De Socratische Dialoog
uit: De Kwestie God, Karen Armstrong, blz. 419 Mensen gingen niet naar Socrares om iets te leren - hij benadrukte steevast dat hij hun niets kon leren - maar om gedachten uit te wisselen. De deelnemers aan een socratische dialoog kwamen er achter hoe weinig ze wisten en dat zelfs de betekenis van de eenvoudigste stelling hun ontging. De schok van deze onwetendheid en de verwarring vertegenwoordigden een overgang naar het filosofische leven, dat pas kon beginnen als je besefte dat je eigenlijk helemaal niets wist. Maar ook al maakte de socratische dialoog een einde aan de laatste resten van de zekerheid waarop de mensen tot dan toe hun leven hadden gebaseerd, de aanpak was nooit agressief; werd veeleer uitgevoerd met beleefdheid, zachtmoedigheid en respect. Als zo'n gesprek kwaadaardigheid of wrevel losmaakte, was het een mislukking. Er was geen sprake van dat je de gesprekspartner kon dwingen om jouw standpunt te accepteren: ieder gaf daarentegen zijn mening als een geschenk voor de anderen en stond hun toe zijn eigen opvatting bij te sturen. --------------- The Socratic Dialogue from: The Case for God, Karen Armstrong, pp. 305-306 People did not go to Socrates to learn anything - he allways insisted that he had nothing to teach them - but to have a change of mind. Participants in a Socratic dialogue discovered how little they knew and that the meaning of even the simplest proposition eluded them. The shock of ignorance and confusion represented a conversion to the philosophic life, which could not begin until you realised that you knew nothing at all. But even though it removed the last vestiges of certainty upon which people had hitherto based their lives, the Socratic dialogue was never agressive; rather it was conducted with courtesy, gentleness and consideration. If a dialogue aroused malice or spite, it would fail. There was no question of forcing your interlocutor to except your point of view: instead, each offered his opinion as a gift to others and allowed them to alter his own perceptions.
|