We waren dan ook heel trots over de geleverde prestaties. Tijdens de bespreking vertelden we wat leuk, moeilijk, ... was. We konden elkaars werk eens bewonderen. Op het einde konden we ons eigen resultaat eens evalueren. Dit zijn onze maquettes :
Tijdens de laatste knutsellessen hebben we een echte maquette geknutseld. Eerst tekenden we samen de "ontvouwing" van een huis. Daarna was het knippen en versieren geblazen. Vervolgens kleefden we ons huis tot een geheel. Via de papa van Jayro kregen we elk een plankje waarop we onze fantasie konden laten werken. Het ontwerp van een eigen tuin was voor velen een leuk en prachtig werkje. We waren dan ook heel geconcentreerd bezig :
Net voor de krokusvakantie vierden ook de leerlingen van de bovenbouw Carnaval! Eerst mochten we ons in de klas verkleden. Op de speelplaats konden we elkaar bewonderen. Nadat we verzamelden in een grote groep, werden we een beetje "per soort" in groepen verdeeld. Zo konden we de catwalk op. Er werd vooral veel gelachen, gedanst, gezongen,... Na een drankje en een koekje trokken we huiswaarts. Tijd om te genieten van een "welverdiende ?" krokusvakantie...
Meester Frank nam een "close-up" foto van alle vierdeklassers. Het was niet voor zijn fotoalbum, maar in de knutselles kregen we elk ons "gezicht". Daarmee maakten we een nieuwe versie door te versieren, een hoofddeksel, een strik, ... bij te voegen. Het werd heel leuk en de resultaten mochten zeker gezien worden. Mocht je echt twijfelen, ieder heeft z'n eigen werkje vast :
Overal bestaan er conflicten. Maar conflicten oplossen is niet altijd eenvoudig. Na een kringgesprek rond dit thema werkten we in groepjes een rollenspel uit. We kregen een conflict waarover we eens moesten nadenken en uitbeelden. Maar het moeilijkste was wel om te vinden hoe we een goede afloop konden bedenken. Daarna konden we het spelen en er nog eens kort over vertellen.
Wat keken we een beetje raar op toen de meester vertelde dat we met "blokken" gingen oefenen. Maar toen we vaststelden dat het over meetkunde ging en dat we met constructies, grondplan, bovenaanzicht, zijaanzicht links of rechts, ... moesten werken, wisten we meteen dat het niet zomaar spelen was. In het begin liep het niet zo vlot, maar toen we alles goed onder de knie hadden werd het vlug eenvoudiger...
Vandaag kwam juf Claire, iemand van Fost Plus vzw, een vorming geven rond afval. Ze leerde ons hoe we moeten en kunnen omgaan met afval. Aan de hand van gesprek, door spelletjes en film kwamen storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen aan bod. Nu zijn we allemaal overtuigd dat we nooit nog afval zomaar zullen weggooien.
Tijdens de les muzische opvoeding leerden we het lied "Katootje" aan. Dit is een oud lied waarin wafelvrouwen, een dominee, een toverheks, ... van boter worden gemaakt op de botermarkt. Een heel leuk lied, maar het werd maar echt fantastisch als we die personen konden uitbeelden ... Kijk maar mee naar het resultaat :
Vandaag kwam Martine van de politie in de klas. Ze kwam vertellen hoe we ons het veiligst als voetganger in het verkeer kunnen en moeten gedragen. We hebben heel aandachtig meegeoefend. Bij het correct oversteken zagen we wel dat autobestuurders niet altijd stoppen bij een zebrapad... Zelfs als er een politieagent bij ons is. We leerden heel wat bij :
In de W.O. les rond oriënteren kregen we de opdracht om aan de hand van de zon, en daarna met een kompas, een windroos te tekenen. Gewoon eerst even het noorden opzoeken en dan aan het werk :
Ons eerste kunstwerk uit het vierde leerjaar was een "kunstig vlechtwerkje". De opdracht was om te weven met papierstroken. Over de resultaten waren we toch wel tevreden en trots :