Inhoud blog
  • Medialaan laat zich gelden in het televisielandschap met 2 nieuwe zenders! #mrrBel #mrrtv
  • 20 jaar studio 100? Woa seg eeh!
  • nieuwe poging om cultuurprogramma uit te zenden op Canvas
  • Lezer kent meer woorden dan televisiekijker #mrrcijfers
  • luistercijfers Radio 1 spectaculair gestegen! #mrrcijfers #mrrradio
    Zoeken in blog

    Foto
    Media Radar
    Transmitting mass media novelties
    Bij deze vat ik de koe bij de horens om Media Radar en misschien belangrijker, mezelf, voor te stellen. Mijn naam is Aude François, fulltime Flight Attendant en parttime student aan de Artesis-Plantijn Hogeschool in Antwerpen. Bezig bijtje, up high in the sky en down town Antwerp city ;-) Media Radar is mijn blog waarop ik regelmatig nieuwtjes zal posten uit de mediasector, opgericht voor een workshop die ik volg naar aanleiding van mijn studie Communicatiemanagement. Enkele aspecten die aan bod komen zijn: print: #mrrprint radio: #mrrradio tv #mrrtv cijfers: #mrrcijfers digitaal: #mrrdigitaal buitenland: #mrrbuitenland Belgie: #mrrbel PR: #mrrPR Bent u ook geïnteresseerd in media en al zijn facetten? Wil je op de hoogte blijven van highlights uit de sector? Volg dan zeker Media Radar!
    30-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medialaan laat zich gelden in het televisielandschap met 2 nieuwe zenders! #mrrBel #mrrtv
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Om mijn blogperiode af te sluiten (ja, ik vind het zelf ook heel spijtig ) koos ik ervoor om de nieuwigheden (en dan vooral de nieuwe zender) van Medialaan  in de kijker te zetten!

    Want: 2BE wordt Q2! 
    Het idee achter Q2, is van 2BE een even sterk merk te maken als Qmusic. CCO Erwin Deckers laat weten dat 'de kijkcijfers van 2BE zeer goed waren, maar het merk te weinig leefde in Vlaanderen'. De doelgroep van de zender zal jonge koppels blijven, net zoals dit bij 2BE was, maar het hoge testosterongehalte zal getemperd worden. Hiermee gaan ze mikken op de 'social' generatie. De sterke basis van 2BE met o.a. internationale series, films en Champions League zal aangevuld worden met nieuwe programma's rond avontuur, muziek en beleving.

    De baseline 'you make us Q' zal vanaf september zowel voor radio als tv gebruikt worden. Programmadirecteur Ricus Jansegers geeft ook aan dat 2BE al een sterk merk was, maar dat sommige beloftes niet nagekomen werden, zoals comedy met een hoek af. Dit moet met Q2 volgens hem veranderen. 

    Ondertussen werd al bekendgemaakt dat er bekende internationale reeksen zullen lopen op de zender, alsook reality/avontuurprogramma's van eigen bodem zoals de terugkeer van Peking Express. 

    Medialaan wil elke soort televisiekijker onder zijn vleugels kunnen nemen. Hiervoor heeft Medialaan  zender Acht overgenomen van Concentra. Ondertussen bezitten ze dus Acht, vtm, Q2, Vitaya, VTMKAZOON en KADET. 

    Met Acht zullen ze zich focussen op mannen tussen de 18 en 54 jaar, deel van de doelgroep van 2BE. Er zullen enkele programma's van Acht overgenomen worden, aangevuld met heel wat nieuwe titels. 




    10 juni 2016. 2BE wordt Q2. hln.be. Geraadpleegd via:http://www.hln.be/hln/nl/924/Showbizz/article/detail/2730180/2016/06/10/2BE-wordt-Q2.dhtml. 

    20 juni 2016. Vtm neemt Acht over en maakt er een 'mannenzender' van. hln.be. Geraadpleegd via: http://www.hln.be/hln/nl/924/Showbizz/article/detail/2753275/2016/06/20/Vtm-neemt-Acht-over.dhtml.


    FOTO: Medialaan 

    30-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.20 jaar studio 100? Woa seg eeh!
    Het was in 1989 dat op de VRT hond Samson voor het eerst verscheen naast omroeper Gert Verhulst. Het succes was zo enorm dat er een eigen programma volgde alsook een eerste kerstshow in 1991. Wat toen zo klein begon, is vandaag een media-imperium geworden, gestart in 1996 door Gert Verhulst, Danny Verbiest en Hans Bourlon. Samson en Gert speelden in 2014 hun 1000ste voorstelling en de teller van licentieproducten staat ondertussen op 10.000. Talloze succesvolle musicals, films, series en pretparken later, is dit op z'n minst terecht: Proficiat Samson en Gert (en ook Hans Bourlon, CEO, natuurlijk)  




    20 augustus 2016. Gertje, wat is  dat, een imperium? De Morgen, p.6.

    20-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe poging om cultuurprogramma uit te zenden op Canvas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bent van Looy en Sofie Lemaire zullen binnenkort te zien zijn in Culture Club, de nobele poging van Canvas om nog eens een talkshow over cultuur te maken, vanaf 16 september om 21 uur. 

    Culture Club wordt 'een talkshow waarin Sofie en Bent met een open, gretige en nieuwsgierige blik kijken naar cultuur en culturele actualiteit', zo stelt de persmap van Canvas

    Netmanager Reinhilde Weyns vertelde dat het een zeer eigentijds programma wordt. Sofie en Bent zijn niet alleen de presentatoren, maar ook de makers van Culture Club. De gesprekken gaan live, aangevuld met enkele reportages die vooraf opgenomen zullen zijn. 

    Er bestaat enige twijfelachtigheid bij menig journalist en voorafgaande presentatoren of een cultuurprogramma wel degelijk in de smaak valt bij kijkers, het is als het ware een paradox: televisie voor wie geen televisie kijkt. Maar cultuurmanager Chantal Pattyn van de VRT hoort alle bedenkingen geamuseerd aan. Ze zegt dat cultuur helemaal geen niche is voor enkele bleke zonderlingen. Mensen doen volgens haar heel veel aan cultuur. Ze is ervan overtuigd dat Sofie en Bent de juiste invalshoek zullen weten te kiezen om de kijkers nieuwsgierig te maken. 

    20 augustus 2016. Televisie voor wie geen televisie kijkt. De standaard/cultuur, p.11.
    FOTO: canvas.be

    20-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezer kent meer woorden dan televisiekijker #mrrcijfers
    Elke dag komen er nieuwe woorden bij, zoals Boerkiniverbod, daarom is het moeilijk om exact te zeggen uit hoeveel woorden een taal bestaat. 

    Alhoewel het moeilijk te zeggen is hoeveel woorden een taal télt, valt wel te achterhalen hoeveel woorden een taalgebruiker behéérst. Volgens onderzoeker Marc Brysbaert van de universiteit van Gent zijn dat er voor een jongvolwassene 42.000. Gemiddeld, want jongeren met een grote woordenschat kennen zo'n 52.000 woorden, terwijl taalarme mensen slechts 27.000 woorden paraat hebben, schrijft Brysbaerts team in Frontiers in Psychology, op ­basis van een onlinetest die door een miljoen (Engelstalige) mensen werd ingevuld. 

    Mensen die veel lazen hadden de grootste woordenschat, gevolgd door fervente gebruikers van audiovisuele media. Mensen die hun woordenschat enkel uit sociale contacten haalden, waren het taalarmst. De woordenschat van Nederlandstaligen is te vergelijken met die van de Engelstaligen uit de studie, schat Brysbaert.

    19 augustus 2016. Lezer kent meer woorden dan televisiekijker. De Standaard/Cultuur, p.6.


    19-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luistercijfers Radio 1 spectaculair gestegen! #mrrcijfers #mrrradio
    Uit de recentste luistercijfers van het CIM blijkt dat in het 2e kwartaal van dit jaar alle radiozenders van de openbare omroep erop vooruit gingen. 
    Studio Brussel steeg met 1%, maar ook MNM en zelfs Klara weten extra luisteraars te vinden. Dit alles is peanuts in vergelijking met Radio 1: het marktaandeel van de informatiezender steeg met bijna de helft in een jaar tijd! Gemiddeld stemmen 728.000 mensen per dag af op Radio 1, het hoogste bereik in 10 jaar tijd.

    Een eenduidige verklaring vinden ze niet meteen, daar het aanbod of de aanpak van Radio 1 ongewijzigd bleef.


    'Onze luisteraars waarderen ons dagelijkse aanbod nieuws en duiding, en zeker ook de extra uitzendingen die er de voorbije nieuwsrijke en onzekere periode zijn geweest', bevestigt netmanager Filip Pletinckx. 'Ook Studio France, met de live verslaggeving rond het EK voetbal, viel erg in de smaak. Net als de Classics 1000, als we op de vele reacties van luisteraars mogen afgaan.'  

    Medialaan is dan weer opgelucht met de cijfers van Q-Music. Die zender werd vorig jaar grondig vernieuwd, en dat resulteerde toen in tegenvallende cijfers. De gewenning is nu ingetreden, Q stijgt weer van 11,7 procent naar 13,4 procent. Nog niet het niveau van voor de make-over, maar de dalende trend is gekeerd. Dat maakt het lichte verlies van Joe FM iets verteerbaarder. 

    19 augustus 2016. Luistercijfers Radio 1 stijgen spectaculair. De Standaard/Cultuur, p.4. 

    19-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Egyptische televisiepresentatoren op dieet! #mrrtv #mrrbuitenland
    Om haar imago op te poetsen heeft de Egyp­tische staatstelevisie zwaarlijvige presentatoren de boodschap ge­geven dat ze moeten afvallen. Ze krijgen drie maanden de tijd om gewicht te verliezen, zei Hani Jaafar, regionaal ­directeur van de openbare omroep. “Ongeveer 90 procent van de mannelijke en vrouwelijke presentatoren is te zwaar”, zei hij. 

    Een commissie zal na afloop van de termijn hun gewicht beoordelen. “Al wie als ongeschikt wordt beschouwd, wordt overgeplaatst naar een job die niets met presentatie te maken heeft.” De voorbije dagen berichtten Egyptische media dat de staatstelevisie acht presentatrices voor een maand van het beeldscherm gehaald had. Pas als ze een pak gewicht verloren hebben, mogen ze terugkeren.


    Mocht dit in onze contrijen gebeuren, zou er al snel een rechtzaak volgen wegens discriminatie! 


    19 augustus 2016. Staatstelevisie zet presentatoren op dieet. Het Nieuwsblad, p.15. 

    19-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe subsidiepot voor vernieuwende mediaprojecten #mrrbinnenland #mrrcijfers #mrrpolitiek
    Minister van Media Sven Gatz heeft een pot projectsubsidies voor vernieuwende mediaprojecten.

    De steun is gericht op kleine mediabedrijven of starters die op een innovatieve manier met nieuws omgaan. Het kan gaan om vernieuwende journalistieke productiewijzen, maar evengoed om dataonderzoek, innovatieve verdienmodellen of burgerjournalistiek, klinkt het. De steun bedraagt maximaal 50.000 euro per project, die maximaal 80 procent van de geraamde kosten mag omvatten. 

    Kandidaten moeten voor 26 september hun project indienen, dat hoogstens één jaar mag duren. Veel projecten zullen niet met het maximumbedrag ondersteund kunnen worden, aangezien Gatz slechts 200.000 euro voorziet voor de subsidielijn. 'In een onzeker tijdsgewricht als het huidige hebben we nood aan goede gidsen, die de burger op een kwalitatief hoogstaande manier informeren', duidt Gatz zijn plan. 

    18 augustus 2016. Sven Gatz steunt vernieuwende mediaprojecten. De Tijd, p.14. Ben Serrure. 

    18-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Primetime Communications Group nu eigenaar van INXCO #mrrbel
    Het Leuvense communicatiebedrijf Primetime Communication Group heeft het digitaal mediabureau INXCO uit Rotselaar overgenomen. Met de overname verstevigt PCG zijn positie in het medialandschap. INXCO werd opgericht in 2000 en activeert digitale marketing en communicatie van groeibedrijven. 

    Peter T'Hooft en zijn team zullen in de toekomst actief zijn binnen PCG, een communicatiebedrijf met verschillende afdelingen binnen het communicatiespectrum. Naast de digital-afdeling beschikt PCG ook over een dienst PR, Publishing, Media, Events en Signing. Het bedrijf draait een omzet van 9 miljoen euro per jaar. 

    17 augustus 2016. Primetime neemt INXCO over. Het Laatste Nieuws/Leuven-Brabant, p.47. 

    17-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe campagne Rode Kruis krijgt kritiek #mrrbinnenland #mrrPR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Let's set things straight: De letters A,B en O die verdwenen uit naamborden van grote bedrijven (voorbeeld: Russels Irprt) is een goede PR campagne geweest die veel media-aandacht kreeg. Helaas is het Rode Kruis op felle kritiek gestoten op social media om een andere reden: iedere man die ooit seks had met een andere man wordt categoriek geweigerd als bloeddonor. 

    Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) laat de kwestie onderzoeken. Maar of de richtlijn vervalt, is nog niet geweten. Ook voor wie op reis is geweest, gelden strenge regels: als je naar het Italiaanse Bologna of naar Tenerife ging, moet je 28 dagen wachten. “De richtlijnen worden steeds aangepast”, zegt hematoloog Marc Boogaerts (KU Leuven). “Om te voorkomen dat virussen als malaria of zika worden verspreid.” Dit zaakje ruikt toch verdacht naar discriminatie als je het mij vraagt. 

    17 augustus 2016. Campagne Rode Kruis onder vuur. Het Belang van Limburg, p.5. 

    17-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-08-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donald Trump haalt uit naar de media op Twitter. #mrrbuitenland
    Eerlijk, ik zou een volledig blog kunnen wijden aan het reilen en zeilen achter Trump's campagne en de bijhorende mediaheisa. Er verschijnen dagelijks nieuwsberichten over het de zoveelste schandaligste uitspraak die de presidentskandidaat voor zijn rekening neemt.

    Ook vandaag haalde hij op Twitter uit, dit keer naar de media. Trump Tweette:  'Als de degoutante en corrupte media eerlijk verslag over mij uitbrachten, en geen verkeerde interpretatie gaven aan mijn woorden, zou ik Hillary verslaan met 20 procent voorsprong', tweette hij. De Republikeinse presidentskandidaat had het vooral niet begrepen op The New York Times, 'die nooit met mij gesproken heeft' en schrijft over 'vergaderingen die nooit hebben plaatsgevonden'. Hij voegde eraan toe dat persvrijheid 'niet betekent dat het kranten toegelaten is om maar om het even wat te schrijven, ook al is het compleet verzonnen'.

    Nu, dat media zeker niet altijd betrouwbaar zijn, is 1 van de dingen die ik doorheen mijn opleiding geleerd heb. Of deze informatie correct is, werd nergens bevestigd. Maar de manier waarop Trump over de media schrijft, zal zeker en vast niet toedragen zijn relatie met de media. 

    16 augustus 2016. 'Als de media eerlijk waren, versloeg ik Hillary met 20 procent voorsprong'. De Standaard, p.13.

    16-08-2016 om 00:00 geschreven door Aude Francois  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs