Zaterdag en maandag ging ik samen
met het team van Hilde Vautmans de markten van Sint-Truiden en Diepenbeek
veroveren. De sfeer rond het campagne voeren ligt me wel. Proberen de mensen te
overtuigen, een babbeltje slaan, informatie geven, veel lachen, vooral Hilde
is hier zeer bedreven in. Het is dan ook niet haar eerste keer op de lijst en
een bepaalde routine treed in. Je ziet wanneer ze bezig is met campagne voeren,
dat ze dit doet met een hevige gedrevenheid en werkelijk met een hart voor haar
vak. Bij het campagne voeren hanteren we toch een bepaalde techniek. Het heeft
weinig zin om zomaar wat te gaan wildflyeren, we willen de mensen aanspreken
die geïnteresseerd zijn en ze overtuigen en dit op een manier dat we onze
kaartjes later niet op de grond terugvinden.
Maar al bij al is het vooral
amuseren en dit uitstralen naar de mensen toe. Ik had ook het idee om naar het
seniorenrestaurant te gaan in Nieuwerkerken en hier wat stemmen te sprokkelen.
Mijn oma en opa nemen maandelijks deel aan dit initiatief en aangezien dit elke
keer opnieuw heel wat volk samenbrengt was het de perfecte gelegenheid om een
babbeltje te gaan slaan. Ons gezelschap werd net zoals het eten- zeer
gesmaakt, de mensen waren zeer enthousiast en mijn oma en opa enorm fier op hun
kleindochter uiteraard.
Mijn eerste campagnedag. Met een
goed humeur, het weer aan onze kant en mijn bodywarmer met daarop TEAM HILDE
VAUTMANS in de aanslag wachtte ik gespannen wat de dag zou brengen. Campagne
voeren was me vreemd. Ok, ik zie tijdens verkiezingsweken regelmatig mensen
passeren met flyers en de campagneplakkaten langs de weg staan maar voor de
rest had ik er geen flauw benul van hoe er campagne gevoerd wordt. Onze agenda
was alvast goed gevuld. We begonnen met huisbezoeken in Ham, waar ik samen met
een team dat Hilde Vautmans vergaard had huis aan huis ging vragen om te denken
aan enkele Limburgse kandidaten van Open Vld op 13 juni. We vroegen steun voor
(uiteraard) Hilde, An Moons, Alexander de Croo en Marino Keulen. Na de
huisbezoeken was het hoog tijd om de kick-off van de Limburgse campagne bij te
wonen. Kamervoorzitter en lijsttrekker voor Open Vld Patrick Dewael stelde hier
de nieuwe campagne voor van hem en voorzitter Alexander de Croo en gaf een
woordje uitleg over de nieuwe doelstellingen. Maar hier eindigde onze dag nog
lang niet. We moeten onder de mensen komen, ons laten zien dat we bereid zijn
hen te komen overtuigen. Daarom gingen we namiddag de jumping te Zonhoven
bijwonen en het schuttersfeest te Bilzen. Ook hier ben ik gaan vragen om eens
te denken aan Hilde op 13 juni en aan het aantal positieve reacties te horen
heeft Hilde er weer een hele fanclub bij.
Toen ik mijn stage begon, hing BHV
al sinds geruime tijd als een heet hangijzer boven de regering. Dat dit debat
ook een invloed ging hebben op mijn stage had ik echter nooit verwacht. Naar
mijn gevoel verloopt de leertijd hierdoor in 3 stadia. Fase 1 van mijn leertijd
op het parlement heb ik al doorlopen. De commissies, de vergaderingen, het
opstellen van mondelinge vragen, etc. Ik heb ze allemaal met heel veel plezier
bijgewoond en opgesteld. Momenteel zit ik in fase twee, het voorbereiden van de
verkiezingscampagne. En toegegeven, ik had geen idee dat er zoveel tijd kruipt
in de voorbereidingen. Het aantal brieven van de campagnevoerders bijvoorbeeld, dat
talrijke mensen tijdens de verkiezingen in de vuilbak pompen is groot, zelf was
ik ook een van die mensen. Het is toch maar een brief. Maar na vandaag heb ik
zelf mogen meemaken dat er heel wat tijd kruipt om die vele brieven geschreven,
gelay-out, gedrukt, geplooid, ge-envelopt en verstuurd te krijgen. Als je daar
nog eens bij denkt dat die brieven gespecificeerd zijn per kanton, snap je
meteen dat dit niet meteen een dagje aan het strand was. Samen met Hilde
Vautmans en haar medewerkers heb ik vandaag alles op alles gezet om dat kleine
stukje papier naar de doelgroep te krijgen. Uiteraard zijn de brieven niet de
enige stimulans om de Limburgers het bolletje langs Hildes naam rood te laten
kleuren, zo moeten de affiches nog in straatbeeld verschijnen en uiteraard
dient fase 3 nog in actie gezet te worden. Het effectieve campagne voeren. Maar
dat zou misschien net teveel excitement geweest zijn voor één dag.
Als laatstejaarsstudente Commerciële Communicatie was het
dit jaar ook aan mij om een stageplaats te versieren. De keuze waar ik stage
wou doen hing volledig van mezelf af en het bedrijf waar ik solliciteerde
natuurlijk-. De eeuwige twijfelaar die ben was die keuze niet snel gemaakt.
Toen ik plots de kans kreeg om als stagiair-medewerkster van de fractieleider
van Open Vld, Hilde Vautmans aan de slag te gaan moest ik echter geen twee keer
nadenken. Die kans krijg je niet vaak, en ik heb ze dan ook met beide handen
gegrepen.
Ik heb nog geen moment spijt gehad van die keuze. De
ervaringen die ik hier opdoe had ik in geen enkel ander bedrijf kunnen
verwerven. Ok, de sprong van commercieel naar politiek is misschien niet de
meest logische. Maar het is zeer interessant om te zien hoe bepaalde elementen
van het commercieel communiceren hetzelfde blijven, gewoon met een andere
ondertoon.
Ondertussen begin ik aan mijn achtste week als stagiair van
Hilde Vautmans en in die acht weken is er al heel wat gebeurd. De eerste weken
waren het vooral de mondelinge vragen en commissies die me bezig hielden.
Persoonlijk dacht ik dat het niet boeiender kon worden, tot het noodlot die
befaamde donderdag als een donderwolk over het parlement viel. Alexander de
Croo kondigde aan dat Open Vld uit de regering stapte. Ineens ging alles er
veel hectischer aan toe, een overrompeling aan vragen van journalisten kwamen
onze kant op en het parlement veranderde in een chaotische mensenzee.
Nu de storm rond het waarom Open Vld per se uit de
regering wilde wat gaan liggen is, is het alle hens aan dek voor de
verkiezingen. Een kleine 5 weken is ons gegeven om een volledige campagne op
poten te zetten en deze te doen slagen. Wat er nog op me af gaat komen is tot
nu toe een raadsel, maar spannend wordt het in ieder geval.