Het Amerikaanse kledingmerk Abercrombie & Fitch heeft zijn Instragam-account flink opgeruimd. Honderden fotos werden verwijderd en het merk maakte van de gelegenheid gebruik om een niet mis te verstane boodschap na te laten voor hun volgers. De actie is de zoveelste in het rijtje in het vernieuwingsproces van het geteisterde label.
Het merk dat vijf jaar geleden nog furore maakte bij tal van jonge vrouwen en mannen, doet er alles aan om de reeks schandalen achter zich te laten en een nieuw imago op te bouwen. Het merk begon zijn pluimen te verliezen toen voormalig CEO Mike Davies de gemoederen beroerde met enkele controversiële uitspraken. De toen zeventigjarige Jeffries stak niet onder stoelen of banken dat zijn kledij enkel en alleen bedoeld is voor jonge, magere en aantrekkelijke vrouwen en mannen en niet voor mensen met een maatje 38.
Wasbordjes
Maar Jeffries stelde niet alleen hoge eisen aan zijn cliënteel. Ook het personeel, waarbij het enige aanwervingscriterium het uiterlijk bleek te zijn, moest eraan geloven. Knappe jonge mannen met een afgetraind wasbordje en goeduitziende blondines moesten de kleding aanprijzen. Het Amerikaanse merk werd meer dan eens beschuldigd van discriminatie en racisme, wat een enorme weerslag had op de verkoopcijfers.
Ondanks enkele kleine ingrepen, zoals het aankleden van zijn personeel en het weghalen van halfnaakte fotos in de winkels, was Jeffries zijn positie onhoudbaar geworden. De CEO hield de eer aan zichzelf en verliet in 2014 het bedrijf. In een poging de geleden schade te herstellen, werd het management vernieuwd en werd een nieuwe strategie uitgetekend.
Marketing
Van toen af aan wilde het bedrijf zich vriendelijker opstellen. Om de buitenwereld op de hoogte te brengen van hun nieuwe koers werden seksueel gedreven marketingcampagnes stopgezet en werd het alomtegenwoordige logo aangepast. De kleur zwart maakte zijn intrede en de focus op het perfecte lichaam werd verlegd naar de hedendaagse klant. Die lijn werd ook doorgetrokken naar het personeel. De aanwervingscriteria werden herzien en voortaan maken ook mannen en vrouwen zonder sixpack of wespentaille kans op een job in één van de vele filialen.
De laatste horde die het bedrijf moest nemen, was misschien wel de moeilijkste. Op sociale media werd Abercrombie & Fitch meer dan eens met de grond gelijkgemaakt door populaire bloggers, stylisten en journalisten. Om ook deze groep wantrouwige internetgebruikers terug te winnen, maakt het merk schoon schip op Instagram. Alle oude fotos werden verwijderd en maakten plaats voor een niet mis te verstane boodschap: Iedereen heeft altijd de mond vol over ons, staat te lezen op de foto. Jullie denken echt te weten wie we zijn.
Meteen daarna werden een hele resem fotos gepubliceerd uit hun nieuwe marketingcampagne onder de naam This is Abercrombie & Fitch. Met bijschriften als a brand new day en something more you wil het merk nog maar eens duidelijk maken dat het er alles aan doet om het verleden te begraven en opnieuw klanten aan te trekken. Of de klanten het merk opnieuw zal omarmen, valt af te wachten.
Mening Manon : Ik vind persoonlijk dat dit wel een goede stap is naar een beter imago. Ze willen dit achter hun laten en een nieuwe start maken. Met alles nu weg te doen en gewoon opnieuw te beginnen, kan dit wel helpen bij de klanten. Zeker nu mannen zonder sixpack en vrouwen met wespentaille of wat rondingen, nu ook een kans krijgen op een job bij Abercrombie & Fitch, is al een heel groot begin. Zo voelen de andere hun niet 'minder waardig' tegenover vrouwen of mannen die mager gebouwd zijn. Heel veel mensen hebben zich erbij neergelegd en zijn terug fan van de kleding. Ze mogen enkel nog wat foto's plaatsen waar ook vrouwen of mannen te zien zijn met een maatje meer. Er blijven foto's komen met 'magere' vrouwen/mannen op. Dit geeft nog geen goed gevoel tegenover de mensen met een maatje meer.
Ikzelf vind de kleding van Abercrombie helemaal te gek, ook hiervan hangen spulletjes in mijn kleerkast. Ze zijn er altijd vriendelijk, en helpen je waar nodig.
Emotioneel einde dinsdag in Thuis: Yvette (Chris Boni) nam afscheid van haar familie. De afgelopen dagen was al te horen dat Yvette na haar hartaanval zo verzwakt was, dat de artsen haar niet meer konden helpen.
Omdat ze thuis wou sterven, werd een ziekenhuisbed in haar woonkamer geïnstalleerd. Opmerkelijk: zowel Simonne, Frank als Kaat verzamelden rond haar ziekenhuisbed.
In juni maakte Eén bekend dat Chris Boni (80) uit de reeks zou worden geschreven, tot grote spijt van de actrice zelf. Boni werd in 2001 in Thuis geschreven toen wijlen Ann Petersen zwaar sukkelde met haar gezondheid. Wat eerst een tijdelijke rol bleek, groeide uit tot een vaste waarde.
Mening Gianni: Ikzelf ben een hele grootte Thuis fan. Ik kijk al Thuis zolang ik me kan herinneren en zal zelden een aflevering gemist hebben. Ik vind Yvette een heel leuk personage in thuis en ze zit er ook al heel lang in. Yvette is een personage met leuke en grappige scenes maar ook heel serieuze scenes. Ze staat vooral bekend voor haar goede raad en haar hart van goud! Ik ga Yvette missen in Thuis en vind het op dit moment een heel emotioneel onderdeel in de serie.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
De Wever over verhaal van lastiggevallen lesbisch koppel: Onduldbaar
Het verhaal van Marie en haar vriendin Katharina, die in Antwerpen lastiggevallen werden toen ze hand in hand door de stad wandelden, is ook tot bij burgemeester Bart De Wever (N-VA) geraakt. Straatintimidatie is onbegrijpelijk en onduldbaar, zegt hij in een reactie op deredactie.be.
In een open brief klaagden Marie en Katharina aan hoe ze op verschillende plaatsen in het centrum van Antwerpen werden beschimpt door minderjarige jongeren. Een groepje jongeren kwam naast ons zitten op het Vlot, aan de kant van mijn vriendin, vertelde Marie. Ik zei dat ik het best oncomfortabel vond dat ze ons zo aanstaarden. Maar ze lachten me uit. Marie schreef dat ze verschillende keren lelijke blikken kreeg. Ter hoogte van de kledingwinkel Esprit werden we aangesproken door een kerel. Hij vroeg ons of we iets gepakt hadden. Heroïne of crack. Omdat het niet normaal was hoe we deden...
Marie hoopte dat Bart De Wever ook haar blog las, zodat hij weet wat er in zijn stad gebeurt. De blog kwam ook tot bij de Antwerpse burgemeester, die het jammer vindt dat zulke feiten nog steeds gebeuren in zijn stad. Straatintimidatie is onbegrijpelijk en onduldbaar, zegt hij tegen deredactie.be.
Hij raadt de meisjes, en alle andere slachtoffers, aan om zo snel mogelijk de politie in te lichten over gevallen van intimidatie. Zelfs na de feiten is dat handig, zodat slachtofferhulp kan worden aangeboden en de politie de problematiek in kaart kan brengen en overlastplegers kan aanpakken.
Mening Manon : Het artikel sprak me dadelijk aan omdat dit een onderwerp is waar veel verschillende meningen van zijn. Persoonlijk vind ik dat dit geaccepteerd moet worden. Liefde is liefde en dat maakt niet uit of dat nu voor hetzelfde geslacht is of niet. Mensen moeten gewoon hunzelf kunnen zijn, over straat, in winkels, restaurant,.. Zelf zouden de 'overlastplegers' het ook niet leuk vinden moesten zij commentaar krijgen op hoe ze zelf zijn. Dit moet geen taboe meer zijn. Liefde is liefde.
Mening Gianni : We hebben dit artikel gevonden en het had meteen onze volle aandacht. Ik ben zelf homoseksueel en ik vind dat dit in deze tijd echt niet meer kan. Vroeger was dit een taboe wat al erg genoeg is. Nu in deze tijd mag iedereen zijn wie hij/zei zelf wil zijn. Mensen hebben hier niet voor gekozen je wordt zo geboren. Mijn verstand kan er niet bij dat dit soort dingen nu nog altijd gebeuren. Laat mensen zijn wie ze zijn en laat mensen houden van wie ze houden.