MMM
Foto
E-mail mij

U wil iets kwijt zonder dat iedereen meeleest? Dat kan!

Media Markt Macht
Gaat voorbij de waanzin van de dag
24-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook Connect niet Correct
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Velen brengen geen dag door zonder Facebook.
Het is verwonderlijk dat de diensten van Facebook volkomen gratis zijn en de de nu 26-jarige(!) oprichter Mark Zuckerberg een van de rijkste multi-miljardairs van de planeet is.
Hoe krijgt die dat voor elkaar?

The Slayer
Hoe die begonnen is, kon je vorig jaar bewonderen in de film "The Social Network".
Het is een aaneenschakeling van bedrog en verraad van zijn vrienden. Zijn bijnaam "The Slayer" (letterlijk afslachter) werd toen al gebezigd. Laten we zeggen dat de unfriendoptie toen werd ingevoerd.
Vorige week nog beten de Winklevoss-tweelingen in de een van de talloze aangespannen rechtszaken tegen Zuckerberg in het zand.
Voor wie de film niet gezien zou hebben, de Winklevoss-tweelingen waren studiegenoten en partners van het eerste uur. Van hen zou Zuckerberg het idee en de programmeercode gestolen hebben en het Facebooknetwerk zo gestart hebben.
Afijn, het is een van de zovele saignante nevenverhalen die even niet terzake doen.

Facebook Beacon
Het enige wat Zuckerberg kan aanbieden is jouw informatie en hier speelt die "Vind-ik-leuk"-knop een cruciale rol.
Niet alleen kent Facebook je geslacht, leeftijd en woonplaats maar ook je politieke voorkeuren, vaak gebruikte trefwoorden, welke activiteiten, producten en merken je leuk vindt.
Een droom voor adverteerders die zo rechtstreeks potentiële klanten kunnen aanspreken.
Het eerste grote project om hier munt uit te slaan was "Facebook Beacon", een dienst opgericht in november 2007.
Dit systeem volgde eveneens jouw doen en laten op andere aangesloten websites, zoals webwinkels, en deelt die informatie met Facebook. Je kreeg dan gerichte advertenties te zien. De adverteerder kan gericht adverteren naar geslacht, woonplaats en recente interesses. Als je bijvoorbeeld veel meubelsites surfte of in webwinkels naar meubels zocht kreeg je meer reclame voor meubels allerhande te zien op je facebookpagina's.
Ook plaatst het mededelingen over aankopen van webwinkels in de profielpagina van de gebruiker, al of niet vergezeld van een advertentie.

Alleen, de gebruiker gaf geen toestemming voor zijn gratis aangeleverde privacygevoelige data die zelfs niet aan "vrienden" werd getoond.
Het leidde tot een eindeloze reeks van (jawel!) processen en in september 2009 trok Facebook uiteindelijk de stekker uit Beacon.

Zuckerberg begrijpt de herrie maar niet. "Privacy is dead" is een van zijn beroemdste quotes. (Denk aan zijn bijnaam!) Lees: die ouwe zeurkousen moeten niet zo moeilijk doen over die privacy. Zo kan ik geen lucratieve zaken doen.

Facebook Connect
Vrijwel onmiddellijk na het debacle Beacon zag Facebook Connect het levenslicht.
Met Facebook Connect krijg je een "Vind-ik-leuk"-knop op allerhande sites buiten Facebook en kan je bijvoorbeeld ook zien welke van je vrienden deze pagina ook leuk vinden.
Maar wat blijkt nu. Niet alleen Facebookleden die op de "Vind-ik-leuk"-toets drukken worden geregistreerd, maar ook leden die gewoon deze site bezoeken zonder iets in te drukken.
En het gaat nog verder: Facebook verzamelt zelfs informatie van niet-Facebookleden.
(Onlangs nog te zien op KRO-reporter : http://reporter.kro.nl/uitzendingenreporter/_2011/facebook-vrienden-voor-het-leven.aspx )
Uiteraard allemaal tegen de Amerikaanse én Europese regelgeving. Men moet volgens de huidige regelgeving eerst toestemming vragen om deze gegevens te verzamelen.
Facebook meldt daarom doodleuk dat dit een programmeerfout zou zijn. Wie iets van programmeren kent, weet dat dit geen 'bug' kan zijn.

Een proces is onvermijdelijk...

24-04-2011, 00:11 Geschreven door Harpagones


23-04-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Slimste Mediamens ter Wereld
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Slechts achteraf lijkt de geschiedenis een onafwendbare zin te hebben.
Enkele feiten ter opfrissing.






September 1997
Televisiebedrijf Woestijnvis ziet het daglicht met de eerste reeks "Man Bijt Hond"

September 2000
Corelio (toen nog VUM) met als vlaggenschip De Standaard/Het Nieuwsblad neemt een aandeel van nu zo'n 40% in Woestijnvis.

Februari 2004
Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis, tekent een exclusivititeitscontract met Aimé Van Hecke, directeur televisie VRT en tevens boezemvriend.
Hoewel de VRT een openbare zender is die werkt met belastinggeld zijn de bedragen geheim.

Januari 2007
Aimé Van Hecke wordt CEO van Sanoma met als vlaggenschip het kritische tv-blad Humo.

Oktober 2007
Een nieuwe directeur televisie VRT is aangetreden en het exclusiviteitscontract lekt uit.
Woestijnvis blijkt elk jaar gegarandeerd 30 miljoen euro (!) voor geleverde diensten te krijgen.

Januari 2010
Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis/De Vijver, tekent het gedeeltelijke overnamecontract van Humo met Aimé Van Hecke, directeur van Sanoma.

April 2011
Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis/De Vijver, tekent een joint-venture met Aimé Van Hecke, directeur van Sanoma voor de overname van VT4 en VijfTV.
Humo wordt 100% eigendom van De Vijver

Wouter & Aimé
Inderdaad, de verstandhouding tussen Wouter en Aimé is opperbest. Het kan ook niet anders.

Samen met succespremies zou Woestijnvis met het aflopen van het exclusiviteitscontract zo'n slordige 250 miljoen euro belastinggeld ontvangen hebben.
Hiervoor moest de VRT de eigen productiecapaciteit afslanken, die zogenaamd te duur zou zijn. Echter, de prijs voor een minuut Woestijnvistelevisie is werkelijk hallucinant.
Ze zijn een veelvoud van de prijzen toen de VRT nog voor eigen rekening reed.

Crossmediaal
Afijn. De deal zou goed nieuws zijn voor de kijker.
We krijgen nu een zogenaamde crossmediale groep. Dat wil zeggen dat zowel productiehuis, kranten, weekbladen, televisie en internet in één groep zitten.
Wat dit crossmediale betekent in de praktijk hebben we afgelopen maanden mogen beleven.

De overkoepelende holding was ondertussen ook eigenaar geworden van enkele wielerwedstrijden waaronder "Vlaanderen Mooiste" De Ronde van Vlaanderen.
Op het eerste zicht een speeltje voor een iets te enthousiaste gewezen sportverslaggever. Maar dan lijken we Wouter Vandenhaute te onderschatten.

Woestijnvis produceert dus nu niet alleen de Ronde zelf, maar ook een fictieserie over diezelfde Ronde die de kijkers alvast moeten warmmaken.
En zelfs de tv-kritiek over deze Woestijnvisserie worden nu verzorgd door Woestijnvisbladen, nl. Humo.
Uiteraard werken de Corelio-bladen De Standaard/ Het Nieuwsblad, mede-eigenaren mee aan de buzz.
Vandaar ook dat elke aflevering van bijvoorbeeld "De Slimste mens ter wereld" in deze kranten ook nieuwswaarde meekrijgt.
Crossmediaal dus : alles geproduceerd door hetzelfde huis. Het reële spektakel, het fictieve, en de  berichtgeving erover.

Mediamoloch
We hebben dus te maken met een mediamoloch rond Woestijvis nl. VRT-VT4-De Standaard-Het Nieuwsblad-Humo-Story

Het werkelijk opmerkelijke en verbijsterende is dat de overkoepelende holding van Wouter Vandenhaute nl. De Vijver vrijwel volledig is gegroeid met belastinggeld uit de VRT.
Uiteindelijk bleek de holding van De Vijver een soort omzettingsconstructie die openbaar belastinggeld omzet in privé-kapitaal.
De overname van concurrent VT4 én VijfTV werd grotendeels betaald met belastinggeld afkomstig van de VRT zelf.
En de VRT ondertussen? Die heeft haar eigen productiecapaciteit en ervaring zo ver afgebouwd dat ze wel de markt van de productiehuizen moet afschuimen.
Gezien de blijkbaar opperbeste stemming tussen de huidige VRT-directrice TV Sandra De Preter en Wouter Van Den Haute zal Woestijnvis nog een graantje mogen meepikken.
Ze was een van de eerste om hem te feliciteren.

Overigens, denk nu niet dat de grootste concurrent van Wouter Vandenhaute, nl. Christian Van Thillo stilzit.
Vergeet niet : VTM is 50% Pergroep (Het Laatste Nieuws/ De Morgen) en 50% Roularta-Media (Knack);
We krijgen hier dus een andere moloch : VTM-Het Laatste Nieuws-De Morgen-Knack-Dag Allemaal

Nederland
Voor het genoegen misschien meegeven dat deze strijd zich zelfs buiten onze landsgrenzen aan het uitbreiden is.
Toen de Persgroep oa. de Nederlandse kranten Volkskrant en Het Parool overnam, werd de toenmalige hoofdredacteur (én gevierd marketeer) van De Standaard Peter Vandermeersch meteen hoofdredacteur van de grootste concurrent het NRC Handelsblad.
Peter Vandermeersch heeft tenslotte al ervaring met het bekampen van De Persgroep.
De NRC wordt nu zelfs letterlijk een krant met hetzelfde form(a)at als De Standaard.

La guerre continue...


 

23-04-2011, 19:59 Geschreven door Harpagones


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De verrijzenis van een blog
Klik op de afbeelding om de link te volgen

U vraagt zich af waarom er per se nog een blog moet bij komen?
U vraagt zich af waarom u eigenlijk deze blog moet volgen?
Dan is deze blog misschien iets voor u.

U vraagt zich af waarom het zogenaamde nieuws tot nieuws werd gemaakt?
U hecht geen belang aan een vrije mening, maar wel aan een beargumenteerde overtuiging.
Dan is deze blog zeker iets voor u.

Deze blog is een vrijplaats voor iedereen die dreigt te bezwijken of al bezweken is onder de informatie, het nieuws, het spektakel, kortom de waanzin die u voorgeschoteld krijgt.

Op deze blog gaat u enkel zaken vinden die vragen doet stellen in plaats van ze te definitief te beantwoorden.
Dus even weg van de schandalen, de peilingen, de opgeklopte emoties, de hysterische verontwaardiging, ...
Dus even weg van de dezelfde BV's, dezelfde experts en de dezelfde woestijnvissen.

Constructie en deconstructie in plaats van destructieve machtslogica.
Het begin van een individuele zoektocht in plaats van een massale vlucht...

23-04-2011, 16:29 Geschreven door Harpagones


Foto

Inhoud blog
  • Facebook Connect niet Correct
  • De Slimste Mediamens ter Wereld
  • De verrijzenis van een blog

    Archief per maand
  • 04-2011


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!