Paus
Franciscus moedigt dissidente bisschoppen aan om dwaling en zondige leer te
verspreiden - Fortes in Fide - https://fortesinfide.nl/
Hieronder een uit het Engels vertaald artikel
van Michael Haynes dat op 29/11/2022 verscheen op Life Site News. Het maakt
opnieuw duidelijk dat de Kerk onder
leiding van Franciscus doelbewust afstevent op een totaal andere Kerk, die
voorlopig nominaal de leer nog eerbiedigt maar deze tegelijk aan alle kanten
ondergraaft door zogenaamd pastorale toegevingen op het gebied van de
seksuele moraal en de leer van het huwelijk, door het grofweg verbieden van de
traditionele liturgie en de afbraak van traditionele nieuwe groeperingen die
veel jonge mensen aantrekken. Hij doet dit met de actieve behulp van
bisschoppen zoals die van Duitsland
en Vlaanderen en het medeplichtige stilzwijgen van de overgrote groep
van bisschoppen die niet beters weten te doen dan te wachten op betere tijden.
Paus
Franciscus gaf cruciale steun aan de Duitse en Belgische bisschoppen in hun
heterodoxie tijdens hun respectievelijke bezoeken aan Rome, met verwoestende
gevolgen voor de katholieke kerk.
Het
wordt steeds duidelijker dat paus Franciscus dissidente bisschoppen niet alleen
toestaat maar aanmoedigt om door te gaan met het promoten van niet-katholieke
acties, een feit dat het risico van een formeel schisma binnen de katholieke
kerk snel verergert.
De afgelopen weken zijn er verschillende ad limina bezoeken
van bisschoppenconferenties aan Rome afgelegd, met bisschoppen uit Nederland,
Duitsland en België in opeenvolgende weken. Terecht is de meeste aandacht
echter uitgegaan naar de Duitse en Belgische bisschoppen, die beide in het
Vaticaan aankwamen nadat zij de voorpaginas hadden gehaald met hun publieke aanval op de
onveranderlijke leer van de Katholieke Kerk.
Nu het stof valt en alle bisschoppen zijn teruggekeerd naar
hun respectieve thuislanden, keren zij niet terug met hangende hoofden in
schaamte, vermaand voor hun zeer openlijk verzet tegen het katholicisme.
Integendeel, de katholieke bisschoppen uit Duitsland en België zijn in hun
heterodoxie gesteund door paus Franciscus zelf, zowel in zijn
privé-ontmoetingen als in de ineffectieve verklaringen van zijn dicasteriële
hoofden.
Duitsland Synodale Weg gaat door met steun van
paus
Van 14 tot 19 november bezocht de Duitse
bisschoppenconferentie (DBK) Rome, te midden van verhoogde speculaties over een
krachtmeting tussen de bisschoppen en het Vaticaan over Duitslands
controversiële Synodale Weg. De Synodale Weg, gelanceerd in december 2019,
bevordert een aantal inbreuken op de
katholieke leer over onderwerpen als homoseksualiteit, vrouwelijke diakens en
anticonceptie.
De Synodale Weg, die tot 2023 zal duren, is bekritiseerd
door talrijke prelaten, waaronder kardinaal George Pell, en beoogt de
katholieke leer op vele gebieden van seksualiteit te veranderen. Het hoopt de
deur te openen naar goedkeuring van gepraktiseerde homoseksualiteit en
vrouwelijke diakens, en pleit voor masturbatie en anticonceptie.
Dit heeft paus Franciscus er echter niet van weerhouden om
zijn steun te verlenen aan de Duitse bisschoppen die deze heterodoxie besturen.
De ontmoeting met Franciscus op 17 november heeft ons
bemoedigd, aldus DBK-voorzitter bisschop Georg Bätzing. Bätzing voegde eraan
toe dat tijdens het gesprek met de paus de verschillende standpunten binnen
onze bisschoppenconferentie werden gepresenteerd.
In reactie daarop verklaarde paus Franciscus naar verluidt
dat spanning noodzakelijk is en vergeleek hij de ervaringen van de Duitse
bisschoppen met zijn eigen ervaringen in het Vaticaan:
Hij [Franciscus] sprak ook over de spanning die hij ervaart
en het feit dat moed en geduld nodig zijn om een oplossing te vinden. Onze
gesprekken in Rome waren hard maar beschaafd en we voelden dat de dialoog op
deze manier kan slagen en dat ook deed.
Zoals de liberale, Duitse katholieke nieuwsuitgever Herder
Korrespondenz schreef: Paus Franciscus
heeft geen bezwaren geuit om het [Synodale Weg] te voltooien zoals gepland.
Paus slaat bijeenkomsten over en Vaticaan zet
in op dialoog
In wat Bätzing omschreef als een klassieke slimme
jezuïeten-tactiek, verscheen Franciscus niet op de gezamenlijke bijeenkomst op
18 november tussen hemzelf, de Duitse bisschoppen en de Curiale hoofden. In
plaats daarvan gingen de kardinalen Ladaria Ferrer, Pietro Parolin en Marc
Ouellet prefecten van respectievelijk het CDF, het Staatssecretariaat en het
Dicasterie voor Bisschoppen tegenover het Duitse episcopaat staan.
Ladaria en Ouellet hielden beiden lange toespraken voor de
DBK, waarin zij vooral verwezen naar de Synodale Weg. Ladaria ging in op vijf
concrete bezwaren tegen de Synodale Weg, maar sloot af door de Duitse
bisschoppen schijnbaar vrij te pleiten van elke fout in de voorstellen van hun
Synodale Weg door te zeggen:
En in werkelijkheid is dit precies wat uw
oprechte en oprechte verlangen vraagt, om meer en meer een Kerk te zijn waarin
allen zich thuis kunnen voelen, waarin allen zich deel kunnen voelen van één
familie, een Kerk waarin God zijn gezicht aan allen openbaart als Vader, Zoon
en Heilige Geest.
Ook
Ouellet uitte in zijn toespraak aanvankelijk kritiek op de bisschoppen. De
Canadese kardinaal waarschuwde dat de Synodale Weg de kerk dreigt te
veranderen wat de kerkgemeenschap geweld aandoet omdat het twijfel en
verwarring zaait onder het volk van God.
Ouellet stelde ook een moratorium op de Synodale Weg voor
iets wat de Duitse bisschoppen direct weigerden.
Met de desbetreffende verklaringen van zowel Bätzing als de
betrokken curiale ambtenaren werd het ad limina afgesloten, en uren later werd
een gezamenlijke verklaring van het Vaticaan en de DBK vrijgegeven. Deze
eindigde met de woorden:
Er werd overeengekomen dat het wederzijds
luisteren en de dialoog in de komende maanden moeten worden voortgezet, zodat
zij kunnen bijdragen aan de verrijking van de Duitse Synodale Weg en de
universele Synode van de Kerk.
Alle lange welsprekendheid van de Romeinse Curiale kardinalen,
die tegelijkertijd het Duitse episcopaat bekritiseerden en steunden, bleek
bijna zinloos. Bisschop Franz-Josef Overbeck van Essen benadrukte dit feit
enkele dagen later door te zeggen dat een gezaghebbende stop hier niet meer
kan worden voorgeschreven met betrekking tot de Synodale Weg, aangezien de
Kerk nu een luisterende Kerk is.
In een paar dagen tijd was het langverwachte Duitse bezoek
voorbij. De Romeinse Curie was niet
in staat gebleken de Synodale Weg te verhinderen en had daarbij aantoonbaar
veel van haar eigen gezag opgegeven, zoals blijkt uit de gezamenlijke
verklaring en de toezegging tot luisteren en dialoog.
Bovendien had paus Franciscus een duidelijke boodschap
gestuurd, niet alleen aan de DBK, maar ook aan de Curie. Door de Duitsers aan
te moedigen en hun strijd om de Synodale Weg op één lijn te brengen met zijn
eigen spanning in het Vaticaan, gaf Franciscus het Duitse episcopaat een
onverwachte, maar onschatbare troef in handen.
Inderdaad, slechts enkele dagen na zijn vertrek uit Rome
gaf de DBK blijk van zijn hernieuwde moed door nieuwe arbeidswetgeving aan te
nemen die leken van de kerk toestaat openlijk in relaties van hetzelfde
geslacht of hertrouwd te leven.
Diezelfde week herhaalde Bätzing ook het besluit van de DBK
om de katholieke leer te verwerpen door te zeggen dat hij geen onherroepelijk
nee van het Vaticaan zou accepteren over de mogelijkheid van de wijding van
vrouwen.
Het is duidelijk dat Bätzing zijn verklaring aan
journalisten in Rome waarmaakte, toen hij verklaarde dat wij katholiek zijn en
katholiek zullen blijven, met de verduidelijking dat wij anders katholiek
willen zijn. Het eerste deel van zijn verklaring lijkt steeds meer in twijfel
te worden getrokken.
Scènes herhaald met Belgisch pro-homoseksueel
episcopaat
Nadat
de verzamelde prelaten van de DBK op 19 november uit Rome waren vertrokken,
begon op 21 november het ad limina bezoek van de Belgische bisschoppen. Opnieuw
was Rome gastheer voor een groep bisschoppen die zich actief inzetten voor een
beleid dat lijnrecht ingaat tegen de katholieke kerk.
Deze
keer was het onderwerp van geschil de kwestie van de inzegening van paren van
hetzelfde geslacht, aangezien de Nederlandstalige bisschoppen in België slechts
enkele weken geleden een ongekende stap hadden gezet en een tekst hadden
gepubliceerd voor de inzegening van paren van hetzelfde geslacht, in strijd
met de katholieke leer.
Toch verklaarde kardinaal Jozef De Kesel, voorzitter van de
bisschoppenconferentie en aartsbisschop van Brussel, dat dit onderwerp hen niet
in een kwaad daglicht stelt bij de paus. Volgens De Kesel was de ontvangst
door Franciscus onveranderd hartelijk. Die sfeer van welkom was overal
merkbaar, aldus De Kesel.
In feite verklaarde De Kesel dat ze met de paus spraken over
homoseksuele paren
over viri probati, we spraken over de mogelijkheid van
vrouwendiaconaat.
Terwijl
het Congregatie voor de Geloofsleer zich in 2021 uitsprak tegen zegeningen
voor personen van hetzelfde geslacht, zei De Kesel dat we er in Rome over
konden praten [zegeningen voor personen van hetzelfde geslacht] en dat we ons
gehoord voelden. Een vergelijkbaar positief verslag van de ontmoeting van de
bisschoppen met de paus is te vinden. Het officiële verslag op de website van
de bisschoppenconferentie beschrijft de pauselijke ontmoeting als een souvenir
voor het leven indien mogelijk.
Bij het verlaten van de bijeenkomst stelt het verslag dat
de bisschoppen dankbaar zijn voor deze paus. Dankbaar voor zon ontmoeting.
In andere verslagen beschrijven de bisschoppen hun ontmoeting met Franciscus
als onvergetelijk, indrukwekkend en zeggen wat een ervaring! en wat een
paus hebben we!.
Belgen nog hartelijker ontvangen dan Duitsers
Terwijl Ladaria en Ouellets toespraken tot de DBK dagen na
het Duitse bezoek werden vrijgegeven door Vaticaan Nieuws misschien in een
poging om hun gezicht te redden na grondig te zijn ondermijnd door het Duitse
episcopaat was er niet een dergelijke publicatie van de Curiale toespraken
tot de Belgische bisschoppen.
Inderdaad, de publicatie door de Belgische bisschoppen van
een document waarin de inzegening van personen van hetzelfde geslacht wordt
bepleit, vereiste een expliciete actie van het CDF, wiens responsum van 2021
dus rechtstreeks werd verworpen. Toch lijkt een dergelijke actie niet te zijn
ondernomen.
Zou
het kunnen dat de Romeinse Curie al op de hoogte was van Franciscus slechts
gedeeltelijk verborgen steun aan de Belgische bisschoppen? Bisschop Johan Bonny
van Antwerpen beweerde in september immers dat hij met paus Franciscus had
gesproken en had vernomen dat hun document waarin zegeningen voor personen van
hetzelfde geslacht worden voorgesteld, de goedkeuring van de paus had gekregen.
Dat kan een rol hebben gespeeld bij de nog vriendelijker benadering door de
Curie.
Een andere factor kan de ontmoeting zijn geweest die
Franciscus op 21 november de dag waarop de Belgische ad limina begon had
met de dicasteriële hoofden van de Romeinse Curie. Als hij tijdens het bezoek
van de Duitse bisschoppen niet onder de indruk was van de hoofden van de Curie,
had Franciscus dus de perfecte gelegenheid om eventuele rimpels glad te
strijken vóór de ontmoeting met het Belgische episcopaat.
Ongeacht
de verborgen politiek die ongetwijfeld een rol speelde in de machinaties van de
Duitse en Belgische ad limina bezoeken, is één ding duidelijk: de verwarring,
dwaling en zonde van de voorstellen die door beide groepen
bisschoppenconferenties werden bepleit, werden de afgelopen twee weken stevig
ondersteund door paus Franciscus.
Onder
Franciscus pontificaat lijkt de Romeinse Curie haar macht en gezag te hebben
ingeleverd of te hebben laten stelen door alleen straffen voor te behouden
aan katholieken die trouw zijn aan de Traditie van de Kerk, niet aan hen die
het katholieke geloof ondermijnen.
|