Er wordt vaak beweerd dat arme mensen het geld niet hebben om gezond te eten, maar mits een beetje creativiteit kan je ook met een beperkt budget een evenwichtige maaltijd samenstellen.
Enkele tips van Frieda: - Als je een grote, gestoofde ui toevoegt aan aardappelen of rijst, krijg je veel extra vitamines, mineralen en vezels binnen voor bijna geen geld. - Stoemp - aardappelen gekookt en gestampt met groenten - is de perfecte winterkost. Het is simpel, goedkoop en lekker en er valt oneindig mee te variëren. Enkele ideeën: worteltjesstoemp, spinaziestoemp (0,37 euro voor 450 g in de Aldi), stoemp met groene kool, met knolselder, broccoli, bloemkool of erwtjes uit de diepvries. Lekker met stukjes spek of bacon! - Lokale seizoensgroenten zijn stukken goedkoper (én gezonder) dan bijvoorbeeld boontjes uit Kenia of peultjes uit Marocco. Wintergroenten zijn: alle koolsoorten, prei, wortels, knolselder... - Elke dag vlees eten is absoluut niet nodig. Meer zelfs: het is niet gezond. Af en toe het vlees vervangen door een stukje goedkope vis (bijvoorbeeld pangasiusfilet) of een vegetarische groenteschijf is goed voor de portemonnee, het milieu en voor de cholesterol.
Zelf koken is altijd goedkoper dan uit eten gaan. Maar er hangt natuurlijk ook veel af van de ingrediënten die je kiest...
Test-Aankoop heeft berekend dat Colruyt, Makro en Carrefour de goedkoopste supermarkten zijn. Aldi en Lidl staan niet eens in de top tien.
De goedkoopste producten vind je onder de 'witte' merken, zoals 'Everyday Selection' van Colruyt, '365' van Delhaize en 'N°1' van Carrefour. Vaak is het enige verschil met merkproducten de verpakking. Maar we moeten eerlijk zijn: soms is er wel degelijk een verschil in smaak of kwaliteit. De mozarella van N°1 vind ik bijvoorbeeld niet te vreten, de salami van hetzelfde merk is dan weer uitstekend.
Meestal liggen de goedkoopste producten op de onderste plank of juist helemaal bovenaan. De duurste producten staan op ooghoogte. Wat rek- en strekoefeningen in de winkel kunnen dus de moeite lonen. De Belg is de kampioen van de kortingsbonnen. Dat komt ongetwijfeld omdat je er wel degelijk tientallen euros per maand mee kan uitsparen. Wel oppassen dat je geen dingen koopt die je eigenlijk niet nodig hebt, alleen omdat ze in promotie zijn! En soms zijn merkproducten met korting nog altijd duurder dan merkloze producten. Uitkijken dus
Koop producten waarvan de houdbaarheidsdatum nabij is. Die zijn niet meer kraakvers, maar ook nog lang niet bedorven. Vaak kosten ze tot de helft minder.
Lokale seizoensgroenten en fruit zijn vaak goedkoper (én gezonder) omdat ze niet over lange afstand vervoerd moesten worden en omdat ze niet in energievretende serres werden gekweekt. Een kalender met de groenten en fruit van het seizoen vind je op www.groentekalender.be.
Als het dak van je huis goed geïsoleerd is, zal je dat merken aan je energiefactuur. Het is een investering die zichzelf na ongeveer 10 terugbetaalt. Ook een goed geïsoleerde vloer zal stookkosten schelen. Maar hoe warm het voelt in huis heeft niet alleen te maken met de meetbare kamertemperatuur. De gevoelstemperatuur is minstens even belangrijk. Deze ingrepen kosten nauwelijks iets maar bepalen wel mee hoe hoog je de verwarming zet.
Een grote kast tegen een buitenmuur houdt plaatselijk de koude tegen. Idem voor klimop aan de buitenkant. Het is een isolatielaag die vanzelf aangroeit.
Kieren en spleten vul je op met tochtstrips. Een ouderwetse tochthond voor de deur is minstens even efficiënt.
Dikke, gevoerde gordijnen voor de ramen creëren een warme, intieme sfeer. Glas, ook hoog-rendementsglas geeft immers een koudestraling. Zorg er wel voor dat de gordijnen niet over de radiatoren hangen, zodat de warmte niet achter de gordijnen blijft.
Isolatiefolie achter radiotoren die tegen een buitenmuur staan weerkaatsen de warmte naar binnen. Warmte die anders voor een deel in de muur verdwijnt.
Vasttapijt of kurk op de vloer voelt veel warmer aan dan een koude tegelvloer. Maar ook een dik, los tapijt kan de koudestraling plaatselijk tegenhouden.
Brandende kaarsen en een knetterend haardvuur zullen de kamer niet echt opwarmen, maar hebben wel die associatie met warmte.
Nu nog een paar warme pantoffels, een tv-dekentje en een kop hete thee of warme wijn binnen handbereik en de avond kan niet meer stuk.
Of je nu rijdt met een Toyota Prius, een Volkswagen of een SUV  je kan met elke auto zuinig(er) rijden! Alles hangt af van je rijstijl. Rijden als bompa is weer in en heeft zelfs een nieuwe naam: eco-drinving.
Vermijd fel optrekken. Hoe meer gas je geeft, hoe meer brandstof je verbruikt. Maar dat wist je natuurlijk al. Vermijd ook om te remmen. Daarbij gaat veel energie verloren.
Probeer zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid te rijden, dan verbruikt een auto het minst. Dat betekent anticiperen op het verkeer, met andere woorden verder kijken dan de auto die vlak voor jou rijdt De cruise control kan de snelheid van een auto veel beter constant houden dan de beste bestuurder.
Schakel zo snel mogelijk naar de hoogst mogelijke versnelling om dan een constante snelheid aan te houden. Om het meest efficiënt op te trekken schakel je net onder de 2000 (dieselmotor) of 2500 (benzinemotor) toeren naar een hogere versnelling en daarbij geef je relatief veel gas. Het toerental hou je vervolgens onder de 2500 toeren per minuut (bij een benzinemotor) en onder de 2000 toeren per minuut (bij een dieselmotor).
Op de autostrade rijden de meeste auto's rijden het zuinigst bij circa 90 km/uur. Boven de 100 km/uur neemt het brandstofverbruik exponentieel toe. Een constante snelheid van 70 à 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter brandstof per 100 km. Bij een constante snelheid van 120 km is dat 7,7 liter (42 % meer), en bij een snelheid van 140 km is dat 9,4 liter (74 % meer). Hou de ramen gesloten, of open ze maar een klein stukje. Open ramen vergroten de luchtweerstand waardoor de auto meer verbruikt. Een open raampje bij een hoge snelheid geeft tot 5 % meer brandstofverbruik.
De airconditioning mag uiteraard gebruikt worden als het buiten erg warm is. Hoewel de hedendaagse klimaatsystemen een pak efficiënter zijn dan vroeger, vraagt de airconditioning nog steeds extra werk van de motor. Airconditioning die vaak gebruikt kost ongeveer 25 % meer brandstof. Gebruik met beleid (alleen indien echt nodig) kost ongeveer 10 % meer brandstof.
Schakel de motor uit als je ergens langer dan 30 seconden moet wachten. Sommige nieuwe autos die uitgerust zijn met een start-stop functie doen dat automatisch. Het brandstofverbruik van een motor die stationair draait kan - afhankelijk van het motortype - oplopen tot 0,5 liter per uur. Controleer ook regelmatig de bandenspanning en de profieldiepte van de banden. Regelmatig betekent een keer per maand. Bij een te lage bandenspanning verbruikt een auto meer, wordt hij minder goed bestuurbaar en zullen de banden veel sneller verslijten. Een te hoge bandenspanning betekent minder grip bij het remmen en draaien en ook dat kan gevaarlijk worden. De adviesspanning is te vinden in het instructieboekje, maar vaak ook op stickers op bijvoorbeeld de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje.
Maak je auto zo licht mogelijk. Haal zware dingen die u niet nodig hebt uit uw koffer. Elke 10 kg extra gewicht betekent een extra verbruik van 0,1 liter per 100 kilometer. Haal fietsrek, imperiaal en dakkoffer meteen van het dak als je deze niet meer nodig hebt. De grotere luchtweerstand zorgt ervoor dat het brandstofverbruik flink toeneemt. Dit geldt trouwens voor alles wat u op of aan uw auto bevestigt! Rijden met een dakkoffer kost 16 % meer brandstof, een fietsdrager op het dak verbruikt 20 tot 30 % meer brandstof, een klassieke imperiaal zelfs tot 40 % meer. Fietsen plaatst je bij voorkeur op een rek achteraan het voertuig.
Rij zo weinig mogelijk in de stad: het verbruik is er dubbel zo hoog als op de snelweg.
Parkeer je auto in de richting waarin je weer zal wegrijden. Zo vermijd je onnodig manoeuvreren met een koude, vervuilende motor.
Het is bijna onbegonnen werk om alle tarieven van gsm-operatoren te vergelijken. Er zijn tal van parameters die een invloed hebben op de prijs: van mobiel naar mobiel of naar vast, naar het buitenland, piek of dal... Ik heb me hier beperkt tot de gemiddelde kosten van één minuut prepaid bellen  met een herlaadkaart dus.
Dit zijn de vijf goedkoopste aanbieders: 1. Carrefour Mobile: 0,18 euro 2. Aldi Talk: 0,19 euro 3. Simyo: 0,21 euro 4. Mobile Plus: 0,21 euro 5. Simply van Mobistar: 0,22 euro
Ter vergelijking: Base Prepaid kost 0,30 euro, Mobistar Tempo Friends 0,34 euro en Proximus Pay&Go Generation spant de kroon met 0,45 euro voor de eerste minuut.
Een schitterende manier om een interessante, gratis avond te beleven is een opname van een radio- of tv-programma bijwonen. De verschillende zenders zijn voortdurend op zoek naar publiek dat de stoeltjes van een live of live-on-tape-programma komt opvullen. Ontmoet bekende Vlamingen, applaudisseer voor Peter Van de Veire of zit in het publiek van De Laatste Show. Het kost helemaal niets! Vaak krijg je nog een gratis drankje aangeboden ook. De meeste opnames gebeuren in het Brusselse, maar sommige programmas worden bijvoorbeeld in Gent opgenomen. Meer info vind je op de website van de zender. Surf naar http://www.vtm.be/, http://www.radio1.be/, http://www.radio2.be/, http://www.vrt.be/ of http://www.vt4.be/.
Heb je schulden? Dan doe je er goed staan deze zo snel mogelijk af te lossen. In het rood staan kost handenvol geld. Lenen en kopen op afbetaling is tegenwoordig heel normaal. Het wordt ook aangemoedigd door winkels die probleemloos creditkaarten uitreiken. Enkele tips om te voorkomen dat de situatie uit de hand loopt.
Vermijd nieuwe leningen voor dingen die je eigenlijk kan missen. Lenen voor een vakantie of een grote flatscreen is het domste wat je kan doen, zeggen experts.
Leen niet extra om vorige schulden af te betalen. Meer lenen betekent altijd meer interesten aflossen, en dat kan de situatie op de lange termijn nog erger maken.
Stel een nauwkeurig budgetplan op. Noteer alle vaste kosten (wonen, elektriciteit, gas, water, auto, internet, enz.) en zoveel mogelijk periodieke uitgaven (belastingen, verzekeringen). Bereken hoeveel geld er overblijft om van te leven en ga niet over dat budget. Als het een troost mag zijn: je kan altijd failliet gaan, hoe groot je inkomen ook is. Denk maar aan Michael Jackson. De kunst is om je uitgaven af te stemmen op je inkomen.
Heb je hoge kosten omdat je veel uitgeeft voor het huishouden of omdat je hobby, je auto of je huisdieren veel geld kosten? Ga dan na of deze kosten wel noodzakelijk zijn. Je uitgavenpatroon past niet bij je budget en dus zal je keuzes moeten maken.
Laat je inkomen groeien. Zorg dat je alle financiële steun krijgt waar je recht op hebt. Dat kan bijvoorbeeld als je ziek of gehandicapt bent of deeltijds werkt. Ga langs bij een Centrum voor Algemeen Welzijnswerk (CAW) voor gratis advies. Op http://www.caw.be/ vind je een overzicht van alle kantoren. Of vergroot je inkomen door wat bij te verdienen. Zie de rubriek over werken/bijverdienen.
Veel mensen hebben een autoverzekering bij de bank waar ze klant zijn. Dat is makkelijk maar niet noodzakelijk goedkoop. Kleinere maatschappijen bieden vaak interessante formules. Zo kan je bij bepaalde maatschappijen een verzekering per kilometer afsluiten. Dat kan tot 50 % goedkoper uitvallen als je niet zoveel met de wagen rijdt. Meer info vind je bijvoorbeeld op www.kilometerverzekering.be. Sommige verzekeringen houden rekening met je woon-werkverkeer, soms zelfs met de kleur van je auto. Een rode auto verzekeren kost meer dan een grijze.
In België is alleen een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) wettelijk verplicht. Deze dekt de schade die je toebrengt aan derden. Alle andere verzekeringen zijn optioneel. De module rechtsbijstand is wel sterk aan te raden. Hiermee worden alle gerechtskosten betaald, zoals de honoraria van advocaten en experts (soms van contra-experts), de administratieve kosten, enz.
Verder kan je kiezen voor een volledige of een beperkte omnium. Een beperkte omnium vergoedt de kosten veroorzaakt door brand, diefstal, glasbreuk en schade door natuurkrachten. Een volledige omnium dekt daarnaast ook de schade aan je eigen wagen, ook al ben je bij een ongeval in de fout. Een volledige omniumverzekering is de eerste 3 à 4 jaar interessant. De beperkte omniumverzekering blijft interessant, ongeacht de leeftijd van je wagen. Niet overtuigd? Zonder beperkte omniumverzekering kan een barst in de voorruit je 400 tot 700 euro kosten!
Op www.actel.be kan je je verzekering helemaal op maat samenstellen en online een offerte aanvragen. Ook Ethias biedt goedkope autoverzekeringen op maat (www.ethias.be).
Vanaf de dag dat je met pensioen gaat, zal je per maand een heel stuk minder inkomsten hebben. Het officiële pensioen zal totaal ontoereikend zijn. Het is dus echt wel een goed idee zelf een appeltje voor de dorst opzij te leggen. De overheid moedigt pensioensparen aan met een belastingvoordeel.
Al gehoord van het wonder van de samengestelde interest? Stel, je spaart 10 jaar lang 2000 euro aan 10 % en dan 20 jaar niets. Dan zal na 30 jaar je kapitaal aangegroeid zijn tot 214.000 euro. Als je de eerste 10 jaar niets spaarde en daarna gedurende 20 jaar  dus dubbel zo lang  2000 euro spaart aan 10 % krijg je slechts 114.000 euro. Einstein noemde dit het wonder van de samengestelde interest. Het voorbeeld komt uit 'Rijk in 100 dagen' van Paul D'hoore.
Wie er niet vroeg bij was, hoeft niet te wanhopen. Je kan op elk moment met pensioensparen beginnen. Je hebt dan twee mogelijkheden: je kan instappen in een pensioenfonds of een pensioenverzekering afsluiten.
Pensioenverzekering Bij een pensioenverzekering weet je op voorhand hoeveel je spaargeld jaarlijks zal opbrengen. Dat ligt bij de meeste verzekeraars rond de 2,5 procent. Je hebt dus een goed idee van het kapitaal dat je zal ontvangen bij je pensionering.
Pensioenfonds of collectieve pensioenspaarrekening De klassieke pensioenfondsen garanderen geen minimumrendement, maar evolueren mee met de beurs. Tijdens goede beursjaren is een winst van 20 tot 30 procent geen uitzondering. Maar daar staat tegenover dat je geld kan verliezen als het minder goed gaat. Er is echter geen reden tot paniek! De ervaring leert dat het uiteindelijke rendement altijd een stuk hoger ligt dan bij een pensioenverzekering, namelijk rond de 7 à 8 %.
Wat te kiezen Als je nog lang niet aan je pensioen toe bent, hoef je niet te twijfelen. Dan is een pensioenfonds de beste keuze. Als je stilaan de pensioenleeftijd bereikt, kan je maar beter op veilig spelen en kiezen voor de zekerheid van een pensioenverzekering.
Belastingvoordeel De overheid moedigt pensioensparen aan door een belastingvoordeel toe te kennen. Jaarlijks kan je een storting van een maximaal bedrag (voor inkomstenjaar 2008 was dat 830 euro) fiscaal in mindering brengen.
Alle gloeilampen vervangen door spaarlampen is een eerste stap die een flinke besparing zal opleveren. Een gloeilamp produceert immers 90 tot 95 % warmte, en slechts 5 à 10 % licht. Spaarlampen hebben een veel grotere lichtopbrengst. Ze kosten meer daar staat tegenover dat ze 10 tot 15 keer langer meegaan en tot vier keer minder verbruiken. Met 10 spaarlampen in huis bespaar je  37 per jaar. Met 15 spaarlampen wel  56 euro per jaar. Een halogeenlampje geeft slechts tweemaal zoveel licht als een gloeilamp, waardoor het rendement op amper 20 % komt. Bovendien zijn er vaak minstens 3 à 4 lampjes nodig om voldoende licht te hebben.
Naast spaarlampen hebben ook TL-lampen een energielabel A. Maar leds zijn de zuinigste vorm van verlichting en gaan bovendien erg lang mee: tot 100.000 branduren. Tot voor kort hadden led's een redelijk beperkte lichtopbrengst en ook de stralingshoek was beperkt. Maar de nieuwe generatie lampen kent deze problemen niet meer. Er zijn zelfs leds in de vorm van een gloeilamp, die je dus in een gewone fitting kan draaien.
Maar ondanks alle fantastische uitvindingen, blijft de zuinigste lamp de lamp die niet brandt.
Wat hebben we geleerd van Steven Vromman, de Low Impact Man?
Allereerst dat de planeet redden een fulltime bezigheid is waarvoor je best onbetaald verlof neemt. Verkoop vervolgens je auto, ga in de stad wonen en verplaats je uitsluitend te voet of met het openbaar vervoer. Kweek je eigen groenten, dank je microgolfoven en je stofzuiger af, neem geen douche en zeker geen bad meer, lijd kou en maak het eten klaar in een hooikist.
Maar Steven heeft ook tips voor de minder fanatieke wereldverbeteraars. Als je een regenton onder je dakgoot zet, kan je met dit water poetsen, het toilet doorspoelen en de planten water geven. Op reis gaan met het vliegtuig is uit den boze vanwege de vele liters kerosine die daarvoor nodig zijn, maar meereizen met een vrachtschip mag wel: het is goedkoop, een stuk minder belastend voor het milieu én origineel. Met een goed geïsoleerd dak zal je 30% minder energie nodig hebben. Minder vlees eten spaart tonnen CO² uit. En onverpakte voedingsmiddelen kopen scheelt al gauw een paar vuilzakken.
Of we hiermee de planeet gaan redden, valt nog af te wachten. Maar het is alleszins beter dan onze kop in het zand steken. Toch?
Generische geneesmiddelen zijn minstens 26 % goedkoper dan medicijnen met een merknaam en ze zijn even veilig. Het enige verschil is de naam en de verpakking.
Generische geneesmiddelen zijn zo goedkoop omdat ze een kopie zijn van een origineel medicijn. Een farmaceutisch bedrijf investeert veel geld en tijd in het ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel. Daarom krijgt het 20 jaar lang het alleenrecht om dit medicijn te verkopen om zo de kosten te recupereren. Na verloop van deze periode vervalt het patent en mogen ook andere farmaceutische producenten hetzelfde geneesmiddel, onder een andere naam, op de markt brengen. Ze kunnen daarvoor alle wetenschappelijke informatie van de patenthouder gebruiken. Het medicijn wordt pas erkend door het Ministerie van Volksgezondheid als de actieve bestanddelen even snel en in dezelfde hoeveelheid vrijkomen in het lichaam. Met andere woorden: als het een exacte kopie is. Pas als het medicijn minstens 26 % procent goedkoper is dan het referentiegeneesmiddel, wordt het een generisch geneesmiddel.
De overheid moedigt het gebruik van generische geneesmiddelen aan omdat de terugbetaling minder kost aan het RIZIV. Vraag er dus naar bij de apotheker én bij de dokter (Een apotheker mag immers alleen de medicatie meegeven die op het voorschrift van de dokter staat.)
Voordat je kind op het potje gaat, zal je voor minstens 1000 euro luiers hebben weggegooid. De wegwerpluiers van de Aldi, de Lidl en het Kruitvat kosten maar de helft van de echte Pampers en Huggies. De kwaliteit is niet dezelfde, maar het loont de moeite om even te zoeken naar je favoriete alternatief.
Maar wegwerpluiers vormen een aanzienlijke belasting voor het milieu. Volgens de cijfers van OVAM maken luiers 9 % van de totale afvalberg uit. Een luier heeft 300 tot 600 jaar nodig om af te breken. Natte luiers branden niet en het absorptiemateriaal breekt niet af. Als wegwerpluiers apart worden ingezameld, kunnen ze wel verwerkt worden tot ondermeer papierpulp en kunststof.
Katoenen luiers zijn ongeveer 500 euro goedkoper dan wegwerpluiers, wassen inbegrepen. De aankoopprijs van 500 à 600 euro, afhankelijk van het merk, verdient je dus terug. En als meer dan één kindje de luiers kan dragen, wordt het pas echt interessant.
Voorzie een twintigtal luierdoeken of voorgevormde luiers, dan moet je maar om de twee à drie dagen wassen. Daarnaast heb je drie tot vier overbroekjes nodig en eventueel een drietal inlegdoeken voor 's nachts. Dan hoef je s nachts geen luiers te vervangen. Wegwerp inlegblaadjes (voor de stoelgang) worden verkocht per rol. Vergeet daarnaast ook niet een degelijke luieremmer of luiertas te kopen om vuile luiers in op te bergen voordat ze gewassen worden. Luiers met hennep absorberen het best.
Veel gemeenten geven tot 125 euro subsidie als je een kopie van de aankoopfactuur binnenbrengt.
Bijkomend voordeel van katoenen luiers is dat de kinderen gemiddeld een half jaar vroeger zindelijk zijn. Wegwerpluiers zijn zo absorberend dat de billetjes altijd droog en comfortabel blijven. Katoenen luiers maken dat de billetjes wel een beetje nat en klam worden.
Zeker als je je eerste kindje verwacht, zal je geneigd zijn meer kosten te maken dan nodig. Je laat je gek maken door de reclamefolders en door de verkopers in de winkel waar je langsgaat voor een geboortelijst. Met deze tips geef je niet meer uit dan strikt noodzakelijk is.
Op een geboortelijst ben je geneigd dingen te zetten die niet echt noodzakelijk zijn. Bovendien geef je vrienden en familie zo de gelegenheid om te kiezen voor het aller-goedkoopste. Een pamper-rekening openen is een veel beter idee.
Dingen als een luchtbevochtiger, een badmeubel, een luiertafel of een volledig ingerichte babykamer heb je helemaal niet nodig. Het wiegje kan gewoon bij jou in de slaapkamer staan en verschonen kan evengoed op een handdoek die je in bed of in de sofa legt.
Babymateriaal zoals (reis)wiegjes, parkjes, zitjes, kinderwagens en zelfs katoenen luiers zijn typisch dingen die je tweedehands of zelfs derdehands kan kopen. Ze werden hoogstens een paar maanden gebruikt en je zal er zelf ook maar een paar maanden gebruik van maken. Zonde om daar de volle pot voor te betalen. De Gezinsbond organiseert regelmatig tweedehandsbeurzen waar je zowel kan kopen als verkopen. Op http://www.gezinsbond.be/index.php?option=com_delius&Itemid=224 staat waar en wanneer er een beurs plaatsvindt. eBay, www.kapaza.be en www.marktplaza.be hebben allemaal een baby- en kinderhoekje.
De prijs, het model, het type brandstof: allemaal factoren die een rol spelen bij de keuze van een nieuwe auto. Er zijn echter twee factoren die je zeker niet uit het oog mag verliezen: de betrouwbaarheid en de kosten voor het onderhoud. Volgens een enquête van Test-Aankoop zijn de Japanse merken Mazda, Toyota, Honda en Suzuki het betrouwbaarst. Deze wagens staan het minst in de garage wegens defecten. Het minst betrouwbaar zijn Renault, Chrysler en Jeep.
De grote meerderheid van de Belgen laat zijn auto bij een concessiehouder onderhouden, ook na de garantieperiode. Nochtans liggen de kosten daar aanzienlijk hoger dan bij een onafhankelijke garage!
De onderhouds- en herstellingskosten liggen het hoogst bij de Duitse merken. VW is met 450 euro per jaar het duurste merk, gevolgd door BMW (428 euro/jaar) en Mercedes (412 euro/jaar). Nissan is het goedkoopste merk (143 euro/jaar), gevolgd door Honda (189 euro/jaar).
Benzine of diesel: het is niet meteen duidelijk met welke brandstof je het goedkoopst kunt rijden. Voor LPG is er geen twijfel: dat is, ondanks de vrij hoge installatiekosten, tot de helft goedkoper, en ook een stuk milieuvriendelijker. Door de strengere normen is LPG zelfs veiliger dan benzine, zegt Test-Aankoop. Aardgas is nog milieuvriendelijker dan LPG. Helaas zijn er in ons land slechts een tiental tankstations met aardgas.
Maar ook als je rijdt met een diesel- of benzinewagen kan je minder uitgeven aan brandstof. Hoewel de diesel- en benzineprijzen flink gezakt zijn, loont het de moeite op zoek te gaan naar een goedkoop tankstation! Een volle tank kost er 10 tot 20 euro minder. Volgens Test-Aankoop is die goedkope brandstof even veilig als de duurdere. Vroeger waren er wel eens problemen met de kwaliteit, maar sinds de overheid grondig is beginnen controleren, zijn er geen klachten meer.
Op www.voordeligtanken.be kan je zoeken naar het allergoedkoopste tankstation in de buurt. Je krijgt de officiële prijs te zien en meteen ook of er een prijsstijging dan wel een prijsdaling op komst is.
Kerst is de gezelligste periode van het hele jaar. Er is een hele industrie die daar garant voor staat. In december en januari is er geen ontkomen aan de lampjes in alle vormen en maten, de lichtgevende dieren en de foeilelijke nylon kerstmannen die aan de dakgoot hangen. Elk jaar komen er nieuwe artikels bij. Als bewuste consument hoeven we hier gelukkig niet aan mee te doen.
Toegegeven, een echte kerstboom in huis brengt instant sfeer. Maar die frisse dennengeur heeft ook nadelen: de kweek en het transport van al die bomen is allesbehalve milieuvriendelijk en levert een gigantische afvalberg op die moet verwerkt worden. Het kan ook anders. In plaats van een boom kan een kersthoekje met dennenappels, een paar groene takken in een vaas of wat kaarsen al voldoende zijn.
Wat je ophangt in je kersttak, hoeft nauwelijks iets te kosten. Enkele ideeën: dennenappels aan een gekleurd touwtje; gele, oranje en rode pepers; pakjes gemaakt van lege kartonnen doosjes; pluimen; felgekleurde snoepjes; oude juwelen zoals oorbellen of kralenkettingen; zelfgebakken zandkoekjes versierd met suikerglazuur, enz.