Lichaam & Leven heeft geen inspraak in en stelt zich neutraal op t.o.v. reclame, advertenties e.d. op dit blog, waartoe Bloggen.be het recht heeft ze hier te plaatsen. Jouw bemerkingen, zowel technisch als inhoudelijke, kan je via de E-mailknop overmaken en zullen de grootste aandacht genieten.

  

        2014       
-
januari 2014 -
- februari 2014
- maart 2014 -
- april 2014
- mei 2014 -
- juni.juli.aug. 2014 -
- september 2014 -

        2013       
-
januari 2013 -
-
februari 2013 -
-
maart 2013 -
-
april 2013 -
-
mei 2013 -
-
juni 2013 -
-
zomer 2013 -
-
augustus 2013 -
-
september 2013 -
-
oktober 2013 -
-
november 2013 - 
- december 2013 -
-
jaarwissel '13.'14

        2012        
-
februari 2012 -
 - maart & april 2012 -
-
mei 2012 -
-
juni 2012 -
-
juli 2012 -
-
augustus 2012 -
-
september 2012 -
-
sept.- okt. 2012 -
-
oktober 2012 -
-
november 2012 -
-
december 2012

        2011       
-
maart 2011 -
-
april & mei 2011 -
-
mei _ juli 2011 -
-
juni & juli 2011 -
-
juli & augustus 2011 -
- augustus 2011 -
-
augustus & sept. 2011 -
- oktober 2011 -
- november 2011 -
- december 2011 -

Foto
Lichaam & Leven

Klik op de afbeelding om de link te volgen

"De Praatgroep" Tessenderlo

 

Datum / tijd:

Elke donderdag om 19.30 uur.(behalve op feestdagen).

Op aanvraag ook op andere momenten.

 

 

Titel / thema:

Praatavonden in Tessenderlo:

groepsgesprekken over thema's en problemen van persoonlijk, relationeel of maatschappelijk belang; over hobby's, denkwijzen, levenssituaties, enz.

Zie verder bij "Meer informatie over ontstaan…".

 

Locatie:Taverne Martinus te Tessenderlo.

Soms ten huize van een deelnemer van de Praatgroep, op bezoek bij een kunstenaar of andere persoon in eigen gemeente of buiten Tessenderlo.

 

Organisatie: De Praatgroep (feitelijke vereniging),
erkend door de Gemeentelijke Sociale Raad Tessenderlo en

aangesloten bij het Limburgs Platform voor Zelfhulp- en Ontmoetingsgroepen LPZO.


Contact / inlichtingen :
Coördinator is: Jef Houbrechts (Tusvoort 64, 3980 Tessenderlo - 0479 334822)
Medewerkers:  013 322566 (Clement)  -  0494 297145 (Alfons).

 

 

Ontstaan, inhoud en verloop:


Er bestaan talrijke verenigingen op sportief, cultureel en sociaal gebied. Het gebeurt dat mensen het gevoel hebben dat ze nergens terecht kunnen met hun verhaal: karakter, omstandigheden, interesse, enz. zijn daarbij bepalend. Voor de Praatgroep was de vakantieperiode vier jaar geleden de aanleiding tot oprichting. Er kwam een doorverwijzing vanuit twee instanties, begin juli. Sinds toen blijven samenkomen, in het begin met wekelijks een spreker, de laatste tijd er zonder, maar dat kan weer veranderen als er enkele nieuwkomers hun stem laten horen.

Gratis deelname; soms vrije bijdrage.

Iedereen en opbouwende voorstellen zijn welkom.

 

Er werd een jaar geëxperimenteerd met maandelijks op één van de donderdagen een relaxatieavond met ontspanningsoefeningen in te schakelen en éénmaal werd zelfs een “Satsang" georganiseerd, een filosofisch praatcafé met een gastspreker over aandachtigheid en verscheidenheid.

 


Categorie:Praatgroep Tessenderlo
» Reageer (0)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Gespreksgroep MYSTIEK

“De Pelgrim” Onthaal- Info- en Vormingscentrum (Jordanzaal)
te Scherpenheuvel, Isabellaplein 15A
Meestal op de vierdezondag vanelke maand te 10 uur(zie agenda)
.


-
Iedereen is er welkom



Belangstelling hebben voor spirituele en levensverdiepende thema's is een voorwaarde om deel te nemen. We trachten het mystieke te vertalen in eenvoudige woorden en de plaats te vinden die het inneemt in ons eigen leven.

Een verslag over de werking van de groep vorig jaar vind je hieronder.

Vanaf maart nemen we per keer een ander kenmerk van mystieke ervaring, volgens een indeling van William James. Een eerste is de “onuitspreekbaarheid”:

Een mystieke gemoedsgesteldheid gaat elke uiting van woorden te boven en de inhoud ervan kan niet duidelijk worden beschreven; ze kan ook niet aan anderen in spreektaal of direct verstaanbaar worden overgedragen.

We bezinnen ons over de inhoud en draagwijdte van deze uitspraak en we geven aan de hand van eigen ervaringen verduidelijking bij aspecten die we wel een plaats kunnen geven en bij elementen die we niet begrijpen of niet kunnen aanvaarden.
Er zijn enkele momenten van stilte voorzien om inbreng van anderen te verwerken, om eigen ideeën te noteren of om even te bezinnen.
Wie zin heeft kan een verslag maken om volgende keer te lezen en om eventueel op de website te plaatsen.
Voor de kosten en drank wordt een vrije bijdrage gevraagd.

Inlichtingen per mail of 0479 334822 (Jef Houbrechts)

Zo gaat dat

Wat men heimwee noemt. Wat men tijd noemt.
Dat iets dat onderhuids speelt, Die eenmalige lectuur
zijdezacht dromen breekt die snelle opvolging
en zich handig verweeft van momenten verzinkend zoekend

met verlangen dat niet overwaait. Naast elkaars ziel en zijn.

Wat men gemis noemt. Zo gaat dat.
Dat overleven Te veel van het onuitspreekbare
dat breken vanbinnen wordt door woorden
dat doelloos dolen in eenzaamheid. verkracht en vertaald.

Wat men verdriet noemt.
Die uitputtende ervaringen
dat vallen in een bodemloze put
die verste verte en die echo
die de ziel doorboort.

Claire Vanden Abbeele

-------------------------------------

GESPREKSGROEP MYSTIEK

Onthaalcentrum “De Pelgrim” - Scherpenheuvel

Van toeval naar Vriendengroep! Terugblik op eerste half jaar werking

We kijken telkens uit naar een volgende samenkomst. Op 15 juni 2008 kwamen we de eerste keer bijeen om over enkele boeken rond mystiek iets te vernemen van iemand die zich daarin al jarenlang verdiepte. Ik was in de mogelijkheid om haar enkele zeldzame documenten uit te lenen vanuit grote bibliotheken in Vlaanderen. Als een ironische uitlating vroeg ik haar om aan enkele vrienden en kennissen iets daarover te vertellen... Zo gezegd, zo gedaan. Wat bedoeld was als iets eenmaligs of hooguit twee bijeenkomsten groeide uit tot een vriendengroep. Misschien veranderen we de naam wel van gespreksgroep in vriendenkring omdat de dynamiek en waarachtigheid in de benaming te voorschijn mag komen.

Het was boeiend om in een half jaar tijd mensen te ontmoeten. De laatste keren waren we telkens met een achttal. Het is vooral de mondreclame die het deed, ofschoon reclame zeker niet het juiste woord is. Er trilt iets door van de bezieling als we erover praten met anderen en dat maakt het verrassend uitnodigend. Eigenlijk eigen aan het begrip “mystiek” als we in onze uitleg “de stoffelijke vergankelijkheid” van de gesproken woorden “loslaten”. Want in één van de vele definities van mystieke ervaring komen we bij vier kenmerken: onuitspreekbaarheid, vermogen om inzicht te schenken, voorbijgaand karakter en passiviteit.

Geen ledenlijst, geen jaarplanning en geen verplichtingen, ook niet voor mezelf. Enkel een terugblik om in verwondering te bezinnen over wat goed was in deze stroming van mensen die zoeken en luisteren naar innerlijke stemmen van verdieping en voldoening die tot leven komen in de resonantie, weerklank en luisterbereidheid bij anderen.

Omdat er telkens wel iemand anders of een paar anderen voor 't eerst opdaagden, vertelde ik meestal bij aanvang iets over het ontstaan en over wat we tot dan toe hadden besproken. Het aanvankelijke doel om over mystieke vrouwen uit de Middeleeuwen iets te vernemen en te toetsen aan de tijd van nu, is verdergegaan in de bereidwilligheid van Pater René Gijbels om iets van zijn visie en ervaringen te vertellen. Zowel zijn liefde voor de God in de natuur als getuigenissen over mystieke figuren en belangrijke boeken die hij las en in leesgroepen heeft behandeld, vormden een leerzame bijdrage om ons verder op weg te helpen in ons peilen naar wat mystiek in wezen betekent. Uiteraard is de goddelijke dimensie ondertoon en boventoon in het klankengamma dat leven heet, maar ergens is ook zo beschreven: “ ... als het streven naar het zo klein mogelijk maken of het opheffen van het onderscheid tussen god en mens, als een streven naar een extatische vereniging van de menselijke geest met de goddelijke (unio mystica)”.

De naam van mysticus en 13de eeuwse dichter Roemi werd aangebracht en zo kreeg onze gespreksgroep een interreligieuze kleur, want bij mensen die zoeken naar God leeft ook bijvoorbeeld boeddhistisch en islamitisch gedachtegoed.

Een vierde golfbeweging – na de mystiek in de Middeleeuwen, de liefde van God via de natuur in hedendaagse mystiek, en dichter Roemi of Rumi – opende zich in de persoonlijkheid van Anselm Grün, de benedictijnenmonnik, econoom, psycholoog en schrijver van tientallen boeken. We bekeken in december en in januari een DVD waarin hij zich liet interviewen voor het Tv-programma Braambos over zowel zijn persoonlijk leven als over zijn zienswijzen op de hedendaagse mens, maatschappij en Kerk. In alles wat hij zei en uitstraalde, trilde zijn speciale eigenwaarde en krachtdadigheid, gekoppeld aan deemoed en zwakheid. Deze paradox heeft inderdaad iets onuitspreekbaar en dan klinkt zijn vermaning over de gemiste kansen van de Kerk niet echt als kritiek maar veeleer als een ode aan een mentaliteit die ook maar menselijk is en product van eeuwenlange kerkleer, die afdreef van wat Jezus heeft willen zeggen en tonen...

De verstilling die Grün spontaan, helder en spiritueel teweegbracht, uitte zich in ondermeer volgende uitspraken en overwegingen die nazinderden:

l “Uw wil geschiedde”, synoniem van de deemoed...

l “Uitstraling”, een ander opvallend kenmerk van zijn wezen...

l “Zen-gerichtheid en interdisciplinaire benadering met psychologische gronding...”.

l “Seksualiteit als ultieme waarde en extase” om op weg naar het goddelijke via menselijke intimiteit de vertaling van God in ons te ervaren. Seksualiteit is een motor voor lichamelijke en geestelijke gezondheid die als een instrument van God eeuwenlang door de Kerk miskend werd: in schril contrast met wat sommige Oosterse filosofieën en religies in harmonie tot ontwikkeling lieten komen als een belangrijk onderdeel van cultureel en sociaal leven en dus ook als religieus erfgoed in plaats van erfzonde. Denken we maar aan het taoïsme en tantra. Vandaar ook dat in de geciteerde definitie van mystiek is toegevoegd: “De vereniging met de godheid is een geheim dat alleen maar door de godheid kan worden geschonken, in het Latijn aangeduid als unio mystica. De vereniging met de godheid kan ook lichamelijk plaatsvinden als een vereniging met de priesteres of de tempeldeerne of door het nuttigen van een offermaaltijd.”

In de bespreking van 18 januari kwam “de spiritualiteit van beneden” heel sterk aan bod.

Innerlijke ruimte en orde kunnen maar pas een plaats krijgen als het oude begraven of toegedekt is, niet als verdringing, maar door er bloemen op te planten... Rituelen zijn daarbij van grote betekenis, bijvoorbeeld door de morgen goed te beginnen en de avond in vrede te beëindigen.

De moederband heeft een aparte plaats. Te dichtbij geeft infantiliteit en werkt verslavend. Te ver betekent verdorring en werkt traumatiserend...

Zoals ook “wetenschap” moet gedoseerd worden. Soms moet men het weten op het schap zetten, een beetje relativeren. Zoals Jan Vermeire, stichter van Poverello, in zijn toespraken vaak zei: “Ik heb de boeken leren Toe doen...”

Het Hier en Nu is in mindfulness een basisregel. Ook op het gebied van emoties moeten woede en agressie aanvaard worden als oergevoel en van daaruit kan loutering of een herschikking plaatsvinden, ... een plaats vinden. Hoe bevinden wij ons in het universum?

Verslaving kan een stap zijn naar bewustwording, een fase in een groeiproces. Er is een verband tussen verslaving en verlangen. Extreem verlangen zou men verslaving kunnen noemen...

Spiritualiteit van beneden is een roep naar de waarom-vraag. Waarom is er zoveel agressie en angst? Wat zijn de onderliggende redenen? Verslaving, agressie, angst, enz. kunnen uitersten zijn in passiviteit of activiteit...

Pas als de vraag komt: Waartoe leidt me dat?, is een kentering mogelijk.

Grote levensvragen als euthanasie en reïncarnatie: ook vanuit dat standpunt bekijken...

Uitstraling en harmonie hebben iets gemeenschappelijk, evenals liefde en seksualiteit: de vier kenmerken van mystiek daar op toepassen is een mooie denkoefening of meditatie. De taal waarmee we dit trachten te verwoorden is niet altijd die met woorden...

In “het slechte” zijn verschillende aspecten: de mens en zijn gedrag. Met de mens kan men mededogen hebben maar het gedrag is te veroordelen... Er is licht en schaduw... :

kijk naar de schaduwzijden en erken ze maar leef met de mogelijkheden van licht en hoop!

Op relaties is dit toe te passen en daar valt veel uit te leren. Ook op het gebied van godsbesef.

Hoe hoopvol en verlichtend de godservaring ook mag zijn, we leven in het Hier en NU.

Tussen oerinstincten, emoties en duisternis of schaduw enerzijds en het verlangen en streven naar God is de realiteit van het alledaagse en daar het beste van maken.

Om met de beeldspraak in het begin van de bespreking te eindigen: graven is gevaarlijk als we de wortels onzorgvuldig willen blootleggen...!


Categorie:Gespreksgroep Mystiek
» Reageer (0)

De Socratische Dialoog

uit: De Kwestie God, Karen Armstrong, blz. 419
Mensen gingen niet naar Socrares om iets te leren - hij benadrukte steevast dat hij hun niets kon leren - maar om gedachten uit te wisselen. De deelnemers aan een socratische dialoog kwamen er achter hoe weinig ze wisten en dat zelfs de betekenis van de eenvoudigste stelling hun ontging. De schok van deze onwetendheid en de verwarring vertegenwoordigden een overgang naar het filosofische leven, dat pas kon beginnen als je besefte dat  je eigenlijk helemaal niets wist. Maar ook al maakte de socratische dialoog een einde aan de laatste resten van de zekerheid waarop de mensen tot dan toe hun leven hadden gebaseerd, de aanpak was nooit agressief; werd veeleer uitgevoerd met beleefdheid, zachtmoedigheid en respect. Als zo'n gesprek kwaadaardigheid of wrevel losmaakte, was het een mislukking. Er was geen sprake van dat je de gesprekspartner kon dwingen om jouw standpunt te accepteren: ieder gaf daarentegen zijn mening als een geschenk voor de anderen en stond hun toe zijn eigen opvatting bij te sturen.
 ---------------
The Socratic Dialogue
from: The Case for God, Karen Armstrong, pp. 305-306
People did  not go to Socrates to learn anything - he allways insisted that he had nothing to teach them - but to have a change of mind. Participants in a Socratic dialogue discovered how little they knew and that the meaning of even the simplest proposition eluded them. The shock of ignorance and confusion represented a conversion to the philosophic life, which could not begin until you realised that you knew nothing at all.  But even though it removed the last vestiges of certainty upon which people had hitherto based their lives, the Socratic dialogue was never agressive; rather it was conducted with courtesy, gentleness and consideration. If a dialogue aroused malice or spite, it would fail. There was no question of forcing your interlocutor to except your point of view: instead, each offered his opinion as a gift to others and allowed them to alter his own perceptions.


Categorie:Gespreksgroep Mystiek
» Reageer (0)

 

Relaxatie voor innerlijke rust

 

door zelfhypnose en andere technieken.

  

In de lessen relaxatietechnieken maak je kennis met verschillende methoden. Je kan kennismaken met autogene training, ademoefeningen volgens Dr. Buteyko, meersporige visualisaties op mentaal vlak en via zintuiglijke waarneming, enz.

 

Vertrekkend van het basisgegeven "ademhaling" wil ik graag allerlei varianten van relaxatie en stresshantering toepassen, praktijkgericht.

Je zal ervaren dat goede ademhaling geen kwestie is van "een groot volume aan lucht binnenhalen" maar dat de luchtstroom die als vanzelf binnenkomt haar bedding vindt in de buik- of middenrifademhaling.

In de titel staat ook zelfhypnose vermeld en daarmee bedoel ik een vorm van autosuggestie en manieren om tot innerlijke en uiterlijke rust te komen. Een rust die meditatief bedoeld is en in diepere lagen van bewustzijn aankomt. De zintuiglijke waarneming is het spectrum van antennes waarlangs we impulsen van de buitenwereld tot ons laten komen.

 

Je leert filteren en zo een onderscheid maken tussen wat wel en niet bij je past in het gamma van aangereikte werkwijzen. De opeenvolgende lessen krijgen een verschillende inhoud. Ik zal me ook baseren op de ervaringen en voorkennis van de deelnemers om inhoudelijke keuzes te maken.

 

Enkele speciale aspecten wil ik nog toevoegen: stilte, stem en synergie.

Ik kies om van binnenuit tot eigen ervaringen te komen en daarbij is STILTE een belangrijk gegeven, vergelijkbaar met de stilte en rust na het uitademen, de sleutel van een optimale ademhaling.

Een tweede kenmerk is dat mijn STEMtimbre en -tempo een rustige sfeer en draagvlak bieden om je hersenvibraties te verzachten en te vertragen. Verbale mentale impulsen via taal is minder belangrijk.

En zeer zeker is er ook de SYNERGIE van de groep, zo van: één plus één is meer dan twee. Het samenzijn in groep brengt een harmonie en meerwaarde in de som van individuele trillingen. Muzikale achtergrondklanken en mijn stem zijn mee ondersteunend maar het is de bereidheid, de stroming en het welbehagen van de groep die bijzonder bijdragen tot de kwaliteit van de relaxatiesessies.


Categorie:3 - bespiegelingen & impressies
» Reageer (0)

  

Bijlagen:
nieuwsbr_4+5_2011.pdf (167.6 KB)   


Categorie:4 - folders & nieuwsbrieven
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
nieuwsbr_4+5_2011.pdf (167.7 KB)   


Categorie:4 - folders & nieuwsbrieven
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
http://blogimages.bloggen.be/lichaamleven/attach/118264.pdf   


Categorie:1 - activiteiten
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
Haptonomie.pdf (182 KB)   


Categorie:1 - activiteiten
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
Het verhaal van Filie en Fobie.pdf (93.7 KB)   
spiegel.pdf (18 KB)   


Categorie:1 - activiteiten
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
CD&V.pdf (634.7 KB)   


Categorie:1 - activiteiten
» Reageer (0)
  

Bijlagen:
mystiek.pdf (96 KB)   


Categorie:1 - activiteiten
» Reageer (0)
bijlage aanklikken

Bijlagen:
Vleugje nostalgie.pdf (106.9 KB)   


Categorie:5 - terugblikken & verslagen
» Reageer (0)

Foto

Foto

- Sahara Lommel (8/7/'12)

-
Amberboom (herfst '12)

-
Wéris - (herfst 2012)

- Zomerfoto's van Leentje


- Wéris  -  herfst 2013


Foto


Blog tegen de wet? Klik hier.
Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs