Magna gaat Opel Antwerpen geleidelijk sluiten

HLN update Magna gaat de Opel-fabriek in Antwerpen geleidelijk sluiten. Dat verklaarde John Smith, de hoofdonderhandelaar van General Motors. De fabriek in Antwerpen zal eerst moeten afslanken en mogelijk sluiten. Eerder op de dag gaf de raad van bestuur van General Motors de goedkeuring om zijn Europese dochter Opel/Vauxhall aan het Canadees-Oostenrijkse consortium Magna te verkopen. General Motors is bereid om 55 procent van de aandelen van zijn Europese dochter Opel/Vauxhall te verkopen aan het consortium rond het Canadees-Oostenrijkse Magna en het Russische Sberbank.
Duitse fabrieken sluiten niet In Duitsland zouden er geen fabrieken worden gesloten. Over de bedreigde fabriek in het Britse Luton, was Smith "optimistisch". Magna wil ook een deel van de productie van Spanje naar de Opel-fabriek in Eisenach overbrengen. Dit scenario, dat de voorkeur kreeg van de Duitse regering en de deelstaten, werd positief onthaald in Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel gelooft dat dit scenario "een nieuw begin" mogelijk maakt bij Opel. "Ik verheug mij bijzonder over deze beslissing", verklaarde ze in Berlijn. Op de vraag of GM nog meer eisen zou stellen, zei Merkel "dat ze de indruk heeft van niet".
Magna Opel zou nu losgemaakt worden van de groep. Het is uiteindelijk de zogenaamde "Treuhand", een tijdelijke beheersmaatschappij met vertegenwoordigers van de Duitse regering, die zal instaan voor de uitvoering van de deal. Die keurde de overname al goed. "We zijn vandaag tot een besluit gekomen, waarvan we vast geloven dat het in het economisch belang van Opel/Vauxhall en van het personeel is", verklaarde de voorzitter van de Treuhand, Fred Irwin. Hij waarschuwde dat het belastinggeld dat Duitsland ter beschikking stelt voor "New Opel" niet naar de VS of naar Rusland mag vloeien. De Duitse regering zal daarover waken.
Opluchting voor Merkel In Duitsland werd vol verwachting uitgekeken naar de ontknoping van het dossier-Opel. De Duitse Opel-werknemers vreesden vooral voor de sluiting van Duitse fabrieken indien Opel deel zou blijven uitmaken van GM. Zo'n scenario zou de Duitse regering in nauwe schoentjes hebben gebracht op zeventien dagen voor de parlementsverkiezingen. Zowel de conservatieve bondskanselier Angela Merkel als haar uitdager, de sociaal-democratische minister van Buitenlandse Zaken Frank-Walter Steinmeier, hadden zich publiekelijk geëngageerd om Opel en de fabrieken in Duitsland te redden.
Een definitief akkoord over Opel zou nog enkele weken op zich laten wachten, tot na de de Duitse parlementsverkiezingen van 27 september. GM zou een minderheidsbelang willen behouden in Opel.
|