Story, Flair en Humo grootste dalers bij weekbladen
De magazines doen het de laatste tijd almaar slechter en slechter. In België werden er dit jaar zo'n 136.573 magazines minder verkocht dan vorig jaar. De grootste klappen zijn, procentueel, voor Story, Humo en Flair.
Het is ondertussen al geweten dat de magazines het slecht doen. Jaar na jaar scoren ze lager en lager bij het CIM. Oorzaken hiervoor zijn al lang bekend: de opkomst van internet en verhoogde concurrentie met magazines die wekelijks bij kranten zitten spelen een grote rol, maar ook het aantal mensen dat nog langs de krantenwinkels gaat daalt enorm, bijvoorbeeld door het verminderen van roken en de mogelijkheid om ook digitaal te gokken.
De Persgroep zag de betaalde oplage van zijn magazine Story met 22,6 procent dalen. Het staat nu op zo'n 85.000 betaalde exemplaren in plaats van 100.000
Ook de betaalde oplage van Sanoma's Flair daalt met 17,1 procent en Humo, ook van de Persgroep, daalt zo'n 12,8 procent. Ook Dag Allemaal wordt niet gespaard, al verliest het procentueel minder dan de vorige drie. De betaalde oplage is met 18.000 lezers gedaald, goed voor een daling van 6 procent.
Roularta, dat vanaf het begin al enorm haar best deed om abonnees te krijgen en dus minder afhankelijk is van krantenwinkels, presteert dan weer beter. De betaalde oplage van Knack is slechts 0,2 procent gedaald en Trends-Tendances is zelfs met 2 procent gestegen.
Opmerkelijk is wel dat de goedkope tv-magazines het doen, maar we moeten hierbij opletten voor vertekende beelden. Zo stijgt Teve-Blad met bijna 38 procent, maar dit komt vooral omdat sinds midden vorig jaar het blad samen met een pakket van Story wordt verkocht.
Ook voor de maandbladen ziet het er weer niet rooskleurig uit. In Vlaanderen is de markt met 2% gedaald, en vooral tienerblad Joepie krijgt flinke klappen door een verlies in de betaalde oplage van wel bijna 30 procent. (BELGA, 2015)
Bibliografie:
BELGA. (2015, november 27). Opgehaald van tijd.be:
http://www.tijd.be/ondernemen/media_marketing/Story_Flair_en_Humo_grootste_dalers_bij_weekbladen.9704120-3133.ar
Medialaan wordt substantieel ondergewaardeerd bij Roularta
Analisten Arnaud Goossens en Axel Funhoff van Financial Advisers hebben onlangs de waarde van een aandel van Roularta op 30 euro gezet (flinke stijging). Reden voor het succes van Roularta is mede te danken aan Medialaan, waar roularta voor 50% eigenaar van is.
Het aandeel van Roularta, met een koerswinst van om en bij de 50%, is dit jaar één van de betere presteerders op Euronext Brussel. Ook een verklaring voor het succes is dat Roularta zich sinds juni ontdaan heeft van zijn Franse tak, die sinds de overname in 2007 zeer zwak presteerde. Door het loslaten van deze Franse tak kunnen ze zich weer volledig op België focussen.
Maar waar we zeker niet naast kunnen zien is Roularta haar participatie in Medialaan, waar ze voor 50% eigenaar van zijn. Deze participatie is goed voor zo'n 78 procent van de winst! Deze participatie alleen al is volgens verschillende analisten goed voor een waarde per aandeel van zo'n 22,6 euro.
Medialaan wordt niet alleen geprezen voor zijn prestaties op de advertentiemarkt bij de radio en televisie, maar ook voor het initiatief van VTM. Zij zetten, in ruil voor reclame, al hun programma's online en zijn waar en wanneer dan ook beschikbaar. Meer dan een half miljoen mensen maakt hiervan gebruik en de EBITDA uit reclame zou zo'n 2 miljoen euro bedragen.
Ondanks deze hoge schattingen door analisten staat de waarde van een Roularta aandeel wel op 19,3 euro, maar dan nog is dit wel een stijging van 5%. De 30 euro die word genoemd door journalisten is een "fair value". (tijd.be, 2015)
Bibliografie:
(2015, oktober 14).
Opgehaald van tijd.be:
http://www.tijd.be/tech_media/media_marketing/Medialaan_wordt_substantieel_ondergewaardeerd_bij_Roularta.9686885-3119.art?ckc=1&ts=1448892955
Roularta zit in een mooi momentum de jongste maanden. Waar het lang huilen met de pet op was voor de belegger in de mediagroeRoularta zit in een mooi momentum de jongste maanden. Waar het lang huilen met de pet op was voor de belegger in de mediagroeRoularta zit in een mooi momentum de jongste maanden. Waar het lang huilen met de pet op was voor de belegger in de mediagroeRoularta zit in een mooi momentum de jongste maanden. Waar het lang huilen met de pet op was voor de belegger in de mediagroe
Roularta zit in een mooi momentum de jongste maanden. Waar het lang huilen met de pet op was voor de belegger in de mediagroe
Alibaba geïnteresseerd in Engelstalige South China Morning Post
Een anoniem persoon heeft onlangs bedkend gemaakt dat Chinese e-commerce reus Alibaba de Engelstalige krant, the South China Morning Post uit Hong Kong, zou willen kopen.
De uitgever van the South China Morning Post, namelijk de SCMP groep, deelde onlangs mee dat het aan het nadenken was over een aanbod dat ze gekregen hadden, maar ze noemde geen naam van de potentiële koper. Wel deelden ze mee dat de onderhandelingen in een "zeer vroege stage" zijn.
Onlangs verscheen een artikel in de krant waarin met bekend maakte dat voorzitter van Alibaba, Jack Ma, geïnteresseerd was in het kopen van de krant. Maar de anonieme persoon meent dat het niet Jack Ma is die geïnteresseerd is, maar de Alibaba Group Holdings Ltd. zelf, omdat het verkrijgen van deze krant perfect past in hun strategie om hun media-invloed te vergroten.
Alibaba heeft de laatste tijd veel aandelen gekocht in mediabedrijven om zo de groeiende vraag van de Chinese consument naar online content. Zo willen ze een beetje diversifiëren van hun grootste bezigheid, namelijk online shopping. Zo hebben ze bijvoorbeeld in oktober de aandelen die het nog niet bezat in streaming site Youku Tudou gekocht voor 3,6 miljard dollar.
Het verwerven van de South China Morning Post zou er ook voor zorgen dat het bedrijf zich op een globale doelgroep kan richten. De krant is één van de grootste en meest invloedrijke Engelstalige kranten in China, alhoewel het de laatste tijd met winstverlies kampt dankzij het internet dat de consumptiegewoontes van de consument enorm veranderd heeft. (Chan, 2015)
Bibliografie:
Chan, K. (2015, november
26). Opgehaald van washingtonpost.com:
https://www.washingtonpost.com/business/hong-kongs-scmp-confirms-offer-received-for-media-business/2015/11/25/c035680e-93e6-11e5-befa-99ceebcbb272_story.html
Verslaggeving terroristische aanslag in Parijs verhoogt kijkcijfers
Drie van Amerika's grootste nieuwszenders (NBC, ABC en CBS) hebben dankzij hun verslaggeving over de terroristische aanslag in Parijs een forse stijging in het aantal kijkers gezien. Het aantal kijkers was groter dan het in de afgelopen acht maanden ooit geweest is.
"NBC Nightly News" had vorige week gemiddeld 9,6 miljoen kijkers per uitzending. Op de tweede plaats vinden we "ABC's World News Tonight" met gemiddeld 9,1 miljoen kijkers per uitzending en op de derde plaats staat "CBS Evening News" met 8 miljoen kijkers, hun grootste aantal sinds februari.
Hoe hard de feiten van een terreuraanslag ook zijn, adverteerders kijken nog altijd naar de beste moment om uit te zenden. En op een moment zoals deze, waar veel mensen hun advertentie kunnen zien, was het moment ideaal. Ze keken hiervoor vooral naar het aandeel van 25 tot 54-jarigen die naar de uitzending keken, de belangrijkste doelgroep voor adverteerders. NBC had er zo'n 2,5 miljoen (grootste aantal in deze doelgroep sinds februari), gevolgd door 2 miljoen bij ABC en 1,7 miljoen bij CBS.
Maar ondanks deze piek bij de verschillende nieuwszenders, is avondnieuws niet meer wat het ooit was in de Verenigde Staten. In totaal is het aantal kijkers voor "Nightly News" en "World New Tonight" gezakt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Wel is er positief nieuws voor CBS, dat zijn kijkers met vijf procent zag stijgen in vergelijking met vorig jaar.
Wel leuk om te weten is dat de top football match tussen topploeg New England Patriots en New York Giants nog meer kijkers lokte dan de terreuraanslagen in Parijs (zo'n 18,1 miljoen kijkers). (KOBLIN, 2015)
Bibliografie:
KOBLIN, J. (2015,
november 24). Opgehaald van nytimes.com:
http://www.nytimes.com/2015/11/25/business/media/coverage-of-paris-terror-attacks-lifts-network-news-ratings.html?ref=television
De Persgroep zal binnenkort een deel van haar mediabelangen in Denemarken verkopen. Het zou gaan om enkele regionale kranten.
Dit nieuws werd gemeld door Deense krant Finans en bevestigt door De Persgroep, zo schreef De Tijd op zijn website.
Hoe komt het dat De Persgroep aandelen heeft in Denemarken? Wel, eerder dit jaar nam het de mediaportefeuille van de Britse Mecom-groep over. Ze waren vooral geïnteresseerd in de Nederlandse regionale kranten van de Wegner-groep, maar de Mecom-groep eiste dat men ook de Deense activiteiten zou overnemen, en zo werd De Persgroep eigenaar van Berlingske.
Na een strategische evaluatie besloot De Persgroep dat men "Midjyske Media", een onderdeel dat enkel regionale titels bevat, zal verkopen aan Jutland Funnen Media. Wel blijven ze eigenaar van de landelijke titels in Denemarken, zoals bijvoorbeeld de "Berlingske Tidene".
(Wle, 2015)
Bibliografie:
Wle. (2015, oktober 20).
Opgehaald van nieuwsblad.be: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150820_01825968
De Persgroep sluit Nederlandse drukkerij Apeldoorn
Vanaf 1 maart 2016 zal De Persgroep zijn drukkerij in Apeldoorn sluiten. Zo'n 130 mensen zullen hierdoor hun job verliezen, zo melden de Nederlandse vakbond CNV en De Persgroep Publishing.
De Persgroep Nederland heeft vier drukkerijen in Nederland, maar ze krijgen te kampen met overcapaciteit, daarom zal er nu één sluiten.
In Nederland kiest De Persgroep er voor om te drukkerijen met de modernste persen te handhaven. De drukkerij in Apeldoorn, waar onder meer enkele regionale kranten zoals "De Stentor" worden gedrukt, valt hier uit de boot. De regionale kranten zullen vanaf 1 maart worden overgebracht naar andere drukkerijen.
Voor de 130 mensen die hun baan zullen verliezen is dit natuurlijk slecht nieuws, maar de vakbond heeft vertrouwen in het sociaal plan van De Persgroep, waar onder meer scholing en begeleiding naar ander werk bijzit. (Nieuwsblad.be, 2015)
Bibliografie:
(2015, september 9).
Opgehaald van Nieuwsblad.be: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150909_01858041
De Persgroep verbetert mobiele abonnementenpaginas
De Persgroep zal zijn mobiele abonnementenpagina's verbeteren. Reden hiervoor is hun doelstelling om het nemen van een abonnement makkelijker te maken.
De Persgroep zal kiezen voor "fullservice digital agency" TamTam, die er samen met Expand Online (het zusterbedrijf) voor zullen zorgen dat het nemen van een abonnement op mobiel véél makkelijker wordt.
Concreet betekent dit een betere conversieoptimalisatie. Ook poogt men de conversies en traffic naar de landingspagina's te verhogen door een venieuwd UX design. (Emerce, 2015)
Bibliografie:
Emerce, R. (2015,
november 20). Opgehaald van Emerce.nl:
http://www.emerce.nl/nieuws/persgroep-verbetert-mobiele-abonnementenpaginas
Op 1 januari 2016 zal De Persgroep FRITS, een glossy* van het Eindhovens Dagblad, stopzetten. Het magazine zag voor het eerst het daglicht in 2008 en verscheen 4 maal per jaar.
Erik van Gruijthuijsen, directeur journalistiek van de Persgroep, meldt dat het magazine niet rendabel was te krijgen. Mensen die een job hadden bij FRITS worden overgeplaatst naar de Ondernemer, een nieuwe uitgave van De Persgroep.
FRITS begon in 2008 als een magazine met als doelgroep de actieve en meer-verdienende individu van Zuidoost-Brabant.
Van Gruijthuijsen liet verder in een mail aan het personeel weten dat men zal pogen de sterke journalistieke elementen te transformeren van "FRITS" naar "de Ondernemer". Ook hoopt hij dat de adverteerders uit de regio van dit nieuwe (en breder) platform zullen gebruik maken. (Rogmans, 2015)
*benaming voor type tijdschrift met glimmende (glossy) opmaak. Veel foto's en zwaar glanzend papier suggereren een luxueuze levensstijl. (wikipedia.nl, 2013)
Bibliografie:
(2013, mei 31). Opgehaald van wikipedia.nl:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Glossy
Rogmans, D. (2015,
november 23). Opgehaald van villamedia.nl:
https://www.villamedia.nl/artikel/de-persgroep-stopt-met-frits
TF1, eigenaar van Metro France sinds 2011, deelde een tijd geleden mee dat het onzeker is over de toekomst van de krant. De kans dat het in 2016 nog uitkomt, is klein.
De Algemene Directeur kondigde onlangs aan dat 60 van de 100 mensen hun job zullen verliezen. Dit is vooral te wijten aan het verlies van zo'n 10 miljoen euro in 2014. Ze probeerden nog te besparen door op bepaalde momenten geen kranten uit te geven, zoals op momenten waarin weinig reclame werd verwacht, maar dit besparingsplan was niet voldoende.
De enige hoop voor de lezers van de krant is dat men de online versie van de krant zal voortzetten. (newspaperinnovation.com, 2015)
Bibliografie:
(2015, mei 25). Opgehaald
van newspaperinnovation.com:
http://www.newspaperinnovation.com/index.php/2015/05/25/metro-france-about-to-close-down-in-print/
Kadet, de nieuwe kinderzender van Medialaan, zal vlak voor de kerstvakantie van start gaan. Met animatie en actieprogramma's zullen ze zich vooral richten op 8-12 jarigen.
Programmadirecteur van Medialaan, Ricus Jansegers, meldt aan Media Marketing dat ze op basis van het kijkgedrag weten dat de zender vooral in de smaak zal vallen bij jongens tussen 8 en 12 jaar, een doelgroep die tot vandaag de dag nog niet voldoende werd bediend in Vlaanderen.
Medialaan oogt op een ruim aanbod, en werkt hiervoor nauw samen met Disney. Daan Van Leeuwen, die al veel ervaring heeft met Disney door onder andere zijn functie als programmadirecteur van de Disney-kanalen Benelux, wordt "Hoofd Kids" binnen Medialaan.
Kadet zal het signaal van JIM overnemen, dat op 16 december zijn laatste dag uitzendt. (Media Marketing, 2015)
Bibliografie:
(2015, november 26). Opgehaald
van Media Marketing:
http://www.mm.be/news-nl-13188-medialaan-presenteert-zijn-nieuwe-kinderzender-kadet