Kom eens piepen naar het doen en laten van onze klas Welkom in de Lollifantklas
Ik ben Lollifant, de klaspop en ik vind het heel fijn in de kleuterklas.
Deze site gaat over het wel en wee van onze klas.
Hopelijk kan je in onze klas openbloeien met je hoofd, je hart en je handen!
Er is plaats voor je uitbundige vreugde en soms ook voor je verdrietjes.
Je kan aan mama, papa, opa, oma,... laten zien wat hier allemaal gebeurt. Kijk maar gauw verder.
Wat was het een superleuke dag vandaag! We zijn op schoolreis naar 'de Gavers' geweest. In de voormiddag hebben we een gat in de lucht gesprongen op de trampolines, nadien hebben we stevig getrapt op de gocars, en nadien zijn we gaan uitblazen bij een licht briesje op de boot. Na onze lunch was het tijd om te voetballen met papa Xander! whauw, wat een sportheld! Natuurlijk mocht de speeltuin niet ontbreken, maar al gauw begonnen de kindjes de schaduw op te zoeken. Wat een hitte!! Gelukkig bracht een waterijsje afkoeling! Voldaan van een warme en leuke dag, vielen veel kindjes in slaap in de frisse bus.
Hartelijk dank aan onze vele fantastische begeleiders!!! Graag tot een volgende keer!
Regelmatig kijk ik met de kleuters naar onze computer, meestal bekijken we informatieve filmpjes of kijken we naar een digitaal verhaal,... Sinds we internet in de klas hebben kunnen we ook beeld toevoegen aan onze uitleg over bepaalde thema's . Zijn er soms mama's, papa's, oma's, opa's,... die ons aan een beamer(s) -via hun werk- kunnen helpen??
Mag ik aan alle mama's en papa's vragen om de naam van jullie kapoen te noteren (op pulls, jassen, ...) Zo kunnen de juffen op een eenvoudige en rustige manier verloren voorwerpen terugbezorgen!
Vandaag zijn we op sportdag naar Kids Fantasyland in Linkebeek geweest. Het was een hele dag vol springen, klauteren, kruipen, klimmen, trekken, sluipen, rollen, glijden, ... Kijk maar mee naar de foto's.
Deze week kwam Ibeltje, het lief konijntje van Jorre, op bezoek. Ook Zazou de kat van Mathias kwam eens langs en Ilaria haar mama kwam met een kip langs. Iedereen mocht zaadjes geven, de ene had al wat meer schrik dan de andere.
Vandaag zijn we naar de boerderij geweest in Kester. We zagen heeeeel veel koeien, kalfjes, varkens, biggetjes, een konijntje 'Flappie' en een paard. We luisterden naar de uitleg van de boerin over het melken van de koeien en we zagen de machines die daarvoor gebruikt worden. Wist je trouwens dat een koe geen tanden bovenaan heeft? Nadien zijn we naar de varkens en de biggetjes gaan kijken. Ze zagen er heel lief uit (maar binnen in de stal moesten we wel ons neusje toeknijpen). De boer vertelde ons over het eten van de varkens (wat ze eten en hoeveel) . Wist je ook dat een varken geen krulstaart heeft als hij bang is? We mochten ook eens op de tractor zitten Dat vonden we heeeel fijn. Naast de vele koeien en vele varkens, was er ook 1 paard en 1 lief konijntje. Kijk maar mee naar de foto's. Dank je wel aan de oma van Xander om mee te komen.
Op vrijdag 6mei heeft de jeansjas van Keano pootjes gekregen... Helaas hebben die pootjes de weg naar onze klas niet teruggevonden. Wie kan ons helpen zijn jasje terug te bezorgen? Het is een jeansjas van Samson waar zijn naam in staat.
Deze week leerden wij over insecten. We hadden het vooral over de rups, de vlinder, de bij, het lieveheersbeestje,... In het begin van de week hadden we een rups in de klas en op vrijdag is ze een cocon geworden. Nu is het wachten op de komst van een vlinder... Dit vinden wij zeer spannend! We zijn ook op insectenzoektocht geweest. Vraag maar eens aan de kleuters wat zij zoal gevonden hebben!
Ik heb een hoofdprijs gewonnen in de loterij en die hoofdprijs, liefste mama, ben jij! Op deze aarde ben ik het rijkste kind, omdat ik jouw liefde niet betaalbaar vind. Want 1 dikke, lieve moederzoen is al meer waard dan een miljoen. k Wens je een fijne Moederdag! 8 mei 2011
Deze week werkten wij rond verkeer. Zo leerden wij een liedje over oversteken, we leerden ook dat er verschillende borden zijn (moet-borden, mag-niet-borden, dit-is-borden, pas-op-borden) we luisterden ook zeer aandachtig naar het verhaal 'prinses binnen rent naar buiten' en we hielpen die prinses aan juiste verkeersregels. Vrijdag keken wij uit naar de komst van de brandweer, maar helaas is dit bezoek niet kunnen doorgaan omdat de brandweer van kazerne verhuisde. klik op onderstaande link om hierover meer te lezen: http://www.editiepajot.com/regios/7/articles/18365 De nieuwe brandweerkazerne aan de Roggemanskaai in Buizingen wordt op 21mei plechtig ingehuldigd.
DJ juf Rose zorgde voor de gepaste muziek en dansen dansen dansen maar!!!! In de namiddag vormden we een heuse carnavalstoet door de straten van Lembeek. De papa van Jorre zorgde voor carnavalsmuziek. Hartelijke dank voor julie inzet!!!
Hoor je 't al? Hoor je 't al? 't Is carnavalvalvalvalval 2 varkens in een ruimtepak 3 poezen in een frietjeszak en een trompet van retteketetteketet Hoor je 't al? Hoor je 't al? 't Is carnavalvalvalvalval 5 paarden met een beer erop 6 zwanen met een apenkop en nog een trom van rommeldebommeldebom Hoor je 't al? Hoor je 't al? 't Is carnavalvalvalvalval een fietsje met een olifant en alle mensen doen gek want 't Is carnaval, 't is carnavalderdeval.
VRIJDAG 1 APRIL: carnaval op school! Zien we er niet reuzeleuk uit??
Een zwijntje met een bril een roze krokodil 2 wandelende taarten een kat met 7 staarten een dikke blauwe koe een groene kangeroe een visje dat kan zingen en nog veel meer dingen dat heb ik allemaal gezien geloof je het niet misschien? jaja, je raadt het al het was met carnaval!
Een bezoek aan de bibliotheek mag natuurlijk niet ontbreken tijdens de jeugdboekenweek. We kregen informatie over verschillende soorten boeken (kartonboekjes, prentenboekjes, leesboekjes, weetboekjes, ...) We mochten allemaal een boekje kiezen en werden dan nog uitgenodigd om te luisteren naar 2 verhaaltjes. Het was superleuk in de bib en we doen nog graag de groetjes aan de oma van Yani!
Op 22 maart was het wereld waterdag. Zo gingen wij op zoek naar waterleidingen, afvoerbuizen, rioolroosters, ... We gingen ook bij de poestvrouwen langs om te vragen of ze met regenwater of kraantjeswater poetsen, of er veel waterverbruik is, hoe we allemaal kunnen besparen,... We hebben ook met stoepkrijt tekeningen over water gemaakt. Kijken jullie mee?
Graag zou ik jullie willen vragen om thuis ook te oefenen op een juiste pengreep en een goede zithouding. Kijk maar op de onderstaande foto's hoe het moet.
Na een zeppe- en zikki-wandeltest kwamen we aan in het park. Daar konden de juffen zien hoe flink de kleuters samenspeelden, hoe ze hun beurt afwachten, afspraken maakten, ... Flink gespeeld! Een dikke bravo aan alle kleuters!
Voor de krokusvakantie leerden we over anders zijn en pesten. We luisterden naar de verhaaltjes en liedjes over Rikki. We knutselden een anti-pest-armbandje en we maakten een anti-pest-poster. We ondertekende de afspraken met een vingerafdruk. Kijk maar mee.
Vrijdag kwamen memé van Xander en papy Roger van Ulysse in de voormiddag knutselen. Wat deden zij dit geweldig! In de namiddag kwam de mamy van Ilaria een verhaal voorlezen. Ook Keano was in zijn nopjes want oma Halle kwam superlekkere wafeltjes maken.
We kregen ook het recept mee... (Zo kunnen jullie thuis ook aan de slag) 400 gram bloem 4 of 5 eitjes - naar gelang de grootte 320 gram suiker 320 gram boter 1 zakje vanillesuiker
Aan alle grootouders: hartelijk dank voor jullie inzet!!!!
Donderdag kwam de opa van Xander op bezoek, Ilaria mocht haar Mimi verwelkomen en Oma Godelieve van Jorre kwam een verhaal voorlezen.
Mimi toverde ons om toch echte koks, voorzien van kookmuts en kookschorten! Wauw, wat zagen onze koks er knap uit. Ze bracht chocomousse mee en maakte samen met de kleuters pudding. De opa van Xander mocht gezelschapsspelletjes spelen en deed dit super goed. En na de laatste speeltijd mochten we naar een leuk verhaaltje luisteren van oma Godelieve.
Woensdag kwamen de mamy en papy van Klara pannenkoeken bakken en kwam de papy van Jonas een spelletje spelen. Mamy bakte een heuse stapel pannenkoeken en ja hoor, alles was op! De kleuters smulden alles op! Sommige kleuters aten wel 3 pannenkoeken. De papy van Klara en de papy van Jonas speelden leuke spelletjes met ons. Het was een hele leuke voormiddag!!!
Dinsdag mochten we de 2 oma's van Jorre verwelkomen in de klas en de oma van Yani. Oma Godelieve bakte gewonnen brood voor ons en dat vonden we overheerlijk! De andere oma van Jorre knutselde met ons. Moeps, de oma van Yani las voor ons een heel leuk boek voor!
Wat waren de kleuters enthousiast wanneer ze wisten dat we een robotje gingen knutselen! Een dagje eerder dan gepland ("juf, wanneer gaan we nu een robot maken?)"gingen we aan de slag.
Gisteren daagde juf Joëlle ons uit. Zo moesten alle klassen een windmolen maken. De winnieklas en de iejoorklas maakten warme chocomelk. De knorretjesklas, teigetjesklas en lollifantklas mochten rekenen op de hulp van 2 oma's en juf Rose om lekkere soep te maken. Hartelijk dank voor jullie hulp!!! Alle kleuterklassen dansten ook samen op 'witte zwanen zwarte zwanen' en daar kregen wij het lekker warm van.
Kijk maar naar onze foto's van een leuke voormiddag!
Hop hop hop, 2 ridders in galop 2 ridders op een draf heuvel op en heuvel af Ze komen bij de torenpoort klop klop heeft iemand ons gehoord De wachter zegt: "treed binnen, treed binnen het feest kan beginnen."
Deze week werken we rond ridders, jonkvrouwen en kastelen. Kijk maar mee!
Volgende week wil onze juf graag met ons een robotmannetje knutselen. Wanneer jij ons kan helpen aan lege batterijen, mag je deze aan je kleuter meegeven. (Hoe meer, hoe beter!)
Na 2 weken spelen en werken was het tijd voor een kleine quiz. De juf stelde enkele vragen en de kleuters gingen opzoek in de boeken.
Enkele vragen: - toon mij een planteneter - toon mij een vleeseter - zoek een vulkaan - hoe stierven de dino's (3 keuzes mogelijk) en zoek hiervan een prent. - toon mij een vliegende dino - toon mij een zwemmende dino - toon mij een stegosaurus, een triceratops, een diplodocus, een tyrannosaurus, een velociraptor,... - zoek een mamadino met haar kindje - zoek een skelet - zoek mij een prent waar er opgravingen op te zien zijn - zoek een prent met een meteoriet - zoek een ei van een dino - waar zijn de dino's aan het vechten -...
De kleuters zochten vol overgave in de informatieve boeken en vonden telkens de juiste prenten. Een dikke bravo!
Ik ben een triceratops mijn neus is groot en sterk ik hou ni zo van slapen, ik ben liever aan het werk. Ik ben een stegosaurus met stekels op zijn rug ik hou erg veel van knuffelen, maar ik krijg nooit een knuffel terug Ik ben een diplodocus, ik eet heel graag een plant ik kook zo nooit maar eet ze koud, ik ben bang dat ik me verbrand. Ik ben een Tyrannosaurus, een heel gevaarlijk beest blijf maar uit mijn buurt want anders ben je er geweest!
Deze week werkten we verder rond dino's. We speelden heel veel spelletjes (met o.a. letters en woorden herkennen, dezelfde prentjes zoeken, woorden naschrijven op het bord,...) We maakten ook een vulkaan. Kijk maar mee!
Vandaag hebben we ons eerste stopmotionfilmpje gemaakt. De juf vertelde een verhaaltje en wij mochten stap per stap dit uitbeelden met onze playmobil en lego duplo. We trokken er heel veel foto's van en als je op onderstaande link klikt, kan je het resultaat zien.
Kom zet je bimbambomtijdmachine aan om naar de dinotijd te gaan. In het flits is het gedaan dus zet je bimbambomtijdmachine aan om bij de dinos op bezoek te gaan.
Zie je daar die dino met zijn lange nek? Dat is de diplodocus, zijn poepje wandelt gek. Zie je daar die dino met zijn grote schild? Dat is de triceratops, soms brult hij heel erg luid. Zie je daar die dino met zijn scherpe klauw? Dat is de velociraptor, hij graait ermee naar jou? Zie je daar die dino met zijn grote kop? Dat is de tyrannosaurus hij slorpt je zo graag op.
Vrijdag hebben we aan schrijfdansen gedaan. We tekenden eerst een vulkaan in de lucht op muziek en nadien gingen we aan de slag met wasco's en groot papier.
Een sneeuwman is een grote pop. Heel vaak heeft hij een hoedje op. Een sneeuwman is een witte reus. Hij heeft een lange wortelneus. Een sneeuwman is van sneeuw gebouwd. Hij heeft het altijd lekker koud. Nooit heeft hij iemand iets gedaan. Toch moet hij altijd buiten blijven staan. Je snapt dat hij nooit eens niest, terwijl het buiten zo hard vriest. je weet dat hij nooit eens praat of lacht. Hoewel... Wie weet... Misschien.. Vannacht.
Deze week leren wij over de winter. We kennen al een versje en luisterden al naar het verhaal 'Stanneke sneeuwmanneke'. We dansen heel graag op de pinguïndans en vandaag mochten we in de klas van het vijfde leerjaar naar een paar kleine infofilmpjes kijken . - http://www.youtube.com/watch?v=mAlEN6aWN70 - http://www.youtube.com/watch?v=RHuASIIp-3U - http://www.youtube.com/watch?v=r_iEg-D9_5g We hebben vandaag in groepjes een iglo gemaakt van suikerklontjes en glazuur. Het bovenste deel van de iglo was heel moeilijk te bouwen, daarom hebben we een oplossing gezocht. Kijken jullie mee?
Elke klas van een school die deelneemt aan het fruitproject Tutti Frutti, kan na de kerstvakantie meedoen aan de Tutti Frutti-wedstrijd. Ook wij doen graag mee om de kinderen een leuke stimulans te geven om meer fruit te eten. De wedstrijd loopt over 10 lesweken tijdens het tweede trimester (uitgezonderd de krokusvakantie).
Is het mogelijk om je zoon/dochter alle dagen een stukje fruit mee te geven?
Hoe meer fruiteters, hoe meer kans dat wij winnen!
Vorige week werkten we rond 'tijd'. Zo bespraken we de kalenders (maandkalender, jaarkalender, dagkalender, weerkalender). Dinsdag vlogen we door de tijd want we kleefden prentjes van baby tot bejaarde op en maakten een knutselwerkje (ooievaar) voor de mama en papa van Xander die met hun babytje THIJS van 3 weken naar de klas kwamen. We maakten ook zelf een zandloper, we knutselden een horloge (versieren van het bandje) en we maakten ook nog een klok. We leerden een beetje over de klok: de grote wijzer moet op 12 staan en de kleine wijzer zegt ons het uur, de '12' staat bovenaan en we kleefden de cijfers van 1 tot 12 op.
Het nieuwe jaar starten we met het thema: tijd (toepasselijk hé). Wie voorwerpen rond tijd heeft en deze een weekje kan missen, mag dit meegeven aan zijn/haar kleuter. (klok, wekker, horloge, kalender, speelgoedklokje, keukenwekker, zandloper, boekjes rond tijd, ...)
Deze week werkten we rond kerst. We versierden de klas,we tekenden de kerstman, een kerstboom en sommige kleuters tekenden ook een rendier. We leerden ook onze Nieuwjaarsbrief al. Veel foto's kunnen we niet prijs geven want sommige dingen moeten een verrassing blijven...
Gisteren hadden sloebers 2 stokken uit de wilgenhut op de speelplaats getrokken. Wanneer Colien de juf met die 2 stokken zag lopen zei ze dat we er een tent van konden maken. We hadden net gewerkt rond het boek 'Rikki durft' waar Rikki in een tent wou slapen. En zo ging de bal aan het rollen. Vandaag bespraken we eerst wat we allemaal nodig zouden kunnen hebben om een tent te bouwen. Volgens onze kleuters: stokken, koord, touw, spijkers, nageltjes en een deken. Vervolgens haalde de juf hun opgesomd materiaal uit de grote knutselkast en legde er toch nog wat extra's bij (bruikbaar en niet bruikbaar materiaal ). De kleuters gingen samen aan de slag. De juf keek toe en gaf zo min mogelijk tips om eens te kunnen kijken wat onze kleuters ervan terecht gingen brengen. Het was leuk om hen aan het werk te zien!
Best raar dat van zo'n grote takken er zo'n klein tentje voor ons konijntje overgebleven is, maar we hebben een tentje! De kleuters zijn geslaagd in hun opdracht!!!
Gisteren kreeg de juf eerst een waslijst te horen over wat de Sint en zijn zwarte Pieten allemaal gebracht hadden bij onze kapoenen thuis. Wauw... Nadien konden we een waarneming houden over licht en donker : kaarsen, zaklampjes, nachtlampjes, lichtgevend speelgoed, reflecterend materiaal,... We zijn naar de turnzaal geweest waar we het donker maakten (maar dit kan je niet goed zien op de foto's door de flits) en we speelden er met de zaklampjes (lichtjes volgen, licht groot en klein maken, springen als het zaklampje knippert,..) Vandaag experimenteerden we met een nieuwe techniek: de projector. Dit vonden de kleuters (en de kindjes van juf Kelly haar klas) zeer tof. Wanneer kan je iets projecteren? Kan het licht door een gewoon wit blad schijnen? Waar zit dat licht? Is er een spiegel aan dat machine? Waarom is een lichtgevend sterretje donker op de muur als we het projecteren? ... Kunnen we figuurtjes maken met onze handen? We gingen op onderzoek.
Graag wil ik de mama's en papa's bedanken die altijd leuke spulletjes meegeven aan hun kapoenen!
We vonden die projector echt wel zeer boeiend! Iedereen wou wel een tekening maken om eens te projecteren. Daarom besliste de juf dat we het verhaal van 'Rikki durft' konden (na-)tekenen. Wat was het toen 10min stil in de klas! We moesten ons nogal concentreren! De kindjes van juf Stefanie kwamen in de namiddag kijken en luisteren naar onze versie van het prentenboek. Kijk maar goed mee.
Tijdens de vorige turnlessen hebben de kleuters hard getraind om later een echte handige zwarte Piet te worden. Ze klommen, gooiden, schoven, gleden, kropen, wandelden, liepen, sprongen, .... Wauw!!! De Sint zal blij zijn dat er opvolgers klaar staan.
Sinterklaas kapoentje leg wat in mijn schoentje leg wat in mijn laarsje dank je sinterklaasje
Wanneer we vandaag terug kwamen van 't Vondel mochten we een briefje van de Sint en zijn Pieten vinden en lekkere snoepjes. Dank je wel lieve Sint en zwarte Pieten, we zullen zondag erg ons best doen tijdens ons dansje. Hopelijk dansen alle kleuters (hé Xanderke) goed mee.
Kleine update: De kleuters worden verwacht om 12u in 't Vondel. -De jongens komen met gevraagde kleren toe: jeansbroek en effen gekleurde T-Shirt, ze mogen ook gel in hun haar hebben want dit vinden ze cool -De meisjes komen met een gekleurde legging toe, de juf geeft de meisjes zondag hun versierde T-shirt. Graag hun haartjes gewoon los.
Deze week staat natuurlijk in thema van Sint en Piet. We oefenen de gekende Sinterklaasliedjes in. Woensdag kregen we van de papa van Jorre een echte micro. Nu zullen Sinterklaas en zijn zwarte Pieten ons wel horen! Wauw, dit vinden we supercool! De meeste kindjes zingen graag in de micro, maar sommige kleuters durven dit nog niet goed. We hebben deze week ook een walkie talkie in de klas bij juf Kelly gelegd. Om beurt stelden de juffen een vraag over weetjes van Sinterklaas. Wat hadden we toen plezier! Weet je trouwens al dat juf Kathleen meestal zegt dat het paard van Sinterklaas 'mooi-weer-vandaag' heet en niet 'slecht-weer-vandaag'. Het brengt volgens onze juf ongeluk om te zeggen dat het slecht weer is, wanneer het best mooi weer is (lees droog weer is). Vandaag was het generale repetitie in't Vondel. Dat was spannend! Hier hebben we geen foto's van genomen, want het moet allemaal nog een verrassing blijven!
We begonnen met het proeven van zoete (druiven), zure (augurken), bittere (pompelmoes) en zoute (nootjes) proeven..... We proefden het verschil niet echt tussen kraantjeswater en water uit een fles. Sinaasappelsap uit brik vonden de meeste kleuters lekkerder dan vers geperst. Er was ook lekkere soep maar raden welke groenten in de soep zaten, vonden we heel moeilijk. We waren wel zeker dat er worteltjes in zaten.
Vandaag spraken de kleuters het verhaal 'Rikki helpt Sinterklaas' in. We houden onze micro zelf vast (dit kan je wel horen ) en we weten al goed wanneer we moeten stil zijn om de kleuter met de micro aan het woord te laten. Onze kapoenen zijn steeds blij en verrast om zichzelf en de klasgenootjes te herkennen. Kijk maar mee en klik nadien op onderstaande link om het resultaat te horen:
Sinterklaas lieve speelgoedman aan wie ik alles vragen kan, geef papa er een voetbal bij want nu speelt hij met die van mij Sinterklaas lieve speelgoedman aan wie ik alles vragen kan geef mama prentenboeken om dieren in te zoeken Sinterklaas lieve speelgoedman aan wie ik alles vragen kan geef mijn broer een grote trein want die van mij is veel te klein Sinterklaas lieve speelgoedman aan wie ik alles vragen kan Geef mijn zus veel snoep en koek en marsepein, dat smaakt zo zoet Sinterklaas lieve speelgoedman aan wie ik alles vragen kan geef poes 6 katjes, want dat vind ik zo'n schatjes!
Nu Sinterklaas en zwarte Piet hun intrede hebben gemaakt, kunnen de kleuters niet wachten om hen te begroeten. We oefenen hard ons dansje in voor op het Sinterklaasfeest. We kruipen ook graag in de rol van Sint en Piet want verkleden vinden we reuzeleuk. We gaan dan op bezoek bij juf kelly om te vragen of alle kindjes flink zijn en of er geen kapoenen in de zak van zwarte Piet moeten. Kijk maar mee naar wat we al uitgespookt hebben.
Gisteren luisterden we naar 'het letterwinkeltje' van opa Brom. We gingen aan de slag met sjablonen en knutselden zo opa Brom. Nadien gingen we op zoek naar cijfers en letters. Yani en Ilaria (dank jullie wel!) zorgden voor een V-tech fototoestel en daarmee konden we aan de slag! We vonden het super leuk! Kijken jullie mee naar onze foto's?
Lollystokje of een prop maak geen rommel, ruim het op appelschillen, lege zakken doe ze in de vuilnisbakken
Gisteren was er een heuse opruimactie op school en daarbuiten. De kinderen van de lagere school raapten het afval van de omliggende straten op en de kleuters zorgden voor de speelplaats en de parking.
Liedje de spin: Rin tin tin daar loopt een dikke spin rep tep tep hij maakt een heel groot web draadje omhoog draadje omlaag draai maar in het rond en het is klaar vandaag rin tin tin daar loopt een dikke spin rep tep tep hij maakt een heel groot weg draadje vooruit draadje terug daar maar in het rond en handen op je rug rin tin tin daar loopt een dikke spin rep tep tep hij maakt een heel groot web.
Deze week leerden we over spinnen, heksen, pompoenen, halloween,... kijk maar mee
5 herfstblaadje hangen aan een tak hé zegt de wind als ik er nu 1 pak dan vult hij zijn wangen zijn wangen worden rond hoeioeioeijoei weg vliegt het blaadje en valt hopla op de grond
Vandaag hebben we het verhaal 'Karel in de herfst' ingesproken op powerpoint. Het resultaat vonden de kleuters leuk en vooral zeer grappig om zichzelf nadien te kunnen horen. De juf heeft er een filmpje gemaakt zo kunnen jullie ons werkje ook eens beluisteren en bekijken. Klik snel op onderstaande link http://www.youtube.com/watch?v=HkROIFseTzw Veel plezier! Juf Kathleen
Dank je wel aan juf Rose en de mama van maxime om de kleuters te begeleiden tijdens onze wandeling naar de draaimolen. Proficiat aan Chloe en Klara want zij konden de kwast/kwispel/flosj pakken.
Versje: Mijn mama gaat rond in het spookhuis ze vindt het er best leuk en van het spiegelpaleis ligt zij echt in een deuk mijn papa is in de wolken hij zit in het reuzenrad van boven ziet hij de kermis en ieder plekje van de stad De draaimolen is voor mijn zusje ze zit op het hoogste paard maar ik sta wat te kijken ik heb al mijn centjes nog bewaard ik ben niet zo graag op de kermis want ik durf nergens in maar als ik toch moet kiezen dan kies ik voor de suikerspin!!! Met dank aan de mama van Ilaria om haar suikerspinmachine uit te lenen!
Vandaag en gisteren luisterden we naar het verhaal van de koning die wou leren schrijven. De eerste minister legde aan de koning stap voor stap uit hoe hij dit kon leren. 1) goed zitten 2) voeten op de grond 3) buik niet tegen de tafel. 4) met je schrijfhand neem je uw potlood vast 5) met je ander hand hou je uw blad vast. 6) je draait best je blad een beetje. Vandaag kwam de koning langs om nog een keertje voor te doen hoe je moet zitten en hoe de juiste pengreep eruit ziet en om na te gaan wie het al helemaal alleen kan en wie nog wat hulp kan gebruiken. Wie van de kapoenen kan thuis tonen hoe het moet????
Vandaag mochten we luisteren naar de goede afloop van het verhaal: 'Max en de toverstenen'. Wie van de kleuters kan de goede afloop vertellen aan mama en papa? Oww ja, ik zal eerst nog een foto laten zien van de storm die de rots verwoestte tijdens de slechte afloop. (op vraag van Keano want mama en papa snappen anders het verhaaltje niet ) Veel plezier!!!
Deze week werken wij het prentenboek 'Max en de toverstenen' uit. Het boek heeft een goede en een slechte afloop. We zijn begonnen met de slechte afloop en vanaf woensdag kennen wij ook de goede afloop. Misschien kan je kleuter al even toelichten hoe het verhaal met slechte afloop gaat. (Zie foto's) We hebben ook een verteltafel gemaakt van het verhaal en hebben evenveel kaasblokjes als bolletjes gegeven. Als afsluiter zijn we naar de bib geweest en hebben we een boekje mogen kiezen. We zijn onze week al goed gestart!
Deze week leerden we over kleuren en vormen. We zijn eerst op zoek gedaan naar spulletjes in dezelfde kleuren en in dezelfde vorm. We luisterden naar het verhaal van ELMER, de gekleurde olifant. We hebben zelf een Elmer versierd en we hebben ook kleuren gemengd met verf. We hebben nog een paar proefjes gedaan zoals water kleuren met zijdepapier en olie eraan toevoegen en we hebben ook een kleurentol zelf gemaakt. Wie van de kleuters kan vertellen wat er dan gebeurde? Vandaag zijn we naar de poppenkast gaan kijken in de zaal samen met de kindjes van juf Kelly en juf Stefanie. En na de speeltijd zijn ze allemaal op bezoek gekomen in onze klas om mee naar Zeppe en Zikki te kijken. We weten nu dat we moeten KIJKEN en LUISTEREN op straat en dat we bij het fietsen een helm moeten dragen. Zijn jullie ook benieuwd naar wat ze ons een volgende keer te vertellen hebben?
Deze week werken wij rond kleuren. De juf vond een leuk liedje op internet en vandaag zijn wij, samen met de kindjes van de knorretjesklas, naar dit liedje gaan kijken en luisteren in de klas van het 6de leerjaar. Wauw, wij vonden het superleuk!!! Dank je wel juf Manuella dat jij je klas even ter beschikking stelde voor onze kapoenen.
Wie thuis ook eens wil luisteren naar dit tof liedje, moet op onderstaande link klikken
Vandaag zijn we naar de boomgaard D'Haemer geweest in Pepingen.
Het was een leerrijke en toffe uitstap. Het begon met een ritje met de traktor, we reden tussen de bomen en konden verschillende appelsoorten en perensoorten zien. Dan zijn we naar de opslagplaats, de grote koelkast, de sorteerruimte en het winkeltje gaan kijken. We kregen nog een heerlijk appelsapje aangeboden en hebben appels meegekregen om in de namiddag te kunnen opeten. We vonden het allemaal superleuk! Welke kleuter kan aan mama, papa een woordje uitleg geven over onze uitstap?
Dinsdag maakten de kindjes van de knorretjesklas, teigetjesklas en lollifantklas gezonde hapjes. In de namiddag kwamen alle kapoenen smullen van de lekkere en gezonde hapjes.
Met dank aan de afwasmama van Alessia (teigetjesklas).
Deze week stond gezond ontbijten, de voedingspiramide, tand- en handhygiëne en beweging in de kijker. We begonnen met een gezond ontbijt, we luisterden naar het verhaal van de familie Versluis (voedingspiramide), we poetsten onze tanden,en we zijn ook donderdagnamiddag naar de nieuwe speeltuin aan het park in Lembeek geweest want wandelen, klimmen en klauteren is gezond. Kijk maar mee, misschien kan je kleuter je een woordje uitleg geven.
Deze week gingen we samen op verkenning in de school: zo gingen we op bezoek bij juf Anita, juf Katrien, juf Stefanie, juf Kelly, juf Annelies, juf Nelly VW, we gingen ook eens kijken naar de bureau van juf Joëlle en Fabienne . We luisterden naar het verhaal van POMPON en we knipten en plakten, we puzzelden, we experimenteerden met plasticine en vormpjes,... Misschien kan je kleuter je wat meer vertellen als hij/zij de foto's terug ziet.
Vandaag hebben we klasafspraken besproken: wat is goed, wat is niet goed? We gingen aan de slag met ons fototoestel om onze afspraken 'in beeld' te brengen. Kijken jullie mee?
Afgelopen vakantie zijn Lollifant en juf Kathleen verhuisd van klas. Hier en daar een likje verf, veeeeeel heen en weer gesleur en een paar bezoekjes naar Ikea rijker, ziehier het resultaat!