|
Gelijkheid tussen man en vrouw is een misvatting
In de glorierijke dagen
van het Communisme in Oost-Europa en de Sovjet-Unie was elk aspect van het
leven verzadigd met beelden van robuust ogende vrouwen die op een steiger
stonden en hamers vasthielden, of graan oogsten met een sikkel. De
communistische propaganda versterkte het imago van de economisch en sociaal
actieve vrouw om haar missie te benadrukken om zichzelf op te offeren voor het
algemeen belang en voor de 'mooie toekomst' van het systeem. Formeel heerste gelijkheid
tussen man en vrouw. Maar in feite waren er enorme disproporties tussen mannen
en vrouwen, zoals betalingsachterstand tussen mannen en vrouwen. Het
inspirerende beeld van de Communistische viriele vrouwelijke werker bleek een
totale flop te zijn. De identiteit van vrouwen diende de prioriteiten van de
totalitaire staat ten koste van hun zelfrealisatie. In
eenvoudiger woorden gezegd, het was behoorlijk slecht om in die jaren een vrouw
te zijn.
De rijken worden rijker, de armen blijven arm
Herinner je dat onder het Communistische
regime de goederen gelijk verdeeld zijn over alle leden van de samenleving? Het
is misschien zo op papier, maar in werkelijkheid lijkt de situatie vrijwel op
de animal farm van George Orwell, waar "sommige dieren meer gelijk zijn
dan andere." In het tweede deel van de 20e eeuw verbrijzelde de armoede
van de mensen in de Sovjetunie en haar satellietlanden in Oost-Europa de mythe
van de welvarende arbeidersklasse. In de 21e eeuw is de Volksrepubliek China in
feite de grootste uitbuiter van de arbeidersklasse in de geschiedenis. Wat meer
is, China heeft het op een na grootste aantal miljardairs, alleen door de VS vooraf
gegaan. De reden waarom dit mogelijk is geweest, is dat China, Vietnam, enz. in
feite geen Communisten zijn in economische aangelegenheden. Sinds de jaren
tachtig creëren de meeste Communistische landen een vorm van staatskapitalisme,
waardoor ze plaats kunnen maken voor globaal kapitalisme met behoud van het
eenpartij-politieke systeem.
Marxistische economie niet haalbaar
Je hoeft geen eersteklas
econoom of universitair docent te zijn om te zien waar Karl Marx helemaal de
mist inging. Ondanks zijn intellect en filosofisch denken, was zijn hele
analyse gebaseerd op een conceptuele misvatting, en dat is: Waarde is een
attribuut van het object. Maar niets in deze wereld, en we bedoelen dan helemaal
NIETS heeft een intrinsieke waarde. Waarde bestaat alleen in de menselijke
geest. Mensen zijn geen eenheidsworst: sommigen waarderen diamanten het
hoogst, terwijl anderen drinkbaar water. Dus als we in één zin moeten
vastleggen waarom het Communisme voorbestemd is om te falen, dan is dit de
reden: Marx probeerde gewoon iets te analyseren dat niet bestond - echte waarde.
De zogenaamde niet bestaande Middenklasse
Voor het geval je het nog
niet hebt opgemerkt, zijn er in de maatschappij 3 hoofdklassen : de bovenste,
middelste en onderste. Degenen aan de top zijn de rijkste. De lagere klasse
daarentegen probeert voortdurend de eindjes aan elkaar te knopen. De
middenklasse is de fopspeen tussen de andere twee. En als het toevallig
ontbreekt, wordt bloed vergoten. Hoewel Communistische propagandisten luid
zeggen dat de klassenstrijd geëlimineerd
is, is in de realiteit dat ze dit volhouden. Dat is natuurlijk begrijpelijk,
want elke groep mensen die de leiding heeft, geniet van zijn macht en wil deze
niet loslaten. Door vast te houden aan hun macht, scheiden de Communistische
leiders opzettelijk de bevolking in slechts 2 klassen - zij vertegenwoordigen
zelf de elite en alle anderen vallen in de groep van de achtergestelde lagere
klasse.
Verwoesting van de natuurlijke omgeving
Omdat de dingen er meestal
niet zo rooskleurig uitzien voor de economie van een Communistisch land,
probeert de heersende elite alles om het tekort in de economische sector te
compenseren. En we bedoelen ALLES, ongeacht de kost. In de jaren zestig werden
twee grote rivieren omgeleid voor irrigatiedoeleinden op het grondgebied van de
USSR. Als gevolg hiervan is het Aralmeer, het voormalige vierde grootste meer
ter wereld, dat deze rivieren vroeger voedden, gekrompen tot tien procent van
zijn normale grootte.
Slechts tien jaar geleden werd China de grootste bron van koolstofuitstoot.
Dagelijks gebruiken we honderden goedkope artikelen geproduceerd in China. We
geven misschien niet om de omstandigheden waarin ze werden geproduceerd, maar
China streeft naar hoge productieniveaus en de vergiftiging van haar inwoners
is bijzaak. En het hele proces is ook zeer giftig voor de rest van de wereld.
Je hebt bijna geen burgerrechten
De meeste van de
bovengenoemde zaken houden verband met de veronderstelling dat fundamentele
menselijke vrijheden en rechten min of meer worden geschonden onder het Communistische
regime. Maar dit punt gaat echter vooral over de drastische schending van
burgerrechten. Om te beginnen is het idee van individuele vrijheid
onverenigbaar met de Communistische ideologie. Recht op vrije meningsuiting,
evenals het recht op vrije toegang tot informatie en om te protesteren, worden
in de regel door de heersende klasse geweigerd aan de burgers. Bovendien krijgen
burgers geen andere keuze dan te stemmen op de enige politieke partij die er
is, namelijk de Communistische partij. Ze moeten zogezegd vrij stemmen, maar je
moet het wel eens zijn met hun programma. (uit www.therichest.com Maya
Vukovska 14/4/2017)
Het gezin wordt ondermijnd
Marx geeft toe dat het
vernietigen van het gezin een netelig onderwerp is, zelfs voor revolutionairen.
Afschaffing van het gezin. Zelfs de meest radicalen kijken op bij dit beruchte
voorstel van de communisten. Maar hij zei dat tegenstanders van dit idee een
belangrijk feit over het gezin niet begrijpen. Op welke basis is het huidig
gezin gebaseerd? Op kapitaal, op particulier gewin. Daarom wilde hij het gezin
afschaffen samen met het verdwijnen van het kapitaal.
Individualiteit
een vloek
Marx geloofde dat individualiteit een sociale constructie was
van een kapitalistische maatschappij en diep verstrengeld was met het kapitaal
zelf. De individualiteit en vrijheid moest worden afgeschaft.
Eeuwige waarheden afgeschaft
Het Communisme schaft
alle eeuwige waarheden af: alle religie, en alle moraliteit, in plaats van ze
op een nieuwe basis te grondvesten, en daarom handelt ze tegen alle
geschiedkundige ervaring.
Naties afschaffen
Communisten, zei Marx,
worden verweten dat ze proberen landen af te schaffen. Deze mensen begrijpen de
aard van het proletariaat niet, schreef hij.
De arbeiders hebben geen land. We kunnen niet nemen wat ze niet hebben. Het
proletariaat moet allereerst politieke suprematie verwerven, ze moet uitgroeien
tot de leidende klasse van de natie, ze moet zelf de natie vormen. Naarmate
het proletariaat aan kracht groeide, zouden er binnenkort geen landen meer
nodig zijn, schreef hij.
Hindernis van traditie
Marx zag traditie als een
instrument van de burgerij. Vasthouden aan het verleden diende als louter
afleiding in de zoektocht van het proletariaat naar emancipatie en suprematie.
In de burgerlijke maatschappij,' schreef Marx, domineert het verleden het
heden; in de Communistische samenleving domineert het heden het verleden."
(van: Jon
Miltimore)
Voornaamste punten van het Christendom tegen het Communisme - van Dennis Goedegebuure - Flickr
Privébezit is een
natuurlijk mensenrecht
Privébezit
is geen sociaal concept dat naar believen kan worden afgeschaft. Het maakt
veeleer deel uit van de natuurlijke sociale orde en is noodzakelijk voor de
samenleving om gezond en rechtvaardig te zijn.
Privébezit is de natuurlijke vrucht van werk en beschermt de menselijke
waardigheid, omdat het "voor een persoon een zeer noodzakelijke sfeer
verzekert voor de uitoefening van zijn persoonlijke autonomie en deze van het
gezin." Het is dus 'een essentieel onderdeel van een authentiek sociaal en
democratisch economisch beleid en het is de garantie voor een correcte sociale
orde'.
Paus
Leo XIII waarschuwde in zijn encycliek Rerum Novarum uit 1891 dat programmas
om privébezit te elimineren volkomen onrechtvaardig zijn, want ze beroven de
wettige bezitter, verstoren de functie van de staat en veroorzaken totale
verwarring in de gemeenschap.
Communisme schendt
subsidiariteit
Communisme
omvat de gecentraliseerde controle van belangrijke aspecten van de samenleving.
Dit schendt subsidiariteit, een van de belangrijkste principes van het
katholieke sociale denken.
Subsidiariteitsbeginsel (wikipedia)
Het subsidiariteitsbeginsel is
gepresenteerd in de encycliek Rerum Novarum uit 1891 van Paus Leo XIII die
poogde een middenweg te bieden tussen, enerzijds, de excessen van het
kapitalisme, waarin de overheid degenen die zichzelf economisch niet konden
redden aan hun lot overliet, en anderzijds verschillende soorten van totalitaire
regimes, waarin het individu volledig aan de staat onderworpen was. Het
beginsel werd verder uitgewerkt in de sociale encycliek Quadragesimo Anno van
Paus Pius XI uit 1931.
Volgens het voorgestelde
subsidiariteitsbeginsel behoort de overheid slechts initiatieven te nemen waar
individuen en private organisaties niet in staat blijken de problemen
zelfstandig op te lossen. Het beginsel is gebaseerd op de autonomie en
waardigheid van het menselijk individu en stelt dat alle maatschappelijke
instellingen, van het gezinsverband tot de staat en de internationale orde zich
ten dienste van de mens dienen te stellen.
Subsidiariteit gaat ervan uit dat
mensen van nature sociale wezens zijn en benadrukt het belang van kleine en
middelgrote maatschappelijke verbanden zoals het gezin, de Kerk en
vrijwilligersorganisaties als structuren die het individu in staat stellen de
maatschappij te dienen en die het individu en de maatschappij als geheel met
elkaar verbinden.
Een ander belangrijk aspect van
het subsidiariteitsbeginsel is "positieve subsidiariteit". Positieve
subsidiariteit wil zeggen dat gemeenschappen, instellingen en overheden de
sociale condities moeten scheppen waarin het individu zich ten volle kan
ontplooien, bijvoorbeeld door het bieden van werk, goede huisvesting,
gezondheidszorg en dergelijke.
In de encycliek Quadragesimo Anno
zei Paus Pius in de paragrafen 79 en 80:
79 Zo als de geschiedenis
overvloedig aantoont, is het waar dat, vanwege de veranderde omstandigheden,
vele zaken die voorheen door kleine verbanden werden gedaan, nu slechts door
grote verbanden kunnen worden bewerkstelligd. Nochtans blijft dat zeer
belangrijke beginsel, dat niet afgeschaft of veranderd kan worden, vast staan
in het sociale denken: Evengoed als het een ernstige fout is om hetgeen
individuen door hun eigen initiatief en nijverheid kunnen bereiken van hen af
te nemen om het aan de gemeenschap te geven, zo is het ook een onrecht en
tegelijkertijd een ernstig kwaad en aantasting van de juiste orde om aan een
grotere en hogere verband te geven wat een lagere en ondergeschikte organisatie
kan doen. Want elke sociale activiteit behoort vanuit zijn natuur hulp
bieden aan de leden van het sociale lichaam en nimmer om ze te vernietigen.
80 De hoogste autoriteit van
de Staat zou derhalve aan ondergeschikte groepen díe zaken en minder
belangrijke kwesties moeten overlaten, die anders zijn inspanningen onnodig in
beslag zouden nemen. Dan kan de Staat vrijer, krachtiger en effectiever al die
dingen doen, die hem toebehoren, omdat hij alleen ze kan volbrengen:
sturen, toezicht houden, aansporen, inperken, al naargelang de situatie behoeft
en de noodzaak voorschrijft. Daarom zouden de machthebbers ervan overtuigd
moeten zijn, dat, hoe volmaakter er een geleidelijke orde tussen de diverse
verbanden wordt gehandhaafd in overeenstemming met het
subsidiariteitsbeginsel hoe sterker de sociale autoriteit en effectiviteit
zal zijn en hoe gelukkiger en welvarender de Staat.
Vervolging van de Kerk
Omdat de Kerk het Communisme
verwerpt, aardse utopische visioenen verwerpt, in God gelooft en een
machtscentrum vertegenwoordigt buiten de regering, hebben Communistische landen
altijd de Katholieke Kerk aangevallen en geprobeerd ze te onderdrukken. Naar
schatting heeft alleen al de Sovjetunie miljoenen Christenen gedood.
Aangezien de Kerk de door God gevestigde organisatie is voor het behoud van de
wereld, is dit natuurlijk een ernstig kwaad.
Atheïsme
Communisten
ontkennen meestal expliciet het bestaan van God en proberen de maatschappij
rond deze ontkenning op te bouwen. Atheïsme is natuurlijk vals en elk daarop
gebaseerd wereldbeeld is gedoemd tot mislukking, onrechtvaardigheid en
vernietiging.
Een klassenstrijd is
verkeerd en niet onvermijdelijk
Een
klassenstrijd moedigt de doodzonde van afgunst aan en is gebaseerd op een
destructieve wij-tegenover-zij-mentaliteit. In plaats daarvan worden alle
mensen, ongeacht hun staat, opgeroepen tot samenwerking in liefdadigheid.
"De grote fout ... [is] het idee dat een klasse van nature vijandig is,"
leert Leo XIII in Rerum Novarum, "en dat de rijken en de arbeiders(klasse)
van nature zijn bedoeld om in een onderling conflict te leven. Zo irrationeel
en zo vals is deze opvatting dat het directe tegendeel de waarheid is.[
] Elk
heeft de ander nodig: kapitaal kan niet zonder arbeid, noch kan arbeid zonder
kapitaal. Wederzijdse overeenstemming resulteert in de schoonheid van goede
orde, terwijl een eeuwigdurend conflict noodzakelijkerwijs verwarring en woeste
barbaarsheid veroorzaakt." (19)
|