Piloten Turkish Airlines zwaar in de fout bij ramp Schiphol
Vlucht 1951 van Turkish Airlines stortte neer in Schiphol door fouten gemaakt door de piloten. Daar is de onafhankelijke Onderzoeksraad voor de Veiligheid die op zoek moest naar de oorzaak van de ramp nu uit.
Aan de basis van de ramp zou een defecte of slecht functionerende hoogtemeter liggen. Maar de piloten hebben in elk geval niet snel genoeg bepaalde correcties uitgevoerd, die onder meer na het automatisch wegvallen van de snelheid direct noodzakelijk waren.
Uit de eerste onderzoekresultaten en de gegevens van de onderzochte zwarte dozen blijkt dat het vliegtuig kort voor de ramp door de co-piloot, die zijn training kreeg, werd gevlogen. Pas in de laatste moment voor het neerstorten nam de gezagvoerder de toen vergeefse controle over, weet De Telegraaf.
Zes seconden
Op het kritieke moment ging het gas automatisch dicht en daarop hebben de vliegers 6 seconden later pas gereageerd, zodat te laat werd gas gegeven om het toestel nog te redden.
Te hoog
De landing blijkt ook met te grote snelheid en te hoog - 2000 voet - te zijn begonnen, een zogenaamde "rushed approach". Dat gebeurt wel vaker, maar in princiep is dat te herstellen, eventueel met een hernieuwde poging.
In dit geval bleven de automatische gashandles ruim 100 seconden op "idle", dus dicht staan. De motoren draaiden toen stationair, terwijl alleen vol gas de ramp nog kon voorkomen.
Vliegtuigfabrikant Boeing heeft luchtvaartmaatschappijen en vlieger al direct opgeroepen om extra aandacht te vestigen op de grondbeginselen van het vliegen, zoals het in de gaten houden van hoogte, snelheid en dalingshoek. Boeing zal ook op andere punten advies uitbrengen om dit soort foutenreeksen te voorkomen. (tlg/mvl)