Ben je geïnteresseerd in de nieuwste media verandering?
Overnames van grote mediabedrijven, naamsveranderingen of nieuwe media spelers
die in ons landschap binnendringen? Dan zit je bij deze blog zeker goed!
Op deze blog kan je week per week volgen hoe het
medialandschap evalueert in België en omstreken. Hou het maar goed in de gaten
want voor je het weet bestaat Belgacom niet meer en wordt het Proximus!
Veel lees en zelf aanvul plezier!
De beginners van 2CCA; Natasja, Cartiche, Arthur, Vitaly en
Jolien!
Telenet gaat hele commerciële binnenstad van Mechelen met wifi bedekken
Vanaf
april 2015 zal Telenet alle wifi-hotspots in Mechelen verbinden. Daardoor zijn mobiele internetgebruikers niet meer
afhankelijk van een 3G- of 4G-internetverbinding. Telenet zal daarvoor extra
hotspots voorzien.
Telenetklanten
kunnen een hele dag gratis gebruik maken van de dienst, maar
niet-Telenetklanten zullen ook een uur per dag gratis kunnen surfen. Op deze
manier hopen ze niet-klanten aan te trekken. Volgens de burgemeester van Mechelen
Bart Somers (Open Vld) zullen ze tijdens bepaalde evenementen zoals Maanrock
het netwerk de hele dag gratis aanbieden voor iedereen. Ze willen ook in de
toekomst een dergelijke wifi-dekking in andere steden invoeren.
Uiteindelijke
stelde ze ook nog iets nieuw voor: het
Extended Authentication Protocol (EAP). Hiermee moeten klanten zich maar één keer inloggen om alle wifi-hotspots te kunnen gebruiken. "Vandaag krijg
je bij het inloggen op een wifi-hotspot elke keer opnieuw dat vervelende
schermpje met login en paswoord", zegt Smidts. 'Vanaf nu moet dat nog maar
één keer.'
Bron: Knack.
(2014, oktober 6). Opgeroepen op oktober 6, 2014, van Knack:
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/telenet-gaat-hele-commerciele-binnenstad-van-mechelen-met-wifi-bedekken/article-normal-434609.html
VRT is volgens verschillende politieke partijen in de fout
gegaan. De grootste openbare omroep was van plan om via Radio 2 steun te
verlenen aan het muziekfestival ManiFiesta. Dit festival werd georganiseerd
door een aantal organisaties die gelinkt zijn aan de PVDA (Partij van de
Arbeid) en daardoor zou VRT zijn onpartijdigheid in het gedrang brengen.
Verschillende politieke partijen vonden het een enorme amateuristische aanpak
van de openbare omroep. VRT heeft meteen de samenwerking met het festival stopgezet en geeft zelf toe een fout gemaakt te hebben.
Onze Vlaamse minister van Media, Sven Gatz, vindt dat VRT
veel grondiger de achtergrond moet doorzoeken van de partners waarmee wordt
samengewerkt. ManiFiesta zelf vond de heisa rond het voorval eerder
overdreven. Het gebeurt wel vaker dat evenementen georganiseerd worden door
verenigingen met een andere achtergrond.
Bron: De redactie.
(2014, oktober 2). Opgeroepen op oktober 2, 2014, van De redactie: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/belga_20141002-VRT-manifiesta
Zoals vorige week al aangekondigd werd is De Morgen
sinds gisteren volledig vernieuwd. Ter gelegenheid van deze nieuwe start kon je
gisteren in de krantenwinkel gratis een exemplaar van De Morgen verkrijgen.
Ook de digitale versie van de krant is in een nieuw jasje gestoken. Er werd een
volledig nieuwe vormgeving ontworpen en gekeken naar gebruiksvriendelijkheid en
eenvoud, zowel op de website als op de applicatie. Voor de abonnees is DM+ dé
digitale omgeving.
Er werd vorige week al vermeld dat de krant meer cultuur wil brengen en dat is
ook te zien op de website. Als we naar de website kijken zien we als eerste
rubriek Cult. waaronder tal van onderdelen te vinden zijn zoals Muziek, Film,
TV & Media en Podium. De website bevat dan ook een zeer uitgebreid aanbod
van cultuurgerelateerde artikels en weet zich zo te onderscheiden van andere
kranten in ons land.
Bron: De Morgen.
(2014, oktober
6). Lees morgen de vernieuwde De Morgen gratis .
Opgeroepen
op oktober
7, 2014, van De Morgen:
http://www.demorgen.be/dm/nl/16340/Media/article/detail/2076956/2014/10/06/Lees-morgen-de-vernieuwde-De-Morgen-gratis.dhtml
Yahoo klaar om miljoenen te investeren in Snapchat
Het internetbedrijf Yahoo! zou gesprekken gevoerd hebben met
fotochatdienst Snapchat die waarschijnlijk zullen leiden tot een
massa-investering. De app wordt momenteel op een waarde geschat van 10 miljard
dollar (of 7,8 miljard euro).
In het verleden heeft o.a. Facebook al een bod van 3 miljoen dollar gedaan maar
dit werd afgeslagen. Evan Spiegel, de oprichter van Snapchat, wilde lange tijd
niet verkopen omdat hij verwachtte dat de app nog in waarde zou stijgen. De app
is de afgelopen jaren dan ook heel populair geworden met meer dan 100 miljoen
gebruikers. Het nieuws over de investering van Yahoo is dan ook verrassend.
Yahoo is onder CEO Marrissa Meyer al langer investeringen aan het doen in
verschillende bedrijven. Zo heeft het een belang van 40 procent in Alibaba en
kocht het de mobiele chatapp MessageMe en de blogdienst Tumblr. De voormalige
zoekgigant wil zo relevant blijven in het medialandschap.
Bron: De Morgen.
(2014, oktober
6). "Yahoo klaarommiljoenenteinvesteren
in Snapchat".
Opgeroepen
op oktober
7, 2014, van De Morgen:
http://www.demorgen.be/technologie/-yahoo-klaar-om-miljoenen-te-investeren-in-snapchat-a2076873/
Google steekt Twitter naar de kroon met real time gifs
Het Art, Copy & Code departement van
Google ontwikkelde zopas een nieuwe tool waarmee in real time berichten
ontworpen kunnen worden op bewegende gifs. Deze gifs kunnen bovendien ook
gepersonaliseerd worden naargelang de actualiteit.
Het eerste voorbeeld is de Giferator van
EA Sports aan het begin van het Amerikaanse voetbalkampioenschap. Op dat
platform kan elke gebruiker zijn eigen geanimeerde gif creëren alvorens hem via
de sociale netwerken te versturen.
Deze tool stelt de adverteerder in staat
reële acties tijdens een webstrijd te herscheppen in reclame-gifs. Elke gif
toont ook een gepersonaliseerde boodschap betreffende de actualiteit van de
webstrijd en/of een persoonlijkheid van de spelers. Op deze manier wil Google
merken zoals EA Sports in staat stellen deel uit te maken van een sterk
sportmoment door het te transformeren tot een reclameboodschap.
Bron: Media Marketing. (2014, oktober 5). Google
steekt Twitter naar de kroon met real time gifs. Retrieved oktober 7, 2014,
from media marketing:
http://mm.be/news-nl-5742-google-steekt-twitter-naar-de-kroon-met-real-time-gifs
De nieuwe Eurocommissaris Günther Oettinger
heeft gezegd dat er een einde moet komen aan de dominantie van het
internetbedrijf Google.
De Europese Commissie vindt het lastig dat
Google negentig procent van de Europese markt voor zoekmachines in handen
heeft. Concurrenten zoals Microsoft en Nokia klagen dat Google misbruik maakt
van zijn positie. Mediabedrijven zoals Axel Springer en News Corp hebben ook
hun bedenkingen bij de macht van Google. Al deze bedrijven vinden dat de
Europese Unie te aardig is geweest voor deze internetgigant.
Maar er lijkt verandering op komst. Google
wordt van alle kanten onder druk gezet. Er liggen bijvoorbeeld nieuwe
voorstellen klaar met betrekking tot de wijze waarop Google persoonsgegevens
verwerkt. Duitsland daarentegen is nog strenger en constateert dat Google op
het gebied van persoonsgegevens de wetgeving overtreedt en zijn koers moet
omslaan. Thomas de Maizière van Binnenlandse Zaken wil Google zelfs verbieden
klantgegevens om te zetten in persoonlijkheidsprofielen.
Google heeft een vermoeden wat er te
wachten staat en zou zijn lobbyactiviteiten in Brussel inmiddels hebben
verdubbeld.
Bron: Emerce. (2014, oktober 4). EU zet
Google de duimschroeven aan. Retrieved oktober 7, 2014, from emerce:
http://www.emerce.nl/nieuws/eu-zet-google-duimschroeven
Mondelez, fabrikant van onder
meer LU, Milka en Oreo, gaat tien procent van zijn internationale reclamebudget
bij Google besteden. Een groot deel daarvan gaat specifiek naar YouTube.
Mondelez kiest er in het digitale traject voor om geen mediabureau in te zetten
en direct met Google te werken. Dat zal adviezen geven over wanneer welke
reclame-euros waar te besteden. Deze samenwerking wordt gezien als een erg
vooruitstrevende benadering van video waarbij creatie, media-inkoop, data en
analytics nauw samenwerken en zo geld besparen door niet gebruik te maken van
de diensten van een mediabureau.
Mondelez zal ook deelnemen aan YouTubes
Brand Partner Program. Daarbij verzorgt het commerciële input bij producties
van het multichannel network Fullscreen, dat zich louter met online producties
op jongeren richt.
Bron:
Boogert, E. (2014, 10
03). Milka en Lu:tien procent mediabudget naar Google. Opgeroepen op 10
07, 2014, van Emerce:
http://www.emerce.nl/nieuws/milka-lu-tien-procent-mediabudget-naar-google
Het productiehuis Sultan Sushi, bekend van onder meer de programmas
Marsman, Red Sonja, Danni Lowinski en Fata Morgana, doet de boeken
dicht. De Duitse eigenaar Red Arrow zag geen uitweg meer en wil zich nu vooral
toe spitsen op de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Het verlieslatende
Sultan Sushi paste dus niet meer in deze plannen.
Er waren nog maar weinig bestellingen van tv-programmas en de
georganiseerde evenementen brachten te weinig op om de put te dichten. Deze financiële
put kwam er onder meer nadat er minder taks shelter geld voor
fictieprojecten werd toegekend dan gehoopt en begroot was. In Nederland werd
het kantoor van Sultan Sushi al eerder gesloten.
Debackere, J. (2014, 10
07). Productiehuis Sultan Sushi wordt opgedoekt. Opgeroepen op 10 07,
2014, van De Morgen: http://www.demorgen.be/tvmedia/productiehuis-sultan-sushi-wordt-opgedoekt-a2078208/
Vrienden die elkaar geld voorschieten kunnen binnenkort onmiddellijk
terugbetalen via Messenger, de afzonderlijke berichten-app van Facebook. De
betaalfunctie van Messenger is klaar om online te komen, schrijft
technologieblog techrunch.com.
Het betalen via Messenger zal lijken op het verzenden van een foto via de
chat-app. Het volstaat een bankkaart eenmalig te uploaden in Messenger of
facebook en bij iedere overschrijvingen een pincode in te voeren.
De betaalfunctie zou enkel beschikbaar zijn voor debetkaarten en niet
voor kredietkaarten, omdat de beveiliging van betaalgegevens dan vlotter
verloopt. Het is nog niet duidelijk of Messenger een toeslag zal vragen voor
iedere transactie. De kans is groot dat overschrijvingen eerst gratis worden
aangeboden -om gebruikers aan te trekken- om dan op termijn een bijdrage per
transactie in te voeren.
Met de betaalfunctie gaat Facebook de strijd aan met concurrerende
applicaties. Ook verhoogt Facebook de
kansen van Messenger om dé wereldwijde chat-app te worden. Daarbij verstevigt
facebook, met de overname van Whatsapp, zijn positie in de groeiende markt voor
instant messaging.
Ook kan de nieuwe betaalfunctie een belangrijke stap zijn voor Facebook
om gegevens te verzamelen van bankrekeningen. Die informatie kan van pas komen
bij een ander project, het ontwikkelen van een koop-knop om rechtstreeks vanuit
de Facebook-tijdlijn e-commerce aankopen te doen.
Ergens de komende maanden wordt de lancering van de betaalfunctie
verwacht, om te beginnen enkel in de VS.
Bron:
Binnenkort betalen via
Facebook.
(2014, 10 06). Opgeroepen op 10 07, 2014, van De Tijd:
http://www.tijd.be/ondernemen/technologie/Binnenkort_betalen_via_Facebook.9552780-7764.art?highlight=whatsapp