Vandaag stond er heel wat op het programma. De directeur kwam ons halen om 9u.
We werden om 10 uur onthaald bij de gouverneur. Het was leek wel alsof we bij de koning zaten. Hij vertelde ons wat zijn taak is als hoofd van Mardin en legde ons kort uit wat hij nog allemaal wilde verwezenlijken op onderwijsniveau. Zo wil hij nieuwe scholen oprichten om het secundair onderwijs van betere kwaliteit te maken, vooral voor de meisjes. Gezondheidszorg is een richting die hier nog maar vier jaar bestaat en dus nog niet voldoende ontwikkeld is. Daarnaast wil hij ook meer kleuterscholen in Mardin, om iedereen te motiveren zijn kind naar school te laten gaan. Hier in Mardin wordt de leerplicht niet zo sterk opgevolgd vanuit de overheid, waardoor vooral meisjes analfabeet zijn.
Vervolgens zijn we een weeshuis gaan bezoeken. Dit weeshuis was niet zoals we verwacht hadden. Het was er mooi en gezellig ingericht, het gebouw was goed onderhouden, het personeel was heel vriendelijk, ook tegen de kinderen en het eten was er lekker. Jammer genoeg mochten we de kamers en de leefruimtes van de kinderen niet zien, omdat we hier geen toestemming voor hadden gekregen vanuit het gouvernement. Vorig jaar heeft er een prinses van Groot-Brittannië een reportage gemaakt over verschillende weeshuizen in Turkije, waarbij deze weeshuizen in het negatieve daglicht werden gesteld. Dat is de reden waarom wij de leefruimtes niet mochten zien. De leerlingen hebben echter wel genoten van de aandacht die ze kregen van de kinderen. Zoals ze zelf zeggen: We zijn net popsterren!
Nadien zijn we in een ander dorpje naar een Buso-schooltje geweest waar licht mentaal gehandicapte kinderen worden opgevangen voor dagonderwijs. Hier is nog veel werk aan de winkel. Het gebouw oogde vuil en er was weinig didactisch materiaal. Toen we binnenkwamen waren ze bezig met grimmeren. Sarah, één van onze leerlingen, heeft hier ook aan meegeholpen.
Daarna zijn we nog een privéschool gaan bezoeken hier werden kinderen opgevangen van welgestelde ouders. De ouders betalen per maand 100 euro voor hun kind. Pedagogisch worden ze zeer goed begeleid, maar ze krijgen weinig kans om buiten of vrij te spelen.
Rond 18u werden we in het oude stadsgedeelte van Mardin verwacht om samen met de burgemeester en de volksvertegenwoordigers te gaan dineren in een prachtig, authentiek restaurant. Als voorgerecht hebben we mogen proeven van allerlei typische en heerlijke tapas. De tapas waren nog niet verteerd of de linzensoep kwam er al aan. Als hoofdgerecht konden we kiezen tussen een pikante, geroosterde kippenbrochette of een rijstschotel met schapenribbetjes. Tijdens deze lekker maaltijd heeft er een live-band opgetreden. De leerlingen hebben typisch Turkse dansen geleerd op de ritmische klanken van gitaar, banjo en andere typische instrumenten. Voor iedereen was dit een geslaagde avond!
Benieuwd wat morgen zal brengen
Vrijdag
De leerlingen moeten vandaag een ganse dag stage lopen. In de voormiddag gaat TBZ opnieuw pannenkoeken bakken op aanvraag van de leerkrachten van de school en kinderzorg gaat de kinderen animeren. Tijdens de middag gaan de leerlingen per 2 mee met één van de kinderen om thuis te eten. In de namiddag zullen onze leerlingen straatspelen organiseren met de kinderen van de lagere school.
Deze avond gaan opnieuw op stap, want de directeur heeft ons uitgenodigd in een danscafé. Het verhaal volgt later!
Op maandag 10u30 zijn we vertrokken op school. We werden uitgewuifd door enkele leerkrachten. Rond 14 uur vertrok het vliegtuig naar Istanbul. De vlucht is zonder problemen verlopen. Op de luchthaven werden we opgewacht door onze chauffeur, die ons naar de andere luchthaven vervoerde. Omstreeks 20u30 zijn we aangekomen en hebben we gezellig ons avondmaal benuttigd, namelijk een lekkere hamburger met een goed pak friet. Vervolgens probeerden we in slaap te geraken op de banken van de luchthaven. Maar tevergeefs teveel lawaai, te harde banken, de slaap werd niet gevat. De leerkrachten deden wel een poging, maar de leerlingen lieten dit niet toe met hun getetter.
Dinsdag 02 maart 2010
Na een nachtje indommelen en slaapdronken rondwandelen, zijn we rond 7u vertrokken met het vliegtuig naar Mardin. Omstreeks 9u werden we vriendelijk onthaald (met een boeket bloemen) door de directeur van het schooltje waar onze leerlingen stage moeten lopen.
Vervolgens zijn we naar ons hotel gereden. Hotel is natuurlijk een groot woord. Kamers zonder bad en douche, verfborstels die aan de deur staan, werkmannen die volop aan het renoveren zijn, Wcs zonder Wc-papier, vuile kamers Na onderhandelen en afpingelen was het besluit: leerlingen allemaal op 1 grote kamer met douche/wc en de leerkrachten een kamer ZONDER douche/wc/wasbak. Wij moeten in onze pyjama door het hotel lopen om helemaal beneden naar het toilet te gaan.
Rond 12u hebben we dan een Turkse maaltijd benuttigd: linzensoep, rijst met kip, spinazie en koude aardappelen. Daarna mochten de leerlingen een dutje gaan doen na een zware nacht. De leerkrachten zijn dan samen met de directeur naar het schooltje geweest om het dagprogramma voor de volgende dagen samen te stellen. Maar goed dat we onze tolk Sultan bij hadden, want deze Turken kunnen geen enkel woord Engels.
Rond 18u hebben we nog een Turkse croque monsieur gegeten, gevolgd door een warme douche en een goede nachtrust. Benieuwd wat morgen brengen zal
woensdag 03 maart 2010
we hebben veel problemen om op ınternet te geraken en moeten met turkse toetsenborden werken de leerlıngen zıjn vandaag hun stage begonnen en weten zıch goed uıt de slag te trekken met de mıddelen dıe ze hebben ze zıjn nog steeds gemotıveerd en er heerst nog steeds een leuke sfeer ın de groep deze namıddag gaan we naar de burgemeester verdere verhalen volgen deze week steeds bereıkbaar vıa gsm
In het kader van de GWP kiezen de leerlingen van 7 Kinderzorg en 7 Thuis- en bejaardenzorg van het K.A. Redingenhof Leuven al enkele jaren voor een echte uitdaging. Ze werken samen met hun leerkrachten, een schooljaar lang aan een internationaal project, waarbij ze hun vaardigheden en competenties inzetten voor een goed doel.
Dit jaar hebben de leerlingen gekozen voor een project in Turkije Vzw Kimseyokmu die nationale en internationale allerhande sociale projecten steunt. Ons project steunt hierop aan om financiële, materiële en logistieke steun aan onderwijsinstellingen in het stadje Mardin.
De leerlingen van 7 Kinderzorg en 7 Thuis- en bejaardenzorg werken tijdens de GWP in een kleuter en lager school in Mardin. Ze ondervinden dan zelf welke vorm ontwikkelingshulp kan krijgen, en worden geconfronteerd met hun eigen visie op onderwijs, cultuur en levensstandaard.
De verhalen van de vorige projecten kan je lezen op de volgende site. www.bloggen.be/redingenhof - inleefreis Laos www.bloggen.be/ - inleefreis Roemenië