb.
    Rook - Explosie - Instorting - Gevaarlijke stoffen - Elektriciteit - Radioactiviteit = REIGER
    we begonnen eerst met rook hij is verstikkend maar ook dikwijls giftig, het bekendste bij rook is wel de flashover en de backdraft, een flashover of vlamoverslag is dat er bvb te weinig zuurstof aanwezig is om de brandbare gassen (CO) te doen ontbranden, als men dan een ongepaste ventilatie (deur of raam openen) dan kan er een ontploffing ontstaan, deze ontploffing staat ook bekend onder de naam backdraft, een brandweerman zal een ruimte gevuld met rook nooit betreden zonder dat hij aan een backdraft of vlamoverslag te hebben gedacht en ingeschat. hierbij zal men ook altijd adembescherming gebruiken omwille van de gevaren van de rook.
    filmpje van een backdraft: http://www.youtube.com/watch?v=wpWkfMkJ0Pg&NR=1
    filmpje van een flashover: http://www.youtube.com/watch?v=wat1UXjT0JE&feature=related
    toen zagen we verschillende explosies van gasflessen een bleve
    filmpje van een bleve: http://www.youtube.com/watch?v=9jnGsZ0VP0c
    toen bekeken we de explosie van een acetyleenfles, als je het weet een acetyleenfles is nooit tot op de nok gevuld met gas, er altijd een soort van vrije ruimte, die ruimte dient voor als je u fles boven de 60°C verwarmt, dan zet uw gas uit en als die vrije ruimte ook gevuld is doordat uw gas uitzet, dan gaat u fles binnen de korste keren ontploffen.
    Na 2 uren te hebben opgelet kregen we een kwartier pauze.
    Na dat kwartier pauze begonnen we aan het instortingsgevaar, de lesgever gaf ons 1 tip mee, je moet de wind in rug hebben, want stel nu bvb er staat een muur op instorten en er is een hevige wind, als je dan met de wind in de rug staat en de muur valt om en daardoor word je zelf geen slachtoffer.
    als men ooit in een huis staat en er is een aardbeving dan zijn de sterkste punten in u huis: onder een vaste trap, in het raamkozijn, of een deuropening.
    men legde kwam toen meer en meer op het gevaar met elektriciteit, als men ooit een SO (slachtoffer) in een elektriciteitsomgeving ziet, dan moet men meteen de elektriciteit uitschakelen indien mogelijk of als er objecten zijn die tegen een elektriciteitscabine zit dan moet men per 1000Volt 10 cm afstand houden.
    als we eenmaal de gevaren van de elektriciteit gezien hadden kwamen we aan de gevaarsetiketten die je meestal ziet op de voor of achterkant van een vrachtwagen.


    het belangrijkste bij een interventie met gevaarlijke stoffen is het onderstaande bordje



    de meest gekende gevaarsidentificatienummers zijn:
    2: ontsnappen van gas ten gevolge van druk of van een scheikundige reactie
    3: brandbaarheid van vloeistoffen
    4: brandbaarheid van vaste stoffen
    5: verbranding bevordende werking
    6: giftigheid
    7: radioactiviteit
    8: corrisiviteit (bijtend)
    9: als eerste cijfer: ander gevaar
       als laatste cijfer: gevaar voor spontane hevige reactie

    de meest voorkomende stofidentificatienummers zijn:
    1170: ethylalcohol
    1202: koolwaterstoffen met een vlampunt tussen de 55 en de 100 °C
    1203: benzine
    1966: waterstof
    Nadat te hebben besproken kwamen we volgens mij een tof hoofdstuk namelijk het aflegsysteem. daaronder verstaan we het verrichten van noodzakelijke handelingen in groepsverband om blusstof (bvb water) ter verplaatsen van de plaats van opslag naar een object met behulp van slangenleidingen. citeerde de cursus.
    echt veel kan je daarover niet vertellen enkel de plaats in het voertuig en de minimale bezetting van  1 chauffeur/pompbediener P - 1 bevelvoerder B en 4 brandweermannen, onder die 4 brandweermannen zijn er dan 2 brandweermannen die de aanvalsploeg zijn (1 & 2), zij brengen het water van de wagen naar de vuurhaard,  en de 2 overige brandweermannen de waterploeg zijn, zij brengen het water naar de wagen (3 & 4).
    toen werd het middag en we gingen terug naar de McDonalds gaan eten.
    éénmaal de middag voorbij was kregen we de hele namiddag praktijk ehbo.
    We begonnen eerst met de reanimatie te herhalen, mijn enigste fout was dak ik de 112 te laat alarmeerde. ik heb dat maar pas gedaan na het kijk luister en voelen. Je moet eigenlijk de hulpdiensten alarmeren net na je de persoon hebt aangesproken, dan weet je al of hij/zij bewusteloos is of niet.
    Toen begon we begonnen we met een halskraag aan te leggen, een goede tip vond ikzelf dat je het lipje met de velcro naar binnenplooit, als je dan achter het hoofd gaat, dan is de lip met velcro niet helemaal besmeurd met vuiligheid enz.
    na de halskraag te hebben gezien op een SO die ligt en die zit kwamen we aan de vacuummatrassen, zowel voor de arm, been als voor heel het lichaam.
    voor een halskraag of een vacuummatras aan te brengen moet je minstens met 2 personen zijn, 1 die tractie geeft (wat trekt) en 1 die het dan aanbrengt.
    Eens we de vacuummatras hadden aangebracht zagen we de schepbrandcard en de bootbrancard, voor de doorgaanse ambulanceinterventies gebruiken we de schepbrancard, het is maar pas bij horizontale evacuaties of bij meerdere gewonden dat men pas de bootbrandcard inzet.
    toen mocht iedereen eens proberen, ik moet zeggen als je daar zo'n persoon moet optillen dat ongeveer 10 kilo meer weegt dan u, dat het toch nog lastig is ze.
    dan was eindelijk de pauze aangekomen, na iemand op te tillen en wat tractie te geven, krijgde daar toch dorst van ze .
    Toen ik had bijgetankt met ice-tea weliswaar, was de pauze de ten einde en het laatste deel van de dag aanvangte.
    we gingen nu een persoon assembleren met alles wat we vandaag geleerd hadden, dus een SO met een motorhelm aan, dan een halskraag aanleggen, vacuummatras voor het volledige lichaam, hem opscheppen, en dan met de brancard afvoeren.
    nadat we dat we dat éénmaal hebben gedaan, kroop daar ongeveer een halfuur in, nadat we dat een 2de keer hebben gedaan, en toen we nog wat oefenden op de verschillende onderdelen bvb motorhelm afnemen, halskraag aanleggen enz, was het einde van de les aangekomen.
    Het was ongeveer 17u30 dat de les gedaan was en we mochten terug naar onze thuisbasis vertrekken.
    nu hebben we 2 weken geen les, en dan hebben we nog 1 ochtend theorie, techniek en tactiek bij interventies en dan zeggen we vaarwel tegen de theorie en hellow tegen de praktijk - de kleine blusmiddelen en adembeschermende middelen. dat belooft alvast

    op naar de volgende les!

    Groeten K'yanni

    21-02-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    14-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.14/07: les 5 op de brandweerschool
    al de 5de les op de brandweerschool, wat gaat het toch allemaal rap vind ik. Hierna nog maar 1 volledige dag theorie maar verspreid over 2 weken, telkens maar een halve dag theorie.
    vandaag stond erop het programma: radioverbindingen ASTRID, gedragsregels adembescherming hoofdstuk 6 en het voortbewegen met het toestel hoofdstuk 7.
    Het begon al goed , we vertrokken uit de kazerne van Menen en kwam een kwartiertje later in de brandweerkazerne van Kortrijk, maar net toen mijn collega zijn rugzak met zijn cursus erin wou nemen, bleek hij er niet te zijn.
    We belden naar een vader om eens te gaan kijken of hij niet in de kazerne van Menen ligt, enja inderdaad hij had hem vanochtend tegen het achterwiel geplaatst terwijl we 3 adembeschermingstoestellen in de auto staken, maar we hadden er niet meer op gedacht dat zijn rugzak nog tegen het achterwiel stond. We hadden afgesproken dat we in de middagpauze er om zouden gaan en dan in Menen een broodje aten.
    Maar dat was nog niet alles, toen we in het leslokaal zaten zagen we iedereen met radiocommunicatie, wij dachten dat dit volgende week was.
    we spraken direct af om de zenders meteen te gaan halen en ook zijn cursus. ik bleef in het leslokaal om de lesgevers te verwittigen dat mijn collega's achter de zenders waren en zijn cursus. Nu hij vond het niet erg en dat was een pak van mijn hart.
    Nu eenmaal we begonnen hoorden we dat alles dat we in de voormiddag kregen in de namiddag kwam.
    bij de gedragsregels van de adembescherming bespraken we het eerst de veiligheid, men bekijkt eerst wwat de risico's zijn voor dat men een gebouw of dergelijke betreed, is instortingsgevaar, is er kans op elektrocutie enz enz.
    als men voor het eerst perslucht aandoet en men zet het masker op, heeft dat een beangstigend gevoel, en dat is idd wel zo, toen ik voor het eerst perslucht aandeed en mijn masker opzet kreeg ik het ook effen benauw, maar toen ik lucht kreeg werd dat gevoel snel weggewerkt.
    maar één tip bij de adembescherming goed diep in en uitademenen, dit is voor een goede ventilatie te krijgen.
    Men hoort soms ook van een ademcrisis, dat is naar ademsnakken, en dit kan men hebben als men tijdens een grote arbeidsprestatie zijn ademnhaling niet onder controle kan krijgen, als men dit tegenkomt binnenin een gebouw druk dan zo snel mogelijk op de grootste knop op de longautomaat, hierdoor gaat er dan continu verse lucht in grote hoeveelheid het masker insturen.
    toen kwamen we aan de verkenning van het lokaal. de bedoeling van een verkenning is zoveel mogelijk informatie verzamelen, gaskranen, deuren,trappen.
    We hebben 2 soorten deuren: een afdraaiende en een toedraaiende deur, het woord zegt het al zelf, een afdraaiende deur is een deur die van u weggaat als je ze opent en een toedraaiende deur is dat de deur naar u toe komt.
    we zagen hoe we veilig een deur konden openen, door eerst te voelen of er warmte was, kijken of er een scharnieren zijn langs uwe kant. als de scharnieren aan u kant zitten dan heeft men te maken met een toedraaiende deur, en als de scharnieren langs de andere kant zitten heeft men een afdraaiende deur. Dan gaan we ons verdekt opstellen, zodat als er een backdraft of flashover plaatsvind dat we toch beschermd zijn door de deur.
    Als men een veilige deurcontrole heeft gedaan, en men beslist binnen te gaan, dan gaan we de eerste stappen altijd zo laag mogelijk houden, om aan de meeste rook te ontsnappen en ook we zien beter als we laag bij de grond blijven, het is maar pas als we volledig binnen zijn, we voorzichtig rechtstaan en de ruimte controleren op slachtoffers of brandhaarden. hier niet te vergeten men gaat steeds gewapend binnen.
    we hebben toen nog enkele verkenningstechnieken gezien, zoals de breedteverkenning of de cirkelmethode.
    toen kwamen we aan het voortbewegen met een persluchttoestel, men weet dat als men 1 zintuig uitschakeld de andere beter gaan werken, bvb als men in kamer vol met rook zitten zien we geen steek, en dan gaat ons gehoor en gevoel beter gaan werken.
    we hebben als zintuig het gezichtsvermogen, het gehoor, de tastzin, de reuk en de smaak evenals de evenwichtsorganen spelen een grote rol.
    natuurlijk als men de helm draagt tijdens een interventie,word ons gehoor wat gedempt door de speciale lagen.
    dan bespraken we de belangrijkste dingen over ieder zintuig.
    en toen kwam de middagpauze weer en we gingen zoals gewoonlijk terug naar de McDonalds.
    Na dat we goe ge eten hebben kregen we dan uiteindelijk de les over ASTRID. astrid is een radiocommunicatie netwerk voor bepaalde diensten, zoals brandweer, politie, ambulance,civiele bescherming enz.
    We zagen de types verbindingen TMO en DMO, TMO is als je u PTT (Push To Talk) indrukt, en je zegt iets dat meerdere mensen het kunnen horen als ze op dezelfde lijn zitten, als men op DMO overschakeld heeft men dat niet, men heeft dan een directe communicatie tussen de terminals. hier maakt men dus geen gebruik van het ASTRID netwerk, maar een walkie talkieeffect.
    Men besprak toen de fleetmapping dat is dat je met u zender op andere verbindingen kan overschakelen, bvb vaste post brandweer Menen kan dan met de vaste post van brandweer kortrijk spreken.
    toen we nog enkele oefeningen deden op het radiogesprek kregen we te horen dat de les ten einde was, en dat we terug richting Menen keerden.

    volgende week de voorlaatste keer dat we theorie hebben, dan zien we de gevaren bij interventies en hebben we ehbo praktijk, bloedingen, wonden, breuken

    Groeten K'yanni

    14-02-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.7/01/09: les 4 op de brandweerschool
    vandaag les 4 op de brandweerschool

    Nadat ze vorige week hebben gewisseld krijgen we nu blussing hoofdstuk 3.
    we begonnen allerleerst met de bekend vuurdriehoek, dat als men 1 zijde wegneemt van de driehoek dat hij in elkaar zal vallen en de brand geblust is.
    toen kwamen aan wat is een negatieve katalysator ?, wel dat zijn stoffen die een verbranding zodanig kunnen vertragen dat de vlammen helemaal verdwijnen.
    dan kwamen we aan de soorten blusmiddelen en brandklassen.
    we bespraken de volgende blusstoffen, water,schuim, AFF (light water); halon, de poeders BC en ABC, CO² en zand
    we leerden ook bij dat een BC poeder een negatieve katalysator is en dat een ABC poeder eerst negatief is en daarna afdekkend is.
    Die BC en ABC staat voor de brandklassen
    Klasse A: branden van vaste stoffen (hout,papier,karton)
    Klasse B: vloeibare branden ook wel vette branden genoemd, meestal is dit een vloeistof die brand
    Klasse C: zijn de gavormige branden, bvb lpg butaan, aardgas.
    nadat men de blusstof water besproken heeft, kwamen we aan de blusstof schuim.
    de defenitie van schuim zegt "schuim is een innige bestendige vermenging van lucht, water en een schuimvormend middel"
    toen we de blusstof schuim kort hadden besproken kwamen we aan het verschuimingsgetal
    de volgende formule kwamen we tegen
    verschuimingetal= volume schuim
                              ------------------
                          volume schuimoplossing
    bvb: indien 97l water + 3l schuimproduct een schuimvolume van 1.000 l afleveren, dan is het verschuimingsgetal ?

    VG = 1.000
            -------- = 10
               100 (97l water + 3l schuimproduct=100)

    + men weet dat 1 liter schuimoplossing 1 kubieke meter schuim is.

    toen kwamen we aan de soorten poeders maar ik zelf vind de belangrijkste poeders voor burgers de BC en de ABC poeders, die komn het meest voor, als je een klasse D brand of een andere soort brand hebt, niet aarzelen meteen de brandweer bellen!.
    De middag naderde en 12u30 naderde, tijd om richting MC donalds te trekken voor mijn menu, deze keer had ik een dubbele portie McNuggets besteld omdat ik scheurde van de honger.
    de middagpauze was voorbij en een nieuw hoofdstuk diende zich aan ditmaal de adembeschermende middelen hoofdstuk 3.
    we zagen de 2 verschillende groepen adembescherming de lichte en de zware waaronder bij de lichte die afhankelijk van een ademhalingstoestel en bij de zware de onafhankelijke ademhalingstoestel.
    dan zagen we hoeveel % zuurstof men minimum in de lucht moet hebben om te kunnen overleven en dat is 17 % en een normale mens ademt in rust 16 keer per minuut bij iedere ademhaling 0,5 liter uit.
    toen bespraken we de soorten filters, combinatiefilter, gasfilter en deeltjesfilter
    Eindelijk de pauze kwam eraan, want ik scheurde alweer van de honger en ik had wat frisse lucht nodig om mijn ogen terug open te krijgen, wat de vrijdagavond was er nog een algemene oefening en was het ongeveer 1 uur 's nachts dat ik in mijn bed zat.
    toen de pauze gedaan was kwamen we aan een iets interessanter deel namelijk perslucht hfdst 4/5 en het persluchttoestel.
    het persluchttoestel bestaat uit verschillende onderdelen maar de belangrijkste onderdelen zijn toch, het gelaatstuk, draagstel, longautomaat en manometer, de meeste korpsen hebben nu een bodyguard, dat berekend constant u fles inhoud en hoelang je nog kan werken voordat hij in alarm slaa en dat slaat aan bij 50 bar of als je plots tezveel lucht verliest op een korte tijd.
    dan kwamen we aan het deel van de vraagstukken van hoelang kan je nog werken met u fles en hoeveel liter je nog in u fles hebt.

    bvb Als men begint men het werken heeft men een fles van  6 liter op 300 bar werkdruk na 20 minuten te werken heeft men 120 bar over
    Hoeveel liter heeft men over in de fles ?
    300-120= 180 bar dat je overhebt
    180 bar x 6 liter= 1080 liter : 20 minuten werktijd= 54 liter lucht nog over

    Men heeft een fles van 6 liter op 300 bar staan, men doet middelzware arbeid dat is 40 liter/min
    Hoelang kan men werken ?
    300 bar - 50 bar reserve= 250 bar werkdruk
    250 bar werkdruk x 6 liter= 1500 liter lucht in de fles
    1500 liter : 40 (middelzware arbeid) = 37,5 minuten werktijd.

    Na nog een paar vraagstukken te hebben opgelost mochten we terug naar huis keren, volgende keer radioverbindingen ASTRID, de gedragsregels van adembescherming en het voortbewegen met het toestel.

    Groeten K'yanni

    07-02-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.31/01/09: les 3 op brandweerschool
    hallo

    het was zaterdagochtend 31 januari, de laatste dag van het maand.
    Om 7u30 kom ik zols gewoonlijk wakker en ontbeet ik.
    Rond 7u50 vertrok ik richting kazerne te Menen voor de aanvang van de 4 les op de brandweerschool, deze maal was het de beurt aan ik om te rijden met mijn auto.
    Vandaag stond er op het programmain de voormiddag 3 uur blussing hoofdstuk 3 en 1 materieel voor blusverrichtingen hoofdstuk 4.
    Maar door een interne wissel kregen we materieel een week vroeger dan verwacht, voor ons was dit geen enkel probleem, we hebben toch altijd ons interventiekledij bij.
    Het vak materieel bestaat uit 5 uur maar door dat de lesgever maar 4 uur kan komen moesten we alles wat we iin 5 uren zouden zien nu allemaal in 4 uren zouden zien.
    We zouden wel zien waar we uitkwamen, we deden allezins goed door moet ik eerlijk toegeven.
    We zagen verschillende hulpstukken voor de brandweer zoals bvb een broekstuk, verloopstuk, hydrant: ondergronds en bovengronds, soorten straalpijpen Ø 45 of Ø 70 we zagen toen ook de bouw van de aanzuigleiding.
    de zuigslang bestaat uit een buis van rubber en kunststof, de rubberbuizen zijn versterkt door kanvaslagen, dat is een weefsel van natuurvezels of van kunststofweezels, op het einde zijn machentten aangebracht die niet zijn verstijf, dit dient om de slang te kunnen buigen en zo de zuigslangen aan elkaar te kunnen koppelen. we zagen ook het nut van het touw die rond de zuigslangen aangebracht werd, dit dient om beschadigingen te voorkomen.
    verder bespraken we de hydrant er bestaan 2 soorten hydranten de ondergrondse en de bovengrondse,de ondergrondse komt het meest voor langs gewone huizen, de bovengrondse hydranten kan je soms terug vinden  op bedrijventereinen.
    12u30 naderde en naderde, toen de lesgever zei dat zijn les ten einde was wandelde naar mijn wagen en zette koers richting de McDonalds.
    zoals gewoonlijk koos ik voor een medium met 6 McNuggets en een ice tea.
    toen we alles binnen hadden van frietjes en dranken zetten we koers naar de kazerne van Kortrijk alias ook de brandweerschool.
    het was ongeveer 13u30 toen de lesgever een dokter weliswaar zijn opwachting maakte ôp de brandweerschool.
    hij vertelde ons dat hij in het ziekenhuis werkt en af en toe meerijdt met MUG (Medisch Urgentie Groep).
    Hij vertelde ons over bloedingen, wonden en shock, en dat laatste was het belangrijkste.
    Je kan shock herkennen aan:
    - De persoon is vaak angstig, verward, gespannen en gedesoriënteerd
    - Door de verminderde bloeddoorstroming ziet de huid er bleek of blauwachtig uit. De huid voelt vaak koud en klam aan maar is toch zweterig. Kenmerkend is dat het zweet niet terugkomt, indien dit wordt weggeveegd
    - De ademhaling is versneld en kan oppervlakkig of luidruchtig zijn
    toen kwamen we aan het hoofdstuk reanimatie.
    Een interessant hoofdstuk want je weet nooit wanneer je het eens zal nodig hebben.
    we zagen hoe we onze handen moeten plaatsen en hoeveel keer we moeten reanimeren bij een volwassen persoon en een baby
    Men plaats de handen ongeveer in het midden van de borstkas en de lijn waar de ribben samenkomen.
    bij een volwassen persoon doe je meteen 30x hartmassage en 2x beademen, bij het beademen moet je tegelijk blazen kijken naar de borstkas want als je blaast en de borstkas gaat niet omhoog dan heeft de beademen niet uitgeholpen. bij een volwassen persoon verwittig je meteen de 112!
    bij een baby is dat anders.
    bij een baby gaan we eerst 1 minuut reanimeren als men ALLEEN bent, men geeft eerst 5 beademeningen en dan 30 hartmassage maar hierbij je u wijsvinger en u middenvinger.
    Als men al 1 minuut heeft gereanimeerd en er zit nog geen leven in, niet twijfel bel 112!
    Als je nu met 2 personen bent, gaat de één reanimeren en de andere direct de 112 bellen, let op dit doe je enkel als met 2 PERSONEN bent.
    Nadat iedereen eens geprobeerd heeft en het allemaal goed lukte was de les ten einde en konden we terug naar huis keren.

    les 4 zit erop!

    Groeten K'yanni

    31-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.24/01/09: les 2 op de brandweerschool
    hallo

    Les 2 op de brandweerschool ben ik begonnen met vermoeidheid van de brand van vrijdagavond.
    We begonnen met het begrip brand van nader te bekeken.
    We begonnen uiteraard met de bekende vuurdriehoek: Zuurstof,warmte,brandbare stoffe,.
    We leerden de verschillende periodes zoals de smeulperiode, ontwikkelingsperiode,brandperiode en doofperiode
    Daarnaast besproken we ook deverschillende stadiums zoals het smeulstadium,vlammenstadium en het gloeistadium
    Verder kregen we ook te horen dat bij een vlamoverslag bij 600 °C van een onvolledige verbranding oervgaat naar een volledige verbranding.
    Na een korte pauze besproken we de verschillende soorten explosies en van wat de branduitbreiding van af hangt.
    dit is dan door de wind,aanwezigheid van brandbare materialen,structuur van het gebouw (brandmuren,brandeuren), de iindeling van de lokalen, het gedrag van de gebruiker (zijn de branddeuren steeds gesloten, worden de brandvoorkomingsmaatregelen nageleefd enz enz.
    De middag brak aan en het was 12u30 geworden, we kregen te horen dat het middagpauze was  dat we mochten gaan eten, wij gaan zoals altijd naar de Mc Donalds en met mijn steeds terug komend zinnetje in de Mc Donals "Een middel met MC Nuggets en een ice tea aub"
    Na onze frietjes te hebben op te eten, reden we terug richting de brandweerschool.
    Eens we terug in het leslokaal waren en de lesgever aanwezig was begonnen we met het wettelijk kader i.v.m de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's).
    We kregen dit vak door de kapitein, hij vertelde ons wat de PBM's zijn voor een brandweerman en voor wat ze dienen en hun nut ervan.
    We begonnen met de brandweerhelm, over dat er verschillende types brandweerhelmen zijn, Rosenbauers, Gallets etc. en dan ook de verschillende types, helmen speciaal voor brandbestrijding, voor verkeersongevallen of voor wespennesten, voor wespennesten bedoel ik dan het hoofddeksel.
    Dan waren we gekomen aan de handschoenen, zoals hij vertelde heb je handschoenen voor ieder karwei, gewone bouwvakkershandschoenen, brandbestrijdendehandschoenen tot de handschoenen die speciaal worden gebruikt voor verkeersongevallen voor het bevrijden van geknelde personen.
    Over de rubberen laarzen of de speciale schoenen voor langdurige interventies, we gingen daar vlug over. meer kan je ook niet vertellen over een rubber laars.
    Dan was het volgend interventiekledingstuk de broek, hierin vertelde onze lesgevers over de reflectoren en de knielappen hoeveel ruimte er moet zijn tussen de 2 reflectoren enz.
    Dan kwamen nog de riem en de brandwerendvest.
    Eerst besproken we de brandwerendvest, zoals ik al zei het nut van die vest moet vooral zijn dat het brandwerend is.
    we besproken de verschillende kleuren van zo'n vest, dat je bvb kan zien als het een zwarte vest is dat het een brandwacht is, als het een vest is met oranje schouderstukken dat het een onderofficier is of als het heel oranje vest is dat het een officier is.
    toen kwamen we aan het laatste kledingstuk de riem, het ging vooral om het nut van zo'n riem bvb u bevestigen als je op hoogte werkt of als je in de korf van de elevator/ladderwagen zit.
    toen kwamen we aan het hoofdsstuk dat een basis is voor iemand die later bij het RISC team (Rescue In Safe Condition) zullen komen.
    hierin bespraken we de antivalbescherming de soorten knopen en het afdaaltoestel en enkele zekeringstoestellen.
    Zo zagen we in het afdaaltoestel dat er tandjes in het klemsysteem zitten, dit dient dan als men plors iets cvoor heeft dat men het eerste beveiligingssysteem niet in werking kan stellen.
    Na een pauze van 10 à 15 minuten keerden we terug richting het leslokaal voor het laatste deel van de lesdag namelijk de bouw van het lichaam + brandwonden en vergiftiging.
    We bespraken de bloedsomloop en de ademhalingsweg en de belangrijkste onderdelen van het menselijk lichaam, het hart, de hersenen, de longen enz enz.
    Na dat we onze hoofstukken hadden besproken mochten we eindelijk terug huiswaarts keren.
    Nu eenmaal aangekomen in de kazerne maakte ik alles terug klaar voor een volgende uitruk

    Groeten K'yanni

    24-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/12/09: mijn eerste echte vuurdoop
    hallo

    Vrijdagavond rond 21u50 heb ik mijn allereerste echt vuurdoop beleefd. en dit op een dag waar mijn beeper niet heeft stil gestaan.
    Het was vrijdag de 23de, het begin van een nooit te vergeten avond/nacht.
    Ik was terug thuis van al die oproepen van wateroverlast rond 19u.
    Ik douchte me even en zoals gewoonlijk ging mijn beeper af om 20u voor een testoproep.
    Maar 2 uur later ging ie nogmaals af, wat niet van zijn gewoonte was.
    Ik keek naar het bericht en ik zag "woningbrand" staan.
    Ik liet meteen alles vallen en spurte naar de kazerne.
    eens aangekomen op de kazerne hoorde ik al dat het om een uitslaande woningbrand ging.
    Ik keek welke wagen er nog vertrekte en of ik mee mocht met die wagen.
    En ja de materieelwagen vertrekte en ik ging in de wagen zitten.
    Ik was helemaal van mijn melk toen ik besefte dat ik op weg was naar een uitslaande woningbrand.
    Eens we de brandende woning inzicht hadden was het toch voor mij even van "wow".
    Zoiets had ik nog nooit meegemaakt en ik wist niet goed wat ik moest doen.
    Ik vroeg dus aan de chef wat ik moest doen, hij zei zorg jij samen met Gilles (de andere stagair) voor de voeding naar de wagen.
    Na wat heen en weer van MAP2 voor slangen enz te gaan halen, begonnen we met de voedingslijnen uit te leggen.
    Nadat gebeurt was kon ik helpen met de aanvalslijnen mee helpen te leggen want we moesten wachten op de autopomp van lauwe.
    Ik mocht van de offcier van dienstchef de autopomp van lauwe gaan opvangen en ze leiden tot de plaats waar we ze nodig hadden.
    Mijn taak zat er deels op tijdens het blussen.
    Maar eens de brand was geblust kon ik opnieuw aan het werk gaan, met alles af te breken, te ontwateren, en op te rollen.
    Nadat alles was ontwaterd en opgerold konden we terug de kazerne vervoegen en de slangen terug uitrollen en in de droogtoren hangen.
    Het was al reed 0u20 toen alles terug opgeruimd was.
    Ik liet me nog even zien en ik ging dan terug naar huis want ik moest om 7u20 al terug op staan om naar de brandweerschool te vertrekken.

    Groeten K'yanni

    23-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/01/09: mijn pager loopt warm

    hallo

    Mijn loopbaan bij de brandweer kon niet beter begonnen zijn, dan een pager die warm loopt.
    Het was vrijdagochtend 23 januari, een gewone dag zou je zeggen.
    Dus ik ga zoals gewoonlijk met de fiets nog naar school.
    het 1ste lesuur is rustig, zelfs te rustig, ik dacht bij mezelf "tzal een kalme dag worden".
    Maar schijn bedriegt, het 3de lesuur vatte zich aan.
    We hadden toen pneumatica als les, en ik kwas nog maar 20 minuten tijd in de les of mijn beeper ging al af voor een woningbrand in Halluin.
    Ik had toestemming gekregen van de directeur en de leerkracht dat ik mocht vertrekken.
    Ik liet meteen alles vallen, pakte mijn jaar en spurte naar mijn fiets.
    Een studiemeester zag me lopen en wist dat ik bij de brandweer was, dus zo vriendelijk als hij was, deed hij al de poort open.
    kzweer het u, op dat moment heb ik nog nooit zo hard getrapt op mijn fiets, de adrenaline stroomde door mijn lijf want het is was mijn eerste echte brand.
    Eens ik aangekomen was op de brandweerkazerne moest de eerste uitruk nog vertrekken, dus ik was ruim op tijd.
    Maar aangezien ik niet mee mag met de eerste wagen, deed ik het al wat rustiger aan, maar toen ik hoorde dat de 2de wagen mocht vertrokken (MAP2) stroomde de adrenaline terug door mijn lijf.
    Ik zette me klaar in de auto samen met nog een andere stagair die verlenging heeft gekregen.
    Eens we goed bemand waren vertrokken we richting Halluin.
    Maar de luitenant kwam af op onze wagen en zegde dat enkel de eerste wagen mocht vertrokken.
    Kdacht in mijn eigen "tendju, khad nu eens de kans om mee te gaan".
    Maja der komen nog wel branden waar ik uiteindelijk mee mocht.
    Ik vroeg een bewijsheidsbriefje voor het school en zette zo snel terug aan naar het school.
    De pauze was net gedaan en we vertrokken met de 3de graad richting het CC de Steiger voor een toneelvoorstelling.
    Ik had al zo in mijn achterhoofd dat we vroeg of laat we eens oproep zullen hebben voor wateroverlast, het regende continu door.
    Enja,, ik zat nog maar een uur in de toneelvoorstelling of mijn beeper ging terug af, dit maal voor wateroverlast, een kelder die zou ondergelopen zijn.
    Ik begaf me nu dit maal te voet, het was 2 minuten in looppas, Dit maal zette ik alles op alles om als eerstes aan te komen.
    éénmaal ik op de kazerne aangekomen was ik inderdaad de eerste, maar al snel volgde er een collega.
    Ik begaf me in de kazerne plaatse een poort op, zette de rookafzuiginstallatie in werking en de blitslichten.
    Daarna begaf ik me naar mijn kast en deed het volledig interventieoutfit aan.
    We waren met 3 brandweermannen en dat was eveneens de bezetting van de karweiwagen, dus hoe blij ik was, ik mocht mee op interventie.
    Eens we aangekomen waren op de plaats keken we naar de ernst van de situatie, het stelde niet veel maar om het lek te dichten dichtende we het lek zoveel mogelijk af met tape, en vroegen of de watermaatschappij zou kunnen langskomen.
    Na een halfuurtje was de interventie ten einde, en mocht ik naar huis terug waren, want over de middag eet ik altijd thuis.
    Ik begaf op school een  2de keer naar het secretariaat voor het bewijsheidsbriefje af te geven.
    Iemand zei me op school, als er 2 interventies vallen op 1 dag zal er heus wel een 3de of een 4de aangekoppeld zijn.
    En ja hij had gelijk, rond 13.45 werd ik terug opgeroepen, dit maal voor een schouwbrand.
    Dus heb ik dan nogmaals het school verlaten, dit maal was de poort nog niet open, en rende naar mijn vaders bureau om met zijn afstandsbediening de poort te openen.
    Eens aangekomen op de kazerne en nadat ik mijn interventiekledij had aangedaan, was de eerste ploeg al ter plaatse en ging het eigenlijk niet zo zeer om een schouwbrand, het was enkel wat rook dat terug geslaan was in huis.
    Maar toen ik in de vaste post ging mee kijken kwam er een nieuwe oproep binnen dit maal voor wateroverlast.
    Met de nodige manschappen sprongen we in de materieelwagen en gingen ter plaatse.
    het ging om spaarbekken die dreigden over te lopen.
    Er zat wat vuiligheid voor de riolering, maar de korporaal, onderofficieren en officieren beslisten het zo te laten omdat het anders dreigde nog over te lopen en toen maakten we het enkel erger.
    Nu pas werd het ernstig de ene oproep na de andere kwamen binnen voor wateroverlast, we keerden terug naar de kazerne om de aanhangwagen op te halen en te vullen met zandzakken.
    we vertrokken met gevulde aanhangwagen richting de huizen die dreigden onder gelopen, raar maar waar, waren het die huizen die langs de rivier lagen waarvan de spaarbekken dreigden over te lopen.
    We legden zandzakjes voor de deuren en poorten, en toen we net de laatste zandzak legden kregen we een oproep binnen voor een instorting.
    we snelden terug de wagen in en snelden met loeiende sirenes en zwaailichten ter hulp.
    éénmaal we aankwamen konden we niets meer doen, de eerste wagen had al het nodige gedaan en het was enkel maar werk voor de elevator.
    het was een stenen trap die je bovenop de daken vind die naar beneden is gekomen recht op een voertuig.
    We hebben terug ons werk hervat en ging terug naar de kazerne om zandzakjes bij te halen.
    Na wat mensen tevreden te stellen door hun huis te voorzien van zandzakken keerden we terug naar de kazerne om alles terug in orde te maken voor de volgende interventie.

    Groeten K'yanni

    23-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23/12/09, mijn eerste keer met een brandweervoertuig op een interventie
    hallo

    het was maandag 19 januari rond ongeveer 10 uur dat ik opbiept werd, ik zat toen net nog in mijn burgerschool toen hij afgang.
    Ik heb dan snel snel een opvoeder gezocht om te vragen of ik weg mocht gaan, en inderdaad, ik mocht de kazerne vervoegen.
    Na wat heen en weer geloop om de schoolpoort open te krijgen begaf ik me met mijn fiets naar de kazerne.
    Eens aangekomen op de kazerne kreeg ik te horen dat MAP 2 mocht vertrekken, eindelijk een wagen die vertrok waarin ik mee mocht.
    En ja het was inderdaad juist, ik was nog maar de enige in de kazerne de autopomp zat nog niet vol, dus kon ik eindelijk mee gaan.
    Maar dat maakte me een beetje zenuwachtig en ik had wat problemen met mijn gordel.
    Ik pakte mijn helm en muts en spurte naar de wagen.
    Nadat ik in de wagen had gekropen vertrok die in volle vaart naar de plaats des onheils, het ging om een gasgeur/brandgeur
    Eens ter plaatse was er bijna niets aan de hand.
    Na wat wachten buiten en nadat de collega's het gebouw ventileerde en controleerden kon MAP2 inrukken
    Toen we allemaal terug op de kazerne waren was er appél en konden we ons interventiekledij uitdoen en ons terug klaar maken voor een volgende uitruk.

    groeten K'yanni

    23-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.17/12/09: eerste les op de brandweerschool
    hallo

    Zaterdag 17 januari was het dan eindelijk zover, de eerste les op de brandweerschool.
    Iedere stagair had de weekendcursus gekozen en werden toegewezen aan het lescentrum Kortrijk.
    Na een kleine kennismaking met de cursus en de andere cursisten begonnen we dan aan het hoofdstuk administratie.
    Ze zeiden al op voorhand tegen mij dat het niet zo héél leuk vak is, maar het duurde maar een dag, en als eerste les vind ik dat wel gepast.
    we begonnen eerst met een stukje deontologie, wat cursisten wel en niet mogen, hoeveel dat ze minimum aanwezig moeten zijn etc.
    bvb het vak levensreddende handelingen is een vak van 10 uur, maar dat word op 1 dag en erna  nog eens 2 uren gegeven, en als je dan spijtig genoeg niet op die dag aanwezig was, word je jammer genoeg niet toegelaten tot het examen.
    Toen begonnen we aan de kentekens,graden enz
    we begonnen eerst met de schouderpassanten dan naar het uniform en als laatste het kenteken op de helm
    In sommige korpsen word er ook een onderscheid gemaakt op de helm tussen stagair-brandweerman en een effectieve brandwacht.
    Toen was het middagpauze, we hadden afgesproken dat we naar de Mc donalds zouden gaan in de Kinepolis te Kortrijk.
    Ik had niet zoveel trek omdat de cola nog op mijn maag draaide van eerste pauze rond 10u30.
    dus bestelde ik maar een kleine pak friet, met McNuggets een een ice-tea (mijn lievelingsdrank).
    Na onze buik rond ge eten te hebben en na wat bij gepraat te hebben besloten we terug richting het lescentra te gaan, eveneens bekend als de brandweerkazerne te Kortrijk.
    Na nog wat de graden te bestuderen en te weten wanneer een voertuig prioritair is en wanner niet kwamen we aan tof hoofstuk toe ..... het marcheren!
    Wat me opviel tijdens de eerste keer dat ze in elk korps iets anders hebben aangeleerd, bij rust ter plaatse leggen sommige stagairs hun hand op hun been, terwijl wij in Menen ons hoofd naar beneden buigen.
    Nadat we alle basisregels hadden geleerd, kwamen we aan het moeilijkste deel vond ik.
    Het in 10 tellen in een peloton staan, nuja na wat herhalingen kwam het uiteindelijk toch goed
    Na alles nog eens een paar keer te herhalen kwamen we aan het einde van de eerste les.
    Een dag om nooit meer te vergeten.

    Groeten K'yanni

    22-01-2009 om 19:06 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.16/12/09, infobriefing van het arsenaal + drukke dag op de kazerne
    hallo

    Op vrijdag 16 januari, kreeg ik mijn 2de oproep op 1 dag tijd.
    het was een brand in een ééngezinswoning.
    Ik zat toen net in Kortrijk toen ik de oproep had ontvangen.
    Dus snelde ik zo snel mogelijk naar mijn wagen en reed zo snel mogelijk naar de kazerne.
    Toen ik de kazerne opreed met mijn wagen zag ik dat er geen plaats meer was, ik heb me dan maar voor een andere wagen geparkeerd.
    In mijn volle haast spurte ik me naar mijn kast voor mijn interventietenue aan te doen, maar toen ik bij de rest ging staan zeiden ze dat het niet meer nodig was, dat wij nog achter kwamen.
    De interventie was vlug afgelopen en de wagens keerden terug naar de kazerne.
    Ik keerde even vlug terug naar huis om mijn uitgangstenue aan te doen en mij wat op te frissen
    Na een kwartiertje thuis zijn, vertrok ik terug richting kazerne voor de infobriefing over de hoofdpost.
    Na dat we gekomen waren aan de uitleg van de beepers kwam er groot alarm binnen, versterking voor Lauwe voor een shouwbrand.
    De wagens vertrokken en niet veel later kwam er nog een oproep binnen voor een woningbrand.
    Meteen werden alle grote middelen ingezet waardoor alle manschappen weg waren.
    Wij trokken ons er niets van aan en gingen door met de infobriefing.
    het was een zeer interessante briefing/rondleiding, ik wist die dingen totaal niet, terwijl ik al 4 jaar in de kazerne rondloop.
    Nadat iedereen terug was van de interventies en de infobriefing was het tijd voor een deugdoende afsluiter.

    Morgen eerste les op de brandweerschool

    Groeten K'yanni

    20-01-2009 om 00:00 geschreven door firekid4012  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)

    Archief per week
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009

    Rondvraag / Poll
    Was je geslaagd in u examens voor brw man ?
    Ja
    Nee
    niet geslaagd in school, maar wel een goed stagejaar
    een goed stage jaar, maar niet geslaagd op school
    Gebuisd
    Over heel de lijn zwak
    Bekijk resultaat


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Gastenboek
  • Hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs