Slechts achteraf lijkt de geschiedenis een onafwendbare zin te hebben. Enkele feiten ter opfrissing.
September 1997 Televisiebedrijf Woestijnvis ziet het daglicht met de eerste reeks "Man Bijt Hond"
September 2000 Corelio (toen nog VUM) met als vlaggenschip De Standaard/Het Nieuwsblad neemt een aandeel van nu zo'n 40% in Woestijnvis.
Februari 2004 Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis, tekent een exclusivititeitscontract met Aimé Van Hecke, directeur televisie VRT en tevens boezemvriend. Hoewel de VRT een openbare zender is die werkt met belastinggeld zijn de bedragen geheim.
Januari 2007 Aimé Van Hecke wordt CEO van Sanoma met als vlaggenschip het kritische tv-blad Humo.
Oktober 2007 Een nieuwe directeur televisie VRT is aangetreden en het exclusiviteitscontract lekt uit. Woestijnvis blijkt elk jaar gegarandeerd 30 miljoen euro (!) voor geleverde diensten te krijgen.
Januari 2010 Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis/De Vijver, tekent het gedeeltelijke overnamecontract van Humo met Aimé Van Hecke, directeur van Sanoma.
April 2011 Wouter Vandenhaute, directeur van Woestijnvis/De Vijver, tekent een joint-venture met Aimé Van Hecke, directeur van Sanoma voor de overname van VT4 en VijfTV. Humo wordt 100% eigendom van De Vijver
Wouter & Aimé Inderdaad, de verstandhouding tussen Wouter en Aimé is opperbest. Het kan ook niet anders.
Samen met succespremies zou Woestijnvis met het aflopen van het exclusiviteitscontract zo'n slordige 250 miljoen euro belastinggeld ontvangen hebben. Hiervoor moest de VRT de eigen productiecapaciteit afslanken, die zogenaamd te duur zou zijn. Echter, de prijs voor een minuut Woestijnvistelevisie is werkelijk hallucinant. Ze zijn een veelvoud van de prijzen toen de VRT nog voor eigen rekening reed.
Crossmediaal Afijn. De deal zou goed nieuws zijn voor de kijker. We krijgen nu een zogenaamde crossmediale groep. Dat wil zeggen dat zowel productiehuis, kranten, weekbladen, televisie en internet in één groep zitten. Wat dit crossmediale betekent in de praktijk hebben we afgelopen maanden mogen beleven.
De overkoepelende holding was ondertussen ook eigenaar geworden van enkele wielerwedstrijden waaronder "Vlaanderen Mooiste" De Ronde van Vlaanderen. Op het eerste zicht een speeltje voor een iets te enthousiaste gewezen sportverslaggever. Maar dan lijken we Wouter Vandenhaute te onderschatten.
Woestijnvis produceert dus nu niet alleen de Ronde zelf, maar ook een fictieserie over diezelfde Ronde die de kijkers alvast moeten warmmaken. En zelfs de tv-kritiek over deze Woestijnvisserie worden nu verzorgd door Woestijnvisbladen, nl. Humo. Uiteraard werken de Corelio-bladen De Standaard/ Het Nieuwsblad, mede-eigenaren mee aan de buzz. Vandaar ook dat elke aflevering van bijvoorbeeld "De Slimste mens ter wereld" in deze kranten ook nieuwswaarde meekrijgt. Crossmediaal dus : alles geproduceerd door hetzelfde huis. Het reële spektakel, het fictieve, en de berichtgeving erover.
Mediamoloch We hebben dus te maken met een mediamoloch rond Woestijvis nl. VRT-VT4-De Standaard-Het Nieuwsblad-Humo-Story
Het werkelijk opmerkelijke en verbijsterende is dat de overkoepelende holding van Wouter Vandenhaute nl. De Vijver vrijwel volledig is gegroeid met belastinggeld uit de VRT. Uiteindelijk bleek de holding van De Vijver een soort omzettingsconstructie die openbaar belastinggeld omzet in privé-kapitaal. De overname van concurrent VT4 én VijfTV werd grotendeels betaald met belastinggeld afkomstig van de VRT zelf. En de VRT ondertussen? Die heeft haar eigen productiecapaciteit en ervaring zo ver afgebouwd dat ze wel de markt van de productiehuizen moet afschuimen. Gezien de blijkbaar opperbeste stemming tussen de huidige VRT-directrice TV Sandra De Preter en Wouter Van Den Haute zal Woestijnvis nog een graantje mogen meepikken. Ze was een van de eerste om hem te feliciteren.
Overigens, denk nu niet dat de grootste concurrent van Wouter Vandenhaute, nl. Christian Van Thillo stilzit. Vergeet niet : VTM is 50% Pergroep (Het Laatste Nieuws/ De Morgen) en 50% Roularta-Media (Knack); We krijgen hier dus een andere moloch : VTM-Het Laatste Nieuws-De Morgen-Knack-Dag Allemaal
Nederland Voor het genoegen misschien meegeven dat deze strijd zich zelfs buiten onze landsgrenzen aan het uitbreiden is. Toen de Persgroep oa. de Nederlandse kranten Volkskrant en Het Parool overnam, werd de toenmalige hoofdredacteur (én gevierd marketeer) van De Standaard Peter Vandermeersch meteen hoofdredacteur van de grootste concurrent het NRC Handelsblad. Peter Vandermeersch heeft tenslotte al ervaring met het bekampen van De Persgroep. De NRC wordt nu zelfs letterlijk een krant met hetzelfde form(a)at als De Standaard.
La guerre continue...
23-04-2011, 19:59
Geschreven door Harpagones
|