Welkom op de blog van de blikvangers uit Groningen
Hallo iedereen,
Welkom op onze blog. Wij zijn Sylvie, Lise & Kim. We zijn drie studenten die de opleiding bachelor kleuteronderwijs volgen aan GroepT.
We doen een projectstage in Nederland.We gaan een week meedraaien in CBS De Zonnewijzer te Groningen. We observeren enkele dagen zodat we de werking van de school leren kennen. De laatste dagen van onze projectweek, voeren we zelf een klein onderzoek. We willen nagaan hoe we de betrokkenheid van de kleuters kunnen verhogen tijdens het hoekenwerk.
Al onze ervaringen en indrukken zullen we dagelijks op onze blog met jullie delen. Reageer gerust op onze posts met eigen ervaringen, opmerkingen, tips,....
We kijken uit naar de week die we gaan doorbrengen in Nederland.
Vandaag was een maar een halve dag op school. Juf
Hotskeopende de dag met gezelligheid en
sfeer.Zij en de kleuters zongen
allerlei Bijbelliedjes dat de kleuters zelfmochten kiezen. Nadien vertelde ze een Bijbelverhaal.
We vlogen er onmiddellijk in. We zongen ons liedje van
handen wassen nog een keertje. Dit met resultaat! De kleuters konden het lied
vlotjes meezingen en de bijhorende gebaren maken. U kan het liedje ook
terugvinden op deze blog.
Nadien was het tijd om aan het werk te gaan. De hoeken die
de dag ervoor werden aangeboden,waren toegankelijk voor de kleuters om in te
spelen. Dit waren de poetshoek, bewegingshoek, verzorgingshoek en opmaakhoek.
De kleuters konden ook nog experimenteren met de materialen in de
watertafel.Daarnaast hadden we in
plaats van zeepjes maken een andere knutselactiviteit voorzien: verven met
bellenblaas.
Deze knutselactiviteit had een goede begeleiding nodig. We
hadden botervlootjes klaargelegd met daarin water, afwasmiddel en blauwe
plakkaatverf. De kleuters trokken hun schort aan. Ze namen ieder een rietje en
mochten beginnen blazen, tot de bellen boven de botervloot kwamen. Ze moesten
snel een wit papier nemen en deze zachtjes tegen de bellen drukken. Je kreeg
dan een leuk effect, waar je de blauwe bellen op een wit papier kon waarnemen. Deze
activiteit was bijzonder in trek. Bijna alle kleuters hebben dit werkje
gemaakt. Sommige hadden er zelfs zoveel plezier in dat ze er wel vijf hadden
gemaakt! Ook dit gaf ons weer een goed gevoel J.
Omdat er in de poetshoek ook een wasdraad met sokjes hing,
hadden we een idee gekregen om er ook een werkje van te voorzien. De kleuters
kregen een blad met daarop een wasdraad, en een blad met prentjes van
jeansbroeken of blouses in allerlei maten. Het was de bedoeling dat de kleuters
deze zouden ophangen aan de wasdraad van klein naar groot en omgekeerd.Ze hadden de mogelijkheid om deze jeansbroek
of blouses een mooie kleur te geven met kleurpotlood of stiften.
We hadden nog eventjes tijd over. Omdat de kleuters ons gevraagd hadden om nog eens bellen te blazen,
hebben we dit nog gedaan. Het was een prachtig moment om die lachende
gezichtjes nog te zien, alvorens we terug naar België moesten vertrekken.
En toen was het, jammer genoeg al het einde van de dag. Dit
wou dus ook zeggen het einde van onze projectstage. We hadden een hele leuke
tijd met juf Hotske en de kleuters! We gaan ze heel erg missen! ze zeiden van die schattige dingen tegen ons en we
voelden dat we welkom waren. Het was een
heel leuke ervaring en we hebben er veel uit geleerd.
Wij willen ook de ouders van de kleuters bedanken voor hun
goede medewerking!
Het was vandaag weer een bewogen dag in CBS De
Zonnewijzer.Juf Hotske is de dag
begonnen met leuke Bijbelliederen en heeft erna een Bijbelverhaal verteld.
Toen waren wij aan de beurt. We hadden allerlei vernieuwende
materialen voorzien rond het thema schoon en vuil .De kleuters begonnen er zeer enthousiast aan!
We maakten zeepjes van zeepschilfers en vloeibare zeep. De kleuters vonden het
zeer fijn om eraan te ruiken en ook om ze tot een stevig zeepje te kneden. Ze
mochten hun creativiteit de vrije loop laten gaan en een vorm naar keuze
maken.Er waren verrassende resultaten
bij!
We hadden de huishoek omgebouwd tot de poetshoek. Er waren
verschillende schoonmaakmiddelen voorzien zoals: sponsjes, vaatdoeken, dweilen,
poetsschorten, een vuilnisblik en borstels en tenslotte ook nog een lange
wasdraad waar babykleertjes en babysokjes ophingen. Deze hoek was een succes!
Er waren enkele jongens en meisjes die de volledige huishoek aan het poetsen
waren, waarvan zelfs de buitenkant van het huisje. Ook van de sponsjes bleef
niet veel over, dus ze hebben wel heel hard gewerkt!
Er was boven ook een badkamertje aanwezig. Er waren twee
grote(re) poppen voorzien die konden gewassen worden in een minibadje. Maar er
was nog veel meer! De kleuters konden de poppen wassen met vochtige doekjes en
washandjes. Ze konden de poppen ook een luier aandoen en aankleden. De kleuters
vonden het plezierig, zowel de meisjes als de jongens! Er was een kleuter die
de baby volledig had verzorgd en helemaal alleen een luier had aangedaan. We
vonden dit schitterend en hebben hier in bijlage dan ook een foto van
toegevoegd. Op het einde van de dag heeft deze kleuter dan ook mogen vertellen
aan de andere kleuters dat hij de pop helemaal alleen een luier had
aangetrokken. Hij was heel fier en dit deed ons dan ook zeer veel plezier!
We hadden dan ook nog een experimenteertafel aangeboden. Dit
was een plastic bak met daarin een beetje water. Er lagen verschillende
materialen bij die in potjes zaten zoals: stukjes bruisbal in verschillende
kleuren en geuren,waterwascos waar de
kleuters spontaan mee gingen tekenen op de binnenkant van de plastic bak,
trechters in verschillende formaten, rietjes, plastic lepeltjes, vloeibare
zeep, waar de kleuters bubbels mee hebben gemaakt, plastic flesjes.Deze waterbak sprak meerdere kleuters enorm
aan. Het was bedoeling dat ze gingen experimenteren en ontdekken dat je met
water en andere materialen verschillende dingen kan uitvoeren. Het is de
kleuters dan ook goed gelukt. Sommige maakte er een soepie of smurrie van.
De andere waren dan gefascineerd doorhet water door de trechters te gieten en te zien dat er een hele
waterstraal uit kwam.Ze vonden het
zelfs zo leuk dat ze het heel jammer vonden om te wisselen van activiteit! Echt
fijn om te zien!
De bouwhoek in de gang werd omgevormd tot aan de ene kant de
bewegingshoek en aan de andere kant de opmaakhoek.Aan de wand van de bewegingshoek hingen
pictogrammen met daarop verschillende lichaamsdelen. Er werden ook twee zachte washandjes voorzien
en twee badsponzen. De kleuters konden doen alsof ze elkaar wasten. De kleuters vonden
dit zeer leuk en konden er maar niet genoeg van krijgen. Ze kwamen ook aan ons
vragen of ze ons mochten wassen. We
hebben hier een aantal leuke fotos van genomen. U kan deze terugvinden op onze
blog.
Aan de andere kant van de bewegingshoek hadden we twee
tafeltjes tegen elkaar geschoven en daar allerlei materialen opgelegd, waarmee
de meisjes en jongens zich konden mooi maken. Dit vonden ze heel fijn! Er waren kleuters die
de haren hadden gekamd en met allerlei speldjes, haarbanden, elastiekjes,
hadden verzorgd. Ze bewonderden zichzelf
nadien in de spiegels die op de opmaaktafel te vinden waren. Het bleef niet bij het verzorgen van de haren.
Enkele kleuters schitterden ook met de mooie juwelen (kettingen, armbanden) die
op de tafel te vinden waren.
De activiteit schrijfdans was een schot in de roos! De
kleuters maakten hier voor het eerst kennis mee. Schrijfdans is een vorm van
voorbereidend schrijven. Er werd een verhaal verteld van Floddertje en de
scheerschuim van papa. We hadden op voorhand de lage banken met vuilniszakken
afgedekt. De kleuters trokken een schortje aan en luisterden naar het verhaal.
Floddertje spoot scheerschuim op de vuilniszakken en mochten met hun handen en
vingers verschillende bewegingen in de scheerschuim maken. De leidster vertelde
over smeerkees de hond van Floddertje, die van links naar rechts begon te
kwispelen. Het was dan de bedoeling dat de kleuters op een leuk/vrolijk
muziekjeook van links naar rechts met
hun vinger(s) bewegingen maakten in de scheerschuim. We konden zien dat de
kleuters ervan aan het genieten waren. Datgaf ons zelf ook nog meer motivatie op dat moment. Het was schitterend
om te de kleuters zien te genieten. U vindt ook nog enkele fotos op deze blog
van uw kleuter die aan het werk is.
Om de dag af te sluiten gingen we buiten een beetje bewegen.
Op een vrolijk muziekje mochten de kleuters tussen bellenblaas lopen. Wanneer
het muziekje stopt, werden ze zelf allerlei bellenblaasbellen en bleven
stilstaan. Sommige kleuters hielpen ons goed om een bepaald bellenblaasbel te
zijn.
Net voor we naar huis gingen, vroegen we aan de kleuters welke activiteiten
van de dag ze heel fijn en wat minder fijn vonden aan de hand van een enquête
metsmileys die ze mochten inkleuren. Ze
vertelden ons welke (nieuwe) materialen ze nog graag zouden hebben in de klas.
We noteerden dit op de achterkant van de enquête.
Het was een fantastische dag met jullie kleuters in de klas!
Ze hebben goed meegedaan en ze beleefde veel plezier!