Kijkcijfers: VTM groeit sterk door in maart
De Vlaamse Media Maatschappij kan erg tevreden terugblikken op maart, want al haar televisiezenders groeiden ten opzichte van maart 2010. Commercieel marktleider vtm is de sterkste stijger van alle Vlaamse zenders: van 24,9% naar 26,2% op VVA 18-54 (+1,3%). 2BE (+0,7% naar 8,8% op VVA 18-44) en Vitaya, dat de grootste vrouwenzender blijft (+0,9% naar 5,4% op Vrouwen 18-54), boeken al voor de derde maand op rij een groei tegenover 2010.
Op de commerciële doelgroepen is VMMa dan ook de enige zendergroep in Vlaanderen die er op vooruit gaat, met een gezamenlijk marktaandeel van bijna 37% op VVA 18-54 en 38,5% op VVA 18-44. Ook de kidszender vtmKzoom blijft verder borduren op de ingeslagen weg en ziet het marktaandeel toenemen van 11,4% in maart 2010 tot 12% (op 4-14).
vtm Twee gloednieuwe programma’s vervoegden het vtm-schema de afgelopen weken. In 'Dat Zal Ze Leren' (33,2% op VVA 18-54 en 781.000 kijkers) maken 24 jongeren kennis met de zeevaartschool uit de jaren '50, en in 'De Keuken van de Meester' gaat Peter Goossens op zoek naar een nieuwe chef (33,4% en 753.000). Ook Pieter Loridon blijft ondertussen zijn zoektocht verder zetten in 'Wie Kiest Pieter?' (28,7% en 754.000). Met 27,8% op VVA 18-54 en 670.000 kijkers namen we in schoonheid afscheid van het warme 'Bouwen aan Geluk'.
Erg populair zijn de fictiereeksen bij vtm: 'Code 37' (40% en 812.000), 'Zone Stad' (36,1% en 766.000) en 'De Rodenburgs' (25,2% en 587.000), dat volgende week haar slotaflevering beleeft. Opvallend is dat deze fictiereeksen erg veel uitgesteld bekeken worden. Afhankelijk van de titel kijken er per aflevering zo’n 115.000 tot 155.000 extra mensen naar. Ook 'Tegen de Sterren Op' (36,9%) kan wekelijks op 105.000 uitgestelde kijkers rekenen boven op de 876.000 live kijkers. Zo is deze sketchshow het populairste vtm-programma van de maand met gemiddeld een miljoen kijkers.
Entertainment is er met Idool 2011 (38% en 770.000) waar de live-shows aangebroken zijn. 'De Kotmadam' blijft een onvervalste klassieker op zondagavond: 28,4% marktaandeel en 787.000 kijkers. In high prime was vtm afgelopen maand niet weg te denken uit de Vlaamse huiskamers. In de vooravond ten slotte blijven de dagelijkse formats op niveau met 635.000 kijkers voor 'Het Nieuws' om 19.00 uur en 730.000 voor 'Familie'.
2BE 'Bones' (18,9% op VVA 18-44 en 297.000 kijkers) en ook 'House, MD' (16,8% en 233.000) blijven - tijdens hun respectievelijk 6de en 7de seizoen - absolute sterkhouders voor 2BE. Enkel de filmtoppers zoals 'The Day The Earth Stood Stilll' (27,5% en 370.000) en 'Transporter III' (23,2% en 325.000) én de 'UEFA Champions League' lokten meer kijkers. Best bekeken wedstrijd was de achtste finale tussen Barcelona en Arsenal: 16,4% op VVA 18-44 en 475.000 kijkers.
Vitaya Dagelijks kijken er 130.000 Vlamingen naar 'Sturm der Liebe' (8,6% op Vrouwen 18-54) om 18u. Geen enkel horizontaal format doet beter bij Vitaya. Enkel film lokt meer vrouwen naar de zender (onder andere 18,4% voor de middagfilm 'The Wedding Dress'). Andere toppers zijn 'Medisch Dossier' (96.000) en 'Supersize vs Superskinny' (88.000).
vtmKzoom De tekenfilm 'Heidi' (15,5% op 4-14, om 19u20) was het meest geliefde vtmKzoom programma van de maand, maar ook 'De Troetelbeertjes' behaalde 13% op 4-14, om 19.00. Verder zijn er de vertrouwde titels 'Pippi Langkous' en 'Bassie & Adriaan' die allebei 16,2% scoren in acces prime. 'Hallo K3' scoort op élk moment van de dag met marktaandelen boven de 20%. 17,3% van de tv-kijkende kids Sta(an) op met Plop.tv-visie.be
|