Ik ben , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Kennari.
Ik ben een en woon in provincie Antwerpen (België) en mijn beroep is leerkracht secundair onderwijs.
Ik ben geboren op 01/11/1984 en ben nu dus 40 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Onderwijs, literatuur, film, creativiteit en gezondheid.
Via deze weg besloot ik zelf eens te ontdekken wat de digitale wereld van het bloggen zoal te bieden heeft.
Een leven als leerkracht
Achter de schermen in het secundair onderwijs "Verklaar mij eens het begrip 'educatie'", vroeg de leerkracht aan de leerling. "Sorry, maar die kaas ken ik niet.", was het antwoord.
01-07-2012
Gegroet
Van harte welkom op deze blog die u een inkijk biedt in het leven van een jonge leerkracht. Hier wordt u geconfronteerd met gedachten, hernneringen en anekdotes omtrent het onderwijs. Wellicht zullen sommige stereotypes over leerkrachten sneuvelen en anderen blijven bestaan. Ik nodig u van harte uit om verder te lezen en mogelijk een antwoord te vinden op al uw vragen over
hoe het nu écht is om leerkracht te zijn in onze hedendaagse
samenleving.
01-07-2012 om 00:00 geschreven door Kennari
17-09-2012
When the going gets though...
School loopt zoals het loopt... Met de lessen en de leerlingen alles prima, de directie is een ander paar mouwen. Opnieuw zijn er heel wat discussies over uurroosters, toezichten etc. Daarbovenop voert de directie soms wat merkwaardige communicatie. We moeten bvb voor de komende pedagogische studiedag groepjes maken voor teambuilding. Zij heeft de groepjes samengesteld. De eer van groepsleider gaat naar de mensen < 30 jaar (ik dus ook!), met als argument 'eens zien of zij hun collega's even goed in de hand kunnen houden als hun leerlingen' ?! Maar, in plaats van gewoon een lijst met namen uit te hangen, heeft de directie beslist om elke week tips te geven waarmee de groepsleiders kunnen 'raden' wie er allemaal in hun team zit... Vorige week waren het foto's van ogen, deze week namen door elkaar geklutst en 2 weken geleden anagrammen! Ik wist niet dat een directie zoveel tijd had om op hun bureau puzzeltjes in elkaar te flansen... Oh ja: wie het eerst al zijn teamleden raadt, verdient 5 punten extra ... ?!
We hebben met de teamleiders al afgesproken dat we het gewoon allemaal samen oplossen en ook samen indienen...
Ach ja, ik moet zeggen dat ik toch één van de weinigen ben die over het uurrooster niet kan klagen: maandagvoormiddag vrij (een beeje extra weekend: nog wat poetsen, strijken of verbeterwerk doen) en woensdag enkel van 10-12u les (kan ik ook nog wat extra uitslapen). Het enige wat me stoort is dat ik weer in de aap gelogeerd ben door die van de personeelsdienst: nu hebben ze niet meegewerkt aan de uurroosters maar wel aan de toezichten. Ik krijg plots -sinds deze week (door kleine veranderingen in het uurrooster)- drie toezichten op vrijdag! In plaats van twee de week ervoor. Vrijdag is dan ook een lange dag voor mij: 5 uur lesgeven en drie keer toezicht doen op de speelplaats/refter. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat er een oudere collega voor iets tussenzit. Hij had vorige week nog toezicht op vrijdagochtend, hij houdt daar niet zo van en kwam aan mij vragen om te wisselen. Ik heb dat geweigerd. En nu plots staat hij er niet meer op, en ik wel! Ga ik toch nog eens uitzoeken vanwaar deze verandering...
17-09-2012 om 00:00 geschreven door Kennari
19-07-2012
To be or not to be...
Sinds de lesopdrachten zijn binnengelopen, zijn deze al meermaals het gespreksonderwerp geweest tussen collega's. Niet dat we elkaar allemaal elke dag opbellen met de vraag: 'En, wat doe jij vandaag voor school?', helemààl niet zelfs! Maar af en toe kom je al eens een collega tegen terwijl je de plaatselijke markt of braderij afschuimt, en dan evolueert het gesprek meestal als volgt: 'En, al een leuke vakantie gehad? Ja, snertweer he. België natuurlijk... En, wat vond je van de lesopdrachten? Is die van jou een beetje goed?' En dan is het hek van de dam! Dan kan er gemakkelijk een half uur over de lesopdrachten gekletst worden ('Goh, al zo laat? Man de tijd vliegt als het vakantie is...'). Ondanks heel wat strubbelingen op school -en tussen collega's- het voorbije shooljaar, met name over de verdeling van de opdrachten en de uurroosters, blijken ook nu weer heel wat collega's zich niet helemaal goed te voelen bij wat er nu (voorlopig) op papier staat. Uiteraard vindt iedereen dat men toch wat meer rekening had kunnen houden met de eigen persoonlijke voorkeuren en de persoonlijke situatie. Dat is iets wat wellicht overal en altijd onderwerp van dsicussie zal zijn. En nu hoor ik zeker al vele arbeiders en bedienden onder jullie zeggen: 'Man, alsof wij mee te beslissen hebben wat onze opdracht inhoudt. Jullie zitten al op rozen met de hoeveelheid vakantie, en dan nog klagen dat je niet helemaal de opdracht kreeg waar je had op gehoopt?!' Maar: die twee hangen net heel erg samen met elkaar (of toch: wanneer je ook een 'goede' leerkracht wil zijn)! Hoe meer nieuwe vakken of andere klassen je krijgt dan voordien, hoe meer vakantie je eraan moet opofferen om je goed voor te bereiden. En voor alle duidelijkhid: een goede voorbereiding is cruciaal voor een goede les, en dat moet gebeuren thuis. Na de 'officiële' werkuren dus. Een beginnende leerkracht heeft feitelijk maar voor de helft écht vakantie van de officiële schoolvakantieperiodes, net omdat er zoveel werk en energie kruipt in voorbereidingen. Ik heb het hier ook niet alleen over lessen voorbereiden, maar ook toetsen en taken, het verbeterwerk en vaak ook leerlingendossiers (als je klasleraar bent). Als startende leerkracht weet je dat, en ben je meestal ook bereid om die energie en tijd erin te investeren. Maar na enkele jaren kijk je ook vooral uit naar het optimaliseren van je lessen, en niet het telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw bestuderen van nieuwe leerstof. Ook de klassenraden en personeelsvergaderingen etc. vinden plaats na de gewone lesuren, dus ook hier moeten we aanwezig zijn terwijl het eigenlijke 'werkklokje' reeds afgeteld heeft. Is er dan in prestatie-uren nog zoveel verschil met andere werkomgevingen? Naar mijn ervaring niet echt. Bovendien krijgen managers, mensen met een functie die heel wat verantwoordelijkheden met zich meebrengt (zoals bij leerkrachten), ook heel wat extralegale voordelen. Nu kan ik je wel snel even vertellen dat ik nog nooit een laptop kreeg van de school, een gsm of een tankkaart. En zelfs mijn rode stylo's moet ik zelf betalen. Niet dat ik dat erg vindt, maar gewoon om even volledig te zijn. Tja, alle beroepen hebben zo hun voor- en nadeel, daar ben ik me ondertussen ook goed van bewust. Wat ik dan weer niet zou kunnen missen aan mijn beroep is de individuele vrijheid en tegelijkertijd toch ook deel uit te maken van een groter geheel. Zo heb je altijd collega's in de buurt waar je leerstof mee kan afstemmen ('Wat ga jij nog behandelen voor de kerstperiode?') en om bij te ventileren ('Moet je nu eens weten wat die brutale vlegel uit 1A tegen me zei?'), maar je kan ook in iedere les en iedere klas je eigen stijl uitwerken. Zo zijn er leerkrachten die bvb. veel theorie uitleggen in de klas en de leerlingen dan huiswerk meegeven om dat alles te verwerken. Anderen besteden dan weer meer tijd aan oefeningen in de klas en aan klassengesprek. En nog anderen spelen graag met multimedia in de les: een streepje muziek of een beeldfragment als extra geheugensteun. Eigenlijk is het -zoals vaak in het leven is- een kwestie van imago: wat voor leerkracht wil ik zijn? To be or not to be...
19-07-2012 om 15:43 geschreven door Kennari
10-07-2012
Opruimactie
Nu de 'voorlopige' lesopdrachten bekend zijn, kan er gestart worden met het uitsorteren van het lesmateriaal: wat nog belang heeft mag blijven, wat niet voor dit jaar is maar nog een 'revival' kan maken moet opzij en wat passé of in twintigvoud aanwezig is, moet absoluut de deur uit.
Best een helse karwei. Niet alleen is het soms moeilijk de dingen precies te categoriseren, maar bovendien is het werk dat zich een heel schooljaar opstapelt (wat houdt me in hemelsnaam tegen om overtollige kopies niet gewoon meteen in de papierbak te smijten?) en dat dan in de zomervakantie zo snel mogelijk moet uitgemest worden. Ik heb al zo'n tien kilo oud papier opzij staan, en dan heb ik nog niet alles doorgenomen. Ik heb ook beslist dat ik deze vakantie ook maar eens korte metten moet maken met die oude syllabussen van me. Wat niet meer van toepassing is in mijn beroep zou weg moeten en wat misschien nog verruimende inzichten kan bieden zal ik inscannen en digitaal bewaren.
Mijn god, waar haal ik het toch vandaan?! Vakantie zou leuk moeten zijn, maar dat inscannen van oude cursussen is echt een apenkarwei! Gelukkig (meen ik dat nu echt?) geeft de zon verstek en is het dus het uitgelezen moment om tijd te maken voor rotklusjes in huis, zoals deze (en strijken, en poetsen, en ...).
De komende dagen bieden niet veel troost: nog geen zon in zicht, nog een stapel oude cursussen op de vloer en zolang de scanner het niet begeeft zal het even op de tanden bijten zijn.
Ik heb nu al wel besloten dat wanneer deze klus achter de rug is, ik mezelf maar lekker moet verwennen met een luilekkerdagje en een driegangenmenu.
10-07-2012 om 00:00 geschreven door Kennari
07-07-2012
Vakantie ?!
Ahhh, eindelijk vakantie...Of toch niet?
Voor al diegenen die denken dat ALLE leerkrachten vanaf 1 juli lekker in hun strandstoel neerploffen en verder niets doen dan af en toe eens een romannetje lezen, heb ik nieuws. Leerkrachten zijn verplicht om minstens twee halve dagen in de zomervakantie zich aan te melden op de school voor een 'klusje'. Wat dit inhoudt is zeer divers en afhankelijk van de schoolcultuur. Tot twee jaar geleden kon je op onze school als leraar algemene vakken enkel komen inschrijven of telefoonpermanentie doen (wellicht onder het motto: 'wat kunnen zulke leerkrachten nog anders?').
Maar dankzij een directiewissel zo'n twee jaar geleden, gaat het er nu anders aan toe. Vanaf dit jaar konden we zelf een klusje opgeven waarvoor we gemotiveerd waren om naar school te komen. Positieve verandering of niet, ik heb er alvast enthousiast gebruik van gemaakt om enkele lokalen op te frissen, samen met een vakcollega. Jammer voor mij had ik dit werkje lichtjes onderschat en belandde ik nog een hele week op school. De voldoening achteraf, en het vooruitzicht van een letterlijk 'frisse' start in spetember, doen de pijn wel wat verzachten.
Eigenlijk was ik best nog verbaasd over het aantal collega's die - net zoals ik- bijna een hele week zich hebben toegelegd op herstellingen en andere karweien op school.
Dikke pluim aan alle hardwerkende collega's zou ik zo zeggen!
Niet alleen waren er de klusjes de voorbije week, maar ook het vooruitzicht van nieuwe lesopdrachten!Ook dat is namelijk een (positieve) verandering sinds de directiewissel: tot twee jaar terug kregen we onze lesopdrachten maar pas bedeeld- en dan nog wel letterlijk in onze handen- op 31 augustus. Dit jaar kregen we de lesopdrachten toegestuurd per mail op 6 juli! Voor sommigen zal dit leuker zijn dan voor anderen: ben je blij met wat je hebt gekregen, ga je een leuke zomervakantie tegemoet met wellicht een heleboel leuke ideeën om het schooljaar te starten. Voor mensen die niet zo blij zijn met wat ze kregen zet dit natuurlijk al meteen een domper op de rest van de vakantie, en al helemaal op het vooruitzicht van een nieuw schooljaar in september. En ja hoor: er zijn (heel wat) leerkrachten die reeds in de vakantie nadenken over, én werk maken van, hun cursussen voor volgend schooljaar! Laat daar alvast misverstand nummer 1 mee uit de wereld geholpen zijn
07-07-2012 om 00:00 geschreven door Kennari
02-07-2012
Introductie
Beste bezoeker,
Laat me mezelf even voorstellen: ik ben een jonge leerkracht woonachtig en werkzaam in de provincie Antwerpen. Ondertussen geef ik reeds vijf jaar les en heb ervaring opgedaan op drie verschillende instituten. Ik geef verscheidene algemene vakken aan leerlingen in TSO- en BSO-richtingen. Hoewel ik aan de hogeschool niet koos voor een lerarenopleiding ben ik ervan overtuigd dat het onderwijs mij de juiste uitdagingen en kansen biedt. Via een SLO-cursus en andere bijscholingen verwierf ik de nodige diploma's om als leerkracht aan de slag te kunnen. Bovendien is mijn opleiding Bachelor in de toegepaste psychologie mooi meegnomen in dit vak. Gelieve mogelijke typ- en taalfouten te vergeven: missen is menselijk, nietwaar? Ik hoop u te kunnen boeien met mijn korte blogs over mijn ervaringen in het onderwijs. Alvast veel leesplezier!