TUNNEL VERVANGT LANGE WAPPER BRUG
Dinsdag 30 Maart 2010 15:09:28
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) heeft bevestigd dat de Vlaamse regering voor een tunnel kiest in plaats van het Lange Wapper-viaduct om de Antwerpse ring te sluiten. Er worden wel drie voorwaarden aan de beslissing verbonden: de lange tunnel moet haalbaar, betaalbaar en snel realiseerbaar zijn.
Minister-president Kris Peeters
Of de tunnel aan de drie voorwaarden voldoet, moet nog voor de zomer onderzocht zijn. Mocht blijken dat niet aan de vooropgestelde voorwaarden is voldaan, komt de Lange Wapper er toch.
Afgelopen nacht bereikte de top van de Vlaamse regering een akkoord over het dossier van de Antwerpse mobiliteit. Dat akkoord werd eerder vandaag voorgelegd aan de voltallige ministerraad, waarna de regering het bereikte akkoord bevestigde.
Tunnel of brug: Masterplan kost 5 miljard euro Het vernieuwde Masterplan voorziet in nieuwe wegen, extra tram- en lightrailprojecten, fietspaden, binnenvaart, enz...
Zo komt er ten oosten van Antwerpen op termijn een nieuwe verbinding tussen de E313 en E34 op het geplande spoortracé (A102). Ten westen van Antwerpen wordt een betere doorstroming voorzien vanuit het Waasland en een betere benutting van de Liefkenshoektunnel.
De Vlaamse regering heeft becijferd dat het goedgekeurde nieuwe Masterplan 2020 5 miljard euro zal kosten, of er nu een tunnel komt of een brug om de ring te sluiten. Het oorspronkelijke Masterplan was op 3,7 miljard euro berekend. Samen met de nieuwe projecten in het Masterplan 2020, zoals een nieuwe oostelijke verbinding tussen de E313 en E34 en een betere doorstroming vanuit het Waasland, komt de Vlaamse regering uit op een totaal van 5 miljard euro.
De Oosterweelverbinding met Lange Wapper zou 2,2 miljard euro kosten. Daarbij komt 500 miljoen euro om de aansluiting aan het Sportpaleis, een pijnpunt in het BAM-tracé, te verbeteren. Of er nu een brug komt of een tunnel, hoe dan ook komt er een "volledige herschikking". Dat maakt een totaal van 2,7 miljard euro voor de Oosterweelverbinding, zowel voor de brug als voor de tunnel.
Daarnaast gaat er van de vooropgestelde 5 miljard euro 1 miljard naar projecten die al voorzien waren, zoals het aanleggen van tramlijnen, werken aan sluizen, brugverhogingen...
Tot slot is 1,3 miljard voorzien voor nieuwe projecten uit het Masterplan 2020. 700 miljoen à 1 miljard euro gaat naar de aanleg van de A102 (verbinding E313-E34), die samen loopt met de door de NMBS geplande spoorwegontsluiting. Met de rest van de 1,3 miljard moet onder meer de verbeterde doorstroming vanuit het Waasland en het oplossen van de zogenaamde spaghettiknoop betaald worden.
Financiering via tolheffing Vlaams minister-president Kris Peeters benadrukt dat de 5 miljard euro "niet op de begroting drukt". De Vlaamse regering gaat uit van een financiering via tolheffing op de Oosterweelverbinding, of er nu een brug komt of een tunnel. Het onderbrengen van de nieuwe tunnel of brug in de nv Liefkenshoektunnel is een piste waar ernstig rekening mee gehouden wordt. Het kabinet-Peeters wijst ook op de betere benutting, en dus meer tolinkomsten, van de Liefkenshoektunnel, doordat vrachtwagens verboden worden in de Kennedytunnel.
Zeker tot de zomer blijven de grote en prioritaire projecten van de derde Scheldekruising en de verbinding tussen het Oosterweelknooppunt en het Sportpaleis in handen van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM).
Voor de betaling van de nieuwe projecten (A102, doorstroming vanuit Waasland, fietspaden, binnenvaart...) verwijst het kabinet-Peeters naar de termijn van betaling. "Wij rapporteren over de uitgaven, niet over plannen of bestellingen. Het moment van de betaling ligt nog een aantal jaren voor ons," klinkt het. Er wordt nog volop onderzocht op welke manier de nieuwe projecten (bv. via PPS-constructies) gefinancierd zullen worden.
Tunnel onder de Schelde Maar de eerste prioriteit is de derde Scheldekruising. Over de tunnel onder de Schelde met verbinding tot aan het Oosterweelknooppunt bestaat geen discussie meer. Die komt er. Bedoeling is ook dat voor de verdere sluiting van de ring het bestaande BAM-tracé wordt gevolgd. De regering opteert daarbij onder voorbehoud voor vier kleinere tunnels (met twee rijstroken) in plaats van het Lange Waper-viaduct met 4x2-rijstroken.
Er zijn wel een aantal voorwaarden voor die tunnelvariant. Zo moet gekeken worden of de plannen conform de Europese tunnelrichtlijn zijn. Dat wordt afgetoetst bij een Europese tunnelautoriteit. Voorts mag de tunnelvariant niet duurder zijn dan de brug en mag de realisatie niet langer duren dan de brug. Op de website van de BAM staat dat het tracé met de brug op 4 jaar kan worden gebouwd. Als aan die voorwaarden niet voldaan is, komt de Lange Wapper er toch.
"Alleen maar winnaars" "Hier zijn alleen maar winnaars", vertelde minister-president Kris Peeters tegenover de VRT-nieuwsdienst. Hij bevestigde dat het de brug er komt indien de tunnel alsnog wordt afgekeurd: "Het zal niet nog iets anders worden." N-VA reageerde gelijklopend: "Dit is een nieuw concept", luidde het daar. "Er zijn winnaars noch verliezers."
Voorontwerp Tegen de zomer moet er een voorontwerp op tafel liggen, en op basis daarvan wordt de haalbaarheid van de tunnel beoordeeld. Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) moet nu de timing, budgetten en studietrajecten opstellen, en deze voorleggen aan de Vlaamse regering. Een princiepsbeslissing is er dus al, maar de definitieve beslissing komt er wellicht pas voor de zomervakantie
Bron: www.hln.be
_________________________________________________________________________________________________
|