...!...!...!...!...!...
Inhoud blog
  • God of War
  • World of Warcraft
  • kamp...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    14-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God of War

    God of War

    Van Wikipedia

    Ga naar: navigatie, zoek

    God of War is een action/adventure game exlusief uitgebracht voor de PlayStation 2 en ontwikkeld door SCEA. Het spel werd goed ontvangen door critici en fans, en heeft diverse awards in de wacht gesleept. Doordat God of War thuishoort in het action/adventure genre, valt het te vergelijken met games als Devil May Cry, Prince of Persia en Ninja Gaiden.

    Door het grote succes werd al snel een vervolg aangekondigd. Deze heet God of War II en is inmiddels al released in Amerika op 30 maart 2007 en in Europa op 24 april 2007

    Inhoud

    [verbergen]

     Gameplay

    Net als bij andere action/adventure games bestaat God of War uit puzzelen en vechten. Het vechten is op de gemiddelde moeilijkheidsgraad goed te doen, terwijl het op de hogere moeilijkheidgraden steeds uitdagender en moeilijk wordt. Om 'button-bashen (het lukraak indrukken van knoppen, hopende dat het goed uitpakt) te voorkomen, hebben de makers ervoor gezorgd dat als een (veelal moeilijkere) vijand zijn gezondheid laag is, een soort minigame wordt opgestart. Zaak is dan om de tekens die op het scherm verschijnen op de controller in te drukken. Dit kan dus inhouden dat de speler een draai moet maken met de joystick, of dat hij één van de vier tekens op de controller (vierkant, driehoek, kruisje en rondje) moet indrukken. Als de vijand op deze manier wordt verslagen krijgt de speler vaak als beloning zogenaamde 'health-orbs' of 'magic-orbs' (deze vullen respectievelijk je gezondheid en magische krachten aan).

    Het vechten doet de speler met behulp van verschillende wapens. De 'Blades of Chaos' is het hoofdwapen van Kratos en zullen zodoende het meest gebruikt worden. De Blades of Chaos zijn 2 gekartelde zwaarden die door middel van een ketting vast zitten aan de armen van Kratos. Met deze kettingen kan de speler meestal meerdere vijanden tegelijk raken, en in het achterhoofd houdende dat er vaak veel vijanden op Kratos afkomen, is dat geen overbodige luxe. Naast de Blades of Chaos heb je ook nog andere wapens die aan Kratos geschonken zijn door de Goden. Denk hierbij aan de bliksemschichten van Zeus of een locale donderstorm geschonken door Poseidon. Hoewel de combo's die Kratos kan maken met zijn wapens in het begin nog beperkt zijn, kan de speler door middel van verdiende rode orbs steeds meer wapens upgraden en zodoende steeds meer combo's vrijspelen. Ook beschikt Kratos nog over een soort van Goddelijke kracht die hem, mits hij genoeg vijanden heeft verslagen, in staat stelt in een soort halfgod te veranderen. Dit heeft tot gevolg dat Kratos vele malen sterker wordt.

     Het verhaal

    Leeswaarschuwing: Onderstaande tekst bevat bepaalde details van de plot en/of de afloop van het verhaal.

    Kratos, een gevreesd Spartaans veldheer, wou steeds meer macht en roem vergaren. Maar tijdens een veldslag tegen een barbarenstam dreigt hij toch het onderspit te delven. Kratos heeft nog nooit verloren en zou ook nooit verliezen. Zodoende riep hij de Ares aan, en daarmee begon alle ellende. Want weliswaar verpulverde Ares de barbaarse stam, Kratos moest wel zijn ziel afgeven en alle bevelen die Ares hem gaf, opvolgen. Kratos behoudt zijn leger en trekt daarmee, op bevel van Ares, door Griekenland. Hij en zijn leger verwoesten alles op hun pad. Maar dan, terwijl ze een klein dorpje vernietigen, vermoordt Kratos zijn vrouw en kinderen. Ares had ze naar dat dorp gebracht zodat Kratos ze kon vermoorden. Hij zou dan door niets tegengehouden worden en zodoende al zijn kracht in kunnen zetten om Ares' bevelen op te kunnen volgen. Maar het pakte anders uit: Kratos begon zich tegen Ares te keren. Gevoed door wraak begint hij een oorlog tegen Ares. En vanaf dat punt begint het spel. Kratos bevindt zich dan op een schipwrak en hij moet de mythologische Hydra verslaan. Als hij dat eenmaal gedaan heeft, vertrekt hij naar Athene. Daar aangekomen ontdekt hij dat Ares, de god van de oorlog, de oorlog verklaart heeft aan Athene en haar stad belegert. Ares heeft ervoor gezorgd dat Kratos zijn eigen vrouw en kind vermoord heeft, en Kratos wil niets liever dan wraak op Ares. Hij stemt dan ook meteen in met het voorstel van Athene om Ares te verslaan. Als hij dat doet worden zijn zonden vergeven door de goden en gaan zijn visioenen (nachtmerries, waarbij hij elke keer weer moet aanschouwen hoe hij zijn geliefden vermoord) weg. Maar wil hij dat doen, moet hij eerst het Orakel ontmoeten. Deze vertelt hem dat hij De doos van Pandora moet vinden. Alleen met behulp daarvan heeft hij genoeg macht om Ares te kunnen verslaan. En zodoende gaat hij op pad. Hij moet eerst de 'Desert of Lost Souls' doorkruizen. Om de 'uitgang' te vinden moet hij drie sirenen vermoorden. Hij doet dat en hij vindt het labyrint waarin De doos van Pandora zich bevindt. Hij doorkruist met veel moeite het enorme labyrint en ontdekt De doos van Pandora. Maar Ares weet ook dat Kratos 'm gevonden heeft en zodoende gooit hij een enorme spies naar het labyrint en vermoordt Kratos op die manier. Kratos gaat naar de onderwereld, maar zelfs daar laten de nachtmerries hem niet met rust. Hij begeeft zich naar de uitgang van de onderwereld en komt weer op aarde aan. Met zijn krachten, die hij met behulp van de goden gekregen heeft, steelt hij De doos van Pandora van Ares en gaat het gevecht met de God van de oorlog aan. Na een lang gevecht, waarbij Kratos zelfs zijn vrouw en kind moet beschermen tegen allemaal varianten van hemzelf, overwint hij Ares. De Goden zijn daar dankbaar voor, maar dan blijkt dat ze Kratos bedrogen hebben. Want zijn zonden zijn te erg om zomaar vergeven te worden, en dus blijft hij nachtmerries houden. Kratos voelt zich verlaten door de Goden en gooit zichzelf van de hoogste rots in Griekenland. Maar in plaats van dat hij te pletter valt op een rots, belandt hij in het water en zweeft hij weer omhoog. Eenmaal weer op de rots, ontmoet hij Athene die hem zegt dat ze nog een nieuwe God van de oorlog nodig hebben... En dat Kratos perfect voor die baan is. Het verhaal sluit af met een scène waarbij je Kratos op zijn troon ziet zitten, als de God van de oorlog.

     Personages

    Hieronder de belangrijkste personages uit het spel met een kleine toelichting.

    Kratos: Ooit een gevreesde veldheer die zijn ziel moest verkopen aan Ares. Hij heeft, niet wetende wat hij deed, zijn vrouw en kind vermoord, en zal er alles aan doen om wraak te krijgen op Ares.

    Ares: De God van de oorlog die Kratos bevelen geeft. Hij laat Kratos zijn vrouw en kind vermoorden om ervoor te zorgen dat Kratos nog bloedlustiger wordt. In het spel belegert hij Athene, om zo aan Zeus, zijn vader, te laten zien dat hij ook heel machtig is. Zeus heeft namelijk Athene verkozen boven Ares, en dat vond Ares natuurlijk niet leuk.

    Athene: De Godin van de wijsheid, maar ook deels van de oorlog. Zij was altijd het lievelingetje van haar vader (Zeus) en haar broer (Ares) heeft dat nooit kunnen verkroppen. Haar stad wordt in het spel belegerd door Ares, en zij stuurt Kratos er opuit om haar broer tegen te houden.

     Vervolg

    De bedenker van het spel, David Jaffe, heeft al aangegeven dat er meerdere vervolgen van God of War zullen komen. In het spel kan de speler verschillende dingen vrijspelen. De speler krijgt dan een filmpje te zien die een verhaal vertelt dat met God of War te maken heeft. De verhalen gaan als volgt.

    Kratos had een jongere broer, die hij als kind heeft verlaten. In die tijd was het namelijk gebruikelijk om de sterke kinderen op te leiden tot soldaten, en de zwakkere kinderen achter te laten in de wildernis. Kratos was uitzonderlijk sterk en werd dus tot soldaat getraind. Zijn broertje was juist erg zwak, en werd zodoende in de wildernis achtergelaten en stierf. In de onderwereld werd hij echter volwassen en sindsdien denkt hij nog maar aan één ding: wraak op zijn oudere broer, door wie hij zich verlaten voelt.

    Hoewel Kratos de God van de oorlog was geworden en wraak had genomen op Ares, was hij nog niet tevreden. Hij had namelijk nooit geweten wie zijn vader was, en zijn moeder had het hem ook nooit verteld. Hij besluit om terug te gaan naar Sparta, om zijn moeder te vragen wie zijn vader was. Zijn moeder, die op sterven ligt, wou het hem bijna vertellen, totdat ze opeens veranderd in een monster. Kratos zet de liefde voor zijn moeder opzij en steekt het monster neer. Nog voordat zijn moeder sterft, maakt ze de identiteit van zijn vader aan Kratos bekend. Het is niemand anders dan Zeus, de koning van Olympus. Daarop zwoer Kratos wraak aan Zeus, voor het verlaten van hem en zijn moeder.

    Na duizend jaar rondkruipen in de woestijn, stierf Kronos. Maar de enorme berg op zijn rug bleef achter. Nog tienduizend jaar gaan voorbij sinds de tijd van het oude Griekenland, en dan wordt de tempel weer ontdekt door een paar mannen. Tijdens deze ontdekking hoort één man vreemde geluiden in de tempel. Hij weet niet wat het is of wat hij in die tempel aantreft, hij weet alleen dat hij daar naar binnen moet.

     Awards

    • GameSpot's Best Playstation 2 Game of 2005
    • IGN Playstation 2:
      • Best Action Game
      • Best Graphics Technology
      • Best Original Score
      • Best Story
      • Playstation 2 Game of the Year
      • Game of the Year 2005

    14-08-2007, 14:49 Geschreven door Maxime (bob)  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.World of Warcraft

    World of Warcraft

    World of Warcraft

    Ontwikkelaar(s): Blizzard Entertainment
    Uitgever(s): Vivendi SA
    Uitgebracht: 12 november 2004
    Genre(s): MMORPG
    Speelmode(s): Multiplayer
    Engine: {{{engine}}}
    Huidige versie: {{{versie}}}
    Leeftijdsklasse: 12+
    Platform(en): Microsoft Windows, Mac OS X
    Media: 4 Cd-roms (5 Cd-roms bij een speciale game of the year editie) of 1 Dvd
    Systeemvereisten: Windows 98/ME/2000/XP; getest op Windows Vista Ultimate
    *800 MHz of een hogere CPU
    *32 MB 3D grafische kaart with hardware transform and lighting, zoals GeForce 2 of beter
    *4 GB beschikbare harde schijf-ruimte
    *DirectX 9.0c
    *512 MB RAM of hoger; DDR RAM aanbevolen
    *MacOS X 10.3.5 of nieuwer
    *56k of een snellere modem met een internetaansluiting
    Voorloper: {{{voorloper}}}
    Uitbreiding(en): World of Warcraft: The Burning Crusade, World of Warcraft: Wrath of the Lich King
    Verzamelpakket(ten): {{{verzamelpakket}}}
    Vervolg: {{{vervolg}}}
    [ Officiële website]

    World of Warcraft (vaak afgekort tot WoW) is een computerspel.

    Het is een klassengebaseerde MMORPG, een Massively Multiplayer Online Role Playing Game. Dit houdt in dat je een eigen karakter creëert en in een virtuele wereld (vrijwel) vrij kan rondlopen. Deze wereld wordt naast computergestuurde NPC's ook bewoond door de spelers: De wereld is altijd "online", afgezien van de momenten dat de servers onderhouden worden door Blizzard Entertainment. De virtuele wereld blijft bestaan, ongeacht of de speler deelneemt of niet. In het spel draait het er in principe om je karakter verder te ontwikkelen. Hoe meer je speelt, hoe sterker je karakter wordt, hoe verder je komt in het land.

    Inhoud

    [verbergen]

     Algemene informatie

    World of Warcraft werd op 23 november 2004 uitgebracht door Blizzard Entertainment in Noord-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland en is beschikbaar op PC en Macintosh systemen. De eerste 24 uur werd het spel 240.000 keer verkocht, wat een record is voor een computerspel.

    Hoewel World of Warcraft officieel niet voor 11 februari 2005 werd uitgebracht in Zuid-Korea, was het daar wel al verkrijgbaar sinds november 2004. Op 11 februari 2005 werd het spel uitgebracht in Europa in meerdere talen: Engels, Frans en Duits. Inmiddels is er ook een Spaanstalige versie. Op 2 maart 2005 tekenden 100.000 Chinese testers zich in voor de Chinese beta-test, in het eerste uur nadat de inschrijving geopend werd. Het spel werd in China uitgebracht op 6 juni 2005. Het werd lovend onthaald op de Electronic Entertainment Expo in 2003 en door onder andere Gamespy en Gamespot tot beste spel van 2004 uitgeroepen. In januari 2007 kwam de uitbreiding The Burning Crusade uit en in november 2008 wordt de volgende uitbreiding "Wrath of the Lich King"[1] verwacht.

    World of Warcraft speelt zich zo'n vier jaar na Warcraft III: The Frozen Throne af. Om het te kunnen spelen dien je een maandelijkse bijdrage te betalen. Deze bijdrage varieert van 11 tot 13 euro per maand, naargelang hoeveel maanden vooruit betaald wordt. Betaling gaat via creditcard, prepaidkaarten of automatische incasso.

     Start

    Het is niet ongebruikelijk dat er bij de start van een MMORPG erg veel problemen zijn. Zo was WoW in het begin slachtoffer van zijn eigen succes. Er waren te veel spelers, wat de servers overbelastte. Dit probleem is vrijwel geheel opgelost. Iedere woensdagochtend worden de servers voor onderhoud 'down' gebracht.

    Maar niet alleen de servers gaven problemen aan de start van WoW. In de 'Open-Beta', een testversie waaraan iedereen kon deelnemen, was de balans tussen bepaalde klassen ver te zoeken. Gelukkig is WoW constant aan veranderingen onderhevig en worden veel foutjes glad gestreken.

     Verkoop

    WoW heeft sinds juli 2007 wereldwijd ongeveer 9.000.000[2] spelers en het is de meest populaire MMORPG van de gehele wereld. In januari 2007 waren er nog 8 miljoen[3] spelers en van dit aantal waren er 3,5 miljoen Chinese abonnementen en 1,5 miljoen Europese. Bij deze getallen worden de volgende abonnementen niet meegerekend: geannuleerde abonnementen en verlopen voorafbetaalkaarten. Volgens Blizzard zijn er steeds minstens 500.000 gebruikers online het spel aan het spelen.

     Verzameleditie

    Blizzard heeft twee versies van het spel uitgebracht, een gewone CD-editie en een beperkt verkrijgbare verzameleditie. De verzameldoos bevat de volgende elementen:

    • het gehele spel, zowel op DVD als op vijf CD's.
    • een maand toegang tot het spel, op voorwaarde dat je een maand abonnement erbij neemt (die je kunt afrekenen per creditcard, gamecard of per automatische incasso).
    • een gastabonnement dat tien dagen toegang tot het spel biedt.
    • een DVD met informatie over het WoW-gebeuren achter de schermen.
    • een verzameleditie-soundtrack.
    • een verzameleditie-handleiding.
    • een boek: The Art of World of Warcraft.
    • een linnen map van Azeroth.
    • een verzameleditie in-game pet, je kunt kiezen uit drie speciale "dieren" (Zergling, Panda of Mini-Diablo) die alleen beschikbaar zijn voor eigenaars van de verzameleditie. Al deze "pets" zijn geïnspireerd door andere werelden van Blizzard. De Zergling is gebaseerd op het Zerg-ras uit Starcraft. De Mini-Diablo is gebaseerd op de Diablo-spellen en de Panda is gebaseerd op de Pandaren Empire uit Warcraft III: The Frozen Throne.

     Inhoud van het spel

     Server types en speelwijzen

    Er zijn vier soorten servers waarop je World of Warcraft kan spelen: PvP, PvE, RP en RP PvP:

    • PvP (Player versus Player; speler tegen speler) houdt in dat je altijd aangevallen kan worden door spelers van de andere factie, behalve in thuisgebieden van je eigen factie.
    • PvE (Player versus Environment; speler tegen omgeving) houdt in dat dat alleen kan als je in één van de gebieden bent van de andere factie of als je zelf PvP hebt aangezet voor je karakter.
    • Een RP (Roleplay) server is wat dit betreft hetzelfde als een PvE server, maar het heeft iets anders erbij: je wordt geacht te acteren. Je doet hier als het ware alsof je een karakter bent in Azeroth. Dit houdt in dat jouw karakter alleen dingen zegt of doet die hij zou zeggen of doen en niet die jij als speler zou zeggen of doen. Je kan het dan bijvoorbeeld niet over levels hebben tegen andere karakters want jouw Gnome Warlock heeft geen idee wat levels zijn. In plaats daarvan heb je het over ervaring of over hoe sterk iemand is. Het is ook niet de bedoeling dat je het gaat hebben over die geweldige film die je gisteren hebt gezien. Je kan het wel hebben over je jeugd in Ironforge en dat lieve gnome meisje dat je gisteren ontmoet hebt in de Arathi Highlands.
    • Een RP PvP server is een PvP server met roleplay.

     Karakters

    Omdat WoW een rollenspel is maken spelers hun eigen karakter waarmee ze online spelen. Men kan kiezen tussen 8 (bij het uitbreidings-pakket "The Burning Crusade" werden er nog 1 figuur bij de Alliance en 1 figuur bij de Horde bijgevoegd) verschillende rassen, 9 verschillende klassen en twee verschillende facties.

     Facties en rassen

    Alle figuren behoren, afhankelijk van hun ras, bij van de twee facties, de Alliance (Alliantie) en de Horde.

    De rassen die bij de Alliance horen:

    • Humans (Mensen)
    • Night Elves (Nachtelven)
    • Dwarves (Dwergen)
    • Gnomes (Gnomen)

    De rassen die bij de Horde horen:

    • Orcs (Orks)
    • Tauren (Minotaurs/Rechtop lopende Stieren)
    • Undead/ the Forsaken (Ondoden)
    • Trolls (Trollen)(deze zijn slank en lang en hebben slagtanden, anders dus dan Lord of the Ring's trollen)

    In het uitbreidingspakket "The Burning Crusade" werden er twee nieuwe rassen toegevoegd, namelijk:

    • Draenei (Alliance)
    • Blood Elves (Horde)

     Hoofdklasse dieren

    Verspreid over het leefgebied van de Alliance en de Hordes zijn er vele dieren in WOW. Sommige zijn bedoeld voor interactie en reageren terug, andere zijn inactief (critters)

    Voorbeelden van dieren in WOW zijn:

    • Murlocs
    • Naga
    • Beren
    • Slangen
    • Schapen
    • Wolven

    Maar er zijn er nog veel meer.

     Klassen

    Zie Klassen (World of Warcraft) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

    De negen verschillende klassen zijn Druid (druïde), Hunter (jager), Mage (magiër), Rogue (schurk/dief), Shaman (sjamaan), Warlock (demonische/zwarte magier), Warrior (krijger), Paladin (paladijn/heilige ridder) en Priest (priester). Twee van deze klassen zijn factiespecifiek en kunnen alleen worden gekozen als je bij een bepaalde factie zit: Paladins vindt je alleen terug bij de Alliance en hetzelfde geldt voor Shamans bij de Horde. Na het uitkomen van het uitbreidingspakket The Burning Crusade zullen paladins ook door de Horde gespeeld kunnen worden en shamans door de Alliance.

    Ook is niet ieder ras in staat om een speler van iedere gewenste klasse te worden. Zie de tabel hieronder:

    Klasse Druid Hunter Mage Paladin Priest Rogue Shaman Warlock Warrior
    Ras
    Alliance
    Dwarves X X X X X
    Gnomes X X X X
    Human X X X X X X
    Night Elf X X X X X
    Draenei X X X X X X
    Horde
    Orcs X X X X X
    Tauren X X X X
    Trolls X X X X X X
    Undead X X X X X
    Blood Elves X X X X X X

     Beroepen

    Een speler kan twee hoofdberoepen kiezen, "Professions" genaamd.

    De speler kan daarnaast nog drie kleinere beroepen kiezen. Deze beroepen zijn: Cooking(koken), Fishing(vissen) en First-aid(eerste hulp).

    Je kunt beter worden in elk beroep. Er is een zogenaamd "skill-niveau" dat oploopt van 0 tot 375. Deze wordt onderverdeeld in Apprentice (Leerling): 0-75; Journeyman (Werkman): 75-150; Expert: 150-225; Artisan: 225-300; Grand Master (Grootmeester): 300-375 (laatste is pas mogelijk in de uitbreiding The Burning Crusade).

    Vanaf een niveau of 10 onder het maximum per categorie kan je naar een "profession trainer" om je categorie op te waarderen. Doe je dit niet, dan kan je geen hoger niveau bereiken dan het maximum van je categorie.

     Plaatsen

    World of Warcraft bestaat uit een gigantische wereld genaamd Azeroth. Deze wereld wordt in twee delen opgesplitst : Kalimdor en Eastern Kingdoms. In de nieuwe uitbreiding komt er een nieuwe wereld: The Outlands. Deze wereld is ongeveer half zo groot als één continent van Azeroth, dus een kwart van de omvang van de huidige wereld (zeeën niet meegerekend). Een aantal plekken in Azeroth kwam al in eerdere spellen (Warcraft 1, 2 en 3) voor zoals Ironforge, Stratholme, Dalaran, Orgrimmar, Durotar, The Barrens en Arathi Highlands en Goldshire.

     Guilds

    Spelers in World of Warcraft kunnen zich binden tot een bepaalde groep. Dit noemt men een guild (gilde). Een guild is erg belangrijk in het spel. Mensen uit je guild kunnen je helpen met moeilijke opdrachten of je kunt samen de vijand aanvallen. Ook kan je wapens of uitrusting aan anderen weggeven terwijl men hier anders veel voor zou moeten betalen. Mensen in een guild helpen elkaar om sneller sterker te worden. Een guild heeft altijd één guildleader (leider) die alles beslist. Officers (officieren) helpen hem bij het managen van de guild. Guildleader zijn vergt veel tijd en energie.

    Als het hoogste level is bereikt, doet men de moeilijkere instances met een guild. Men spreekt een tijd af (meestal 's avonds) en dan gaat men met zijn allen een moeilijke instance in om tegen zeer sterke monsters te vechten. Dit vraagt om goede samenwerking en goed leiderschap.

     Battlegrounds

    Sinds patch 1.5 zijn er in World of Warcraft Battlegrounds. Hier kunnen de twee facties tegen elkaar strijden voor meer honorpoints.

    Er zijn sinds patch 1.7 drie battlegrounds:

    • Warsong Gulch (10 tegen 10)
    • Alterac Valley (40 tegen 40)
    • Arathi Basin, (15 tegen 15)
    • Eye Of The Storm (15 tegen 15)

     Warsong Gulch

    Warsong Gulch (10 tegen 10) is een Capture the flag onderdeel in World of Warcraft. Beide partijen proberen andermans vlag drie maal te pakken te krijgen en naar hun eigen basis te vervoeren en te scoren.

     Alterac Valley

    Alterac Valley (40 tegen 40) is een gevecht in een gigantisch gebied. Het doel is de vijandelijke generaal te doden maar hiervoor moet er eerst gestreden worden langs torens, kerkhoven en bruggen.

     Arathi Basin

    In patch 1.7 is er een nieuwe Battleground bijgekomen, Arathi Basin. Arathi Basin (15 tegen 15) is een gevecht om resources, waarbij je gebouwen moet bemachtigen. Het doel is om 2000 resources te bemachtigen. Hierin zijn net als bij al de andere battlegrounds verschillende beloningen te krijgen.

     Eye Of The Storm

    Eye Of The Storm is de nieuwe battleground sinds The Burning Crusade. Het gebied bestaat uit een vlag in het midden, omringd door 4 torens. Je moet deze torens bemachtigen om recources te krijgen. (net zoals in Arathi Basin) Ook krijg je punten door de vlag naar een toren te brengen.

     Battleground Holidays

    Onlangs zijn er ook Battleground Holidays bijgekomen, tijdens deze periodes valt er 3x zoveel honor en reputatie te verdienen in de Battlegrounds. Als je bijvoorbeeld in Arathi Basin won kreeg je 750 honor, tijdens de Battlegrounds Holiday's (ook wel CALL ON ARMS: Arathi Basin genoemd) verdien je 2250 honor! Hetzelfde geldt voor de reputatie.

     Cross-Realm Battlegrounds

    Met het uitbrengen van de patch 1.12 zijn er Cross-Realm Battlegrounds bijgekomen. Dit zijn reguliere battlegrounds die zijn gelinkt met andere World of Warcraft servers, zodat er minder wachttijd is om in een battleground te komen. Met patch 1.12 zijn er eigenlijk altijd wel battlegrounds bezig, wat met de vorige patches niet het geval was.

     Instances

    Er zijn enkele instances in WoW die betreed kunnen worden door een groep spelers. De vijanden in deze gebieden zijn te lastig om in je eentje aan te kunnen. De instances zijn vooral een leuke ervaring en er worden veel goede wapens en bepantsering gedropt van de "elite" vijanden en bazen. In een instance moet je goed samenwerken met de verschillende mensen in je groep, anders loopt het fout af. De laatste 40 man instance heet Naxxramas (Naxx). Met het uitkomen van "The Burning Crusade" is de maximale grootte 25 personen geworden.

    Er zijn instances voor 5, 10, 20 en 40 personen. Bij de 20 en 40 komt het echt neer op volledige samenwerking, en in de moeilijkste instances is het zo dat iedereen precies moet weten wat hij moet doen. Is dit niet het geval dan faalt iedereen.

     Quests

    Een quest is een opdracht die een speler kan uitvoeren. Door het uitvoeren van zo'n opdracht krijgt hij ervaringspunten (experience) of één of meerdere items (zeldzaam). De hoeveelheid geld en ervaring die verdiend wordt, staat in verhouding met de moeilijkheidsgraad van de quest. Dit is een geschikte manier om ervaring, geld en items te verkrijgen voor beginnende spelers, omdat het doden van vijanden voor beginnende spelers minder eenvoudig is.

     Events

    Naast de reguliere questlines worden er ook bij tijd en wijle zogenaamde events gehouden, vaak met tijdelijke nieuwe quests. Zo zijn er om de zoveel tijd fairs, speciale feestdagen en zelfs feestdagen die wij ook kennen. Goed voorbeeld hiervan is ons eigen kerstfeest wat ook afgelopen jaar in de World of Warcraft gevierd werd. Rond Kerstmis kan je veel speciale dingen doen en zien. Je kunt bijvoorbeeld sneeuwballen gooien en je huisdier laten omtoveren in een rendier. Zo zie je ook lopende sneeuwpoppen en staan er kerstbomen.

    Andere events zijn bijvoorbeeld Halloween, Valentijn, een feest ter ere van de maan, pasen, het midzomer vuur festival en er is elke twee maanden een kermis.

     Verbeteringen

    Blizzard heeft enkele veranderingen doorgevoerd, gebaseerd op kritiek die werd gegeven op andere online-spellen in hetzelfde genre. Het spel werd aangepast zodanig dat zowel ervaren gamers als beginnelingen hun gading kunnen vinden. Een beginnende speler krijgt meer ervaring (experience) door het uitvoeren van opdrachten (quests) dan door enkel het doden van vijanden alleen. Het enkel doden van vijanden voor "ervaring" wordt "grinding" genoemd. Men kan ook "grinden" voor een bepaald voorwerp dat een mob achterlaat als hij sterft.

    Een ander middel om de spelers die minder tijd hebben tegemoet te komen is "rested experience" (ervaring na rust). Indien een speler in een hoofdstad of in een slaapplaats uitlogt voor langere tijd dan telt de ervaring erna voor 200% voor een tijd in verhouding met het afwezig zijn. Dit gaat tot maximaal anderhalf level ervaring.

     Veel gebruikte afkortingen

    Zie ook: Internetjargon
    Uitklappen
    Veel gebruikte afkortingen

     Veel gebruikte termen

    Aggro
    Is de hoeveelheid bedreiging die een speler vormt voor een monster. Het is belangrijk in een instance dat een zwaar pantserdrager (tank) de meeste "aggro" heeft omdat hij/zij de meeste schade kan incasseren.
    Adds
    De zwakkere maar vaak lastige NPC's die met het monster meekomen om te vechten. Deze worden vaak aangepakt door de rogues en mages (AoE).
    Buff (Buffer)
    Een spreuktype die op jezelf of iemand anders kan worden uitgesproken, en die je krachten tijdelijk verhoogt.
    Debuff 
    Een spreuktype die op jezelf of iemand anders kan worden uitgesproken, en die je krachten tijdelijk verlaagt. Debuffs kunnen ongedaan gemaakt worden door bepaalde klassen.
    Ding
    1 level omhoog gaan. De uitspraak stamt uit de mmorpg Everquest. Daarin hoor de "ding" als je character een level omhoog gaat. Dit is meegenomen naar World of Warcraft en ook hier geaccepteerd als "ik ben een level omhoog!" (Ook al hoor je in WoW geen "ding" geluid als je een level omhoog gaat)
    DoT
    Damage over Time (schade die gedaan wordt over een bepaalde tijd). Dit is een spreuk die een bepaalde tijd op een doelwit blijft, deze spreuk of curse (vloek) doet om een aantal seconden een hoeveelheid schade. (bijvoorbeeld een DoT doet 110 damage (schade) over 10 seconds (seconden), dus 11 schaden per seconde en blijft 10 seconden duren)
    Ganking (Ganken)
    Afslachten van veel lagere gerankte medespelers, of een medespeler op een andere onsportieve manier verslaan. Bijvoorbeeld als deze net met een quest bezig is, of in gevecht is met een npc of een dier. Ganking komt af van Group Killing, dus met meerdere personen 1 persoon doden, wat dus oneerlijk is. Vaak blijft de speler die de ander net verslagen heeft op de plek staan waar de ander gesneuveld is om deze weer te vermoorden zodra hij weer resurrect(weer levend worden).
    HoT
    Heal over Time (genezing die gedaan wordt over een bepaalde tijd). Dit is een spreuk die een bepaalde tijd op een doelwit blijft, deze spreuk geeft om een aantal seconden een hoeveelheid genezing. (bijvoorbeeld een HoT doet 110 heal(genezing) over 10 seconds (seconden), dus 11 levenspunten per seconde en blijft 10 seconden duren)
    Loot
    De buit die een verslagen vijand achterlaat.
    Mob
    Meestal een computergestuurde vijand
    Mats (Materials)
    Ingrediënten voor een recept of pattern
    MB (Mana Break)
    Deze term word ondertussen steeds meer gebruikt dan Rec, aangezien deze letters een makkelijkere betekenis vormen
    Mount
    Een rijdier zoals een paard of een tijger
    Ninja
    Een lid van een party of raidgroup die alle buit tot zich neemt terwijl deze er niks aan heeft. om loot te ontvangen in een groep wordt daar eerlijk om gedobbeld al kun je aangeven dat je het voorwerp hard nodig hebt. de ninja geeft bij een grote buit bij alles aan dat hij het nodig heeft en verlaat dan de groep.
    Noob 
    Nieuweling (meestal negatief bedoeld)
    Newb
    Nieuweling (minder negatief dan "Noob")
    Nuke
    Schade toebrengen aan vijand door middel van krachtige spells. Vooral mages, rogues, hunters en warlocks (classes die veel schade doen) staan hierom bekend
    OOM
    Dit staat voor Out Of Mana hieermee geef je aan dat je moet opvullen en word vaker gebruikt dan MB
    Patrol/Pat
    Een patrouille vijanden in een instance.
    Pull
    Een NPC ranged aanvallen, met de bedoeling dat de NPC uit een groep van andere NPC's wordt getrokken. Meestal doet de warrior dit, omdat deze ook als eerste de aggro krijgt dan.
    Sheeppull
    Opdracht aan de mage in de party om een groepje mobs ( monsters ) te pullen met behulp van de spell: Polymorph. Deze spell transformeert één mob in een schaap dat dan rondloopt voor een bepaalde periode.
    Rec/Reg(enerate)
    Het opnieuw aanvullen van je mana pool door het gebruiken van drankjes of andere vormen van hulpmiddelen die deze weer vol laten lopen
    Respawn/Pop
    Opnieuw verschijnen van een non player character nadat het al eerder is vernietigd.
    Spawn 
    Verschijnen van een non player character
    Tank
    De aanvallen van een monster op jou nemen, een warrior is hier zeer geschikt voor. (tanken)
    Twink
    Een personage van een laag level dat sterker gemaakt is door personages van hogere levels door hem of haar veel spullen te geven. Deze twink wordt dan gebruikt om andere personages makkelijk te kunnen verslaan in een battleground gevecht.

    Onderwerp

     Verslavende werking

    World of Warcraft staat bekend als een verslavende game. Een grote factor hierbij is het feit dat er geen punt is waarop de speler het spel "wint".

    In de media is al vaak aandacht besteed aan gevallen van game-verslaving, soms zelfs gamers die in een afkick kliniek belanden. Er is al eens gerapporteerd dat kinderen zijn overleden door toedoen van het spelen van games als World of Warcraft (en het veronachtzamen van de verslaving door de ouders). Ook in Nederland is er een verslavingskliniek voor gamers gestart.

    Volgens een site van PEGI (een organisatie die leeftijdsgrenzen oplegt aan games) is het fysiek verslaafd raken aan games onmogelijkhh

    14-08-2007, 14:44 Geschreven door Maxime (bob)  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kamp...
    1ste dag, -slecht internet, alleen foto's van t'internet gehaald.... duurde een hele les -.-
                  -Hopelijk gaan wij snel video's bewerken {Hint, hint}

    14-08-2007, 14:30 Geschreven door Maxime (bob)  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 13/08-19/08 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs