Vandaag trokken de leerlingen door de Marollen, passeerden ze het Justitiepaleis, gaven ze oude kleren af te Poverello en bezochten ze het Museum voor Schone Kunsten, hiervan enkele beelden.
Europawijk en DIeteren (automuseum) door Qaweem Samira
Beste leerlingen,
Vandaag gingen we met de metro naar de Europawijk.Wat we eigenlijk daar moesten doen is aan de hand van een mapje dat we gekregen hadden, zeven gebouwen (of pleinen) opzoeken nl. Natuurhistorisch Museum,Wiertzmuseum,Luxemburgplein,Van Maerlantklooster,Residence Palace,Jourdanplein en Europees Parlement. Het was dus werken,werken en werken en natuurlijk zoeken.Het was best wel leuk,maar watme nietbeviel is dat het SUPER KOUD WAS! Rond 12.10 uur keerden we terug naar Lyceum Martha Somers zodat we konden lunchen. Oh ja, een ding ben ik helemaal vergeten :meneer Van Cappellen trakteerde bijna aan iedereen 1 glas warme chocomelk! We mochten even pauzeren, maar om kwart na een moesten we aan de ingang verzamelen. We vertrokken terug met de metro naar autodistributie D'Ieteren. Het was SUPER spannend & Super leuk! De auto die ik het mooiste vond was BUGATTI LONGUE. Deze wagen kostte iets meer dan 1 miljoen euro!! Op het einde kregen we een verrassing van onze gids en dat was 1 glas Cola of Fanta. Om 16.00 uur of misschien iets later waren we klaar en gingen we naar huis! THE END
Dagverslag :Woensdag 28 januari 09 door SAADI Narjis 4HW
Vandaag zijn wesamen naar de feestzaal gegaan en hebben een film bekeken.
De titel van de film is De Tweeling naar de roman van Tessa de Loo. Ik vond het persoonlijk een mooie en droevige film. Ik vertel jullie in het kort de inhoud van de film.
Het gaat over tweelingzussen, Anna en Lotte. Ze gingen goed met elkaar om, het waren beste vriendinnen. Op een dag moesten de twee zussen van elkaar scheiden wegens de dood van hun ouders. Lotte werd in Holland bij een gezonde en rijke familiegeplaatst en Anna bleef in Duitsland op een boerderij bij haar oom. Anna was daar net als een slaaf, zij moest voor de boerderij zorgen en de dieren voeden. Haar oom sloeg haar en daarom is ze in een huishoudschool geplaatst. Toen ze de school verliet, ging ze bij rijke mensen als dienstmeisje werken. Gedurende al die jaren heeft Anna aan Lotte honderden brieven geschreven maar die werden nooit verstuurd, de moeder van Lotte had al die brieven in een doos weggestopt gedurende al die jaren en niets laten merken. Toen Lotte dit ontdekte besloot ze haar zus terug te schrijven en haar te ontmoeten. Maar na hun ontmoeting is hun relatie helemaal veranderd en toen begonnen de problemen .. ik wil het einde van de film niet verklappen , zo blijft het spannend voor de leerlingen die de film toch nog willen bekijken.
Dinsdag 27-01-2009 bezoek Westhoek door Assila Sarah
Vandaag moesten we om 7uur45op school zijn!
En ja de bus is op tijd vertrokken, en zelfs een beetje te vroeg (vinden sommige leerlingen).
De bus vertrok richting Diksmuide en Ieper. Gelukkig was er geen file !
We bezochten een kerkhof, waar vele soldaten werden begraven :jonge, gemiddelde leeftijden en sterke oude mannen moesten daar vechten.
Als men dat zo bekijkt beseffen we dat er door zo'n wereldoorlog±50 000 soldaten (mensen) zijn gestorven.
Het was echt eigenaardig, toen we op de graven keken zagen we zo' 20 à 25 namen van soldaten die mee vochten d.w.z. 20 à 25 soldaten(personen) op elkaar in 1 graf,"ongelooflijk" !
Echt om er van te wenen maar ja we zijn ook naar de Menenpoort geweest.
Daar zagen we de 54 000 geschreven namen van personen : Brown C. , Smith W., Harris S., Abel Mohammed I. , .....
Daar vochten mensen mee van de hele wereld : Australië, Tunesië, Kongo, België, Algerije, ...
Maar als men al die namen ziet, beseffen we dat wij eigenlijk heel veel geluk hebben.
Van de Menenpoort zijn we naar het Flanders museum geweest.
Daar moesten we een heel moeilijke opdracht invullen, pfff....
Maar dat museum was heel modern met al z'n technologie.
Maar wat schokkend was waren die sensorische bommen....echt om je daar in te beelden.
Maar wat het leukste was, was het terugkomen, vol muziek (door de leerlingen gezongen liedjes) in meerderen talen: Frans, Nederlands, Arabisch , Engels,...
Terug op school om ±18uur en zo een leuk dag vol plezier!!!
Hieronder enkele prachtige foto's met dank aan onze leerling van het derde jaar Kübra Kara.
Willem Vermandere schreef een lied over Vladslo.
In 't Praetbos buiten Vladslo, van God en mens verlaten, ligt de jonge Peter Kollwitz, in een massagraf van soldaten en ik ken geen vrediger wereld, van roerlozer bomen, geen schoner kathedrale, om te bidden en om te dromen. Je mag er ook nootjes rapen, of stilletjes mediteren, als z'op uw rechterkake slaan moe'j de linker ook presenteren, daar komen soms kinders spelen en geliefden heel teder vrijen, want 't mos is daar zo zacht, om te slapen en om te schreien. Schaam je maar niet om je tranen, je mag daar ook nereknielen, en prevel de dode namen van de dertigduizend zielen, ze kwamen uit Duitsland de moeders en de vaders in grote getallen, om zwijgend 't hoofd te schudden, 'ach mein Kind ist hier gefallen.' Voor al dat nutteloos sterven, al dat afgeknakt jong leven, waar is die God van den hemel, die ons hier vrede kan geven, waar zijn nu de dwaze officieren, al die leugens zo lelijk gelogen, niets dan versteende vaders en moeders diepe gebogen. In 't Praetbos buiten Vladslo, op dat massagraf van soldaten, staan nu Käthe Kollwitz's beelden, van God en mens verlaten en ik ken geen heviger wereld, geen menselijker bede, dan die twee donkere stenen,
wij proberen er deze week het beste van te maken en wij zijn al goed gestart volgens de leraar van de cursus zelfverdediging. Ik moest jullie proficiat wensen voor jullie medewerking en inzet.
Geen blauwe ogen , geen blauwe benen , alles goed verlopen.
Wij leren op een totaal andere manier tijdens deze week. De vaardigheden die jullie aanleren zijn echter zeer belangrijk: leren werken in groepjes , naar mekaar leren luisteren , elkaar aanvaarden zoals we zijn enz.
Natuurlijk zullen we ons ook amuseren op het gepaste moment.
Vandaag, de eerste dag van onze projectweek hebben we, alle derdes en vierdes die niet mee naar Berlijn zijn gegaan, ons om 8u30 op het speelplein verzameld om met onze verdedigingsles te beginnen . Eerst zijn we allemaal naar de verkleedkamer gegaan om ons sportief aan te kleden en daarna zijn we in de sportzaal samengekomen om informatie over de verdedigingswet te krijgen van een lieve meneer Leroy, de vader van een jongen uit het zesde leerjaar. Voordat we met de verdedigingstechnieken begonnen, heeft hij ons drie wetten over verdediging aangeleerd die heel belangrijk zijn.
De eerste wet is dat je de verdedigingstechniek enkel en alleen gebruikt bij een echte noodtoestand. De tweede wet is om onmiddellijk aan te vallen als het nodig is en de derde wet is een aangepaste reactie bij een aanval (de aanval afweren en niet verder gaan met slaan en kloppen dan nodig , het gaat om verdediging).
Dan zijn we onmiddellijk met onze partners met de verdedigingstechniek begonnen. We hebben geleerd hoe we ons moeten verdedigen bij verschillende soorten aanvallen. Dan hebben we pauze gehad van 10u55 tot 11u30 en nadien hebben we ons beziggehouden met technieken en een half uur voor de middagpauze zijn we begonnen met de herhaling . Vervolgens hebben we gewoon tot 13u45 middagpauze gehad. Nadien zijn we begonnen met een interessant thema drugspreventie.Het was eenheel goede les voor ons om te weten wat de gevolgen ervan zijn en om ons tegen te houden om met drugsgebruik te beginnen.Ten slotte tot 15u 30 hebben we de tijd gehad om een bundel daarover te lezen en verschillende vragen te beantwoorden. Voor mij was het geen slechte dag want ik heb meer bijgeleerd en hoop dat de anderen ook akkoord gaan met mij.