Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    02-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanstaand verbod op Zwarte Piet

    Blackfacing: Aanstaand verbod op Zwarte Piet blijkt uit Brussel afkomstig te zijn – Xandernieuws 1/12/2019

    Het aanstaande verbod op Zwarte Piet blijkt uit de koker van Brussel te komen. Het Europese Parlement nam in het voorjaar een door de mainstream media vrijwel doodgezwegen resolutie aan, die nog veel extremer is dan het VN migratiepact van Marrakesh. In deze resolutie staat dat de Europeanen schuld dragen aan alle ellende in Afrika, en Afrikanen daarom onbeperkt het recht hebben in Europa te gaan wonen om hier financieel verzorgd te worden. Het document veroordeelt ook ‘blackfacing’, dat is het bij -al dan niet culturele- feesten en gelegenheden zwart schminken van blanke gezichten, wat volgens Brussel discriminatie is. Oftewel: de strijd om Zwarte Piet te behouden is verloren. Den Haag heeft immers vrijwel alle macht vrijwillig overgedragen aan het communistische regime in Brussel.

    Hoewel de grootste meerderheid van de EU-lidstaten nooit koloniale mogendheden zijn geweest, wordt de EU daar toch collectief verantwoordelijk gesteld. Dat is net zo ‘logisch’ als alle 28 lidstaten schuldig verklaren aan de opkomst van Adolf Hitler.

    ‘Structureel racisme’

    In de resolutie werd de extremistische visie van links overgenomen dat er in Europa ‘structureel racisme’ heerst, overigens zonder daar bewijs voor te leveren. Dat ‘structurele racisme’ zou vooral zwarte Afrikanen treffen, en wel op ongeveer alle gebieden, te weten ‘werk, onderwijs, gezondheid, strafrecht, deelname aan de politiek’, en natuurlijk in het ‘immigratie- en asielbeleid en –praktijk.’

    Er wordt –wéér zonder bewijs- zelfs beweerd dat de slechtere schoolprestaties van de kinderen van Afrikanen in Europa, en het feit dat velen voortijdig hun opleiding afbreken, eveneens de schuld van de Europeanen is, en niet ligt aan de mentaliteit (of het gebrek daaraan) van de Afrikaanse leerlingen in kwestie.

    Alle problemen in en van Afrika schuld van Europa

    Ook alle problemen in Afrika zijn de schuld van Europa, stelt het Europese Parlement. Dat is precies wat allerlei Afrikaanse dictators en andere leiders –ondanks miljarden na miljarden ‘ontwikkelingshulp’- tientallen jaren lang hebben beweerd. Tevens wordt de grens tussen de zogenaamde ‘discriminatie’ van de circa 15 miljoen zwarte Afrikanen in Europa en degenen die nog in Afrika leven bewust uitgewist. Dat wordt gedaan om alle Afrikanen automatisch het recht te geven op migratie naar Europa.

    Natuurlijk wordt met geen woord gerept over de vervolgingen van blanken door zwarten, met name in Zimbabwe en Zuid Afrika. Van tienduizenden blanken werd alles afgepakt, en vele duizenden werden er vaak op gruwelijke wijze vermoord. Tevens geen enkele verwijzing naar het historisch verifieerbare feit dat niet de Europeanen, maar de moslims veruit de grootste slavendrijvers ter wereld waren, en dat –in tegenstelling tot de Europeanen- nog steeds zijn.

    Zonder het woord ‘drugs’ letterlijk te noemen wordt in de resolutie geklaagd over ‘discriminerende controle, doorzoekingen en bewakingen’ van Afrikanen in Europa, van wie keer op keer statistisch wordt bevestigd dat zij buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn in bijna alle vormen van criminaliteit in Europa. Daar zijn echter niet zij, maar u en ik schuldig aan. Het Europese Parlement geeft hiermee impliciet een vrijbrief aan alle criminele migranten(drugs)bendes, ja, zelfs een excuus. De Mocro maffia in Nederland zal staan te juichen.

    Blackfacing veroordeeld; verbod op Zwarte Piet nabij

    Zoals geschreven wordt ook ‘blackfacing’ veroordeeld. Bij geen enkele gelegenheid,  ook niet bij culturele feesten zoals Sinterklaas, mogen nog gezichten zwart worden geschminkt. Het Europese Parlement heeft dit tot ‘discriminatie’ bestempeld, en dus zal Zwarte Piet er vroeg of laat definitief aan moeten geloven, is het niet volgend jaar dan wel het jaar daarop.

    Parallel aan de eisen van feministen (/ LGBTQIPXVNMAOYF’ers) en islamisten beklaagt de EU dat zwarten ‘massaal ondervertegenwoordigd’ zijn in de wetgevende autoriteiten. Dat zal ongetwijfeld leiden tot nog meer geïnstitutionaliseerde discriminatie in Europa, zoals in Nederland al jaren het geval is, waar mensen bij sollicitaties nu ook officieel moeten worden beoordeeld op hun huidskleur, afkomst en sekse, en alles wat niet-blank en daarna niet-man is automatisch de voorkeur krijgt.

    Hersenspoeling via onderwijs en media

    Natuurlijk wordt ook het onderwijs genoemd als middel om af te rekenen met ‘vooroordelen’. Scholen krijgen omvangrijke verplichte lesprogramma’s rond het thema ‘kolonialisme en slavernij’. De termen ‘heropvoeding’ en ‘hersenspoeling’ worden nog nèt niet letterlijk genoemd. Ook in de media moeten veel meer Afrikanen te zien zijn (en dan vanzelfsprekend uitsluitend in positieve rollen, ook al zou dat totaal niet overeenkomen met de realiteit).

    Sterker nog: er wordt beweerd dat de Afrikanen ‘aanzienlijk hebben bijgedragen aan de opbouw van de Europese samenleving’. En weer wordt daar geen enkel voorbeeld noch bewijs van gegeven. Het is niets meer dan een van alle historische feiten gespeende politiek correcte aanname, een linksgroenliberaal ideologisch standpunt dat is gericht op het grote einddoel: het door middel van onbeperkte massa immigratie samenvoegen van het blanke en het zwarte ras.

    ‘Decennium van de zwarte mens’

    Om het nog absurder te maken moet Europa niet enkel speciale dagen, maar zelfs ‘maanden van de zwarte geschiedenis’ gaan organiseren en invoeren. In een zin wordt zelfs opgeroepen een compleet ‘decennium van de zwarte mens’  uit te roepen. (Dat wordt de periode 2020-2030 sowieso wel als het aan Brussel ligt, want dan moeten er tientallen miljoenen Afrikaanse migranten naar Europa worden gehaald).

    De EU-Commissie wordt opgeroepen een speciale werkgroep over ‘Afrofobie’ op te richten. De volgende stap wordt ook al genoemd, en dat is deze ‘afrofobie’ tot een racistisch ‘haat’ misdrijf verklaren, zodat autochtone Europeanen er niets van mogen zeggen of vinden als hun landen en culturen met tientallen miljoenen Afrikanen worden overspoeld.

    Iedereen die maar wil moet hierheen worden gehaald

    De 23e van de in totaal 28 eisen in de resolutie stelt dat de EU-lidstaten alles in het werk moeten stellen om ervoor te zorgen dat migranten op veilige en legale manieren naar Europa kunnen komen. Van beperkingen is geen enkele sprake. Conclusie: de lidstaten worden feitelijk verplicht om iedereen die maar wil op veilige wijze binnen te halen en permanent te verzorgen.

    Natuurlijk zullen voorstanders wel weer beweren dat het besluit in wettelijke zin niet bindend is, maar dat is, gezien het feit dat al honderden van dit soort zogenaamd ‘niet bindende’ besluiten door de lidstaten zijn en worden uitgevoerd, een misleidende voorstelling van zaken. Ook op gebied van immigratie is het beruchte ‘soft law’ principe van toepassing. En als het dan niet bindend zou zijn, waarom worden dit soort resoluties dan überhaupt opgesteld en aangenomen?

    Ongekend haatresolutie tegen eigen burgers

    Wellicht het meest schokkend is dat er in de hele geschiedenis nog nooit een ‘democratisch’ parlement is geweest dat een dergelijke agressieve haatresolutie, waarin de eigen burgers als discriminerende racisten en oorzaken van alle problemen op andere continenten worden neergezet, heeft aangenomen. De geest van de Nazi en Sovjet ‘parlementen’ is daarom niet alleen teruggekeerd, maar is in Brussel en Straatsburg sterker dan ooit tevoren aanwezig.

    Voor de oorspronkelijke Europeanen zullen de gevolgen verschrikkelijk zijn. Zo zullen we door het importeren van 230 miljoen migranten in slechts 10 jaar tijd onze welvaart en uitstekende sociale zekerheid permanent kwijtraken, zeker als de EU het aan krankzinnigheid grenzende extremistische klimaatplan van commissaris Frans Timmerman gaat uitvoeren. Totalitaire onderdrukking en armoede is onze toekomst, besloten en uitgevoerd door een globalistische elite die zich natuurlijk zelf geheel van alle strenge beperkingen en controle zal vrijwaren.

    gebaseerd op (1) Andreas-Unterberger.at

    Wat er in onze cultuur straks wordt doodgezwegen, vernietigd enz:

    ONZE CULTUUR MET HULP VAN DE AFRIKANEN !!!!! voorbeelden:

    Antwerpse kathedraal, toonbeeld van schoonheid, zoals een van de zovele kathedralen en basilieken die in België verspreid zijn:

    Een paar briljante schilders: Pieter Paul Rubens (1577-1640) met de Kruisafname:

    Cornelis de Vos (1584-1651) - De Burgers van Antwerpen brengen de monstrans en de gewijde vaten die ze verstopt hadden voor Tanchelm naar de heilige Norbertus van Magdeburg

    Een voorbeeld van een streekproduct: Antwerpse handjes. Er zijn zoveel streekproducten die in het buitenland zeer vermaard zijn.

    Antwerpse handjes zijn koekjes en/of chocolaatjes gemaakt in de vorm van een handje. Deze handjes zijn een verwijzing naar de legende rond het ontstaan van Antwerpen. De reus Druon Antigoon hakte immers handen af van de voorbijvarende schippers die tol weigerden te betalen tot hij door Silvius Brabo werd gedood. Brabo wierp nadien ook de hand van Druon Antigoon in de Schelde.

    En de naam ‘Antwerpen’ komt van een IS-strijder die de hand afhakte van een christen en hem in de Schelde gooide.

    Over sinterklaas en zwarte piet

    Nicolaas van Myra, ook wel Nicolaas van Bari of Nicolaas van Patara genoemd (Patara ong. 280 – Myra, 6 december 342 of 352) was in het begin van de 4de eeuw Bisschop te Myra, een gebied langs de zuidkust van het huidige Turkije en een toenmalige Romeinse provincie.

    Nicolaas werd later heilig verklaard en is de hoofdpersoon in tal van legenden, bijvoorbeeld in de Legenda aurea, een van de meest gelezen en gebruikte boeken uit de late middeleeuwen. Tussen de 6e en de 12e eeuw verwierf hij een grote bekendheid. In Oost-Europa is Nicolaas van Myra tot op heden een belangrijke heilige, in West-Europa werd hij na de 12e eeuw een onderdeel van folklore rondom het Sinterklaasfeest.

    Leven

    De informatie die over het leven van de heilige Nicolaas beschikbaar is, is hoogstwaarschijnlijk eerst mondeling overgeleverd en in een later stadium op schrift gesteld. Ze komt uit de verschillende levensverhalen. Historisch bewijs over het leven van Nicolaas van Myra is nooit gevonden. Vanaf de 6e eeuw werd hij vereerd. De voornaamste vitae zijn die van Michaël de Archimandriet uit de 9e eeuw en die van Simeon de Logotheet uit de 10e eeuw. De vita van Michael de Archimandriet is de oudste en eerste "complete" levensbeschrijving. Uit deze bron komt de informatie dat Nicolaas in 280 in Patara, niet ver van Myra – het huidige Demre – in Klein-Azië werd geboren. Volgens de Vita Compilata, een derde belangrijke vita, was hij kind van welgestelde, zeer gelovige ouders.

    Aan de kleine Nicolaas werden al vanaf de geboorte wonderen toegewezen. Zo kon hij direct na de geboorte rechtop in zijn badje staan, de handen ten hemel geheven, alsof hij God dankte voor het mirakel van zijn geboorte, en wilde hij op de vastendagen – woensdag en vrijdag – niet van moeders borst drinken. Verder kende hij op vroege leeftijd de namen van de hemellichamen uit zijn hoofd. Het was al snel duidelijk dat Nicolaas – vernoemd naar zijn oom, die bisschop was in een naburige gemeente en met wie hij vaak verward wordt – zijn leven aan de dienst van God zou gaan wijden. Er werd een verband gezien met de Bijbelse figuur Samuel. Nicolaas' moeder kon net als de moeder van Samuel geen kinderen krijgen en kreeg uiteindelijk een kind in ruil voor de belofte dat het in dienst van God zou treden. Net als Samuel was Nicolaas al op vroege leeftijd geliefd bij de bevolking. Hij begreep snel dat hij een hogere taak te vervullen had. Samuel was de laatste en belangrijkste der Richteren, die ook koningen zou zalven. Ook hier ligt een overeenkomst, want tijdens Nicolaas' leven zou het christendom in het Romeinse Rijk belangrijk worden.

    Volgens de Vita per Metaphrasten van de heilige Simeon de Logotheet was Nicolaas een goede leerling, ging hij met regelmaat naar de kerk en was hij – waar nodig – behulpzaam. Al op negentienjarige leeftijd werd Nicolaas door zijn oom tot priester gewijd en legde hij de kloostergeloften af. Zijn oom sprak de verwachting uit dat Nicolaas zelf óók bisschop zou worden en een leven van verlichting zou leiden. Door zijn strenge discipline inzake de vasten, zijn goede wil en zijn gebeden voor iedereen was hij een voorbeeld voor anderen. Toen zijn oom een reis maakte naar Jeruzalem werd de jonge Nicolaas benoemd tot gevolmachtigde in zijn klooster Nieuw Zion. Volgens de overlevering bestuurde hij het klooster zó goed dat het leek alsof de bisschop zelf aanwezig was.

    Volgens dezelfde Simeon de Logotheet heeft de heilige meermaals het Heilig Land bezocht, en vatte hij telkens het plan op om er meerdere weken te verblijven, maar een "engel des Heeren beval hem om huiswaarts te keren". Dit betekende dat zijn parochie in gevaar was en hij daar zijn bovenmenselijke krachten moest gebruiken. Eens probeerde bij zo'n gelegenheid een zeeman hem te bedriegen, maar Nicolaas verijdelde dat plan, en sprak streng: "Probeer nu nooit meer iemand te bedriegen. Vaar naar huis, en mijn zegen zal je vergezellen." Vandaar staat hij bekend als vergevingsgezind.

    Aan de vooravond van zijn bisschopswijding ontving Nicolaas volgens de Vita Compilata een versie van de Bijbel uit de handen van Jezus.

    In 325 zou hij als bisschop deelgenomen hebben aan het concilie van Nicaea. De voornaamste aanleiding tot bijeenroepen van het concilie was de onrust ontstaan door de leer verspreid door Arius. Nicolaas, een fervent tegenstander van Arius, zou deze laatste een klap in het gezicht hebben gegeven tijdens het concilie. Hierna werd Nicolaas in de kerker gegooid, maar 's nachts uit zijn boeien bevrijd door Maria, van wie hij zijn bisschoppelijke gewaden terugkreeg alsook een bijbel. Gedurende de verdere duur van het concilie werd er bij grote vraagstukken beslist volgens de mening van Nicolaas. Hoewel de gebeurtenissen van het concilie van Nicea goed gedocumenteerd zijn, wordt er in de concilieverslagen helemaal geen melding gemaakt van dit incident. Men vindt zelfs geen aanwijzing dat Nicolaas aanwezig was. Het verhaal wordt aldus meestal als een mythe beschouwd.

    Gedurende zijn leven zou Nicolaas vele malen de bevolking tegen demonen hebben beschermd, maar ook na zijn dood zou hij verder voor zijn mensen hebben gezorgd. Zo zou hij tijdens hongersnoden schepen hebben behoed voor de ondergang.

    Hij werd begraven in Myra, waar de betreffende basiliek nog steeds te bezichtigen is, al zou het grootste deel van zijn botten zijn overgebracht naar andere plaatsen.

    Veldherenlegende

    De oudste legende over Nicolaas stamt waarschijnlijk uit de 6e eeuw en is vooral bekend in Oost-Europa Nicolaas nodigt drie Oost-Romeinse legeraanvoerders uit in Myra. Zij zijn getuige hoe de bisschop drie onschuldig ter dood veroordeelde mensen van de executie redt. Terug in Constantinopel worden de veldheren het slachtoffer van een intrige en zelf ter dood veroordeeld. In de kerker bidden ze om de hulp van Nicolaas, die daarop in de droom van de keizer verschijnt en hem voor de gevolgen van de executie van de onschuldigen waarschuwt. De keizer stelt de legeraanvoerders daarop in vrijheid.

    De naastenliefde van Sint-Nicolaas

    Deze legende stamt uit de vita van Michaël de Archimandriet en vertelt het verhaal van een arme man, die drie dochters had. In die dagen werd van de vader verwacht dat hij de toekomstige echtgenoot iets van waarde aanbood: een bruidsschat. Hoe hoger de bruidsschat, des te groter de kans dat een jonge vrouw een goede echtgenoot zou vinden. Zonder bruidsschat was het waarschijnlijk dat de vrouw nooit zou trouwen. Vanwege de armoede van de man waren zijn dochters gedoemd als slaven te worden verkocht. Echter, op drie verschillende gelegenheden verscheen een buidel met goud in het huis, een volwaardige bruidsschat. Van de geldbuidels, die door een open raam werden gegooid, wordt gezegd dat ze in de schoenen terechtkwamen die voor de haard stonden te drogen. Soms zijn de geldbuidels weergegeven dan wel geïnterpreteerd als sinaasappels of mandarijnen, hetgeen kan verklaren waarom de hedendaagse Sint uit Spanje komt. Dit verhaal verklaart ook het strooigoed en het zetten van de schoen. Drie zakjes met goud staan symbool voor Sint-Nicolaas. Ook de munten van chocolade die vaak deel uitmaken van het strooigoed gaan op dit verhaal terug

    Verering na zijn dood

    Nicolaas van Myra zou gestorven zijn op 6 december en begraven in zijn bisschopsstad Myra, nabij het huidige Demre, Turkije. Het duurde nog enige tijd, tot de 6e eeuw, vóór hij als heilige werd vereerd in het Byzantijnse Rijk. In deze 6e-eeuwse legendevorming circuleerde een verhaal over het redden van drie van hoogverraad beschuldigde generaals onder keizer Constantijn. De verering ging voort in de Grieks-Orthodoxe Kerk en was bijzonder verspreid in Rusland.

    De faam van de heilige begon zich gaandeweg ook in West-Europa meer en meer te manifesteren. Reeds in de 7e eeuw was de verering van Nicolaas uit Klein-Azië over Griekenland in Rome terechtgekomen. Het huwelijk van de Byzantijnse prinses Theophanu met keizer Otto II zorgde in de 10e en 11e eeuw voor een verdere verspreiding naar het noorden. Na de slag bij Manzikert in 1071 viel Myra in handen van de islamitische Seltsjoeken en begonnen de Grieken in de hiel van Italië zich zorgen te maken over de relieken van de populaire heilige. In 1087 landde een groep kooplieden in Myra om de beenderen al dan niet te ontvreemden en over te brengen naar Bari. Hun terugkomst op 9 mei werd het feest van de translatie. Twee jaar later kon paus Urbanus II een speciaal gebouwde kerk inwijden, de Basiliek van Sint-Nikolaas.

    Mede doordat Bari geliefd was bij veel pelgrims op doortocht en een belangrijke startplaats was voor de kruistochten, breidde de verering van Sint-Nicolaas zich hierna snel uit naar andere delen van Europa: Spanje, Frankrijk, Engeland, het gebied rond de Alpen, Tsjechië, het Heilig Roomse Rijk en de Nederlanden. Tegen 1200 was de verering van de heilige Nicolaas in Europa algemeen geworden. In West-Europa kreeg deze verering hierna steeds meer een volks karakter, terwijl zij in Oost-Europa voor alles kerkelijk en sacraal bleef.

    Met de hervorming van de katholieke feestkalender door het Tweede Vaticaans Concilie van 1969 werd de liturgie van de heilige Nicolaas gedegradeerd van 'algemeen' tot 'particulier'.

    Naamdag

    De vermoedelijke sterfdag 6 december is Sint-Nicolaasdag, de naamdag van de heilige geworden. Vroeger werd ook 9 mei, de dag van de overbrenging van de relieken naar Bari, gevierd.

    Beschermheilige

    Sint-Nicolaas is de beschermheilige van schippers, scheepsbouwers, vissers, gevangenen, ten onschuldig veroordeelden, advocaten, deurwaarders, bankiers, dokwerkers, graanhandelaars, kuipers, wijnhandelaars, schilders, parfumeurs, apothekers, bakkers, clerici, vrijers, kinderen en kooplieden. Veel havensteden hebben Sint-Nicolaas als beschermheilige: Sint-Niklaas, Amsterdam, Bari, Kampen (Overijssel), Aberdeen.

    Sint-Nicolaas wordt in de oosters-orthodoxe kerken zeer vereerd en zijn beeltenis is op veel iconen te vinden. Hij is een van de beschermheiligen van het belangrijkste orthodoxe land, Rusland.

    Enkele andere legenden uit www.heiligen.net

    Nicolaas-legende: Koren
    Eens werd de hele provincie waar het bisdom van Sint Nicolaas onder hoorde, door een geweldige hongersnood geteisterd. Niemand had ook nog maar iets te eten.
    Nu verneemt onze man Gods dat er schepen in de haven liggen, boordevol graan. Hij gaat er meteen heen en vraagt de sjouwersknechten de uitgehongerde bevolking te hulp te komen. Al lieten ze maar per schip zo'n honderd baal graan op de kade staan.
    Maar zij zeiden: "Vader, dat durven we niet. Want toen we uitvoeren uit Alexandrië, is onze lading precies afgewogen en die moeten we in dezelfde hoeveelheid afleveren bij de graanschuren van de staat." 
    De heilige man antwoordde hun: "Doe toch maar wat ik je zeg. En ik beloof je in naam van God zelf dat de douanebeambten van de staat geen greintje minder zullen aantreffen in de lading." Toen deden die mannen het dus maar.
    Op de plaats van bestemming aangekomen, leverden zij alle graan af in de graanschuren en het was inderdaad precies de hoeveelheid die in Alexandrië was afgewogen. Ze realiseerden zich dat dit een wonder was, begonnen het overal rond te bazuinen en verheerlijkten God in de persoon van zijn dienaar. 
    Het graan dat ze bij hem hadden achtergelaten, was intussen door Nicolaas uitgedeeld. Ieder kreeg naar behoefte; het wonder was van dien aard dat de hoeveelheid voldoende was om de hele landstreek voor twee jaar te voeden. En dat niet alleen. Het leverde zelf ook weer rijke oogsten op.

    Nicolaas-legende: De Drie Studenten 
    In de middeleeuwen was Europa overdekt met dichtbegroeide bossen en wouden. Waar nu koeien grazen en graan staat te wuiven, of ook wel dorpjes en steden zijn gebouwd: daar moet vroeger bos geweest zijn. Voor reizigers was het vaak niet veilig. Met name 's nachts niet. Want zelfs al was het volle maan, dan wist het licht ervan toch maar nauwelijks door te dringen door de takken, naalden en bladeren. Daarom trof je hier en daar herbergen aan, een boerderij of houtvesterswoning die als onderdak konden dienen voor de nacht. Ze lagen haast altijd op één dagmars van elkaar.

    Zo gebeurde het eens, dat er drie studenten door zo'n bos onderweg waren. Het was najaar. Het weer was somber en donker, de dagen kort en de weg door het bos soms nauwelijks te zien: zo donker was het zelfs overdag. Op hun tocht de afgelopen dagen hadden ze gezien hoe de mensen zich opmaakten voor een lange koude winter. De oogstfeesten waren voorbij. Beesten werden geslacht en ingepekeld zodat het vlees niet zou bederven, want wat in het vat zit verzuurt niet. Hooivoorraden opgeslagen en droog toegedekt onder een afdak. In de kelders werd de fruitoogst in weckflessen ingemaakt. Aardappels op de zolder uitgelegd. In de bossen werd hout gesprokkeld om straks voldoende vuur in de haard te hebben.

    Het was al haast volkomen donker toen de drie studenten bij een herberg aankwamen. In feite was het een boerderij waar strozakken op de hooizolders waren geschud en opgemaakt en voorzien van smoezelige lakens. Reizigers keken indertijd niet zo nauw. Bovendien: wassen was ingewikkeld en tijdrovend. Dat deed ja pas als je echt kon zíén dat de lakens en slopen vuil waren. Die konden wel een maand of zes mee dus, voor je ze verschoonde.

    Doe boer en boerin ontvingen de drie vriendelijk. Ze wezen hun hun slaapplaats aan, en nodigden ze uit voor een lekkere vleesmaaltijd. Het vlees is juist ingepekeld en nog vers. De drie lieten het zich goed smaken, en omdat ze er ook een sterk bier bij dronken, bemerkten ze niet, hoe de boer en boerin elkaar blikken van verstandhouding toewierpen. Daar zat geld. Wie zulke lange reizen maakte en het er zo goed van kon nemen: die moest iets in de buidel hebben. Bovendien, wie anders konden zich vandaag de dag een studie permitteren dan de rijkeluiskinderen? En daar hadden ze er nu ineens drie van onder hun dak. Hier viel, als ze het handig aanpakten, behoorlijke winst uit te slaan.

    De drie studenten deden - zoals te doen gebruikelijk in die tijd - hun avondgebeden, en bevalen zich vooral aan in de zorgen van de heilige Nicolaas, bisschop van Myra; die was immers zowel patroon van de reizigers als van de studenten. Ze vroegen hem of hij hun wilde behoeden op hun weg, waar zo vaak rovers en ander gespuis de buurt onveilig maakten. Met een gerust hart gingen ze slapen, want Sint-Nikolaas zou waken over hen. Daar vertrouwden ze vast op.

    Toen alles in diepe rust was, stonden de boer en zijn vrouw op, slopen naar de slaapzolder, schoven het gordijn weg waarachter de drie sliepen, en hakten hun de hoofden af. Eerst werden de rinkelende goudstukken verzameld. Die werden naar een goed verborgen plekje gebracht: onder in het pekelvat: daar zou nooit iemand zoiets zoeken. Maar wat te doen met de drie jongemannen? Natuurlijk, die konden nog eens van pas komen als het vlees van de beesten opraakte. Mooie reserve voor krappe dagen. Omdat boer en boerin natuurlijk ervaren slagers waren, lagen de drie binnen enkele uren tussen de andere hompen vlees in het vat. Dat was dat.

    Natuurlijk, ergens ver weg waren er vaders en moeders die na verloop van tijd hun kinderen misten. Er waren leermeesters die hun leerlingen maar steeds niet zagen komen opdagen. Maar ja, dat gebeurde wel vaker. Ze spijbelden. Of ze waren verongelukt. Of door een wild beest opgevreten. Of overvallen. In ieder geval leverden de naspeuringen niets op.

    Op de boerderij ging in de tijd erna alles zijn gewone gang. Er was vlees genoeg. De winter was mild geweest. Het voorjaar brak aan. De vleesoverschotten bedierven niet en konden wachten tot de volgende winter. Gasten kwamen en gingen, en niemand merkte iets vreemds op.

    Tot jaren later een bisschop door dat bos kwam. Hij reed op een prachtige schimmel. Het was najaar en somber weer: "Hopelijk vinden we voor de avond een goed onderkomen", sprak de bisschop tegen zijn knecht die een zwarte huidskleur had. De knecht droeg een grote zak over zijn schouder, en was moe. Hij verlangde eerlijk gezegd niets liever dan dat ze zouden stoppen voor vandaag. Daar doemde een boerderij in het schemerdonker op.

    Buigend en knippend als messen verwelkomden de boer en zijn vrouw de hoge gast. Ze maakten voor hem de beste slaapplaats in orde. En ze nodigden hem uit voor een heerlijke maaltijd: "We hebben juist vers vlees in het pekelvat. Dat zal u na zo'n vermoeiende dag best smaken, eerwaarde." Dat leek de bisschop wel wat.

    Terwijl hij zich aan tafel zette, ging de boerin het beste vlees uit het vat halen. Maar toen zij de deksel in het achterhuis oplichtte, bereikte de geur van het vlees de neus van bisschop Nikolaas in het voorhuis. En omdat hij een fijnproever was, vroeg hij aan de waard: "Wat is dat voor vlees dat u daar in de kuip hebt?" "Heerlijk vers varkensvlees, monseigneur." "Gek, zei Nikolaas tegen zijn zwarte knecht, maar zo luid dat de boer hem goed kon verstaan: "wat ik ruik is iets heel anders dan varkensvlees. Vind jij niet, Pieterman?" De boer die nattigheid begon te voelen, kwam vlug naderbij en bezwoer Nikolaas, dat het toch echt varkensvlees was; misschien dat de bisschop het vlees van vorig jaar rook dat ook nog in hetzelfde vat werd bewaard. "Nee nee, het is niet van vorig jaar; en het is geen varkensvlees. Zeg eens, Pieterman, jij komt uit een land waar ze expert zijn in dit soort vlees: ruik jij ook wat ik ruik?" Maar voor de negerknecht Pieterman antwoord kon geven, schoot de boer angstig toe om nogmaals met omslachtige omhaal van woorden te zeggen en te zweren dat er niets anders in zat dan varkensvlees. "Zullen we het eens aan uw vrouw vragen?" vroeg de bisschop. En de boer was niet goed genoeg of hij moest de boerin erbij halen en ook aan haar vroeg bisschop Nikolaas wat er nu precies in dat pekelvat zat. Zij reageerde zo mogelijk nog zenuwachtiger dan haar man: "Echt monseigneur, u maakt ons een beetje bang. En dat, terwijl wij eerlijke mensen zijn, die met hard werken aan de kost moeten komen. Dacht u dat wij u een mindere soort vlees zouden voorzetten?" "Nee, dat dacht ik zeker niet. Niet een mindere, maar een hogere soort, want wat ik ruik is mensenvlees!"

    Nu werden de beide echtelieden doodsbleek. Nikolaas gebood: "Wijs mij dat vat maar eens aan." Trillend en bibberend gingen ze hem voor. "Haal die deksel er maar eens af...! Wilt u nog steeds volhouden dat het hier alleen maar om varkensvlees gaat? En hoe komt het dan, dat uit dit pekelvat al zeven jaar lang gebeden naar mij opstijgen: gebeden van drie jongemannen die hier in uw boerderij voor het laatst zijn gezien en sindsdien worden vermist? Weet u wel wie u voor u heeft? Ik ben Sint-Nikolaas, bisschop van Myra. En om te tonen dat ik gekomen ben om de mensen te redden die in hun nood bidden tot mij - en nu richtte hij zich tot het vat, hief zijn hand in een zegenend gebaar omhoog en sprak: "Zoals ooit een engel vanuit de hemel neerdaalde om drie jongemannen uit de vuuroven te redden, zo ben ik neergedaald om jullie drieën uit dit pekelvat tot het leven terug te brengen. Daarom zeg ik jullie: sta op!" Tot ontsteltenis van de boer en de boerin kwam er borrelend beweging in het vat, en vervolgens kwamen de drie studenten levend en wel uit het vat omhoog." Onmiddellijk wezen ze de boer en boerin als hun moordenaars aan. En om hun woorden kracht bij te zetten, doken ze nogmaals onder en brachten handen vol goudstukken tevoorschijn.

    De boer en zijn vrouw vielen nu op hun knieën en smeekten om genade, hun handen geheven tot de heilige bisschop. Zij beloofden hun leven te beteren en nooit meer te zondigen. Ze beloofden elk jaar vlees te geven aan de studenten van de meest naburige stad. Ze gaven hooi en winterpeen voor het paard van Sinterklaas, en namen zich voor elk jaar het feest van Sinterklaas te vieren. Maar de Sint zei: "Ik zal jullie vergiffenis schenken en in leven laten. Op één voorwaarde...!" De twee van de boerderij jammerden: "Zeg het, zeg het maar. En we beloven u dat we het allemaal zullen doen. Wat het ook is." "Heel eenvoudig" zei de Sint "zoals ik jullie laat leven en een nieuwe kans geef, zo wil ik dat je dat ook doet met de mensen die je in je verdere leven nog zult ontmoeten."

    Toen vroeg hij nog aan de studenten of ze het met deze regeling eens konden zijn. "Ja" zeiden ze. "Als dat zo is, zei Sint-Nikolaas, en nu wendde hij zich tot de boer en boerin "dan zou ik nu eindelijk wel eens willen proeven hoe lekker jullie varkensvlees is; en zouden we het op prijs stellen, als u met ons vijven meeat."

    Verering & Cultuur
    Na zijn dood werd Nicolaas in een sarkofaag (= stenen doodkist) begraven in zijn kerk te Myra. Volgens de bevolking was hun bisschop een heilige geweest: Nicolaas was dus in de hemel. Zo werd zijn graf al gauw een bedevaartsoord: mensen kwamen er naartoe om te bidden. Dan vroegen ze aan Sint Nicolaas of hij in de hemel bij God een goed woordje voor hen wilde doen. Als de bidders inderdaad kregen waarom ze vroegen, zeiden ze natuurlijk dat het te danken was aan Sint Nicolaas.

    Ook kwam er een geurige vloeistof van onder zijn sarcofaag vandaan. Als je er van dronk - zeiden de mensen - werd je genezen van al je ziekten en kwalen. Van heinde en ver stroomden de pelgrims toe met flesjes en kruikjes om ervan mee naar huis te nemen. Dan konden ze er thuis ook de zieken mee genezen.

    Reeds vanaf de 6e eeuw is zijn verering bijzonder populair. In 1071 werd Turkije veroverd door de Islam. Christenen mochten niet langer in het openbaar hun godsdienst belijden. Ook verering van Sint Nicolaas in Myra werd verboden. In 1087 deden vissers uit het Zuid-Italiaanse plaatsje Bari een inval in de stad Myra. Ze roofden de sarcofaag met het stoffelijk overschot van Sint Nicolaas en brachten het over naar hun vaderstad. Op 8 mei 1087 voer de boot met de kostbare schat plechtig de haven van Bari binnen. Vanaf dat moment werd deze stad bedevaartsoord. Er verrees een nieuwe kerk ter ere van hem. Van daaruit verspreidde zich Sint Nicolaas' verering over de hele wereld verspreid: in het westen als kindervriend, in het oosten als wonderdoener. In de 13de eeuw werd zijn feestdag vastgesteld op 6 december.

    Vanaf dat moment verspreidde zich de Nicolaasverering over heel Europa. Hij werd patroon (= beschermheilige) van Griekenland en Rusland; van zeelui, handelaars en vele handelssteden. In vele grote Europese havensteden verrezen er Sint-Nicolaaskerken: 
    -in België-
    bv. te Antwerpen, Brussel, Gent en het naar hem genoemde Sint-Niklaas; 
    -in Duitsland-
    bv. te Berlijn, Hamburg en Frankfurt; 
    -in Frankrijk- 
    bv. te Parijs en het beroemde Sint-Nicolaasbedevaartsoord Saint-Nicolas-de-Port (daar wordt ee vingerkootje van de heilige bewaard dat afkomstig zou zijn uit Nicolaas' sarkofaag te Bari; 
    -in Engeland-
    bv. te Londen en in talloze andere plaatsen; 
    -in Nederland-
    bv. te Amsterdam (stadspatroon!), Deventer, Edam, Groningen en Utrecht; tussen 1100 en 1500 werden en er verspreid over Noord-Nederland minstens 900 (negenhonderd) Nicolaaskerken gebouwd; in Friesland werd zelfs een dorp naar hem genoemd plaatsje Sint-Nicolaasga. Hieronder zie je dat een aantal plaatsen in Nederland zelfs een afbeelding van Sint Nicolaas in het gemeentewapen hebben.

    Ook zijn relieken raakten verspreid over Europa. Zo zijn er ook in de kathedraal van Fribourg (Zwitserland). De kerk van St-Nicolas-de-Port bij Nancy, een belangrijk bedevaartsoord, heeft een vingerkootje van hem (volgens de legende meegebracht door een ridder vanuit Bari). Op 9 mei wordt in Bari uitbundig feest gevierd. Op de 3de zondag van oktober wordt Nicolaas al binnengehaald in zijn residentie te Sint-Niklaas in Vlaanderen. In Hasselt viert men een St-Niklaasstoet op een zaterdag van eind oktober of begin november. In Neder-over-Heembeek wordt hij pas in het weekend voor 6 december binnengehaald. In Nederland heeft bijna elke stad een Sinterklaasintocht, in Deventer traditioneel pas op 5 december.

    Veel oude haven- en handelssteden in Europa hebben een kerk die aan hem is toegewijd.

    Hij is patroon Griekenland en Rusland.

    Met Martinus is hij waarschijnlijk de meest vereerde heilige in West-Europa. In Oost-Europa heeft hij zelfs de titel gekregen van 'Mede-Verlosser met Christus'!

    Andere Patronaten
    Hij is patroon van de liefde; daarnaast is hij beschermheilige van ongetrouwde en trouwlustige meisjes; van kinderen en in het bijzonder van schoolkinderen, koorknapen, studenten, onderwijzers, leraren, advocaten, notarissen, juristen, rechters, rechtsgeleerden en geestelijken; van reders, zeelui, schippers, matrozen, veerlieden, reizigers en pelgrims; van vissers en vishandelaars; van handelslui en de christelijke middenstand, van kruideniers kooplieden, marskramers, leurders en lommerdhouders; van kruideniers, specerijenhandelaren, parfumeurs en apothekers; van molenaars, korenhandelaren (vanwege de legende met het koren); van bakkers (niet alleen vanwege de verhoogde activiteit van deze beroepsgroep rond zijn feest, maar wellicht ook, omdat men de gouden bollen op zijn afbeeldingen - de bruidsschat voor de drie meisjes - voor broden aanzag); van slagers; van jeneverstokers, bierbrouwers, kuipers en herbergiers; ; van lakenscheerders, linnenhandelaren, band- en lintwevers, kantwerkhandelaren en knopenmakers; van bankiers; van boeren; van kaarsenmakers; van brandweerlieden (wellicht vanwege de legende met Diana?); van stoelenmakers; van soldaten (vanwege de legende met de generaals?); steengroevearbeiders, steenhouwers; van gevangenen;

    Hij wordt aangeroepen tegen echtelijke onvruchtbaarheid, voor bevrijding uit de gevangenis, voor het terugkrijgen van verloren zaken, tegen foutieve oordelen, tegen gevaren van stormen en van het water, patroon van de zee.

    Iconografie
    Hij wordt afgebeeld als bisschop (tabberd, mijter, staf) vaak met drie goudklompen op een boek, of met drie mannetjes in een tonnetje aan zijn voeten.

    Weerspreuk(en)
    'Neige de Saint-Nicolas
    donne froid pour trois mois.'
    [Sneeuw met sinterklaas
    dan blijft de kou drie maanden baas]

    'Regent het op Sint-Nicolaas,
    dan wordt de winter streng en grijs.'

    'Sint Nikolaas regen?
    Nooit een zegen!'

    In 1946 publiceerden Gabriël SMIT (rijmpjes) & Piet WORM (prentjes) een boekje over heiligen voor kinderen: ‘Roosjes uit de Hemeltuin’; Utrecht/Antwerpen, De Fontein.

    Het bevat ook een rijmpje voor Sint Nicolaas:
    Sint Nicolaas, ons aller vrind,
    Loopt steeds iets mooiers te bedenken
    Om als hij het dan eindelijk vindt,
    Aan brave kinderen te schenken.
    Wie even heilig hier wil leven
    Moet anderen alles willen geven.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs