Voorbeeld
2: Het Theaterstuk Lazarus gebracht door jeugdtheater Avanti.
Bezocht op 13/04/2016
Jeugdtheater Avanti is een
vereniging, opgericht door studenten. Aanvankelijk bestond het gezelschap dan
ook enkel uit studenten maar recentelijk staat men ook open voor oud-studenten.
Omdat men onlangs erkend werd als jeugdgezelschap kon met de doelgroep verbreden
en de minimumleeftijd verlagen. Het jeugdtheater werkt dus met een diverse
doelgroep onder leiding van een regisseur die alle toneelstukken bedenkt en tot
leven brengt.
De toneelstukken behandelen telkens
weer een thema waar men als jonge adolescent wel eens mee in aanraking komt of
over nadenkt. Themas zoals de dood, de hemel en de hel, levenslang leven en
een kapotte samenleving zijn enkele voorbeelden. Het theaterstuk Lazarus ging
over het flirten met de dood en de onbezonnenheid van jonge mensen. Een groepje
studenten verpleegkundigen is geobsedeerd door verschillende mythes over de
dood. Wat ziet men als men sterft? Kan men nog terugkomen wanneer de hersenactiviteit
gedurende enige tijd nihil is geweest? Ziet men god? Ziet men de hemel? Kortom
het theaterstuk behandelde een thema waar ieder van ons zich ongetwijfeld
vragen bij stelt of heeft gesteld. De studenten verpleegkundigen beslissen om
samen de dood te testen. Dit doen ze door een gif te drinken en elkaar te
reanimeren na 2-5min hersendood te zijn. Ieder van hen ziet verschillende
dingen maar ze hebben 1 ding gemeen. Telkens worden ze geconfronteerd met hun
diepste angsten en slechtste herinneringen. Natuurlijk loopt het fout en sterft
één van de studenten. Dit verhaal gaat over de onbezonnenheid van jonge mensen,
dit zowel in het nemen van risicos, als in de liefde.

De plaats waar het theaterstuk
doorging is echter ook niet onbelangrijk. De schouwburg in Kortrijk heeft niet
alleen een presentatiefunctie, ze geeft daarnaast echter een ontmoetingsfunctie.
Dit hebben wij van dichtbij mogen zien. Voor, tijdens en na de voorstelling
kunnen mensen er terecht in een gezellige loungebar waar mensen elkaar
aanspreken, de acteurs kunnen ontmoeten, een gezellige babbel slaan. De prijs
van dit alles? Dit varieert van leeftijd tot leeftijd. Onder de 26 jaar betaal
je 8 en boven de 26 jaar 10. Een schappelijke prijs vind ik, gezien de plaats
en de duur van de voorstelling.

Jeugdtheater Avanti gaat cultuur breed gaan benaderen. De themas zijn namelijk
onderwerpen die ieder van ons bezighoudt en in het theaterstuk zijn we
duidelijk enkele maatschappijbeelden naar voren komen. Ook zien we een mooi
staaltje solidariteit en diversiteit terug in het theaterstuk. Daarnaast is dit
een proces waar we allemaal in
worden meegenomen. Je beleeft het verhaal alsof je er echt bij was, je wil
weten hoe het verder zal aflopen aangezien iedereen in de zaal al met dezelfde
vragen rondliep. Men zat mee in dit verhaal alsof men er zelf een deel van was.
Wat de culturele functies betreft
zien we hier vooral dat er aan cultuuroverdracht
wordt gedaan. Met de dood als thema maakt men bespreekbaar waar mensen meestal
te bang voor zijn om over na te denken. Het taboe wordt bespreekbaar en na het
theaterstuk horen we dan ook mensen er over discussiëren met elkaar. Ten tweede
wordt er vanzelfsprekend aan cultuurbeleving
gedaan. Niet alleen de plaats van de voorstelling draagt hier een steentje aan
bij, ook het betrekken van het publiek bij het stuk maakt dat er intens kan
worden beleefd. Zoals ik al eerder zei heb je als toeschouwer het gevoel ook
daadwerkelijk in het verhaal te zitten. Bij de eindscene moest ik er dan ook
mijn zakendoek bijnemen. Ik kon me echt inleven in het personage! Jeugdtheater
Avanti is nog niet zo heel erg bekend, maar de laatste jaren kent het zeker en
vast een groei. Het richt zich op toeschouwers van verschillende leeftijden en
probeert themas te brengen die jong en oud kunnen boeien. Ik zou dan ook
durven zeggen dat men aan cultuurbemiddeling
doet, al is dit nog niet tot op het hoogste niveau.
We kunnen dan ook besluiten dat de
sociale-interventie strategie die van de cultuurproductie
is maar men vooral mikt op deel-hebben.
Beleving staat hier centraal en het is alsof je wordt uitgenodigd om hen te
vergezellen in hetgeen ze doen. Op het eind van hun stuk gaat men dan ook
letterlijk gaan benoemen dat iedereen welkom is om hen te vergezellen!
|