na de aankoop ( als leek) van mijn peugeot 404 blijkt er toch nog wel wat meer aan te mankeren dan ik oorspronkelijk dacht ... Volg hier de werkzaamheden op de voet .
Even wat info over het voertuig :
Peugeot 404 berline benzine 1600 cc 82 pk. bouwjaar 1968. kilomters bij aankoop 145.700 . nu 146.350 3e eigenaar ( waarbij de 2 vorige eigenaars gekend zijn). Nieuw verkocht in Tienen .
alhoewel ik niet over 1 nacht ijs ben gegaan bij de aankoop van de wagen ben ik toch nog voor enkele verassingen komen te staan .
De wagen reed en remde goed bij aankoop en had minimale roest.
Met de vorige eigenaar werd afgesproken dat hij nog naar de keuring zou gaan hetgeen ook geschiedde. De wagen kwam door de keuring met slechts 1 opmerking olielekkage. Dat wist ik want de achterbrug lekte rechts aan het achterwiel. De eigenaar was echter wel zo eerlijk om mij te melden dat ook de schokdemper rechtsvoor eraan zat te komen.
Na aankoop besloot ik eerst maar eens alle nodige onderdelen te bestellen om de wagen groot onderhoud te geven . Op de oldtimerbeurs in ciney had ik al een nieuwe condesator, kontaktpunten en verdeler op de kop getikt ; de rest vond ik bij een autozaak hier in de buurt ( bedankt Danny voor al de moeite bij het opzoekwerk).
ook 2 schokdempers ( Monroe) waren geen probleem (130 EUR samen)... voorziene vervanging voorjaar 2011.
eerste probleem was dat ik (noch de vorige eigenaar) wist welke olie er in de achterbrug zat . En zoals de meesten wel zullen weten mag je er niet zomaar even andere olie ingooien omdat je riskeert dat de boel stuk draait. Even met Ko de fouw gebeld ; de juiste olie besteld en de achteras gespoeld met benzine ; hele nacht laten lekken en opnieuw gevuld met de juiste olie. De lekkage wordt binnenkort ook opgelost ( de onderdelen zijn besteld) maar dat zal niet voor oktober zijn . Dat belet me echter niet om ermee te rijden (zolang je het niveau maar in acht neemt).
Nadat de auto op de brug stond toch wel wat meer roest gevonden (foto's volgen) aan o.a. kriksteunen achter en chassisbalk links voor; en nog wat plaatsjes hier en daar . Dat wordt dus lassen ... voorzien voor ergens in september of oktober .
Momenteel rijdt de wagen goed al schokt hij wel regelmatig ( dit kan verschillende oorzaken hebben o.a. carburateur , bobijn, speling op cardanas etc) ; daar ga ik voorlopig niets aan doen.
Ik vrees dus dat het nog hard werken wordt tot de volgende technische keuring in mei 2011 !