Enkele jaren terug nodigde een vriend me uit om met zijn MGB naar de Cotswold te rijden. Ik was meteen verkocht. Kort nadien kocht ik mezelf een 'schroot' MGB van '70 waar ik enkele maanden later mee naar Schotland gebold ben. Intussen staan Ierland, Wales, Normandië en Elzas op zijn palmares + vele 'miles' in de streek. Echter, bij BBC cars, waar ik de B heb gekocht stonden ook enkele A-kes, en voor mij zijn dit de mooiste MG-kes ooit gemaakt. Het idee wilde maar niet wijken, dus zocht ik mij ook een A. Mocht eentje zijn met werk aan, ik mag mij ook amuseren... Ik heb er eentje gevonden voor een aanvaardbare prijs in... New York. Veel foto's op het net, maar ik wist absoluut niet waar je op moest letten. Ik heb toch de knoop doorgehakt en hem gekocht. Ik zocht een oldtimer met werk aan, wel ik heb er eentje met WERK aan... Dit kan je mee volgen op deze blog
Een auto exta op den hof is één, hem droog stallen is twee. Dus eerst onderdak maken, en plaats maken voor de B. OK, je kunt een restauratie starten maar er moet wel plaats zijn.
- carport voor de MGA (voorlopig toch)
- plaatsje voor de MGB, deze moet uit de atelier om plaats te maken voor de A. Dus maar een vier-palen brug gezet in de garage.
De bedoeling is om na restauratie een goede, betrouwbare auto over te houden. Tja, 't is een Engelse, dus betrouwbaar is relatief. Maar we gaan ervoor en de A wordt volledig gedemonteerd. Tot we... bijna... niks meer over hebben.
Na zelf zoveel mogelijk gezandstraald te hebben, nat geprobeerd, droog geprobeerd, hebben we de slechte delen in kaart kunnen brengen.
Amaai, da ziet er niet goed uit. De auto heeft een houten bodem, schutbord vooraan en achteraan zijn ook in hout. Overal waar hout is, was, is 't metaal verrot, zelf door de hoofdbalken doorgeroest.
Ik zocht een auto met werk aan, wel ik heb er één met werk aan. Maar geen paniek, we beginnen eraan...
De eerste vierkant dwarsbalk, geen herstellen meer aan, dus een nieuwe fabriceren. Alle hoekprofieltjes waar de houten platen op gemonteerd zijn zijn zo goed als verdwenen, dus nieuwe maken. De beide hoofdbalken zijn doorgeroest langs de binnenzijde. MG wist waarschijnlijk dat dit zwakke punten zijn, want je kunt al deze dingen als spare parts kopen. Maar zo werk ik niet, hetgeen ik zelf kan maken maak ik zelf... Kost wel wat tijd maar da's de kwestie niet. Een plooibankje had ik eerder al gekocht, en strek en stuik pers is aangeschaft. Ik heb de beschikbare onderdelen als eens gezien, pasvorm is maar zo, als je ze zelf maakt kun je ze passend maken.
Detaillekes niet vergeten... Alle beugeltjes, steuntjes ed voor elektriciteit naar voor, naar achter, brandstofleiding naar voor, ze moeten er ook zijn. De montage voor beide batterijen (2x 6 volt) waren zo goed als verdwenen, dus kompleet vervangen...
De MGA heeft geen matching numbers, wil zeggen dat, fabriek af, de motor en de versnellingsbak eigenlijk niet bij dit chassisnummer horen. De motor is eentje van een MGB, 1800cc, terwijl, volgens het bouwjaar het een 1500cc zou moeten zijn. Er is ook gefoefeld met de achterzijde, heeft de achterlichten van een MGA MK II, klopt niet met het bouwjaar.
Aangezien dit alles al niet origineel is, zit ik er ook niet mee een andere versnellingsbak te steken, een 5de vitesse gekoppeld aan een 1800cc is altijd welkom. Ik heb er eentje gevonden van een MGB, voor een zacht prijsje. Deze versnellingsbak is echter nooit in een A ingebouwd, enkele wijzigingen dringen zich op. Daarom moet ik de motor en de 'nieuwe' versnellingsbak terug monteren om de juiste plaats van de versnellingsbaksteun te vinden. Hiervoor heb ik een originele 'wieg' van een B aangeschaft, ietwat aangepast en in het chassis van de A gelast, dwarsbalk wat aangepast zodat de boite nergens tegenaan tikt bij het rijden. Later zal ook de middentunnel moeten vergroot worden, het electromechanisch gedeelte past niet onder de originele tunnel. Maar da's iets voor een andere keer.
Zo geraakt het chassis stilaan in 'nieuwstaat'. Om dit zolang mogelijk te behouden laat ik het volledig zandstralen en metaliseren. Zelf stralen is best mogelijk maar laat zoveel rotzooi achter dat het eigenlijk niet te doen is.
Ik heb iemand gevonden die het voor een vriendenprijsje wil doen, eerste roestbehandeling inbegrepen. Niet twijfelen...
Een laatste afwerking zetten we er zelf wel op: een enkele lagen Hamerit lijken me goed. Is zeker niet goedkoop, maar wel goed bestand tegen steenslag en andere rotzooi dat onder je wielen komt.
Ik ben eigenlijk best een beetje trots op het resultaat...