Tech-team
Techniek 2aC
13-02-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trap het af!

Idea op weg met de fiets Arrow

Hallo trouwe blog-lezers.
In de lessen van techniek hebben wij het over het thema: "Op weg met de fiets..." gehad.
Hier is een korte samenvatting.

We hebben gezien dat er echt heel veel redenen zijn om met de fiets te rijden, enkele voordbeelden:
-Fietsen is gezond. Je hebt dagelijks een portie beweging nodig en je ademt minder vervuilde lucht in
 dan de automobilisten in de auto.
-Fietsen is goed voor het milieu! Geen uitlaatgassen, geen fijn stof, minder opwarming van de aarde.
-Fietsen maken veel minder lawaai dan auto's en brommers.

Je kunt naar deze site: http://www.traphetaf.be/ 
gaan en je verkeerskennis testen.
Als je op de site bent moet je klikken op "doe eerst de test".
Vervolgens op "start de test".
Ten slotte op "start proefexamen". 

Ken je de verkeersborden nog?


Gevaar: opletten geblazen!


Verbod: absoluut verboden!


Gebod: verplichting dus dit moet je doen!


Aanwijziging: je bent hier.../ hier is...


Voorang: je moet stoppen.../ voorang geven...

Dus gevaarborden: driehoek met rode rand.
Dus verbodsborden: circel met rode rand.
Dus gebodsborden: circel met blauwe achtergrond.
Dus aanwijzigingsborden: rechthoek met blauwe of witte achtergrond.
Dus voorrangsborden: dit kan erg verschillend zijn van bv. oranje ruit met witte rand, of een achthoekig stopbord.

Fietsers moeten zich in het verkeer laten zien, want ze zijn niet alleen.
Rond hen heen rijden auto's en als dan een onverlichte fietser opduikt dan schrikt de automobilist zich rot.
Dus elke fietser met gezond verstand weet hoe belangrijk verlichting in het verkeer is.

Je moet vooraan een geel of wit licht hebbben, achteraan een rood licht.
Je moet deze verlichting aandoen bij het aanbreken van de dag en overdag
als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is.
Deze verlichting moet op 100 meter afstand zichtbaar zijn.
Vergeet niet je reserve lichtjes op zak te hebben. Zo ben je zeker dat je verlicht op je bestemming aankomt.

Dit was de verlichting nu gaan we het hebben over de reflectoren.
Als de zichtbaarheid minder dan 200 meter is moeten alle fietsen
(ook mountainbikers, racefietsen, kinderfietsen, ligfietsen en vouwfietsen)
 uitgerust zijn met reflectors.

Dit wil zeggen:
-een witte reflector vooraan.
-een rode reflector achteraan.
-oranje pedaalreflectoren.
-twee oranje reflectoren tussen de spaken van elk wiel of een witte reflecterende strook op de banden.

Vuile lichten en reflectoren hebben geen enkele zin.
Maak regelmatig de lichten en reflectoren schoon!
Voor betere zichtbaarheid, kan je een fluohesje aanschaffen (let op dat het label CE erop staat).

Dode hoek!


Er is steeds een ruimte rond de vrachtwagen die de bestuurder niet kan zien.
Vandaar de term "dodehoekongeval".
Weetje: de dode hoek van vrachtwagens is gemiddeld 70 m2 groot.
De dode hoek is het grootst aan de rechterkant van de vrachtwagen omdat de chauffeur links zit.
Ook achter de laadbak kan de bestuurder je niet zien.
Om niet te vergeten: als jij de chauffeur kan zien, kan hij jou ook zien.


Het rode deel op de afbeelding is de dode hoek.


Dode hoek vermijden.

Afslaande vrachtwagens:
 -wanneer een vrachtwagen naar links afslaat, gaat hij eerst een bocht naar rechts maken.
Dit is misleidend voor de fietsers.
-blijf achter de vrachtwagen als die afslaat.
-dit geldt zeker op een rotonde.
-een deel van de dode hoek ligt voor de vrachtwagen dit wil zeggen dat
 de fietsers in het fietsopstelvlak zo veel mogelijk vooraan moeten gaan staan zodat de chauffeur hen kan zien.
So again......... stay behind !

Heb je hier al aan gedacht?
Vrachtwagens brengen veel luchtverplaatsing met zich mee,
hierdoor kan je meegezogen worden of je evenwicht verliezen.
Je kan dit vermijden door:
-niet te snel fietsen.
-zo veel mogelijk naar rechts uitwijken.
-vooruit kijken, niet achterom.
-hou je handen aan het stuur.

Fietspaden.
Een fietspad kan je op 2 manieren herkennen:
-evenwijdige onderbroken lijnen.
-door een verkeersbord.
Als een fietspad op een kruispunt is doorgetrokken, heb je voorrang, anders moet je zelf voorrang geven.
Een oversteekplaats voor fietsers herken aan 2 evenwijdige lijnen van witte vierkanten of parallellogrammen.
Opgelet: je hebt hier geen voorrang.



Fietssuggestiestrook.
Fietssuggestiestrook is geen echt fietspad, maar een gekleurde strook aan de rand van de rijbaan waar je best met je fiets rijdt.
Hier mogen auto's wel op rijden, parkeren en stilstaan, terwijl dit niet mag op een fietspad!



Fietsopstelvak.
Dit is een vak voor fietsers aan het verkeerslicht.
Bij rood licht mogen de fietsers in dit vak voor de auto's staan en kunnen ze eerst vertrekken bij groen licht.


Dat was ons derde artikel... .
Als je er nog niet genoeg van hebt kun je naar de site: http://www.traphetaf.be/ gaan
klik dan op Truc Truc, tenslotte klik je op rijdende vrachtwagens (dit zijn toffe filmpjes).
Je kunt op dezelfde site quizen, gamen, foto's en filmpjes bekijken.
Maar natuurlijk zijn er ook nog leuke vragen... ! 

13-02-2012 om 00:00 geschreven door the Champion  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
01-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kaarsenhouder
Laughing kaarsenhouder Laughing


Voor dat we aan dit project begonnen hebben we eerst een paar lessen over recyclage gehad.
We leerden over het materiaal: plastic, karton, blik en hoe een recyclagefabriek werkt.

Hieronder leggen wij u de delen van het recyclageproces uit: 
1) Via een automatische zakkenscheurder komt de PMD-stroom in een trommelzeef terecht.

2) Hier gebeurd de eerst scheiding, machines sorteren het PMD afval vol automatisch.

3) De windzifter zuigt papier resten en plastic zakjes op. De overbandmagneet verwijdert de metalen.

4) Infrarood licht zoekt de drankkartons op, perslucht blaast dit uit het afval.

5) De wervelstroomscheider selecteert het non-ferro-metaal.

   6) De kuntsstofscheiding gebeurt door een gecombineerde techniek van materiaal- en kleurherkenning.

7) Uiteindelijk komen er zes voorgesorteerde fracties de sorteerhal binnen: aluminium, drankkartons, heldere polyethyleen (PET)
blauwe + groene PET
, PE en residu.

8)
De gesorteerde fracties worden in balen of bulk afgevoerd voor verdere recyclage.

Deze producten worden gerecycleerd in kartonnen dozen, vullingen voor slaapzakken of jassen...

Wij hebben uit dit project geleerd om meer milieubewust te worden.
In het verdere verloop van de lessen moesten wij een aluminium blikje recycleren naar een kaarsenhouder:

Benodigdheden:

schaar,
blikje,
scherpe naald, 
meetlat,
watervaste stift

Werkwijze:

1) Teken een snijlijn op de bovenste plooi van het blikje.

2) Prik een gaatje op de snijlijn met een krasnaald.
(Dit dient om je schaarpunt te plaatsen en te knippen.)

3) Knip de bovenzijde van het blikje open.

4) Bereken de omtrek van het blikje.
-Meet de diameter van het blikje.
-Bereken de omtrek = diameter x 3.1415

5) Maak een knipverdeling.
-We hebben 12-14 stroken nodig.
-Deel de omtrek door 12-14.

6) Knip de stroken.
-Knip de stroken recht naar benenden.
-Knip tot aan de blikbodem.
-Plooi de stroken dan horizontaal.

7) Plooi de stroken. 
-Plooi de stroken in een hoek over de andere stroken.
-Plooi steeds over de andere stroken.
-De laatste strook plooi je onder de eerste door.

Geen nood als het niet lukt: hier is nog een filmpje van ons blikje.

Bijlagen:
Kaarsenhouder-Alexander.vanpaesschen Export.mp4 (350.6 KB)   

01-12-2011 om 00:00 geschreven door the Champion  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
17-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champions team
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Rolling Eyes over ons zelf Rolling Eyes

Hallo daar, wij zijn het Champions team.

Dit is onze eerste blog, hierin gaan we wat informatie geven over onze blog en wie we zijn.
Het Champions team bestaat uit 4 personen van de klas 2aC (Pius-X te Antwerpen):  
Igor, Lucas, Ilias en Alexander.

Deze blog is aangemaakt voor het vak techniek.
In onze volgende berichten gaan jullie meer te weten komen over wat we dit schooljaar gaan doen.
We hebben tijdens de vorige lessen al een opdracht gedaan en daar een filmpje van gemaakt.

Het eerste filmpje gaat over een proeftest met een speciale camera .
(Dit filmpje hebben we zelf verzonnen.)

Links boven ziet u het tech-team.

Bijlagen:
Ni me focke!.mp4 (847.5 KB)   

17-11-2011 om 00:00 geschreven door the Champion  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)



Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

Gastenboek
  • beoordeling

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in ons Tech-team gastenboek.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs