Alhoewel sommigen er misschien liever van af zijn, van hun tourette. Ganse dagen zitten snuiven en bekken trekken, wie wil dat? En toch zijn er goeie kanten, het zogenaamde gouden randje. Wat dat is? Ga maar eens opzoeken bij www.tourette.be. Maar gelukkig zijn niet alle touretters zoals we ze kennen van boeken of tv. De zware vloekers en verwijters en schunnige-taal-uitsmijters, da's maar een klein percentje van de tourette-bevolking, en die eigenschappen maken zelfs nog geen deel uit van de normen om een diagnose te stellen.
Wat je ziet en hoort is maar een deeltje van wat tourette kan zijn. Nog belangrijker is wat zich in het hoofd allemaal afspeelt. Overrijke fantasieën, dwanggedachten, concentratiestoornissen en dan voortdurend op je kop krijgen omdat iets weeral nog niet gedaan is, laat staan begonnen...
Leerkrachten die je niet begrijpen met alle gevolgen vandien ...
Wil je meer weten hierover, ga zien op www.tourette.be of surf ook eens naar www.theater-maretak.be, waar je alles kan opsnuiven over een fantastische monoloog over dit onderwerp (al zeg ik het zelf). Deze monoloog werd geschreven door de minst bekende BV, Dirk Biddeloo, en wordt gebracht in een bewerking van Dominique Tack en mezelf.
Een nieuw drama gestart? Of een tijd van 'met plezier gaan studeren'? Of schommelen tussen de twee?
Vele kinderen hebben kennis gemaakt met hun nieuwe
school. Maar heeft die nieuwe school wel voldoende kennis gemaakt met hun
nieuwe leerling, uw zoon of dochter. Weten ze genoeg of uw kind al of niet een
speciale aanpak vergt, of ze ergens moeten mee rekening houden, of ze niet
moeten verschieten van bepaalde uitlatingen of gedragingen van hun nieuwe
leerling, tics, coprolalie, woedeaanvallen...
Gaan we weer een jaar tegemoet waar vele leerkrachten weer zullen te maken
krijgen met een ambetant kind dat steeds verstrooid is, alles vergeet, taken
niet indient, opvalt in de klas, anderen verwijt, ja zelfs de leerkrachten.
Gelukkig lees ik her en der dat de nieuwe school én zijn leerkrachten werden
ingelicht en dat er rekening zal gehouden worden met wat voor aandoening de lesvolger
dan ook heeft. Maar wordt daarvoor voldoende tijd uitgetrokken, is daarvoor
genoeg blijvende aandacht, of zal die na verloop van tijd vervagen? Want het
blijft zich herhalen, die kinderen leren precies niet bij, ze snappen niet dat
ze moeten stil zijn, geen aandacht trekken, minder hun gedacht mogen zeggen.
Leerkracht zijn is geen makkie meer. Want het zijn niet meer de stoute
kinderen van in de tijd van de Heren van Zichem, nee, ze hebben een etiket nu.
ADHD, ADD, autisme... en natuurlijk ook Tourette ,1 op 50, ongeveer 1 op 2 à 3
klassen. Zoveel? Ja, inderdaad. Leerkracht zijn is vandaag de dag veel meer dan alleen
lesgeven. Aandoeningen, ziektebeelden, syndromen lijken soms alles te overheersen, wat het lesgeven er niet op vergemakkelijkt. Een tikske geven, strafstudie, uit de klas zetten... zijn niet meer voldoende om kinderen te 'motiveren', maar eerder uit den boze. Gesprekken, leerlingenbegeleiding, praktische hulpmiddelen aanbieden en zoveel meer, zijn veel meer aan de orde door de betere inzichten in bepaalde aandoeningen die leerstoornissen met zich meebrengen.
Als ouder heb je dan ook het recht het beste te
willen voor je kind. En kan je tegenover de school verwachtingen stellen.
Zeker als je al goed hebt uitgelegd wat er aan de hand is, mag je je hoop
uitspreken dat er naar zal gehandeld worden.
Daar waar bepaalde aandoeningen al goed ingeburgerd zijn en de kennis verspreid, heb ik het gevoel dat het syndroom van Gilles de la Tourette (kortweg TS) achterhuppelt. TS is enkel gekend in zijn zwaarste vorm van schunnige taal, roepen en verwijten, zware tics, zoals die in de media soms wordt voorgeschoteld. Die symptomen komen echter maar weinig voor en zijn zelfs geen voorwaarde tot het stellen van een diagnose. Tourette is veel minder dan dat, maar zoveel meer ook. Het gaat niet alleen om vocale of motorische tics, maar nog veel meer om wat er in het hoofd omgaat.
Om die kinderen met TS, én hun ouders, te helpen om
duidelijk te maken wat TS allemaal kan inhouden, hopen wij dat we ook dit
seizoen hier en daar in vlaanderen mogen optreden met de monoloog Tourette.
Wij treden steeds op, op aanvraag. Wie ons wil engageren en ons helpen ons doel
te bereiken, kan alle info vinden op www.theater-maretak.be
of een mailtje sturen naar maretak.wevelgem@telenet.be
Wat is kunst. Wat is kunnen. Veel dingen kunnen veel mensen, maar hier en daar zit er eentje die iets kan wat de meeste anderen niet kunnen. Ik denk dat daar de kunst begint. In ieder geval, een leuke boeiende bezigheid, een verfraaiing van het alledaagse, zoals je tuin bijvoorbeeld.
waar woorden tekort schieten, en titels ook.. pukkelpop
Foo Fighters na pukkelpop: Soms
kunnen tragisch omstandigheden ons helpen de positieve kanten van het
leven te benadrukken. Ik werd deze ochtend wakker, zag de zon en wist
dat het een mooie dag zou worden. En elke dag dat je ontwaakt, is een
mooie dag.'
moest het niet zo schrijnend zijn. Eerste item van het nieuws: de hoorn van Afrika zit duidelijk zonder eten. Laatste: Fransen gooien het fruit vanuit de Spaanse vrachtwagens, den tarmac op.