Kontich - 05/07/2015 - Indiv.Tijdrit en Koers in lijn
3. zondag 5/7/2015 waren
er twee delen af te werken eerst om 9:30 uur een individuele tijdrit voor de
nog 151 geklasseerde renners. De individuele tijdrit was over een afstand van
11,7 km met vertrek op de Oude Baan in Waarloos. Zoals ik had verwacht ging
deze tijdrit helemaal niet goed. Ik ben de 147 plaats geëindigd met een tijd
van 25 min. 42sec en 661 duizendste
4. zondag 5/7/2015
stond dan in de namiddag het tweede gedeelte op het programma - om 16 uurde tweede rit in lijn. Heel de wedstrijd goed
vooraan in het peloton kunnen meerijden, maar op 20 km. Van de finish reed er
iemand tegen mijn versnellingsapparaat waardoor er een kabeltje afbrak en heb
ik dus van fiets moeten wisselen. Ik ben wel tussen de volgwagens kunnen
blijven rijden en ben dus iets na het peloton over de eindmeetgekomen
2. Zaterdag 4/7/2015
om 15 uur was dan de start van de 2e rit in lijn met nog 170 renners in koers
en over een afstand van 125,6 km met een ploegvoorstelling op het podium op de
grote Markt te Antwerpen daarna eerst een neutralisatie van 8 km. Een grote
ronde van 107,2 km en nog twee plaatselijke rondes van 9,2 km. Ik ben wel gans
de wedstrijd netjes in het peloton kunnen blijven. Na verschillende uitval
pogingen is toch de wedstrijd afgelopen met een peloton sprint. Bij het
overschrijden van de aankomstlijnhad ik
geen idee van mijn plaats bij de aankomst.
Voor de 52ste maal
organiseren de gemeente Kontich in samenwerking de vzw wielerclub Steeds
Vooraan een vierdaagse UCI interclub wedstrijd Sint Martinus Prijs. Een
wedstrijd die verreden wordt als een ploegen tijdrit, een individuele tijdrit
en 3 ritten in lijn. Dit jaar kunnen de organisatoren rekenen op 31 ploegen met
in totaal 180 deelnemers uit 10 verschillende landen.
Vanaf
vrijdag 3 juli om 19 uur zijn we dan gestart met de ploegentijdrit over een
afstand van 17,9 km. Deze ploegentijdrit was voor mij de eerste maal samen met
de clubmaten van Edegem Bicycle Team. De tijdrit was wel zwaar, met veel
bochten en hard afzien. Het was voor onze ploeg een niet al te best tijd maar
daar staat wel tegenover dat we met de volledige ploeg praktisch samen over de
eindmeet zijn aangekomen.
Op zaterdag 6 juni heb ik opnieuw als gastrenner met het team "Enertherm-BKCP" de Omloop van de Maasvallei mogen meerijden. Deze internationale UCI wedstrijd ging door in de Nederlandse gemeenten Stein en Meerssen, dus in de omgeving waar het team de voorjaarsstage heeft gedaan. We moesten eerst 10 km rijden naar de lokale rondes. Daar moesten we dan nog 10 rondjes van 10 km doen en per ronde kregen we maar liefst 2 klimmetjes voorgeschoteld; de ene klim was niet zo zwaar maar de andere was te vergelijken met de bekende Cauberg. Na drie ronden is het peloton van 150 man in twee gebroken. Ik zat op dat moment spijtig genoeg in het tweede gedeelte van het peloton. Na vijf ronden (na 60 km) zijn we met dit peloton uit koers genomen. Ondertussen was er nog maar 62 man in koers. In de uitslag hebben ze mij als 98e geklasseerd. Een heel zware koers, wel teleurgesteld.
Ik ga me nu eerst volledig concentreren op de examens, hopelijk succesvol. In de zomervakantie hoop ik nog enkele meer positievere uitslagen te behalen.
Deze week is mijn nieuwe vergunning van de Vlaamse Wielerbond toegekomen op naam van het team Koninklijke Edegeme Bicycle Club & BMX vzw. Ook mijn nieuwe outfit is dan geleverd.
De koers St. Jan in Weelde (Criterium van de Sportraad Ravels) over een afstand van 78 km wad over 20 rondes van 3,9 km, heb ik dus gereden in de nieuwe overwegend blauwe kleuren.
Bij niet al te beste weersomstandigheden kwamen toch nog 56 renners opdagen. Het was een internationaal gezelschap met niet alleen renners uit België en Nederland maar renners ook uit Nieuw Zeeland, USA en Duitsland. Heel de wedstrijd heb ik zowat in het midden van het peloton gereden omdat ik me vandaag niet echt super voelde. Een beetje weggestoken dus. Bij de vierde ronde is één renner PLUTO Martin weggesprongen uit het peloton en heeft zijn voorsprong kunnen volhouden tot aan de eindstreep.
Met nog vijf rondes te gaan een valpartij voor mijn neus die ik niet meer kon ontwijken, dus mee op de grond en in de gracht terechtgekomen. Al bij al had ik nog geluk, enkel wat kleine schaafwondjes. Wel in de koers kunnen blijven en nog op de 33e plaats kunnen eindigen. Jammer van de valpartij maar dat is dan koers zeker. Op naar de volgende koers
Op Pinstermaandag 25/05/2015 ter gelegenheid van Poppel kermis is door de fanclub de twee (Danny en Boy) van Poppel een juniorenkoers georganiseerd over een afstand van 89 km (15 ronden). Slechts 35 renners kwamen opdagen. In het begin van de koers ben ik af en toe mee proberen wegspringen. Na vier ronden werd de groep in 2 gereden, er werd hééeel hard gereden en 6 ronden verder zijn we pas met het peloton weer samengekomen. Op dat moment was er nog 28 man in koers en dan is de wedstrijd ontploft. Dan is dit groepje nog in 3 drie stukken gebroken, vooral door de felle zijwind. Het vaatje voor mij was toen af en zo zat ik in het 3e groepje. We hebben dan met dit kleine peloton voor de 11e plaats kunnen spurten. Deze spurt heb ik gewonnen met 2 fietslengte voor.Alhoewel we met deze groep één ronde voor het einde werden afgevlagd stonden er toch al 94 km op mijn GPS teller. Eén van de zwaarste koersen, wel heel blij met het eindresultaat.
Zaterdag 23/05/2015 was er in Ruiter (Waasmunster) een koers van 95,2 km over 17 ronden. In de eerste vijf ronden van de wedstrijd kwam een kopgroep tot stand met een zevental renners. Tijdens de wedstrijd vielen één na één renners af door allerhande pech tot slechts één koploper Ruben Dillen op vijf ronden van het einde overbleef.Spijtig genoeg waren niet alle rennersin het peloton op dehoogte dat de kopgroep slechts een koploper was.Ik heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk vooraan in het peloton te rijden. Tegen het einde van de wedstrijd in de laatste ronde kreeg ik het zwaar en ben ik wat afgezakt. Met de spurt had ik krampen en zat ook ingesloten (eigen fout want ik zat te ver in het peloton) maar toch ben ik op de 26e plaats van de 60 deelnemers aangekomen in het grote peloton op 40 seconden van de overwinnaar. Het koersgemiddelde was 42,01 km per uur.
Deze koers was ditmaal voor mij zeer succesvol: dit jaar voor de eerste maal een koers droog kunnen uitrijden en dan nog zonder enige pech ook. Maandag 25/05 opnieuw een koers in Poppel.
Na de pech van de vorige wedstrijden in Frankrijk ben ik met volle moed vertrokken naar de wedstrijd in Sleidinge in de Cardijnwijk. En weeral slecht weer. Een grote opkomst van 74 renners waaronder ook enkele plaatselijke toppers Er werd in deze koers zeer hard gereden, in de derde ronde was er massa valpartij die ik net heb kunnen ontwijken door enkele cyclocross kunstjes uit te halen. Maar helaas een ronde verder een platte tube vooraan, dus einde koers. Ik zat zeer goed vooraan met een goed gevoel en goede benen. Slechts 45 renners haalde de eindmeet. Echt jammer, hopelijk volgende koers meer geluk met het weer en ook geen pech meer. groetjes
We werden opgehaald door de leiding van het Enertherm-BKCP team en vertrokken op vrijdag 1 mei om 9 uur aan de parking in Sint Job aan de autostrade; na een lange autoritzijn we ongeveer om 15 uur in Troyes aangekomen. Een verblijf in de sportschool van Troyes tussen allemaal topsporters.In de namiddag werden nog de nodige voorbereidingen voor deze tweedaagse koers genomen, slaapplaatsen aangeduid, de tijdrit fietsen geprepareerd en nog wat losgereden. Leven dus zoals een echte profrenner, heel den tijd op bed liggen en enkel met de koers bezig zijn.
Bij deze tweedaagse koers waren 25 ploegen van maximum 5 renners ingeschreven, dus in totaal zouden er 125 renners aan de start moeten staan. De wedstrijd van zaterdag 2 mei ging over een afstand 127 km maar met het slechte weer een echt mega zware koers. Na 55 km met een groep van 40 renners gelost. Toch blijven knallen en nog aangekomen binnen de tijdslimiet met een groepje van nog 10 man of zo. Super zwaar. Ik denk 68 van de 86. Er zijn ook al meer dan 20 renners uit de koers.
De tijdrit van zondagmorgen was mij voor een complete ramp! Ik heb slechts 1,5 km mijn steentje kunnen bijgedragen en dan moeten lossen, maar de ploeg heeft wel de 2e tijd gereden op 7,7 seconden van de eerste. Ik ben volledig leeg, alles is op!Straks in de namiddag nog een rit van 107 km met veel steile klimmetjes . Stefano Museeuw staat heel kort bij de leiding, dus maken we er in de laatste rit in lijn nog het beste van.
De wedstrijd in de namiddag, goed meegereden in het peloton, na 45 km op een zware klim met een groepje van 25 man gelost maar goed blijven draaien, Dan op kilometer 55 plat gereden vooraan De me helemaal leeg gereden om terug aan te sluiten en nog geen 100 meter na de aansluitingook plat achteraan; twee keer moeten wisselen dus, Daarna rustig rondje afgemaakt tot aan de parking. Dus de wedstrijd niet uitgereden. Maar wel een mooie ervaring opgedaan. Jammer maar helaas.
Facebook: Stefano Museeuw. Eerst en vooral wil ik alle ploegmaten bedanken; één voor één; zonder jullie had ik nooit mijn 4e plaats in het eindklassement kunnen vasthouden. Tweede in de team time trial op 7sec van de eerste ploeg, sterk mannen !!!!
Vandaag zondag 26 april 2015 heb ik mijn eerste wedstrijd gereden na de rustperiode. Terug gekoerst in Retie (Schoonbroek) nog als renner van het Team 185. Een wedstrijd over 76 km met verschillendekorte rondjes waarin veelbochtjes waren. Heel de tijd mee in het peloton gereden en af en toe proberen weg te rijden maar dat lukte niet. Ik had goede benen maar de kopgroep ontsnapte wanneer ik het niet verwachte. Ook pech onderweg met een loskomend stuur.
De laatste ronde was ik een beetje ingesloten dus op het einde niet heel goed mee kunnen spurten voor de 6e plaats.Toch op de 14e plaats aangekomen van de 40 deelnemers.Slechts 2 opgevers en de wedstrijd is gereden met een gemiddelde van 39.98 km per uur. Ik had beter gehoopten had ook het gevoel dat het beter kon, maar dat proberen we de volgende keer beter.
Op stage in Valkenburg met het Enertherm-BKCP team van donderdag 9 april tot en met zondag 12 april 2015.
Met het ganse team logeerden we in 3 verschillende villas in het Landal GreenParks De Cauberg in Valkenburg(NL). Mijn kamergenoot voor deze stage was Stefano Musseeuw. Donderdag begon onze stage met een mooie rit langs verschillende bekende klimmetjes uit de Amstel Gold Race. We zijn ook langs het drielandenpunt gefietst. Een warm zonnetje met de korte maar steile klimmetjes maakten de rit al best zwaar. Op 84 km kwamen we terug in Valkenburg waar we de nieuwelingen hebben afgezet en dan met de andere junioren nog een lus hebben bijgedaan tot we aan 117 km zaten.
De tweede dag vertrokken we om 8 uur 's morgens met de auto en camionette richting Stavelot (nabij Malmedy). Daar werden onze fietsen uitgeladen en hebben we de laatste 95km van Luik-Bastenaken-Luik gereden! Heel zwaar maar ook heel leuk! Na 100 km zijn de nieuwelingen in de volgwagen gestapt en reden wij verder richting Valkenburg. Toen we aankwamen hadden we 141km waar we 5 uur over hadden gedaan, met een stralend zonnetje zijn de eerste streepjes op de armen en benen te zien. De derde dag hadden we een rustdagje en hebben we enkel 37 km losgereden en in de namiddag zijn we met heel de groep gaan lasershooten in een grot! Heel tof!
De laatste dag hebben we weer dezelfde rit gereden als de eerste dag. De nieuwelingen na 84 km gestopt en de junioren weer verder gereden tot 117 km. Maar dan hebben Jens Dekker en ik nog een lusje bijgedaan naar een andere berg in de omgeving die we nog niet hadden gedaan. Zo kwamen we terug in het park met 132km.
Deze stage was heel veel kilometers en over een lange duur gedaan! Hopelijk zijn we nu weer wat sterker en kunnen we er een mooi wegseizoen van maken!
Groetjes Michiel
Weetje: deze week van maandag tot zondag 575 km gereden en een totale duur van ongeveer 20 uur
En Adrie Van de Poel had nog wat te melden. Ik wil toch nog even meegeven dat de renners tijdens de stage zijn aangehouden door de politie. Niet voor een aanmaning, maar wel voor een compliment. Omdat ze zo puik de verkeersregels volgden. Correct rijgedrag is iets waar de ploeg op hamert en zon compliment van de politie is toch wel leuk.
Op zondag 22 februari 2015 heb ik in Oostmalle de laatste cyclocross wedstrijd van dit seizoen gereden. Zoals gewoonlijke een redelijk goede start genomen en de eerste drie ronden ging het super goed. Ik reed in een hele grote groep voor de 2e plaats en had het gevoel dat ik het tempo tot het einde kon aanhouden. Halverwege ben ik helemaal ingestort en niets lukte nog. Zo heb ik ook de groep moeten lossen en ver naar achter afgezakt. We denken dat ik op de 22e plaats ben aangekomen. Nu heb ik wel een ziek gevoel. Indien mogelijk ga ik nu nog twee weken trainen tot aan de weg wedstrijd in Essen op 8 maart . Nadien neem ik rust tijdens de maand maart en een stuk in april tot aan de stage op 12/09/2015.
Vandaag zondag 8 maart 2015 bij de eerste lentezon heb ik mijn eerste koers van het wegseizoen in Essen gereden met nog de laatste cyclocross benen. Er waren 59 renners voor deze koers ingeschreven. Heel de tijd vooraan in het peloton gekoerst. Een paar keer mee proberen wegspringen maar telkens werden we teruggegrepen. Vanaf dat moment werd er niet echt meer gekoerst in het peloton en liep onze achterstand al flink op tegenover de koplopers. Op twee ronden van het einde van de koers werd het peloton uit koers genomen. Met de spurt was ik al helemaal choco door tijdens de wedstrijd vooraan te rijden, dus daarom niet echt mee kunnen spurten. Van de 56 deelnemers waren er 13 opgevers. De wedstrijd is gereden aan eengemiddelde snelheid van 42,27 km/u. Uiteindelijk op de 37e plaats geëindigd maar heb wel goed kunnen meekoersen. Dus vanaf nu begin ik aan de 3 weken rust na het cyclocross seizoen en dan enkele weken trainingen voor het eigenlijke wegseizoen.Ik hou jullie nog verder op de hoogte van mijn volgende koers.
Vermoedelijk op 26/04/2015 in Retie (Prov. Antwerpen)
Op de terreinen van de groenten en fruit veiling van Hoogstraten is op 8 februari de cyclocross Ridley Superprestige International Juniores doorgegaan waar 38 deelnemers hadden ingeschreven. De omloop was een afwisseling van zware modderstroken en zeer snelle technische lussen. Ik had geen super goede start.Praktische helemaal achteraan vertrokkenen dan systematisch tijdens de wedstrijd wat plaatsen opgeschoven. Toch op de 15e plaats geëindigdvan de 29 aangekomen renners. Het was weer een zeer sterk deelnemersveld. Op naar de laatste cross van het seizoen op 22 februari in Oostmalle.
Op zaterdag 7 februari 2015 is te Lille op het domein van de Lilse Bergen de Krawatencross gereden. Het was de laatste manche van de Bpost Bank Trofee. Wegens de lage temperaturen was er geen sprake van een zandcross maar stonden we voor een super snelle cross. Voor deze klassieke wedstrijd waren maar liefst 50 deelnemers ingeschreven. Bij het vertrek was ik goed weg en al naar de 6e plaats opgeschoven in de eerste bocht. Het ging daarna in de wedstrijd zeer snel en daarom ook wat plaatsen teruggezakt, maar ik ben toch lang in de top 10 kunnen blijven. Daarna teruggevallen naar een 18e plaats en gespurt met een groep en 17e aangekomen op exact 1 minuut van de overwinneer. Morgen zondag probeer ik het nog eens in Hoogstraten.
Toch in het weekend
van 24 januari een cyclocross wedstrijd gaan rijden. Voor de eerste maal in
Nederland te Rucphen dicht bij huis.
Ik was relatief goed
weg bij de start want ik stond redelijk achteraan. Dat was het enige positieve
aan deze cross, vanaf dan foutjes beginnen maken en nooit en mijn ritme
gekomen. Een super slecht gevoel en ook slecht gereden. Een totale off-day,
hoort er ook bij zeker! Toch nog 15e aangekomen. Nu werken aan de
voorbereiding voor het weekend van 7 februari te Lille en op 8 februari voor de
cross te Hoogstraten.
Nvdr: Hij wil zelf voor
vandaag naar geen uitvluchten zoeken, maar de voorbereiding voor deze cross was
niet optimaal. Vrijdagavond een
familiale verplichting, dus te laat in bed. Zaterdagmorgen sneeuw en glad en daarom te
laat vertrokken zodat er praktisch geen tijd meer was voor een verkenning van
het zware en moeilijke parkoers en ook de opwarming op de rollen is achterwege
gebleven. Daarom zo hij als zelf heeft aangegeven; Dit hoort er ook bij!
De wielervrienden en de vzw supporter Alle Belgen van
Nieuwrode van de Gemeente Holsbeek hebben de draad weer opgenomen en
organiseerde op zaterdag 17 januari 2015 na 15 jaar terug een veldrit in de omgeving van de
Suikerhoek en de Kraaikant. Een unieke maar vooral een modderige omloop met wat
bergop. Voor een junioren B-cross stonden er toch
wel wat goede renners aan de start. Voor deze gelegenheid stond ik nog eens op
de eerste startrij. Als 2e het veld ingedraaid en dan heb ik me
wijselijk naar de 4e plaats laten afzakken. De drie eersten waren
ook de drie eersten van het Belgisch Kampioenschap (vorige week) en waren
gelijk weg en daarachter hadden we een groepje van drie, Heel de tijd hebben we
haasje over gespeeld van 4-5-6. In de laatste ronde was plaats 4 ook weg dus
ging het om de 5e plaats, echt heel diep gegaan maar op waarde
geklopt in de sport dus 6e aangekomen, op 20 seconden van de 3e.
Dus het ging goed, eerstvolgende cross is pas in februari in Lille. Misschien en
nog niet zeker nog een cross in Rucphen op 24 januari.
Op zaterdag 10/01/2015 is in Erpe Mere het Belgische Kampioenschap doorgegaan. Door de regenval van de laatste dagen was het een zwaar parcours, grotendeel een grote modderpoel. Ik stond op de derde startrij, maar had zoals gewoonlijk een goeie start. Ik kwam bij de eerste doortocht in de materiaalzone als 9e door. Op het einde van de eerste rond hebben we nog een zware stortbui (wolkbreuk) gekregen. We waren wel tot op het bot nat, maar als voordeel was wel dat de fiets gedeeltelijk was schoongemaakt. Een wisselbeurt minder dus. Tijdens de wedstrijd wel enkele plaatsen teruggevallen wat te verwachten was met zo een sterk deelnemersveld. Van de 67 ingeschreven renners zijn er slechts 59 gestart en zijn er 50 aangekomen. Elke ronde nadien heb ik wel elke keer van fiets gewisseld omdat het parcours er zo modderig bijlag. Maar tijdens de wedstrijd blijven ploeteren en de laatste ronde als 19e ingegaan, maar heb een zeer sterke eindronde gereden en toch nog als 15e binnengekomen. Met mijn 15e plaats in een Belgisch kampioenschap ben ik zelf heel tevreden en had ook heel de wedstrijd een super gevoel.
Vandaag op zondag 4 januari een cyclocross in Leuven gereden. Een mooi parcours met een paar zeer technische stukken en daarbij nog een heel zware klim. Heel rustig gestart, bij een van de laatste in het veld gedraaid en zo rustig opgeschoven van positie 21 naar 14 gereden. Dan in een groepje gekomen dat al snel uiteenviel. In de laatste ronde ben ik nog van de 19e plaats naar de 16e plaats gereden maar in de spurt verloren en uiteindelijk op de 17e plaats aangekomen. Het gevoel was best ok, de loopstrookjes gingen goed en op de weg kon ik ook goed snelheid maken. Enkel op de lastige klim had ik het wat moeilijker. Ik vertrek met een goed gevoel volgend weekend naar het Belgisch kampioenschap in Erpe Mere.
Een jaarlijkse eindejaars traditie van meer dan 30 jaar te Loenhout is de Azencross. Van de 75 ingeschreven renners zijn slecht 61 cyclocrossers vertrokken voor deze zeer zware cross. Sneeuw, ijs, slijk, plassen en diepe modder maakte van deze azencross iets speciaals. De foto en titel "De zenuwen zullen door mijn keel gieren" die in de krant GVA stond was nog meer stressen voor mij. De eerste drie startrijen waren voor Amerikanen, Nederlanders, Zwitsers, Fransen, Italianen, Zweden, Luxemburgers en ook enkele Belgen. Ik ben vertrokken vanop de vierde rij zowat op de 25e plaats. Bij de eerste doortocht in de materiaalzone was ik al opgeschoven naar de 21e plaats. En tijdens de wedstrijd van 21e plaats naar de 14e, terug naar de 19, terug naar de 16e plaats gereden. Dan op de brug in een valpartij gesukkelt en daardoor mijn nieuwe bril kapot en wat plaatsen verloren. Uiteindelijk op de 19e plaats toegekomen en zeer tevreden van mijn koers en ook als 9e Belg aangekomen. Zondag start ik in Leuven.