Voor alle min of meer beginnende Travianners, hier een korte handleiding. Iedereen begint in hetzelfde soort dorp met dezelfde hoeveelheden grondstoffen. Begin niet als een gek allerlei dingen te bouwen, maar bouw eerst wat je nodig hebt. Begin dus maar met grondstoffen. Wat velen vergeten of niet weten, is dat je toch echt ook graan nodig hebt. Elk gebouw en veld kost per uur een bepaalde hoeveelheid graan en als je geen graan hebt kan je niet bouwen. Zorg er dus voor dat je ook je graan opwaardeert. Bouw ook zo snel mogelijk een schuilplaats. Hierin worden je grondstoffen opgeslagen als je dorp wordt overvallen en omdat ze verstopt zijn, kunnen ze dus niet allemaal gestolen worden. Waardeer je schuilplaats zo snel mogelijk zo ver mogelijk op. Blijf voorlopig rustig wachten tot je genoeg grondstoffen hebt om je velden en schuilplaats op te waarderen.
Als je ongeveer 40 van je grondstoffen per uur hebt, wordt het tijd een graansilo en pakhuis te bouwen. Je hoeft ze niet gelijk op te waarderen, maar als je ziet dat je silo of pakhuis regelmatig vol zit, dan is het tijd om deze op te waarderen.
Wanneer je op zo'n 60 grondstoffen per uur zit, wordt het eens tijd om te gaan kijken naar je hoofdgebouw. Als je je hoofdgebouw opwaardeert gaat het bouwen sneller. In het begin maakt het nog niet echt uit, maar in totaal scheelt het je heel veel tijd als je je hoofdgebouw snel opwaardeert. Als je hoofdgebouw op niveau 20 zit scheelt het zelfs de helft aan bouwtijd! Dat is vooral handig als je een veld van niveau 9 naar 10 op wilt waarderen, wat normaal bijna 9 kost en nu dus nog maar 4,5 uur. Voor de Galliers onder ons is dit ook het moment om eens wat aan de verdediging te gaan doen: bouw je vallenzetter! Als je wordt aangevallen terwijl je een vallenzetter met vallen hebt, dan kan je de vijand daar in vangen. Je kan 10 vallen maken per niveau. Hoe werkt dit gevangen nemen dan? Dat zit zo: je neemt zoveel soldaten gevangen als er in je vallen passen. Heeft jouw vijand meer dan het dubbele van jouw aantal vallen? Dan bevrijdt hij zijn eigen soldaten ook gelijk weer. DUS: stel jij hebt 10 vallen en wordt aangevallen door 15 soldaten: je vangt er 10 en de andere 5 gaan weer weg. Maar nu heeft je vijand 21 soldaten en jij nog steeds 10 vallen: je vallen zijn vernield en je hebt geen gevangen. Hoe maak je vallen? Ga naar je vallenzetter en train zoveel vallen als je kan. Wat doe je met gevangenen? In je verzamelplaats kan je kijken hoeveel gevangen je hebt en je kan ze weer vrijlaten vanuit daar. Je hebt dus ook een niveau 1 verzamelplaats nodig.
Goed, tot nu toe hebben we: een aantal opgewaardeerde velden, een opgewaardeerd hoofdgebouw, een uitgebouwde schuilplaats en een nieuwe schuilplaats, een pakhuis, een graansilo en eventueel een vallenzetter. Als je in een alliantie wilt, zal je ook een ambassade moeten bouwen, maar die hoef je niet op te waarderen, niveau 1 is voldoende. Hetzelfde geldt voor de verzamelplaats. Hier kan je zien of je wordt aangevallen door wie en wanneer en of je gevangenen hebt. Ook deze hoef je niet op te waarderen. Focus je voorlopig op het opwaarderen van je hoofdgebouw en velden en natuurlijk schuilplaatsen om de grondstoffen veilig te houden.
Nu komen we ongeveer bij de 100 grondstoffen per uur of hoger. Afhankelijk van wat je doel is, ga ik nu opsplitsen in 2 wegen: het militaire pad en het tweede dorp pad.
1) militair: voor een leger heb je barakken nodig. Bouw er een en waardeer deze op tot tenminste niveau 3. Bouw nog geen mannetjes. Nu kan je ook een Academie bouwen. In een academie kan je op bepaalde niveau's nieuwe en sterkere soldaten onderzoeken. Houdt er rekening mee dat militaire gebouwen en soldaten veel graan per uur kosten en dat je dus eerst je graanvelden goed op moet waarderen. Nu je een academie hebt kan je bij de instructies kijken bij jouw volk en welke verschillende soldaten er zijn. Kies degene die jij hebben wilt (ik ga altijd gelijk voor de op een na sterkste soldaat) en wat de benodigdheden daarvoor zijn. Voor de ruiters moet je eerst een stal bouwen. Dat kan alleen als je een academie op niveau 5 en een wapensmid op niveau 3. Als je eenmaal je stal hebt hoef je je wapensmid niet meer te gebruiken en kan je het eventueel zelfs afbreken. Als je de soldaten die je maken wilt onderzocht hebt, kan je gelijk soldaten gaan maken, maar als je gefarmt word is het slim om eerst zoveel mogelijk schuilplaatsen te bouwen en je grondstoffen flink op te waarderen zodat je in een keer een gigantisch leger op kan bouwen voor het gelijk de grond in gestampt word.
NB: mocht je een verdedigingsleger willen maken en geen aanvalsleger is het slim om voordat je een leger bouwt, eerst een hoge muur/palisade/aarden wal maakt. Deze geeft extra verdedigingspunten evenals een paleis.
2) het tweede dorp: voor het bouwen van een tweede dorp moet je eerst kolonisten kunnen maken. Ze kosten heel erg veel grondstoffen, dus bereid je erop voor een poos te moeten wachten. Maar eerst moet je beslissen of je wilt dat je dorp de hoofdstad word of niet. Zoja, bouw dan een paleis. Zoniet bouw een residentie. Wat is het verschil? Bij een paleis kan je een nieuw dorp stichten op niveau 10, 15 en 20, het helpt mee in de verdediging en je kan nu ook een steenhouwerij bouwen wat helpt verdedigen tegen rammen. Je kan er maar 1 bouwen in totaal en het dorp waar je het in bouwt is de hoofdstad. Een residentie is goedkoper, je kan er meerdere bouwen en je kan een nieuw dorp stichten op niveau 10 en 20. Dus kies een van de twee en begin met bouwen! Voor een kolonist heb je zo'n 7000 grondstoffen nodig van elk (!) en je moet er 3 maken voor je ze op pad kan sturen. En als je er dan eindelijk 3 hebt en ze weg wilt sturen, moet je ook nog ongeveer 800 gronstoffen van elk mee sturen om ze te helpen een goed start te maken. Je ziet, het is een kostbare aangelegenheid. MAAR: als je een 2e dorp wilt maken heb je wel wat opties. Als je naar de grote kaart gaat waarop je alle omliggende dorpjes kunt zien, kan je ook klikken op lege veldjes. Op deze veldjes kan je je dorp stichten, maar niet niet alle dorpjes zijn hetzelfde: sommige dorpjes hebben veel graanvelden, andere veel klei en weer anderen zijn gewoon. Kies wat je het liefste hebt en bouw je dorp! Houd er wel rekening mee dat als je een kolonist in je dorp hebt, maar je dorp wordt overvallen, dan is je kolonist ook dood.
Travian heeft nog veel meer mogelijkheden, maar vooral in het begin moet je je echt ergens op richten, want anders kom je niet ver. Grondstoffen zijn belangrijk en alhoewel je anderen kan overvallen om ze te krijgen is het vooral voor Galliers verstandiger om ze zelf te maken. Romeinen kunnen snel bouwen en zouden dus ook sneller iets moeten kunnen bereiken. De mogelijkheden van de marktplaats en heldenhof zal je zelf moeten uitvinden. Daar weet ik niet veel van af. Wat ik tot slot nog wil zeggen: de wapensmid en uitrustingsmederij klinken interessant, maar tot het moment dat je een goed leger hebt, met een grote toevoer van grondstoffen en je grote oorlogen wilt gaan voeren ofzo, zijn ze nutteloos en kosten alleen maar broodnodige grondstoffen.
Succes, p.s.:als je veel aangevallen wordt: maak constant verdediging tot de vijand(en) het opgeeft omdat hij teveel troepen verliest en bouw schuilplaatsen!! want als de vijand(en) meer krijgt dan het aantal troepen dat doodging kost dan komt hij terug!!
hier onder komt de gebouwen boom die kan je gebruiken om te kijken hoe je iets moet bouwen klik op het plaatje om hem te vergroten! groet devion
06-01-2008 om 00:00
geschreven door lex 
|