Inhoud blog
  • Keuze
  • Samenvatting Kort door de bocht
  • De grote overlap
  • Presentatie Frank Goethijn en een gastdocent/systeemontwerper
  • Programma Interaction design Copenhagen
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Ontwerpen van Interacties (3)
  • Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen (1)
  • Strategisch Design (4)
  • Productontwikkeling
    Masterkeuze
    25-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doelstelling
    Het doel van deze blog is het rapporteren van ingewonnen informatie over de te kiezen masterrichtingen binnen de opleiding productontwikkeling. De drie richtingen zijn: "Strategisch design", Ontwerpen van interacties" en "Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen". Geplaatste berichten zullen ingaan op nieuw verworven informatie over deze onderwerpen. De links zijn terug te vinden per onderwerp en voor extra inspiratie en visualisatie is aan elk onderwerp een Pinterest-pagina gekoppeld (Ook te vinden onder links). Dank voor het bekijken van deze blog. 

    25-02-2016 om 16:40 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Keuze
    Na veel nadenken heb ik besloten te kiezen voor ontwerpen van systemen als masterkeuze. Hiernaast wil ik als minor interactie design doen. Alle drie de onderwerpen zijn belangrijk, maar ik wil het liefst ontwikkelen in mijn kennis en implementatievaardigheden van systemen. Strategie zal reeds een rode draad zijn en interactie met de gebruiker speelt altijd mee. Alle drie de onderwerpen blijven belangrijk, ook in de richting die ik wil kiezen. Enkel lijkt het me extra interessant gebruik te kunnen maken en meer inzicht te krijgen in de op technologie gebaseerde systemen die er al zijn, ze zo nodig aan te passen en vanuit dit uitgangspunt het ontwerpproces te starten. 'standing on the shoulders of giants' om dit toe te lichten.

    Daarnaast wil ik dus ontwerpen van interacties kiezen voor de minor. Dit omdat ik denk dat dit de toekomst is. Interacties met nieuwe technologien zijn een hele nieuwe richting ingeslagen sinds bijvoorbeeld de mobiele telefoon, de smartphone, maar ook bijvoorbeeld sociale media. Het verschil met vroeger, toen we nog heel veel knopjes spannend vonden, is dat we nu juist weinig willen bedienen. We willen dat de technologie voor ons denkt. Dit gaat hand in hand met de ontwikkelingen van robotica: Denk aan werkelijke robots die je iets kunt leren en slimme programma's die dingen kunnen begrijpen en zelf beslissen, bijvoorbeeld welke muziek je moet draaien als je een bepaalde gemoedstoestand hebt, of welk eten je moet kiezen... 

    Gisteren heb ik een deel gezien in de wereld draait door van de nieuwe ontwikkeling van de virtuele bril. Na de brillen van Samsung en google is er nu een nieuwe ontwikkeling die de ruimte om je heen herkent en hologrammen kunnen plaatsen. Je kunt zelfs interacties met anderen hebben door ze in jouw ruimte te projecteren. Je kunt elkaar niet aanraken. Maar je kunt door middel van de brillen wel bijvoorbeeld een boswandeling maken samen en praten. Of stiekem een bos bloemen in de virtuele wereld van iemand anders neerzetten. Teleportatie lijkt een virtuele werkelijkheid te worden. 

    12-05-2016 om 07:32 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Ontwerpen van Interacties
    >> Reageer (0)
    15-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenvatting Kort door de bocht
    Op technologie gebaseerde systemen --> productie (wat)
    Interacties       --> gebruik (hoe)
    Strategie       --> het waarom (waarom)

    15-03-2016 om 13:36 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Ontwerpen van Interacties
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De grote overlap
    Na de drie introductiepresentaties is het nodig erbij te vermelden dat alle onderwerpen op een zekere manier overlappen. Dit wordt duidelijk bij de 'Pin-pagina's welke voor elk van de drie richtingen worden aangevuld met 'pins' op Pinterest. Elk product bevat interactie tussen gebruiker en product (om gebruikt te kunnen worden), elk product heeft nood aan op technologie gebaseerde systemen (om geproduceerd te kunnen worden) en elk product moet op een strategische manier tot stand komen (om zin te hebben, een nut te vervullen of een doel te bereiken.)

    15-03-2016 om 13:32 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie Frank Goethijn en een gastdocent/systeemontwerper
    Uit de Introductie van meneer Goethijn werd er uitgelegd wat 'Ontwerpen van op technologie gebaseerde systemen' inhoudt. Het gaat hier om de technische uitwerking van het product. In concrete zin: De materialisatie, productietechnieken, mechanische systemen, elektronica, innovatieve technologie, et cetera, et cetera. In dit proces is de morfologische kaart een veelgebruikte tool. 

    Verschil tussen een ingenieur en een productontwikkelaar is dat een ingenieur veel meer de diepte in gaat m.b.t. één onderwerp; Een productontwikkelaar combineert de technische systemen om er een product van de maken, zoals een productontwikkelaar heeft meegekregen in zijn/haar vakgebied of opleiding, natuurlijk ook altijd met het oog op het menskundige aspect. Een ingenieur en een productontwikkelaar zouden elk hetzelfde product kunnen ontwikkelen, maar dat is onwaarschijnlijk, omdat hun startpunt en focus van elkaar hierin varieert.

    Vervolgens was de presentatie van de gastdocent een mooi voorbeeld ter illustratie van dit onderwerp. De spreker in kwestie vertelde over zijn werkzaamheden bij Proximus. Hij werkte mee aan de technische kant van de internetverbinding van de consument. De gebruikte materialen voor bepaalde toepassingen in de juiste omstandigheden Waren belangrijke punten om rekening mee te houden. In dit geval ging het om een kotje wat buiten neergezet of opgehangen wordt, waardoor de internet kabel overgaat in glasvezel en alle andere nodige elektronica zit verwerkt. Trial and error is een voorkomend hulpmiddel, aangezien er systemen ontwikkeld worden die soms onbestaand of moeilijk te vergelijken zijn.

    15-03-2016 om 12:17 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen
    >> Reageer (0)
    02-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programma Interaction design Copenhagen
    http://ciid.dk/education/interaction-design-programme/

    De Website hierboven brengt je naar het programma Interaction design in Copenhagen, op Het 'Copenhagen Institute of Interaction design'. Hier zijn filmpjes te zien en informatie te vinden over dit ondewerp.

    02-03-2016 om 13:57 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Ontwerpen van Interacties
    >> Reageer (0)
    25-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ijsberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    25-02-2016 om 18:59 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contextmapping
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een interessante tool voor de exploratiefase; contextmapping:

    "Contextmapping is een methode om een diep begrip te verkrijgen van wat mensen willen. Veel van onze behoeften vinden plaats in ons onderbewustzijn, wat het lastig maakt om onze ‘echte’ motivaties en gevoelens uit te drukken. Door middel van generatieve technieken helpen we de respondenten om hun eigen latente behoeften te begrijpen en uit te leggen. Door de context van mensen te begrijpen kunnen we deze onderliggende behoeften uitleggen en plaatsen binnen de totale klantervaring."

    http://www.burokoos.com/onze-service-design-tools/contextmapping/

    25-02-2016 om 18:58 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tools
    In strategisch design zijn tools erg belangrijk ter orientatie, exploratie en communicatie.

    Orientatie: Ten eerste moet er in kaart worden gebracht wat het probleem en in wat voor probleemomgeving ze zich bevindt. De probleemdefinitie moet worden vastgelegd. Voor de omgevingsanalyse kan gebruik worden gemaakt van een SWOT-analyse, Porter's five forces, DESTEP analyse, trendanalyse op micro, meso, macro niveau en zo verder.

    Exploratie: Ideegeneratie kan gebeuren door brainstormsessies

    Communicatie; Om naar tevredenheid van de klant te werken moet er goed gecommuniceerd worden. Stakeholders/belanghebbenden zoals collega's, gebruikers, opdrachtgevers en investeerders. Het is belangrijk goed voorbereid te zijn en tijd goed te benutten. Het is belangrijk dat de besproken informatie interessant is voor de partij in kwestie. Visualisatie is een belangrijk aspect in de communicatie. Dit kan gebeuren door schema's, tekeningen, renders, grafieken, tabellen, ed.


    25-02-2016 om 18:51 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Presentatie Alexis Jacoby & Case Stephanie Straatman
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De presentatie van vandaag was een inleiding in het onderwerp; Strategisch Design door Alexis Jacoby. Hierna volgde een presentatie over een case binnen strategisch design door Stephanie Straatman. In dit bericht een korte samenvatting.

    Strategisch Design is erg breed, maar kan worden toegelicht door middel van de vier volgende thema's/begrippen:
    1. Het ruime perspectief; ofwel het breed benaderen van problemen. Link tussen grote problemen in deze wereld vs. manier waarop ontwerpers nadenken. Herdefinieren van problemen, gebruikers centraal, prototyping en storytelling (Model Ideo.org --> Tim Brown) 
    Kijken in de toekomst, proberen een visie te creeeren 
    - shiftn.com 
    2. Design thinking; Ontwerpproces, het denken in systemen, design moet human centered zijn
    3. Het proces: Het proces speelt zich voornamelijk af op Strategisch niveau. De focus ligt op de eerste drie stappen van het ontwerpproces binnen de productdefinitie/ideegeneratie-fase; a. Zoekvelden&opportuniteiten (strategische keuze en probleemdefinitie). b. Productideeen (markt-, technologie-, product-gedreven) en c. Productdefinitie (te ontwikkelen deelproblemen, specificaties, productarchitecturen)
    4. Het management; Denken vanuit een bedrijfsperspectief. Innovatie, competitie, SWOT, visie, missie.

    Binnen het programma bestaan de volgende twee modules;
    Module 1; Case based. een strategisch ontwerptraject in samenwerking met een bedrijf. Visie, positionering, marketingplan en IP management.
    Module 2; Future roadmapping Trends What if scenario’s Extrapolatie Methodes voor future foresights Scenariowritng Storytelling Systeemdenken

    Binnen de stage: 
    Grote bedrijven • Innovatie-afdelingen
    Design consultants • Strategische consultancy • Workshops bij bedrijven • Service innovatie

    Stephanie Straatman heeft haar doel bereikt, althans bij mij, om ons met haar presentatie in de vorm van een case "warm te maken" voor Strategisch design. Waar zij interesse in heeft is bij uitstek dit onderwerp, vertelt ze. 

    Haar voorbeeld gaat over een opdrachtgever die in ziekenhuiskamers een nieuwe televisies wil. Na uitgebreide analyse, overleg met stakeholders en onderzoek in het veld wordt duidelijk dat de probleemstelling anders moet worden geformuleerd. Dit is een toepassing van gebruik maken van de verschillende abstractieniveaus en herdefinieren. Het 'waarom' is erg belangrijk binnen strategisch design. Om hier te komen maakt ze gebruik van de nuttige tools en methodes. 


    Bijlagen:
    minor_intro_strategic.pdf (8 MB)   

    25-02-2016 om 17:41 geschreven door Vonne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Strategisch Design
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 09/05-15/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Strategisch design
  • Pins
  • Designbureau Shiftn
  • Designbureau Wunder
  • Designbureau Maneuver
  • Designer Alok Nandi
  • Designbureau Iol
  • Designbureau Kaaimanontwerpers
  • Whitepaper
  • Designbureau Studio Soda
  • Filmpje Strategic design

    Ontwerpen van interacties
  • Pins
  • interaction design opleiding en info
  • Introductie interaction design
  • Projecten interactie design gerelateerd
  • Organisatie interaction design
  • Artikel virtuele bril

  • Ontwikkelen van op technologie gebaseerde systemen
  • Pins


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs