Het Boek van de Openbaring van
Joannes : deel 1
Het
Boek van de Openbaring of Apocalyps is het meest raadselachtige boek in de hele
Bijbel. Het is de symboliek van de profetieën die het Boek tot een puzzel
maken. Bovendien is de naam Openbaring van Joannes niet helemaal correct,
omdat het Jezus Christus is die de Openbaring doet en Joannes degene die het
noteert en verder vertelt.
Doorheen
de eeuwen werd het Boek gewoon aanzien als een raadselachtig boek die gewoon
bij de rest werd gevoegd voor de volledigheid. Het is pas in onze dagen dat de
symboliek wordt begrepen. God had het zo beschikt dat het Boek in onze Eindtijd
zou worden begrepen. Maria heeft aan Veronica in Bayside gezegd dat het Boek
nauwkeurig moet worden gelezen en dat met hulp van gebed tot de Heilige Geest
alles duidelijk zou worden.
"Mijn
Kinderen, in het verleden werden aan de profeten de volledige kennis van de
tijd waarin jullie nu leven geopenbaard. Lees de Apocalyps, Mijn Kinderen, de
Eeuwige Vader die in de Hemel is, heeft een plan om jullie in deze dagen kennis
te geven. Wijs het niet af als droge kost om te lezen. Bid voor inzicht en je
zult begrijpen wat je leest. Onze Vrouwe van Bayside 31/12/1976
Er
is echter 1 probleem : er zijn zoveel studies rond dit Boek dat het werkelijk
onmogelijk is om ze allemaal te lezen. De grootste groep vormen de protestanten
met veel diepgaande studies. Het is niet slecht, maar de betrokkenheid van
Maria in de volgende tijd wordt geminimaliseerd. Daardoor zijn de studies
zonder Maria als Vrouwe van alle Volkeren, die het kwade de nek omwringt, niet
volledig juist. God heeft juist de betrokkenheid van Maria als Toevlucht van
alle zondaars en Verdelgster van het kwaad in de verf willen zetten door Haar
actieve betrokkenheid.
Ik
sta op de kop van het Serpent (=Satan). Ik zal hem met mijn hiel verpletteren,
nadat mens en wereld zijn gezuiverd. Ik kom als Middelares van alle genaden, als
vertegenwoordiging door Mijn Zoon in de Vader. Onze Vrouwe van Bayside
18/3/1973
Daarnaast
zijn er nog studies die 2 opnames van de gemeente (= Kerk) in het Boek van de
Openbaring aanhalen. Sommigen maar 1. Het komt ook voor dat het Duizendjarige
Vrederijk van Jezus, met Jezus als de Koning der Koningen, op verschillende
tijdstippen ingang vindt in de studies. Het is daarom heel spijtig dat je
uiteindelijk tientallen sleutels van studies hebt en maar 1 slot, de Openbaring
zelf.
Ik
wil vooral niet proberen de slimste te zijn, maar mijn gezond verstand te
gebruiken om de geboden massas informatie en studies met daar bovenop hetgene
dat de Vader, Jezus Christus en de Maagd Maria gezegd hebben te integreren in 1
sleutel voor dat ene slot.
Bovendien
zal ik de internet adressen opgeven waar de informatie vermeld staat, zodat u
als lezer gemakkelijk verdere informatie terugvindt.
Het
Boek van de Openbaring kun je online lezen : http://www.willibrordbijbel.nl/
Benaming van het Boek van de Openbaring volgens Wikipedia :
Apocalyps : De term apocalyps werd geïntroduceerd door
Gottfried Lücke in 1832 als beschrijving
van het boek Openbaringen uit het Nieuwe
Testament. Het woord is afgeleid van het Griekse ἀπōκάλυψις, apokalupsis
wat revelatie betekent (letterlijk: 'het opheffen van de sluier', of
onthulling/openbaring).
Auteur en datum : Joannes schreef dit boek tussen 90 en 96 na Chr.
op het eiland Patmos. Het was een verbanningsoord voor dissidenten. Hier
ondervond Joannes aan den lijve de macht van Rome. Daar ontving hij brieven
van de eerste christengemeenten. Veel van de leden van die gemeenten maakten
zich bezorgd over hoe het toendertijd in de wereld aan toe ging. Er gebeurde
toen veel wat niets meer te maken had met wat Jezus hen geleerd had. Daar op het eiland Patmos kreeg hij ook
visioenen. Openb. 1:10 Ik raakte in geestvervoering op de dag van de Heer
Inhoud : het eerste deel bevat 7 brieven
aan 7 toenmalige gemeenten in Klein-Azië (in het huidige Turkije). Het tweede
deel bevat een aantal visioenen die de apostel Joannes kreeg over toekomstige
gebeurtenissen van vervolging van de gelovigen, de strijd tegen het kwaad en de
wederkomst van Jezus, het laatste oordeel en het komend Hemelrijk. Jezus komt
als de Koning der Koningen en krijgt de macht aan het einde van de
wereldgeschiedenis volkomen in handen van Zijn Vader. De gekruisigde Jezus, het
Lam van God, dat stierf voor onze zonden is onze absolute redding voor een
leven bij Hem, in Zijn Rijk.
Het
is een hoopvolle boodschap die voor christenen een vuurtoren zou moeten
betekenen. Een dag waarop God alles in allen zal zijn. Geen tranen, geen dood,
geen verdriet en geen pijn meer.
"Ik heb jullie al erop
gewezen, Mijn Kinderen, om telkens opnieuw de geschriften van Joannes, de
Apocalyps of Openbaring te lezen. Lees ze en open jullie harten voor de
waarheid. Lees zodat jullie weten wat er met en rondom jullie gebeurt en zal
gebeuren. Jullie zullen de verwarring begrijpen als jullie inzien dat er 2 factoren
in jullie wereld aanwezig zijn : als eerste : goed en kwaad, en als tweede : de
voordurende strijd om de zielen. Satan heeft zijn legers, en Ik, Mijn Kind, ben
door de Eeuwige Vader in Zijn voorzienigheid en kennis, naar jullie gezonden
als Middelares tussen God en de mensen. Mijn Zoon staat naast Mij in deze
strijd. Wij volgen jullie en zullen jullie bijstaan tot Hij (Jezus) terugkeert
naar jullie wereld. Onze Vrouwe van Bayside 17/4/1976
Joannes
groet de zeven gemeenten in Asia (zeven kerken in Klein-Azië die delen vormen
van de Ene Ware Kerk) : het woord is aan hen gericht :
Openb.
1:4,5 Johannes
aan de zeven gemeenten in Asia : genade zij u en vrede van Hem die is en die
was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon, en van Jezus
Christus, de getrouwe getuige, de eerstgeborene van de doden en de vorst van de
koningen van de aarde.
Zeven is het
getal van de hemel, of van God (Vader, Zoon en Heilige Geest) en vier is het
getal van de aarde. (de vier windstreken) Zeven wil dus zeggen dat God (3) zich
met de aarde (4) bezig houdt. De zeven gemeenten staan in dit geval voor de
hele kerk. Het boek Openbaring is dus bestemd voor de hele gemeente van
Christus, toen en nu.
Hier wordt nog eens duidelijk gemaakt dat Jezus Christus de trouwe
getuige is van God de Vader, dat Hij als eerste is verrezen uit de doden en dat
Hij de Koning van alle Koningen op aarde is.
Openb. 1:5-8 Hij ziet ons
graag en Hij heeft ons verlost van onze zonden door Zijn bloed. Hij heeft ons
tot een koninklijk geslacht van priesters (een heilig volk) gemaakt voor Zijn
Vader. Hij bezit alle geluk-zaligheid tot in alle eeuwigheid. Hij zal
terugkomen op de wolken en ieder zal Hem kunnen zien, ook degenen die Hem
doorstoken hebben en nog zullen doorsteken (de slechten); en alle stammen op
aarde zullen over Hem weeklagen (degenen die Jezus en Zijn verlossing niet
hebben aangenomen en die oorlog hebben gevoerd tegen Hem). God de Heer zegt : Ik
ben de alfa en de omega (alle begin en alle einde). Hij die is en die was en
die komt, de Albeheerser.
Openb. 1:10-20 Ik raakte
in geestvervoering op de dag van de Heer (dag van Jezus opstanding, de latere
christelijke zondag), en ik hoorde achter mij een stem, luid als een trompet,
die riep: Schrijf wat u ziet op in een boek, en stuur het aan de zeven
gemeenten: Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.
Ik keerde mij om, om te zien wie mij had aangesproken. En toen ik mij omkeerde,
zag ik zeven gouden kandelaars, en tussen de kandelaars iemand als een
Mensenzoon (Christus, wordt vereenzelvigd met YHWH), gekleed in een gewaad dat
tot de voeten reikte, en met een gouden gordel om zijn borst. (Christus is hier
als de Hogepriester weergegeven, Hij die het ultieme offer bracht aan God nl.
Zichzelf.) Zijn hoofdhaar was wit als sneeuwwitte wol, en zijn ogen vlamden als
vuur. Zijn voeten waren als koperbrons dat in de oven is gegloeid, en zijn stem
klonk als het gedruis van vele wateren.
De
Heer is heel bijzonder gekleed: met een gewaad dat tot op de bodem reikt. Hij
draagt een gordel van goud. En zijn hoofd en haren zijn wit als witte wol, als
sneeuw, vol van wijsheid! En zijn ogen zijn als vuurvlammen en ook zijn voeten
lijken er op alsof ze in de oven gloeiend zijn gemaakt, ze lijken op koperbrons.
Dit beeld komt voor in het Oude Testament. In het Boek Daniël wordt op
verschillende plaatsen gesproken over:
een man die op een mens lijkt (7: 13), die een linnen gewaad aan heeft en een
gordel van het fijnste goud (10:5) , wiens ogen eveneens gloeien als vurige
fakkels en die ook gloeiende voeten heeft in de kleur van brons. (10: 6) Waarschijnlijk is het beeld met de koperen
voeten daarnaast ook nog wel een toespeling op een andere deel in het boek Daniël,
waarin de Babylonische koning Nebukadnezar vertelt dat hij heeft gedroomd van
een standbeeld dat zelf uit prachtige, dure materialen bestaat, maar dat het
een heel wankele sokkel uit klei heeft. Het beeld stort dan ook in elkaar, als
er een steen tegenaan rolt. Die droom werd door Daniël zo uitgelegd: er komen
op aarde vele aardse koninkrijken. Ze zien er van buiten prachtig uit, ze zijn
van goud gemaakt. Maar ze hebben geen fundament, geen poot om op te staan. De
Mensenzoon die Joannes ziet is helemaal anders : Hij vertoont ook koninklijke,
goddelijke macht en pracht, maar Hij laat zich niet zo snel omkieperen of onder de voet lopen. Zijn
voeten zijn van koper dat in de hete oven (dat wil zeggen: door te beproeving:
gelouterd werd en kei- en keihard is geworden). Deze mensenfiguur is onwankelbaar)
Johannes
hoort de man die hij ziet, ook iets zeggen. Hij hoort hem spreken: het is geen
duidelijke taal die hij hoort. De taal heeft qua geluid iets van kabbelend
water, iets van het kabbelende water van een beek. Zacht en vloeiend, met
altijd weer nieuwe onverwachte geluiden erbij. Maar dit beeld klopt niet
helemaal: want de taal die Johannes al kabbelende hoort, is alles behalve
zacht en lief! Het is de taal van een tweesnijdend zwaard, staat er in de
tekst: het is de taal van de oorlog! En in het Oude Testament heb je de profeet
Ezechiël, die in een droomgezicht een hele legerschaar van engelen ziet optrekken
- ten strijde. Daar staat: het geruis hunner vleugels was als het gebruis van
vele wateren, als de stem van de Almachtige: een dreunend geluid als van een leger!
(Ez. 1: 24).
Aan
alles wordt duidelijk dat we in het droomgezicht van Johannes te maken hebben
met een hoog goddelijk-koninklijk persoon die in tegenstelling tot menige ander
regeerder op aarde, door lijden gelouterd vast en stevig op zn voeten staat en
die talloze bevelen uitgeeft aan zijn engelen, bevelen hard als het staal van
een zwaard, om ten strijde te trekken. Ds Naber - Sliedrecht
In zijn rechterhand had Hij
zeven sterren, (deze sterren betekenen de beschermengel die aan elke Kerk werd
toegewezen) uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard, en zijn gelaat
schitterde als de zon in haar kracht.
Toen ik Hem zag, viel ik
als dood voor zijn voeten. Maar Hij legde zijn rechterhand op mij en zei: Wees
niet bang. Ik ben het, de eerste en de laatste, de levende. Ik was dood, en
zie, Ik leef tot in alle eeuwigheid, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.
Schrijf op wat u gezien hebt, zowel wat nu is als wat hierna zal gebeuren. Dit
is het geheim van de zeven sterren die u in mijn rechterhand gezien hebt, en
van de zeven gouden kandelaars: de zeven sterren zijn de engelen van de
gemeenten, en de zeven kandelaars zijn de zeven gemeenten.
Opvallend is dat deze (Christus) figuur steeds weer
temidden van Zijn gemeente(n) genoemd wordt. De zeven gouden kandelaren
herinneren ons aan de tempeldienst, waar 1 kandelaar stond maar met zeven
lampen. (beschrijving in Ex. 21:31-40) Die kandelaar was het beeld van de Heilige Geest,
(Jes. 11:1 en 2) maar
ook van de eredienst (de feestelijke ontmoeting van God en mensen). (Zacharia
4:1:14) Wij
bezitten nog een afbeelding van die kandelaar omdat de Romeinen die afgebeeld
hebben op de triomfboog van Titus in Rome, nadat zij de Tweede Tempel verwoest
hadden en de tempelschatten naar Rome hadden afgevoerd. (deze kandelaar wordt
Menorah genoemd)
Op een voetstuk staat een schacht recht omhoog en daarop
een lamp. Uit deze hoofdschacht komen drie keer een paar gebogen zijarmen tevoorschijn,
die elk ook weer een lamp dragen. Jesaja 11:2 wordt ons nu duidelijk. Op Hem
zal de Geest des Heren rusten (Dat is de hoofdschacht) De Geest van wijsheid
en verstand. (Dat zijn de twee lampen direct links en rechts van de hoofdlamp)
Dan weer twee lampen: de Geest van raad en sterkte en dan vervolgens de
buitenste twee de Geest van kennis van vreze des Heren. In totaal dus zeven
lampen, maar dan op een voetstuk. Hier in het boek Openbaring is sprake van
zeven losse kandelaren, elk met een eigen licht. http://www.reddingdoorjezus.nl/gouden_kandelaar_3.pdf
|