Kijkcijfers: vtm start goed, 2BE bevestigt
maandag 7 september 2009 |
 |
vtm neemt een prima start met goede rapporten voor zowel de nieuwkomers als de vaste waarden. Dat is de conclusie na de eerste week van het nieuwe televisieseizoen. 2BE, dat nog een aantal toppers op de plank heeft liggen, voldoet ruimschoots aan de verwachtingen.
Het best bekeken vtm-programma van de week is 'Boer zkt Vrouw' met bijna 930.000 kijkers. Dankzij de vakkennis van de programmamakers en van gastvrouw Dina Tersago is dit programma ook in het vijfde seizoen een schot in de roos. 'Familie' (690.000-30,8% op VVA 18-54) en 'Het Nieuws' (572.000-32,7%) verdienen eveneens een speciale vermelding voor hun resultaten van de eerste week, die voor beide programma's beter zijn dan die van een jaar geleden.
Maar ook al de nieuwe programma's zijn sterk tot zeer sterk uit de startblokken geschoten. Niemand heeft een valse start genomen. Om te beginnen is er de nieuwe crimiserie 'Code 37', waarvan de eerste aflevering ruim 850.000 Vlamingen wist te boeien. Meer dan 41% van de mensen (uit de groep VVA 18-54), die maandagavond televisie keken, kozen voor de kennismaking met Hannah Maes, de eerste Vlaamse vrouw die de rol van topspeurder invult. Daarmee haalt 'Code 37' een nog sterker resultaat dan de voorbije seizoenen van z'n illustere voorgangers 'Zone Stad' en 'Aspe'.
Goede rapporten zijn er ook voor de start van 'De Beste Hobbykok van Vlaanderen' (740.000-34%), 'So You Think You Can Dance' (615.000-34,4%), 'Stressvakantie' (650 000-30,7%) en 'K2 zoekt K3' (570.000-37,4%). Dat zijn stuk voor stuk nieuwe programma's die allemaal meteen hun weg gevonden hebben naar de Vlaamse kijkers. Mooie marktaandelen waren er ook voor de filmpremière op vrijdag 'Night at the Museum' (27,7%) en de eerste aflevering van het tweede seizoen van 'Het Zesde Zintuig' (27,2%).
In de top 10 van de commerciële doelgroepen staan dan ook zes vtm-programma's, waarvan 5 binnen de eerste zes plaatsen. In vergelijking met de eerste herfstweek van vorig jaar stijgt het marktaandeel van vtm in z'n doelgroep van 22,7% naar 25,6%. Dat is een groei van bijna 13%.
Zoals vtm zich had voorgenomen, groeit de zender in de jongere kijkersgroepen, zonder in te boeten bij het brede publiek. Ook in de hogere sociale categorieën weet vtm steeds meer mensen aan te spreken.
2BE slaagde er als enige van de kleinere zenders in om een plaats te veroveren in de top 20 van de commerciële doelgroepen, en dat met 'House, M.D.'. De excentrieke dokter haalde bij de start van het nieuwe seizoen 340.000 kijkers naar 2BE, wat goed was voor een marktaandeel van 28% in de doelgroep van de zender (VVA 18-44).
Ook de filmliefhebbers hebben meteen de weg gevonden naar 2BE. In de top 5 van de kleinere zenders is 2BE vier keer genoteerd, met als hoogste cijfer 246 000 kijkers voor '2 Fast, 2 Furious'.
Een aantal buitenlandse topreeksen zoals '24' (vanaf donderdag 10 september), 'Bones' (samen met 'Benelux Next Topmodel' vanaf volgende week) en 'Californication' (vanaf oktober) komen later op het 2BE-scherm, net als de Champions League, te zien vanaf 15 september. De enige Belgische deelnemer, Standard, komt voor het eerst in actie op woensdag 16 september tegen Arsenal. Een duel dat uiteraard rechtstreeks te volgen is bij 2BE.
|