In dit artikel wordt de P van Promotie uit de marketingmix
uitgelegd. Nadat je dit gelezen hebt, begrijp je het begrip promotie en kun je dit toepassen op verschillende producten.
Inleiding
De P van promotie is een onderdeel van de marketingmix
(product, prijs, plaats en promotie. Door de juiste afstemming te maken in de
marketingmix kan een product of dienst succesvol veel verkocht worden. De
marketingmix is dus een zeer belangrijk wapen in de strijd tegen de
concurrentie.
Wat is Promotie?
De p van Promotie omvat de communicatiestrategie. Hiermee
bedoelt men de manier waarop het bedrijf communiceert met de consumenten.
Hierin worden beslissingen genomen op welke manier het bedrijf in contact wilt
komen met de klant. Promotie is dus een beschrijving van te nemen stappen om
met de klant te communiceren. Het uitbrengen van o.a. reclamespots is dus een
beslissing die men neemt bij de promotie van het product.
Waarom Promotie?
Voor het uitvoeren van activiteiten dient een onderneming in
contact te komen met klanten, immers zonder contact weet niemand van het
bestaan af. Door in dit contact een bepaalde boodschap te communiceren probeert
een onderneming in te spelen op de specifieke wensen en behoeften van een
klant. Hiermee wordt getracht zich te onderscheiden van concurrerende
aanbieders. Kortom: communicatie om onderscheidend met de concurrentie te creëren.
Waaruit bestaat de promotiemix?
Binnen de P van Promotie gaat het om alle factoren die van
invloed zijn op communicatie en het bereiken van de doelgroep. Soms spreekt men
over een marketingcommunicatieplan. Maar wat zijn alle factoren die van
invloed zijn op de communicatie en het bereiken van de doelgroep? Eigenlijk is
dat best makkelijk, beschrijf gewoon hoe je jouw boodschap naar welke doelgroep
over wilt brengen met welke doelen en welk medium. Maak het niet moeilijker dan
het is, maar denk er wel goed over na en maak doordachte keuzes gebaseerd op
onderzoek.
|