Het
beeld van het volk van God is veranderd, het zijn nu de zeven gemeenten
geworden. Vormde het volk van God een nationale eenheid in het Oude Testament,
in het Nieuwe vormt zij niet meer een nationaliteit, maar mogen alle volkeren Gods
volk zijn. De tempel is niet langer de plaats waar God te midden van zijn volk
woont. De tempel hoeft dus ook niet meer herbouwd te worden. De centrale figuur
staat te midden van de zeven kandelaars.
En toen
ik Hem zag, viel ik als dood voor Zijn voeten.
De
aanblik van de Overwinnende Christus is
verpletterend, maar dan blijkt Hij opeens (intiem) dichtbij, de JHWH, Ik ben.
Een naam die tot nu toe alleen God toekwam.
1 ste Visioen : Er worden brieven geschreven
aan de 7 gemeenten :
Algemeen : de brieven
zijn allemaal opgebouwd in dezelfde stijl. Ze beginnen
allemaal met En schrijf aan de engel van de gemeente... En dan volgt de naam
van die gemeente. Deze 7 brieven vormen, met de rest van het boek Openbaring,
één geheel. Dat blijkt ook uit de aanhef die steeds gebruikt wordt. De naam
waarmee Christus zich noemt verschilt van brief tot brief, maar zijn allen
ontleend aan het eerste visioen. (Openbaring 1)
1 Ze
beginnen met de opdracht aan een bepaalde gemeente.
2 Dan
volgt de profetische boodschapsformule waarin Christus zich present stelt.
3 ik
ken uw werken... , maar met de goede of slechte kritiek.
4 Conclusie
met belofte aan de overwinnaars over zegen in het Koninkrijk.
5 Aansporing
acht te geven op wat de Geest tot alle gemeenten te zeggen heeft.
http://www.vrijezending.nl/docs/cab-10.htm
De 7 kerken en de
boodschappen welke tot hen gericht worden, zijn van toepassing op 7 perioden of
toestanden van de kerk, beginnend bij de eerste komst van Christus tot zijn
wederkomst. Onder deze symbolische voorstelling van de 7 kerken van Klein-Azië,
heeft de Heilige Geest 7 verschillende toestanden van de christelijke kerk
beschreven, die in volgorde worden gezien tot de wederkomst van Jezus Christus
en het einde van alle dingen. Hun goede ingesteldheid wordt aangemoedigd en hun
gebreken worden terecht gewezen. Ieder wordt in het bijzonder aangemaand en
gewaarschuwd.
Openb 2:1-7 Aan Efeze 
Degene (Jezus) die de 7
sterren in zijn rechterhand houdt (beeld van zorg en bescherming van de kerk) en
wandelt tussen de 7 gouden kandelaars spreekt :
De betekenis van Efeze is begeerlijk
en omschrijft op passende wijze het karakter en toestand van de kerk in zijn
eerste staat, toen zijn leden de leer van Christus in zijn zuiverheid ontvingen
en de voordelen en zegeningen van de gaven van de Heilige Geest genoten. Dit is
van toepassing op de 1ste eeuw of gedurende het leven van de apostelen. Deze
periode duurde ongeveer van 31 na Chr tot 100. Deze periode wordt de Eeuw van Apostolische zuiverheid genoemd.
De eerste liefde is de
liefde voor de waarheid en de begeerte om die aan anderen bekend te maken. De
eerste werken zijn de vruchten van deze liefde. Deze gemeente is
volhardend in het dienen en sterk in discipline maar moet zich terug aan de
eerste liefde wijden.
Openb
2:8-11 Aan Smyrna
Degene (Jezus) die de
eerste en de laatste is, degene die dood was en weer levend werd spreekt :
Smyrna betekent mirre of welriekende geur en is van toepassing op het tijdperk
waarin velen van Gods heiligen de marteldood ondergingen onder het heidense Rome. De
zwaarste van wat gewoonlijk bekent staat als de tien vervolgingen onder het
heidense Rome, begon onder keizer Diocletianus en hield aan van 303 na Chr tot
313 na Chr : een tijdperk van tien profetische dagen. Degenen die de dood
vonden onder deze vervolging waren overwinnaar en konden rekenen op eeuwig
leven.
Openb
2:12-17 Aan Pergamum 
Degene (Jezus) die het
zwaard hanteert, het scherpe en tweesnijdende spreekt. Een
tweesnijdend zwaard uit zijn mond niet met geweld en overmacht wint hij
mensen, maar door zijn woord. (vgl. Dan. 7 en Openb. 2:16 en 19:15 over de
beschrijving van de Rechter) Het begin en einde van dit boek spreken over de
Rechter. Niet alleen de volken worden gericht, maar in de eerste plaats wordt
de gemeente onder het oordeel geplaatst. Voordat onthuld wordt hoe de machten
van het kwaad zich in de structuren van de wereld hebben vastgezet, moet je
eerst de confrontatie met het kwaad in jezelf aangaan. Het kwaad mag niet op
anderen geprojecteerd worden. (vgl. Matt. 7:1-5)
De betekenis van Pergamum is hoogte of verheffing en stelt op passende
wijze dat tijdperk van de Christelijke kerk voor, dat een aanvang neemt met de
regering van Keizer Constantijn in 313, toen de macht, die de christenen ter
dood gebracht had, zich de zaak van de kerk aantrok. Door middel van
beloningen, edicten en beloofde bevordering en het ontvangen van posten bij het
gouvernement, trachtte zij de mensen over te halen om christen te worden en op
die wijze kwam een vloed van werelds-gezindheid en bederf de kerk binnen.
Vele van de heidense kerkelijke gebruiken en ceremonieën, die tevoren al
in de christelijke kerk waren ingevoerd zoals bv. de heidense feestdag zondag
(dag van de zon) ingesloten, werden door de wet vastgelegd en het gevolg
daarvan was, dat de eerste dag van de week de plaats van de Sabbat uit de
Bijbel innam. Ook de ketterijen van de Nikolaïeten die morele ongebondenheid combineerde met gnostische
pretenties en het deelnemen aan heidense offermaaltijden waren verwerpelijk. Dit
was de Vroeg Katholieke Kerk.
Openb
2:18-29 Aan Tyatira
Degene (Jezus) wiens ogen
vlammen als vuur (de rechter die door alle schijn heenkijkt) en wiens voeten zijn
als koperbrons (standvastigheid) spreekt :
Tyatira betekent lied van arbeid of offer van berouw en wijst aan,
wat de toestand van Gods volk is geweest gedurende het lange, donkere tijdperk van
1260 jaren, beginnende met de vestiging van de pauselijke oppermacht in 538 na Chr
en eindigde met de ondergang van die macht in 1798. Gedurende die tijd werden
er miljoenen van Gods heiligen op de wreedste wijze, die goddeloze mensen en
duivels konden bedenken, ter dood gebracht. Dit was de Middeleeuwse Roomse
Kerk.
Deze gemeente deed goede werken, maar had te kampen
met afgoderij en hoererij. Wie onder hen bleef volharden in geloof en daden in Jezus
Christus krijgt macht over de heidenen.
Openb
3:1-6 Aan Sardes 
Degene (Jezus) die de zeven geesten van God en de
zeven sterren heeft, spreekt :
Sardes betekent vreugdelied, of de rest die overblijft. Een reden van
blijdschap was in die tijd het feit dat de grote verdrukking van het volk van
God tot een eind was gekomen. Het was als gevolg van de hervorming dat er nog
enigen van Gods volk overgebleven
waren. De Sardes kerk bleef bestaan van het einde van de pauselijke
overheersing in 1798 na Chr tot het begin van de grote advent beweging in 1833.
Dit was het vervallen protestantisme met dode orthodoxie van na de Reformatie.
Openb
3: 7-13 Aan Filadelfia
Degene (Jezus) die heilig en waarachtig is en die
de sleutel van David (deze sleutel geeft toegang tot de heilige stad Jeruzalem,
beeld van het messiaanse rijk, het nieuwe Jeruzalem) heeft, die opent zonder
dat iemand sluit, die sluit zonder dat iemand opent, spreekt :
Filadelfia betekent broederliefde
en is van toepassing op de kerk gedurende het verkondigen van de
boodschap van het uur des oordeels zoals aangekondigd in Openbaring 14: 6, 7 : Vreest God en geeft Hem eer, want de ure van zijn
oordeel is gekomen, en aanbidt Hem, die de hemel en de aarde en de zee en de
waterbronnen gemaakt heeft. Deze boodschap werd enthousiast verkondigd in de
periode van 1833 tot 1844. Dit was de periode van heropleving.
Openb 3:14-22 Aan Laodicea
Degene (Jezus) die de getrouwe en waarachtige getuige is, de oorsprong
van Gods Schepping :
Laodicea betekent het volk
oordelende, of een
gerechtvaardigd volk. Deze kerk bestaat in de tijd van het oordeel en van
de verkondiging van de laatste waarschu-wende boodschappen, die aan de
wederkomst van Christus voorafgaan. Het is de zelfgenoegzame gemeente die prat
gaat op haar weelde terwijl ze arm, miserabel en blind is. Dit is de goede raad
die deze kerk krijgt : wees ijverig en bekeer u.
Bron : Francien Iwema-Schipper en J.G.
Fijnvandraat
|