VLIEGTUIG CRASHE SCHIPHOL: 9DODEN EN 86 ZWAARGEWONDEN
Negen doden en 86ZWAAR gewonden bij crash Schiphol
HLN update Tijdens een nieuwe persconferentie op Schiphol werd er bevestigd dat er negen doden en tachtig gewonden vielen bij de crash van het toestel van Turkish Airlines met vluchtnummer 1951. Onder de 80 gewonden verkeren er zes mensen in levensgevaar, zijn er 27 behoorlijk gewond en 24 licht gewond. Van 31 anderen moet de aard van de verwondingen nog vastgesteld worden. De overige passagiers worden opgevangen. Over de nationaliteit van de slachtoffers is nog niets bekend. Om 19u15 volgt een nieuwe persconferentie.
De Boeing 737-800 van Turkish Airlines met 127 passagiers en zeven bemanningsleden aan boord, was op weg van Istanboel naar de luchthaven van Amsterdam toen het in de buurt van de Polderbaan neerstortte.
Oorzaak nog onbekend
Wat er juist gebeurd is, is nog altijd niet duidelijk. Op de persconferentie wou plaatsvervangend burgemeester Michel Bezuijen niet zeggen of de zwarte dozen van het vliegtuig al gevonden waren. In ieder geval is de Onderzoeksraad voor Veiligheid bezig met een onderzoek. Een team is naar de plek van het ongeluk gegaan en heeft enkele sporen veilig gesteld.
Bovendien vraagt de onderzoeksraad getuigen zich te melden om een beter beeld te krijgen van wat er precies is gebeurd en hij verzoekt mensen foto's en video's van het ongeluk op te sturen.
Verschillende ziekenhuizen
Alle overlevenden zijn naar verschillende ziekenhuizen in onder meer Hoofddorp, Haarlem, Amsterdam, Alkmaar, Leiden en Utrecht gebracht. Momenteel bevinden zich nog drie bemanningsleden in de cockpit. Niemand wilde bevestigen dat de piloot en de co-piloot zijn omgekomen. De drie zitten nog in het vliegtuig in belang van het onderzoek, zei het openbaar ministerie.
Voor de overledenen is op de luchthaven een mortuarium ingericht. Dat is nodig aangezien er in het gewone mortuarium van de luchthaven slechts plaats is voor twee lichamen.
Passagierslijst
De Turkse nieuwszenders CNN Türk en NTV hebben ook de passagierslijst van het gecrashte toestel op hun websites gepubliceerd. Op de lijst staan ook Nederlandse namen.
De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken gaat vanmiddag na of er Belgische passagiers op het vliegtuig zaten. Dat zegt Delphine Colard, woordvoerster van Buitenlandse Zaken. "We kunnen op dit moment bevestigen noch ontkennen dat er Belgen aan boord waren van het toestel", zegt Colard. "We moeten nagaan of sommige passagiers geen dubbele nationaliteit hebben. De lijsten die gepubliceerd werden, zijn niet compleet. Dat maakt het zoekwerk moeilijker."
Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in. Intussen gaan de geruchten de ronde dat het vliegtuig te weinig kerosine aan boord zou gehad hebben.
Volgens een woordvoerder van de pilotenbond International Federation of Airline Pilots Association zijn er geen aanwijzingen dat het vliegtuig niet genoeg brandstof aan boord had.
Het feit dat het vliegtuig in een modderig weiland terechtkwam kan er volgens hem toe bij hebben gedragen dat er niet nog meer slachtoffers zijn gevallen. Hierdoor zou een deel van de klap zijn geabsorbeerd. Ook is hierdoor mogelijk geen brand uitgebroken nadat de de brandstoftanks waren gescheurd.
Luchtverkeer
Op de Polderbaan is geen verkeer mogelijk omdat men volop met het onderzoek bezig is. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar, die eerder vandaag in beide richtingen afgesloten was, is nu gedeeltelijk open.
Op de luchthaven zelf was nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk. Een achttal vliegtuigen werden omgeleid via Brussels Airport in Zaventem. Dat zei Jan Van der Cruysse, woordvoerder van de luchthaven.
"Schiphol was door het ongeval tijdelijk gesloten", zei Van der Cruysse. "Een aantal vliegtuigen die op Schiphol zouden toekomen, moesten daarom omgeleid worden naar andere luchthavens. Naar Brussel werden er acht à negen vliegtuigen omgeleid. Schiphol was niet lang dicht. Na een korte tussenstop vlogen de toestellen door naar Nederland."
Voor de reizigers van Brussels Airport zouden er geen verdere gevolgen zijn. Het luchtverkeer van en naar Brussels Airport verloopt volgens Van der Cruysse momenteel normaal.
Informatienummers
Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam. Turkish Airlines heeft intussen een vliegtuig met familieleden van gewonden naar Amsterdam gestuurd. Intussen heeft het calamiteitenteam op de luchthaven van Schiphol een speciaal informatienummer geopend voor burgers met vragen over de crash.
Het nummer is +31 (0)900-1852. Mensen kunnen daar terecht met vragen over bijvoorbeeld familieleden. Dat liet een woordvoerder van de Koninklijke Marechaussee weten.
Ook Turkish Airlines opende een speciaal nummer: 0090800-21980357.
Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003.
De website van luchthaven Schiphol heeft tijdelijk plat gelegen. Rond het middaguur verscheen een mededeling over de crash op de site, met actuele vertrek- en aankomsttijden. Ook de site van Turkish Airlines was tijdelijk overbelast. (svs/mvl/ka)
Kent u iemand aan boord? Laat het ons dan weten op 4545@hln.be