Bij opdracht vier moesten we zelf een enquete maken en zorgen dat deze werd ingevuld. Het maken van de enquete was niet zo moeilijk aangezien er talloze sites bestaan die ervoor zorgen dat dit heel gemakkelijk wordt. Het verdelen onder de studenten was dan weer wat moeilijker, want na 10 enquetes in je mailbox gehad te hebben, wil je die 11e echt niet meer invullen. Daarom ook dat de resultaten niet zo heel hoog lagen en er ongeveer rond de 10 deelnemers waren. Het verwerken van deze gegevens was weer wat anders. De site www.enquetemaken.be geeft je wel statistieken en lijsten, maar je moet zelf grafieken maken en alles in een tekst gieten. Dit neemt dan weer wat meer tijd in beslag als anders.
Wat heb ik nu specifiek geleerd bij deze opdracht: - enquete maken en verdelen - resultaten verwerken
Voor opdracht 3 heb ik mij groep 1 gevoegd. Wij moeten Web 2.0 in verschillende aspecten uitdiepen. Deze opdracht hebben we onderverdeeld en ik werk samen met Zühal. Wij moeten samen verscheidene toepassingen zoeken die gebruikt kunnen worden tijdens het studentenleven, maar ook later in het werkleven.
Ik heb geleerd dat Web 2.0 en zeker zijn verscheidene tools heel uitgebreid zijn. Maar ook interessant om niet alleen de heel bekende tools zoals Facebook, hotmail, Linkedin te kennen. Zo heb ik al een aantal zeer interessante sites gevonden. Het blijft wel moeilijk om de meeste interessante en handige sites uit te kiezen.
Wat heb ik nu precies geleerd: - web 2.0 ontdekken - toepassingen voor school en werk vinden
Voor opdracht 2 hebben we voor de eerste keer in groep moeten werken. Maar eerste hebben we de APA-normen leren gebruiken, al was deze kennis niets nieuws voor mij. Ik maak namelijk al geregeld gebruik van deze methode.
Voor de groepsopdracht ben ik de leider van de groep. Dit is niet altijd een makkelijk taak want niet iedereen komt altijd opdagen en dan moet je vanop afstand delegeren. Uiteindelijk is de taak toch vorm aan het krijgen en kunnen we beginnen aan de layout van deze opdracht.
Iets wat wel nieuw was voor mij, was het gebruik van de kopieermachine als scanner. Voor deze opdracht wist ik niet dat deze functie ook gebruikt kon worden. Het is ook heel handig dat het ingescande materiaal naar je e-mail verzonden kan worden. Dit is zeker iets was ik nog vaker ga gebruiken.
Wat ik specifiek geleerd heb bij deze opdracht: - gebruik van APA-normen - leren delegeren in een onvolledige groep - nieuwe functies van de mediatheek en apparatuur
Bij deze opdracht heb ik gezocht naar advertenties en het bedrijf waar we dan zouden moeten solliciteren ook eens beter opgezocht. Maar het belangrijkste wat ik geleerd heb, vond ik persoonlijk het gebruik van Open Office. Dit is een nieuwe software die ik nog niet eerder gebruikt had, persoonlijk vond ik Open Office bij het gebruik lijken op Microsoft Word. Sommige dingen waren een beetje anders, zoals de plaats van sommige knoppen, maar het algemene beeld was wel hetzelfde.
Wat ik dus specifiek geleerd heb bij deze opdracht: - hanteren van een nieuwe software - sjabloon aanmaken voor een briefwisseling - CV aanmaken (al had ik deze al reeds aangemaakt) - werken met LinkedIn
Omdat Open Office niet kan worden opgeload, vindt u in de bijlage van deze blog de bestanden die ik heb gemaakt met Open Office over mijn bedrijf. Dit houdt in: tekst en powerpoint.
Ik heb eindelijk alles rond voor de opdracht van het E-portfolio. Het heeft mij wel bijna twee weken gekost maar eindelijk is alles zo goed als af.
Het is daarom ook dat ik nu pas heb kunnen bloggen, want de afgelopen week was er nog niet erg veel te vertellen. Ondertussen heb ik geleerd dat niet alles zo makkelijk is als het lijkt. Een goede site vinden voor zowel je blog als je E-portfolio bleek toch een uitdaging. Maar met wat wilskracht en wat extra tijd, merk je dat het toch haalbaar is.
Wat ik geleerd heb uit deze opdracht is: - mijn zoektechnieken verbeteren - leren bloggen - een E-portfolio opstarten - voor mij onbekende websites leren hanteren