O Emmanuel
Antifoon: O Emmanuel, Rex et legisfer noster, expectatio gentium, et Salvator
erum: veni ad salvandum nos, Domine Deus noster. O EMMANUEL, aan
ons werd gegeven de weldaad van uw koninklijke wet. Gij zijt die wordt verwacht
en die ons redt: kom ons nabij, God, Heer van alle leven.
Deze antifoon is de laatste van
de zeven, en deze wordt gezongen op 23 december. De antifoon begint met de
woorden O Emmanuel. EMMANUEL betekent "God met ons."
Kan er een meer troostende, bemoedigende, versterkende, opbeurende en
vreugdevolle gedachte zijn dan deze? Het lijkt de essentie van de Hemel zelf te
zijn, want de definitie van hel is de afwezigheid van God. God met ons is
grotendeels de definitie van wat de Hemel is.
We zouden kunnen zeggen dat de definitie van de Hemel "wij
zijn met en bij God" is ; terwijl Kerstmis God met ons is. Met
Kerstmis komt God bij ons op aarde; het leven na de dood is bedoeld als men met
en bij God is, in de hemel. Nu komt Hij naar ons huis, op aarde; wanneer we
sterven, hopen we naar Zijn huis in de Hemel te gaan. Hij komt nu bij ons, dan
zullen we bij Hem zijn.
Zoals een van de heiligen zegt: "God
werd mens om ons als God te maken." God kwam naar de aarde om ons naar de hemel te brengen.
Johannes
14:2-3 : In het huis van mijn Vader zijn vele woningen. Wanneer dit
zo niet was, dan zou Ik het u hebben gezegd; want Ik ga er juist heen, om u een
plaats te bereiden. En wanneer Ik zal zijn heengegaan en u een plaats zal
hebben bereid, dan kom Ik terug, en zal u tot Mij nemen; opdat ook gij moogt
zijn, waar Ikzelf ben.
Hij kwam naar de aarde om een misvormd beeld van God te
hervormen; misvormd door de gevolgen van zonde. Hij kwam naar de aarde om ons
te redden van de duivel, die de prins van deze wereld is; om ons te redden van
de wereld, die een instrument van de duivel is; en om ons te redden van het
vlees, en onze eigen zondige natuur die vele malen is bezweken voor de
verleidingen van de duivel en de wereld.
De profeet Ezechiël voorspelde dit en zei:
Ezechiël
34:16 : Het vermiste dier zoek Ik op, het verdwaalde breng Ik
terug; het gewonde zal Ik verbinden, het verzwakte sterken, het vette en
gezonde dier blijven verzorgen. Ik zal hen weiden, zoals het behoort!
En Jezus bevestigde en vervulde die profetie toen Hij zei:
Lucas
19:10 : Want de Mensenzoon is gekomen, om te zoeken en te redden,
wat verloren was.
O Emmanuel, onze Koning en Wetgever, het
Verlangen van de Naties en de Verlosser daarvan: kom om ons te redden, o Heer,
onze God!
God komt bij ons met een doel. Hij wil zijn rechtmatige plaats als Koning
herwinnen. De duivel, de wereld en het vlees, dat als gevolg van onze zonde en
door de erfzonde verzwakt is, heersen allemaal in meer of mindere mate over
onze ziel. God heerst niet meer in ons zoals Hij zou moeten! Dus komt Hij om de
troon van ons hart en verstand te herwinnen.
Hij komt ook om ons Zijn wet te geven. Omdat God naastenliefde en liefde is, is
het een wet van liefde en het vereist liefde voor de wet. De wet die Hij zal
geven, zal een beproeving van onze liefde zijn: "Als je van Mij houdt,
onderhoud Mijn geboden", zal Hij zeggen. Sentimentaliteit hoort hier
niet thuis. We kunnen God niet vertellen dat we van Hem houden, terwijl we
doorgaan met het overtreden van Zijn wetten.
Lucas
6:46 : Waarom noemt gij Mij Heer, Heer; en gij doet niet wat Ik
zeg?
Als we willen dat God bij ons is, moeten we doen wat Hij zegt en zijn geboden
onderhouden:
Johannes
14:23-24 : Zo iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord onderhouden,
dan zal mijn Vader ook hem beminnen, en Wij zullen tot hem komen, en ons
verblijf bij hem nemen. Wie Mij niet liefheeft, onderhoudt mijn woorden niet,
welnu het woord, dat gij hoort, is niet het mijne, maar dat van de Vader, die
Mij heeft gezonden.
Hij zou ook het VERLANGEN VAN DE NATIES moeten zijn , maar
helaas is dat vandaag niet het geval. De Wetten die Hij geeft, moeten
weerspiegeld worden in de wetten van elke natie. Allen moeten Zijn Wet
gehoorzamen. De fysieke schepping houdt zich aan de Wetten van God op alle
niveaus; maar het is de mens die de Gods Wetten verdraait en breekt. Net zoals Lucifer,
de hoogste van alle engelen, die tegen God in opstand kwam; zo komt ook de mens
in opstand, die de hoogste is van de Schepping van de aarde, tegen Gods Wetten.
De mens moet de Wet van de Koning volgen; en alle koningen en naties zijn
onderworpen aan Gods Wet. Maar als we iemands Wetten overtreden, tonen we
minachting voor hen. Degene die alle naties uiteindelijk zullen naar verlangen,
is dus al enige tijd ongekroond en ongewenst.
De Antifoon spreekt over Hem als Redder, Redder van de Volkeren! Maar
verlossing moet evenzeer gewenst zijn als de Heiland zelf. Hij die het eeuwig
leven verlangt, moet noodzakelijkerwijs de middelen om het te bereiken
verlangen. Als we redding verlangen, dan moeten we noodzakelijkerwijs de
middelen voor redding verlangen. En het middel tot redding is Jezus:
Handelingen
4:10-12 : Jezus Christus van Nazareth, die gij hebt gekruisigd, maar
die God heeft opgewekt uit de doden, is de steen die gij, bouwlieden, hebt
verworpen en Hij is de hoeksteen geworden. Bij niemand anders is er redding.
Want onder de Hemel is geen andere Naam aan de mensen gegeven, waardoor we
zalig moeten worden.
Ero cras
Wanneer je deze titels in het Latijn in omgekeerde volgorde leest, dan vormen
de initialen de woorden ERO CRAS, wat betekent: 'Morgen zal ik er zijn'.
Zo geven christenen uiting aan hun diepe verlangen en verwachting dat Christus
in de Kerstnacht zal komen om ons te redden.
|