Morgen vertrekken we met het vijfde jaar op bosklassen!
Daarom zullen we deze week niets posten op deze blog, maar kunt U via de blog van LODO zelf op de hoogte blijven van de activiteiten van de bosklassen met het vijfde leerjaar!
De tweede week van mijn stage was er 1 van veel avonturen.
De leerlingen mochten namelijk enkele leuke, maar drukke lessen meemaken.
Om deze ervaringen zo goed mogelijk over te brengen, laten we de leerlingen aan het woord...
Monstervissen
- Eerst kregen we een stuk klei rij voor rij,dan gaf meester teken om te beginnen dan was het echt kneed werk het was een hele klus je had wel vuile handen! Iedereen had een gekke vis bv:een lampje op zijn hoofd,een lange tong met stekels,een uitstekende oog,stekels op zijn rug,,...Je kon ook klei bijvragen of terug geven. Als je klaar was mocht je een indentiteitskaart invullen met de vragen : naam,voornaam,hobby's en kenmerken. Dan 1 voor 1 naar voor komen en je monstervis voorstellen de rest deed het een andere dag. (Manon Nierynck)-
Moederdag
- We moesten heel hard kneden en het ruikt ook lekker.je kan je er ook misschien mee wassen
je kon ook kiezen tussen 5 verschillende geuren.Weten jullie wat het is? Je zal het wel zien. Je kon ook kiezen tussen allemaal verschillende vormen
We zijn nog lang niet klaar want er komt nog iets bij....... We besteden er 2 lessen aan! De vrijdagmiddag krijgen we knutselen! Dan maken we het af! (Zita Vandecasteele) -
W.O. : Natuur
- We hebben bij de eerste les over het strand en de zee gepraat er waren verschillende onderdelen
eb en vloed of laagtij en hoogtij of nog iets anders word ook veel gezegd laagwater en hoogwater
De volgende les was met meester Peter over schelpen, het was interessant toen meester Hugo kwam vertellen erover want hij heeft, een website over schelpen er waren heel veel verschillende soorten dan hadden we over de duinen gepraat met planten die planten hadden bijzondere kenmerken bv.tegen zon kunnen ze hebben water nodig om te kunnen overleven maar ook lange en stevige wortels
toen hadden we ook nog over de vogels gepraat er waren twee soorten zwemvogels en steltlopers je moest steeds de vraag stellen hebben ze zwemvliezen? En dan was er les over het bos en de wei we hadden eerst gepraat over de dieren in de lucht dat waren vogels twee soorten de buizerd en de biddende torenvalk
Later hadden we het over dieren op de grond de haas en het konijn we hebben de eigenschappen genoteerd in ons werkboek
nu waren we bezig over de drie lagen van het bos... (Babette Roels) -
Zoals de titel van dit bericht doet vermoeden, zal ik het vandaag even hebben over het begin van mijn stage in 5A.
De 1e dag was een beetje wennen, maar al snel voelde ik me op mijn gemak bij de kinderen. We vlogen er meteen in met een nieuw W.O. thema, namelijk de natuur.
We begonnen met een kijkje te nemen in de 'Strandvondstenkoffer,' een koffer met schelpen, boeken, zeesterren en allerlei andere zeedingen.
De leerlingen waren meteen geboeid en deden enthousiast mee. Ze kennen nu al het verschil tussen zwemvogels en steltlopers, en ook strandschelpen en kokkels hebben geen geheimen meer voor 5A.
Jammer genoeg gingen de eerste 2 dagen snel voorbij... want op woensdag vertrok ik naar Westouter op openluchtklas en moest ik de leerlingen al meteen een weekje achterlaten.
MAAR, ....
Het is uitkijken naar volgende week, want dan gaan we aan de slag met monstervissen, zeehonden en het cadeautje voor Moederdag