Kom eens piepen naar het doen en laten van onze klas Welkom in de Lollifantklas
Ik ben Lollifant, de klaspop en ik vind het heel fijn in de kleuterklas.
Deze site gaat over het wel en wee van onze klas.
Hopelijk kan je in onze klas openbloeien met je hoofd, je hart en je handen!
Er is plaats voor je uitbundige vreugde en soms ook voor je verdrietjes.
Je kan aan mama, papa, opa, oma,... laten zien wat hier allemaal gebeurt. Kijk maar gauw verder.
05-02-2011
Dino's week 2
Ik ben een triceratops mijn neus is groot en sterk ik hou ni zo van slapen, ik ben liever aan het werk. Ik ben een stegosaurus met stekels op zijn rug ik hou erg veel van knuffelen, maar ik krijg nooit een knuffel terug Ik ben een diplodocus, ik eet heel graag een plant ik kook zo nooit maar eet ze koud, ik ben bang dat ik me verbrand. Ik ben een Tyrannosaurus, een heel gevaarlijk beest blijf maar uit mijn buurt want anders ben je er geweest!
Deze week werkten we verder rond dino's. We speelden heel veel spelletjes (met o.a. letters en woorden herkennen, dezelfde prentjes zoeken, woorden naschrijven op het bord,...) We maakten ook een vulkaan. Kijk maar mee!
Vandaag hebben we ons eerste stopmotionfilmpje gemaakt. De juf vertelde een verhaaltje en wij mochten stap per stap dit uitbeelden met onze playmobil en lego duplo. We trokken er heel veel foto's van en als je op onderstaande link klikt, kan je het resultaat zien.
Kom zet je bimbambomtijdmachine aan om naar de dinotijd te gaan. In het flits is het gedaan dus zet je bimbambomtijdmachine aan om bij de dinos op bezoek te gaan.
Zie je daar die dino met zijn lange nek? Dat is de diplodocus, zijn poepje wandelt gek. Zie je daar die dino met zijn grote schild? Dat is de triceratops, soms brult hij heel erg luid. Zie je daar die dino met zijn scherpe klauw? Dat is de velociraptor, hij graait ermee naar jou? Zie je daar die dino met zijn grote kop? Dat is de tyrannosaurus hij slorpt je zo graag op.
Vrijdag hebben we aan schrijfdansen gedaan. We tekenden eerst een vulkaan in de lucht op muziek en nadien gingen we aan de slag met wasco's en groot papier.
Een sneeuwman is een grote pop. Heel vaak heeft hij een hoedje op. Een sneeuwman is een witte reus. Hij heeft een lange wortelneus. Een sneeuwman is van sneeuw gebouwd. Hij heeft het altijd lekker koud. Nooit heeft hij iemand iets gedaan. Toch moet hij altijd buiten blijven staan. Je snapt dat hij nooit eens niest, terwijl het buiten zo hard vriest. je weet dat hij nooit eens praat of lacht. Hoewel... Wie weet... Misschien.. Vannacht.
Deze week leren wij over de winter. We kennen al een versje en luisterden al naar het verhaal 'Stanneke sneeuwmanneke'. We dansen heel graag op de pinguïndans en vandaag mochten we in de klas van het vijfde leerjaar naar een paar kleine infofilmpjes kijken . - http://www.youtube.com/watch?v=mAlEN6aWN70 - http://www.youtube.com/watch?v=RHuASIIp-3U - http://www.youtube.com/watch?v=r_iEg-D9_5g We hebben vandaag in groepjes een iglo gemaakt van suikerklontjes en glazuur. Het bovenste deel van de iglo was heel moeilijk te bouwen, daarom hebben we een oplossing gezocht. Kijken jullie mee?
Elke klas van een school die deelneemt aan het fruitproject Tutti Frutti, kan na de kerstvakantie meedoen aan de Tutti Frutti-wedstrijd. Ook wij doen graag mee om de kinderen een leuke stimulans te geven om meer fruit te eten. De wedstrijd loopt over 10 lesweken tijdens het tweede trimester (uitgezonderd de krokusvakantie).
Is het mogelijk om je zoon/dochter alle dagen een stukje fruit mee te geven?
Hoe meer fruiteters, hoe meer kans dat wij winnen!
Vorige week werkten we rond 'tijd'. Zo bespraken we de kalenders (maandkalender, jaarkalender, dagkalender, weerkalender). Dinsdag vlogen we door de tijd want we kleefden prentjes van baby tot bejaarde op en maakten een knutselwerkje (ooievaar) voor de mama en papa van Xander die met hun babytje THIJS van 3 weken naar de klas kwamen. We maakten ook zelf een zandloper, we knutselden een horloge (versieren van het bandje) en we maakten ook nog een klok. We leerden een beetje over de klok: de grote wijzer moet op 12 staan en de kleine wijzer zegt ons het uur, de '12' staat bovenaan en we kleefden de cijfers van 1 tot 12 op.
Het nieuwe jaar starten we met het thema: tijd (toepasselijk hé). Wie voorwerpen rond tijd heeft en deze een weekje kan missen, mag dit meegeven aan zijn/haar kleuter. (klok, wekker, horloge, kalender, speelgoedklokje, keukenwekker, zandloper, boekjes rond tijd, ...)
Deze week werkten we rond kerst. We versierden de klas,we tekenden de kerstman, een kerstboom en sommige kleuters tekenden ook een rendier. We leerden ook onze Nieuwjaarsbrief al. Veel foto's kunnen we niet prijs geven want sommige dingen moeten een verrassing blijven...
Gisteren hadden sloebers 2 stokken uit de wilgenhut op de speelplaats getrokken. Wanneer Colien de juf met die 2 stokken zag lopen zei ze dat we er een tent van konden maken. We hadden net gewerkt rond het boek 'Rikki durft' waar Rikki in een tent wou slapen. En zo ging de bal aan het rollen. Vandaag bespraken we eerst wat we allemaal nodig zouden kunnen hebben om een tent te bouwen. Volgens onze kleuters: stokken, koord, touw, spijkers, nageltjes en een deken. Vervolgens haalde de juf hun opgesomd materiaal uit de grote knutselkast en legde er toch nog wat extra's bij (bruikbaar en niet bruikbaar materiaal ). De kleuters gingen samen aan de slag. De juf keek toe en gaf zo min mogelijk tips om eens te kunnen kijken wat onze kleuters ervan terecht gingen brengen. Het was leuk om hen aan het werk te zien!
Best raar dat van zo'n grote takken er zo'n klein tentje voor ons konijntje overgebleven is, maar we hebben een tentje! De kleuters zijn geslaagd in hun opdracht!!!
Gisteren kreeg de juf eerst een waslijst te horen over wat de Sint en zijn zwarte Pieten allemaal gebracht hadden bij onze kapoenen thuis. Wauw... Nadien konden we een waarneming houden over licht en donker : kaarsen, zaklampjes, nachtlampjes, lichtgevend speelgoed, reflecterend materiaal,... We zijn naar de turnzaal geweest waar we het donker maakten (maar dit kan je niet goed zien op de foto's door de flits) en we speelden er met de zaklampjes (lichtjes volgen, licht groot en klein maken, springen als het zaklampje knippert,..) Vandaag experimenteerden we met een nieuwe techniek: de projector. Dit vonden de kleuters (en de kindjes van juf Kelly haar klas) zeer tof. Wanneer kan je iets projecteren? Kan het licht door een gewoon wit blad schijnen? Waar zit dat licht? Is er een spiegel aan dat machine? Waarom is een lichtgevend sterretje donker op de muur als we het projecteren? ... Kunnen we figuurtjes maken met onze handen? We gingen op onderzoek.
Graag wil ik de mama's en papa's bedanken die altijd leuke spulletjes meegeven aan hun kapoenen!
We vonden die projector echt wel zeer boeiend! Iedereen wou wel een tekening maken om eens te projecteren. Daarom besliste de juf dat we het verhaal van 'Rikki durft' konden (na-)tekenen. Wat was het toen 10min stil in de klas! We moesten ons nogal concentreren! De kindjes van juf Stefanie kwamen in de namiddag kijken en luisteren naar onze versie van het prentenboek. Kijk maar goed mee.
Tijdens de vorige turnlessen hebben de kleuters hard getraind om later een echte handige zwarte Piet te worden. Ze klommen, gooiden, schoven, gleden, kropen, wandelden, liepen, sprongen, .... Wauw!!! De Sint zal blij zijn dat er opvolgers klaar staan.