Ik vertel de dingen niet zoals ik ze
heb beleefd, maar zoals ik ze heb gevoeld.Ik denk dat kunstenaar zijn in de eerste plaats betekent dat je je
kinderziel weet te bewaren.Eigenlijk
ben ik altijd kind gebleven in een grotemensenwereld.Op het podium kan ik bijvoorbeeld helemaal
mezelf zijn, zoals kinderen opgaan in hun spel.Die totale oprechtheid, daar is het me om te doen.
Salman Rushdie in DS WEEKBLAD
Verenig rede met verbeelding en je
krijgt wonderen, schoonheid, kunst.Scheid ze en je creëert monsters.
Arundhati Roy in
gesprek met Kathy Mathys
Het meest ben ik geïnteresseerd in
personages die grenzen door hun lichaaam hebbben lopen. (….) Iedereen heeft
meer dan één gezicht, alleen erkent niet iedereen dat of durft niet iedereen dat
gegeven onder ogen te zien.
Ian Mc Ewan in
gesprek met Toef Jaeger
Een schrijver moet ik zich van zijn
lezers niet aantrekken.
(…)
Ik heb geen onderzoek gedaan, het was
alsof ik vakantie nam.
(…)
Mensen vragen me nu voortdurend of ik
afstand neem van mijn realistische romans, maar ik zie elke roman die ik
schrijf, als mijn eerste.
Eric De Kuyper in
gesprek met Jelle Vanriet
Af en toe liep het wat minder,
bijvoorbeeld toen ik plots via mijn vriend met twee kinderen werd
geconfronteerd terwijl ik er geen wilde. Maar dan riep ik mezelf tot de orde en
dwong ik mezelf om weer het wonder te ervaren in het dagelijkse. En zie, een
heel nieuw gamma aan verwondering ontstond, dankzij die kinderen! Ik bewonder
Engelse schrijfsters zoals Virginia Woolf, Margaret Drabble, Elisabeth Taylor,
Anita Brookner, Rumer Godden en Barbara Pym omdat hun naïviteit en kinderlijke
opmerkzaamheid intact gebleven zijn. Hierdoor zijn zij geweldig humoristisch,
want als je de wereld met kinderlijke precisie observeert, krijg je automatisch
komische boeken. Het leven is nu eenmaal bizar en vol humor.’
(…)
Als kind had ik grote moeite met de
dingen die voorbijgaan. Vanaf half augustus panikeerde ik al, te weten dat dra
de zoete vakantie weer zou overgaan in de ellende van de school. Ik kon ook
moeilijk verkroppen dat bloemen verwelken, dat de schoonheid en de geur van de
roos vergaan. Gelukkig heb ik vrij snel geleerd dat de vergankelijkheid ook
iets waardevols is. Dat de onverbiddelijkheid van het leven tegelijkertijd ook
de schoonheid van het leven is. Mijn moeder zei altijd: wat we hebben gehad,
hebben we gehad. En zo is het. Het doet pijn, maar hé, het was toch mooi?’
Juli Zeh in
gesprek met Peter Jacobs
Ik zat zo diep in het verhaal dat ik bleef
schrijven nadat de roman klaar was.Ik
kon de personages met wie ik zolang bezig was geweest, niet zomaar abrupt laten
vallen.De lezers doen mee.Uit puur spelplezier. Alle personages hebben
e-mailadressen en krijgen post. De mails worden geforward naar mijn adres en ik
beantwoord ze in naam van de personages.
(…)
Ik voel me, eerlijk gezegd, als
schrijver ook veiliger wanneer ik een plot heb, een einde waarnaartoe ik kan
werken’. Ik hou van escalatie. Ik vertrek graag van een min of meer harmonische
situatie en laat het dan ontploffen.
Tommy Wieringa in
gesprek met Veerle Vanden Bosch
Wat ik wil doen als ik zo’n verhaal
schrijf, is de drijfveer van mensen laten zien.
Hillary Mantel in
gesprek met Kathy Mathys
Fictieschrijvers kruipen in de huid en
de geest van hun personages. Ik ben bijvoorbeeld erg geïnteresseerd in het
lichaam van mijn personages, niet enkel in hun gedachten.
…
Nog een verschil: een historicus doet
zijn best om neutraal te blijven, terwijl fictieschrijvers partij kiezen.
…
Ik hoop dat lezers van mijn boeken
inzien dat het leven verandert, dat niet alles in steen gegraveerd is.Natuurlijk zijn er onweerlegbare feiten, dat
spreekt.
Jean-Luc Outers in
Standaard der Letteren van 20 maart 2015
Schrijver zijn, daarentegen, is
proberen het onzichtbare te tonen, is de opklaring in de duisternis te zoeken,
is zich verwijderen, afstand nemen, ver weg van jezelf stranden.Schrijver zijn is woorden opwerpen, tegen het
onnoembare, is dingen die je vergeten waande weer de kop laten opsteken in het
geheugen, is de oorsprong laten horen, is door de taal de realiteit in
verbeelding transformeren.Schrijver
zijn is de doden, de dieren en de stenen laten spreken.
Sandro Veronesi in
gesprek met Jelle Van Riet
Architectuur en literatuur komen immers
in wezen op hetzelfde neer: zij verhalen de relatie tussen mens en ruimte.
(…)
Mijn schrijven situeert zich dus altijd
in het spanningsveld tussen de aardverschuiving die een roman op zich
teweegbrengt en de stormen die op mijn leven inbeuken.De enige manier om orde te scheppen in de
chaos om kalm te blijven.
Javier Marias in
gesprek met Marijke Arijs
Het lijkt wel of je tegenwoordig
verplicht bent om korte eenvoudige zinnetjes te gebruiken.Om iets complex uit te leggen heb je vaak een
complexe zin nodig. (…)
Het verhaal, de bespiegelingen, de
uitweidingen, het is allemaal even belangrijk.
(…)
Mij gaat het meer om het ritme, om het
golvende, de muzikaliteit van het proza.
(…)
Eigenlijk is iedereen die romans leest
of naar films kijkt een spion, een gluurder of een voyeur, omdat je ongestraft
kunt binnenkijken in andermans privéleven.
Sanu Valiulina in gesprek
met Maria Vlaar
Literatuur, goede boeken lezen, is
leren nadenken.Alle goede boeken zijn
een vorm van maatschappijkritiek.Mensen
die in de Sovjettijd goede boeken lazen, waren de mensen die wisten wat er
speelde, die zich niet lieten manipuleren.
(…)
Ik heb wel een structuur in mijn hoofd
anders verzuip je in de oceaan van de materie.Maar ik creëer personages met wie ik me erg verbonden voel en dan gaat
het vanzelf, natuurlijk.Een boek groeit
net als een levend wezen.
Literatuur heeft een rol en een
opdracht.Schrijvers en uitgevers hebben
vaak de indruk dat ze aan de kant van de weerstand staan, omdat ze aan de kant
van de kunst staan.Literatuur gaat
nochtans niet vrijuit in de opgang van extreemrechts.Ze heeft mee bijgedragen tot de
uitsluiting.Voor een kind als ik was er
weinig meer vernederend dan een boek.Het zei: je maakt geen deel uit van de groep mensen die mij kunnen
lezen.Jij hoort er niet bij.We wisten thuis dat boeken niet voor ons
waren.’
Arnon Grunberg in gesprek met
Marc Cloostermans
Cultuur is een rem op barbarisme.Hitler hield van muziek, van
schilderijen.Hij was niet onbelezen,
kon huilen bij Wagner, kon zich enorm opwinden over kunst.
(…)Mensen komen pas echt tot leven als
ze pijn voelen.Mijn personages worden
niet getroffen door natuurrampen.Dat
zou ik oninteressant vinden.Ze roepen
de pijn en de pech over zichzelf af en dat maakt hen juist innemend. Ik denk
dat pijn het enige is wat de mens echt kan voelen.
(…)
Pijn is niet iets wat je voor je
houdt.Pijn moet gedeeld worden met
anderen.Het idee lijkt te leven dat een
sentiment veel dieper en authentieker is dan een gedachte.Dat is een misverstand.Je kunt ook liegen met emoties.
David Grossman in een lezing over
Vrede en Vrijheid
Blijkbaar is er zelfs in de meest
extreme situaties nog altijd één kleine vrijheid voorbehouden aan de mens: de
vrijheid om zijn tragedie te beschrijven in zijn eigen woorden.
Schrijvers kennen die aandrang: de
dingen je eigen persoonlijke namen te geven en niet de namen die je ‘van
buiten’ worden opgelegd.Het is een
sterke aandrang, als een instinct.Als
een natuurdrift. Ik denk wel eens dat
een schrijver iemand is die claustrofobie krijgt binnen de woorden van
anderen.En daarom is literatuur, die
meer goede eigenschappen heeft, ook een manier om bij de lezer een instinctieve
afkeer aan te scherpen van clichés en generalisaties, van al wat de mens, met
al zijn rijkdom en tegenstellingen probeert vast in te zetten in het voetblok
van stereotiepe, starre, beperkende definities.
Ransom Riggs in gesprek met
Katrien Steyaert
Als schrijver moet je er gewoon op
vertrouwen dat er zich onder je schedeldak genoeg afspeelt dat de moeite waard
is.
(…)
Mensen onderschatten de waarde van
happy endings. Ik geloof dat onze wereld er wat meer kan gebruiken.
Jenny Offill in gesprek met
Kathy Mathys
Nadat ik mijn agent vertelde dat hij het
manuscript niet meer mocht opsturen naar uitgeverijen, ging ik een paar jaar
lang poëzie schrijven. Alweer dacht iedereen dat ik gek was, maar ik had het
gevoel dat ik door poëzie te schrijven de juiste stem zou vinden.Dat is ook gebeurd.Die poëzie zal nooit het daglicht zien maar
hij was wel belangrijk voor het proces.In gedichten nemen schrijvers vaak grote sprongen, in fictie is dat
ongebruikelijk.Romanschrijvers bouwen
een brug tussen de ene gebeurtenis en de andere.Ik wilde die bruggen opblazen.
(…)
Ik heb geprobeerd om de manier waarop
we herinneren te imiteren door een versnipperde structuur te gebruiken. Mensen
herinneren niet in mooie lange lappen tekst.
Valeria Luiselli in gesprek met
Marijke Arijs
Vergelijk het met een schilder die een
bepaalde penseelvoering en een bepaald kleurenpalet heeft.Een roman is mij te lang. Daarom vertrek ik
van kleine, behapbare dingen, van concrete ideeën, beelden en scènes.Die kneed en herwerk ik tot ik de juiste vorm
vind, bijna alsof het beeldhouwwerkjes zijn.Pas wanneer zo’n fragment helemaal af is, begin ik aan het volgende.
(…)
Ik zie de literatuur als een spel.Schrijven heeft te maken met experimenteren,
met vrijheid.In die speelruimte kunnen
een heleboel ideeën, spanningen en conflicten aan bod komen, maar het is geen
bloedserieuze affaire.Je hoeft er geen
smoking voor aan te trekken.
(…)
Ik experimenteer overigens niet om het
experimenteren zelf, maar om mijn eigen grenzen te verleggen.Ik vind het niet interessant om een bepaalde
succesformule te hanteren en mezelf voortdurend te herhalen.Ik wil mezelf vernieuwen, romans schrijven
die van mijn eigen en andermans verwachtingen bevrijden, de vrijheid behouden
om nieuwe horizonten te verkennen.
(…)
De roman werkt als een breng tussen verschillende
werelden.
Michel Faber in gesprek met
Veerle Vanden Bosch
(…) een kunstenaar die alles volledig
in de hand heeft, is als een poppenspeler die wel het publiek manipuleert, maar
zichzelf niet meer verrast.
Antjie Krog in gesprek met
Catherine Vuylsteke
Meestal weet ik niet waarom ik ben
zoals ik ben, overgevoelig voor sommige dingen en onverschillig voor
andere.Mijn brein, of liever mijn
creatieveIQ, zoals ik het noem,
verzamelt dingen.Ik onthoud de zinnen
die er voor mij toe doen, zelfs al weet ik vaak niet meer van wie ze zijn.Die woorden zoeken zich later een weg naar
een gedicht.
(…)
Ik ben geobsedeerd door de ruimte op
een blad, door het wit tussen de woorden.Daarom kan ik niet schrijven met een computer, die geeft je te veel leegte.
(…)
In een volgend stadium probeer ik
verschillende versies van schikkingen uit op de computer.Dat is het interessante aan dat ding.Je kan heel snel de ruimte verkennen en
bijstellen.Daarna komt het moment
waarop ik hoor.De kleur van de klank.
Mijn voor weet dat het juist is.
Tahar Ben Jelloun in gesprek met
Marijke Arijs
Ik was ervan overtuigd dat de
literatuur diende om getuigenis af te leggen en dat geloof ik nog steeds. Zelfs
als je thrillers of sciencefiction schrijft, kan dat een weerslag hebben op het
dagelijks leven.
Ann-Marie
MacDonald in
gesprek met Kathy Mathys
Ik zie mezelf als een vakvrouw die goed
weet waarmee ze bezig is.Ik ben geen
romanticus.Toch moet ik erkennen dat
dit boek lagen bevat die ik zelf niet had voorzien.
David Grossman in gesprek met
Maria Vlaar
Ik weiger om alleen door de catastrofe
in mijn leven gedefinieerd te worden.Het verlies kleurt mijn leven. Maar ik sta erop de vrijheid te hebben om
mijzelf te definiëren.Het schrijven van
het boek was een manier om te zeggen: ik word niet gedefinieerd door jou; ik
definieer jou.
Bernhard Schlink in gesprek met
Gaea Schoeters
Maar misschien is het simpele antwoord:
is dat niet de reden dat we lezen? En schrijven?Omdat we meer dan één leven willen? Liefst
een dat niet te ver van ons eigen leven afstaat, zodat we onszelf er nog in
kunnen voorstellen, maar tegelijk ook anders en uitdagend?
Ted Van Lieshout
Schrijvers kunnen van seks iets
persoonlijks maken want lezers vereenzelvigen zich met de personages, dus als
die seks beleven, komt het opeens dichtbij.Je kunt helemaal meegaan met een personage, en nagaan hoe dat bij jezelf
zit.
Aidan Chambers
In dat boek (Verleden
week) masturbeert het hoofdpersonage, maar ik
beschrijf zijn gedachten en gevoelens, niet wat hij doet.
(…)
Mijn vuistregel is dat ik kan schrijven
wat de personages kunnen weten. Sommige personages weten maar heel weinig over
seks, anderen meer.
Javier Cercas in gesprek met
Marijke Arijs
Voor mij is een roman een banket met
talloze gerechten.
(…)
Eigenlijk combineer ik de twee
concepten: mijn boeken zijn zo overvloedig, substantieel en gevarieerd als een
banket met vele gangen en tegelijk zo efficiënt, precies en snel als een
autorace.
(…)
Fictie is juist interessant omdat ze
gevoed wordt door de werkelijkheid.In
wezen gaan al mijn boeken over mythen.
(…)
Mijn romans hebben trouwens een epische
component, ze gaan allemaal over helden.
(…)
Alle romans zijn autobiografisch.Als schrijver vertrek je altijd van je eigen ervaring.Van de dingen die je hebt beleefd, maar ook
van dingen die je niet hebt beleefd.Je
dromen, frustraties, verlangens maken evengoed deel uit van de biografie.Eigenlijk gaan alle romans uit van de vraag:
‘wat als?’.
(…)
In al mijn romans zit ergens een blinde
vlek.En toch is het precies door die
blinde vlek dat je kunt zien, door dat onuitgesprokene dat de roman spreekt,
door dat duister dat er klaarheid komt. Er wordt een vraag gesteld en de hele
roman is een poging om die vraag te beantwoorden, maar er komt geen duidelijk,
eenduidig, concreet antwoord.
(…)
Zonder die ambiguïteit, zonder ironie
is er geen literatuur. (…) Ironie toont dat iets twee dingen tegelijk kan zijn,
dat de waarheid vele gezichten heeft.Ironie is hét tegengif tegen fanatisme.Een fanaticus denkt dat er maar één waarheid is. Er is niet een waarheid
in het boek, er zijn er vele.
Gaea Schoeters
Net zoals in ninjutsu probeer ik in de
literatuur hiernaar te streven: eerst de vorm leren, dan breken met die vorm om
ten slotte vrij te zijn van die vorm.Ik
zit nog lang niet in dat laatste stadium, maar ik tracht er wel naar.Trainen moet je zelf doen, schrijven
ook.Niemand kan je erbij helpen, ook
niet op momenten van twijfel.
Eva Menasse in gesprek met
Filip Huysegems
… ik ben wel dol op verkleedpartijtjes
als het om schrijven gaat. Ik beleef onnoemelijk veel pret om te fantaseren hoe
het is om iemand anders zijn.
(…)
Literatuur kan een thema omsingelend
benaderen, en het dubbelzinnige het dubbelzinnige laten zijn.
Richard Russo in gesprek met Kathy
Mathys
Mijn romans ontstaan als ik mij op een
emotioneel kruispunt in het levenbevind. (…)
Ik heb gemerkt dat mensen voor wie het
einde nadert er behoefte aan hebben om een narratieve lijn in hun leven aan te
brengen.Ze willen losse herinneringen herschikken,
ze zijn op zoek naar samenhang.
(…)
Ik doe meestal vijf tot zes jaar over
een roman en ja, ik hoop dat de personages met wie ik zoveel tijd doorbreng
mijn vrienden worden.Ik ben tegen
sentiment en nostalgie.
(…)
Lezers mogen gerust op een heel
emotionele manier reageren op wat ik schrijf.De personages zijn mijn vrienden en als ze ook de vrienden worden van de
lezers, dan maakt mij dat heel gelukkig.
Christos Tsiolkas in gesprek met
Kathy Mathys
Na die eerste mislukte versie was
spelen met structuur een manier om het niet op te geven.Ik wilde geen strikte chronologie en zag het
gepuzzel als een uitdaging. De structuur gaf me de mogelijkheid om te werken
met wat ze in de cinematografie ‘jump cuts’ noemen, je neemt sprongen in de
tijd, hoeft niet alles te vertellen.
Ferdinand von
Schirach in
gesprek met Filip Huysegems
… ik geloof dat alle kunst zich
bezighoudt met het zoeken naar waarheid. Als dat niet zo is, is het geen kunst,
maar decoratie.
Jim Crace ingesprek met Kathy Mathys
… daarin schuilt voor mij het
bijzondere van schrijven.Onderweg
gebeurt er veel dat je niet ziet aankomen.
(…)
Door de verhalen in het verleden of in
de toekomst te plaatsen, of door een landschap te verzinnen dat niet echt
bestaat, creëer ik wat afstand.Romans
mogen wat mij betreft enkel vragen stellen, ze mogen geen antwoord geven.
(…)
Fictie heeft een hoger doel, het laat
ons kennismaken met de liefde nog voor we van de liefde hebben geproefd, met de
dood nog voor we zelf onze laatste adem hebben uitgeblazen.
P.F. Thomése in
‘Beroepsgeheim’ (Rubriek in Standaard der Letteren)
Als ik schrijf moet ik dat soort
naïviteit terugvinden, ook om niet in de val te trappen van denken dat je het
allemaal al kunt.Schrijven is steeds
opnieuw het schrijven uitvinden. Ik kan
dat alleen als ik teruggevoerd word naar de geestesgesteldheid die ik als
jongen had: dat verwachtingsvolle, maar tegelijk meedogenloze, de intensiteit
en het overgevoelige.Steeds een ander
worden om dezelfde te kunnen blijven.Muziek is de wonderbaarlijke sleutel op de deur naar die verloren tijd.
Zeruya Shalev in gesprek met
Marijke Arijs
Als ik schrijf over dingen die ik niet
zelf heb meegemaakt, worden die vanzelf ook autobiografisch, omdat ik me altijd
zo intens inleef in mijn personages.Eigenlijk
is er dus niet veel verschil.Uiteindelijk is alles autobiografisch en tegelijk ook weer niet, hoe
paradoxaal dit ook klinkt.
James Wood in gesprek met
Arjen Fortuin
Schrijvers die hun lezers tevreden
willen stellen, wekken mijn wantrouwen. Dat is hoe televisiemakers denken.
Irvine Welsh in gesprek met
Eldrid Deleu
Je moet eerst bij jezelf denken of je
een schrijver wil zijn, of een bestseller wil schrijven.Weleven zo erg in die individualistische celebritycultuur, dat iedereen
denkt dat hij auteur wil zijn.Het is
verbazingwekkend hoeveel mensen willen schrijven, maar niet lezen. Dus eerst en
vooral, lees boeken, geniet ervan, bekijk ze.En dan bedoel ik alle soorten boeken, niet alleen fictie.
Atticus Lish
Ik ben een beginnende romanschrijver,
geen geleerde. Waarom geef ik daar dan om?Omdat ik denk dat ik tot het inzicht kom dat een romanschrijver een
soort geleerde van zijn eigen verbeelding moet zijn. Ik heb honderden en
honderden op zich waardeloze bladzijden gespuid, en moet die telkens
herbekijken om de luttele, minuscule ideeën die wel de moeite zijn te
vinden.Ze zitten verstopt als zaadjes
in emmers vol slijk.Ik moet ze er
uitfilteren en opnieuw planten in mijn hoofd.
Paul Auster in gesprek met
Sean O’Hagan
Verhaal ontstaan binnen in me en worden
merkwaardige dwanggedachten.En ook al
kan het verhaal van dag tot dag veranderen, ik ken de personages door en door,
want ze leven al jaren in mijn hoofd.
(…)
Ik schrijf heel vaak vanuit mijn
onderbewustzijn.Ik weet niet waar die
ideeën vandaan komen. Ik heb geen idee waarom ik doe wat ik doe.Ik ben net zo onwetend als de anderen.
Misschien lezen recensenten te
selectief en moeten ze de literatuurgeschiedenis eens anders bekijken.Shakespeare schreef A Midsummer Nights Dream en
The Tempest , twee toneelstukken met
sterke fantastische elementen.In elk
van zijn stukken vind je bovennatuurlijke elementen, denk maar aan de
verschijning van de geest in Hamletof de openingsscène van MacBeth met de drie heksen, ( ).En hebben literatuurkenners nooit Boccaccios Decamerone gelezen? Of de
gedichten van William Blake? Of de bijbel? De lijst met belangrijke literaire
werken waarin het bovennatuurlijke een belangrijke rol speelt, is eindeloos.
( )
Horrorverhalen hebben de kracht om ons
te confronteren met wat ons bang maakt.Tegelijk lost die confrontatie de angst op.Het is een heel complex proces dat ik zelf
nog niet helemaal doorgrond dat is de zoektocht van elke kunstenaar maar ik
denk dat alle kunst tegelijk confronteert en geruststelt.Kunst houdt ons een spiegel voor waarin wij
onze angsten, dromen en fantasieën herkennen en kunnen beleven zonder dat we
onszelf en onze naaste in gevaar brengen.Die beleving is tegelijk rationeel en emotioneel.
Raoul Schrott in gesprek met
Herman Jacobs
Er is ook het plezier om in de huid van
personages te kruipen, hoewel ze dus zeer ver van mij af staan.
( )
In fictie schrijf je van jezelf weg, je
wordt een ander.Bij poëzie schrijf je
juist de wereld naar jezelf toe.Het is
een vaststaand feit dat dichters over het algemeen veel ouder worden dan
schrijvers.
( )
Honger, liefde, seksualiteit, het wezen
van al die dingen is dat we de hand naar iets uitstrekken dat zich toch nooit
helemaal laat aanraken.Wat mij
interesseerde, was dat mechanisme, dat mij als heel archaïsch, heel
instinctief, heel essentieel voorkomt en dat de mens voor een groot stuk
bepaalt.
Azar Nafisi
Verbeelding is de belangrijkste kracht
om verzet te organiseren tegen een dictatoriaal regime, omdat verbeelding
altijd oneerbiedig is.Voor de
verbeelding is niets of niemand heilig.
Andrej Koerkov in openingslezing
Passa Porta Seminar Brussel 2016
Als
je op papier denkt, wordt het beeld van wat er gebeurt en je relatie tot dat
beeld veel duidelijker.Mijn probleem
bleek de omvang van dit beeld te zijn.Maar langzamerhand bleek ik in staat te zijn twee rollen tegelijkertijd
te spelen: die van analytische toeschouwer en die van commentator, die zowel de
gebeurtenissen ophun waarde probeert te
schatten als oorzaken en mogelijke gevolgen daarvan probeert toe te lichten.
( )
Literatuur
leert mensen niet spreken en leert ook niet veel mensen nadenken.Lezers vinden het makkelijker om met de
helden mee te leven of voor hen te denken of hun gedachten te analyseren of te
proberen te begrijpen wat er van hen zal worden als gevolg van hun gedrag of
levensvisie.
Yann Martel in gesprek met
Jelle Van Riet
Hoe kan je literatuur lezen en je niet
bewust zijn van de dood? Kunst gaat over onze condition humaine en die wordt door eindigheid gedefinieerd.Alle kunst begint bij de dood en bij het
lijden.Wie volmaakt gelukkig is,
schrijft geen roman.Waarom zou je?Het is hard labeur en de kans op succes te
miniem.Je doet dat enkel omdat je niet
helemaal lekker in het leven staat en ook niet zo goed weet wat je anders moet.
( )
Ook literatuur poneert onbewijsbare
dingen, maar het is niet omdat deze niet echt zijn dat ze niet waar zijn.Een verzonnen verhaal is nog steeds een waar verhaal.
Nell Zink in gesprek met
Kathy Mathys
Mijn roman is een poging tot wat ze in
Duitsland Realsatire noemen: je laat
dingen zien die echt gebeurd zijn maar waarvan de lezers denken dat ze
verzonnen zijn.
Lauren Groff in gesprek met
Kathy Mathys
Ik schrijf verschillende versies met de
hand vooraleer er een computer aan te pas komt.Ik hou van zinnen, hoe ze lopen, hoe ze klinken, daar ben ik heel intens
mee bezig.Daardoor verlies ik het
overzicht, zie ik niet wat het geraamte is van het verhaal.
( )
Ik hing bruin slagerspapier aan de
muren van mijn studio.Aan de ene kant
schreef ik alles wat ik kon bedenken over haar, aan de andere kant alles over
hem. Aanvankelijk dacht ik dat het twee boeken zouden worden.
Jean-Philippe
Toussaint in
gesprek met Marijke Arijs
Naderhand heb ik beseft waar het aan
ligt: het is de combinatie van het alledaagse en het metafysische, die in al
mijn boeken zit.Ik hecht veel belang
aan het esthetische aspect, maar ook aan de filosofische dimensie.
( )
De beste invallen krijg je namelijk
niet voor de computer, maar in het zwembad of tijdens een wandeling.Ik wilde net een voettocht gaan maken en op
dat moment had ik plots het juiste ritme te pakken.
( )
Literatuur is kunst. Het is dus
evenzeer een zaak van vorm, techniek, ritme en klank als van betekenis.Negentig procent van de mensen die boeken
schrijven heeft daar geen benul van. Ze willen een verhaal brengen en dat gooien
ze dan zomaar op papier.Voor mij is de
manier waarop je dat doet juist heel belangrijk. Het is natuurlijk beter als je
ook iets te vertellen hebt, anders blijf je in formele literaire spelletjes
steken.
Stefan Hertmans in gesprek met
Jelle Van Riet
Ik denk dat dichten mijn manier is om
te herinneren wat gebeurd is.Het is
langzaamaan een soort innerlijke muziek geworden, die structuur geeft aan mijn
leven.
Marilynne Robinson
in
gesprek met Kathy Mathys
De menselijke geest, daar draait het om
in fictie. Sommige auteurs vergeten dat weleens en daar lijdt het resultaat dan
onder.
Jonathan Franzen in gesprek met
Saskia De Coster
Voor mij is journalistiek een vreemde
combinatie van abstracte intellectuele procesvoering en echte woede.Daarnaast ben ik ook een schrijver, en mijn
schrijverskant laat veel minder woede toe.Als romanschrijver kan je maar beter om mensen geven, tenzij je zoals
wijlen deOostenrijkse schrijver Thomas Bernhard graag uitpakt met je
mensenhaat.
( .)
Het probleem met anekdotes, ontdekte
ik, is dat ze niets betekenen terwijl een roman één grote overkoepelende betekenis
heeft.
( )
Alles begint bij het grote verhaal dat
ik in mijn hoofd vorm, en daaruit leid ik de personages af. Ik wist erg weinig
over Denise uit DE CORRECTIES toen ik haar verhaal begon neer te schrijven,
hooguit dat zij het enige meisje was in een familie vol jongensen met
possessieve ouders, en dat ze seksueel getormenteerd was.
( )
Sympathie voor mijn personages
ontwikkelen is een voorwaarde om over hen te kunnen schrijven.
( )
Ik blijf in mijn hoofd de personages
als pionnen verschuiven tot ze een plaats in het geheel hebben die mij
interesseert en waarmee ik aan de slag kan gaan.
( )
Mijn grote beperking is dat ik enkel
kan schrijven over wie of wat me na aan het hart ligt.
( )
Voor de psychologische kant van de zaak
doe ik gewoon een beroep op mijn intuïtie. Eens dat oppunt staat en
geloofwaardig overkomt, check ik de feitelijke context van mijn verhaal
zorgvuldig.
( )
De rest vul je dan in met feiten.
Inzicht is alles, feiten zijn banaal.
( )
Ik wil mijn eigenheid als schrijver
niet opgeven, maar ik doe wel enorm graag ontdekkingen. Het gaat meer om me
iets toe te eigenen of het beschaafd stelen, wat ik zeker deed toen ik jong
was.Naarmate je ouder wordt, begin je meer van je eigen werk te stelen.
Nooteboom in De Standaard van 14 maart 2008
Over de vaststelling dat schrijvers
tenminste één vorm van macht hebben, de macht om met hun verbeelding een wereld
te maken die niet bestaat en toch geldig is, een wereld die is opgebouwd uit
hun herinnering en hun verbeelding, die lijkt op de echte wereld, maar waarin
zij de gebeurtenissen naar hun hand zetten en de mensen een naam geven.
Doeschka Meijsing in gesprek met
Elsbeth Etty
Een van de kunsten van het
schrijverschap is dat je uit een berg verwarrende gegevens precies datgene
haalt wat de essentie van het leven of de liefde raakt. Mij ging het erom dat
ik langs mijn eigen leven scheerde, een leven dat tot mijn verdriet voor een
groot deel openbaar was.Voor mij is
komen vast te staan dat dat het deel is dat er het minste toe doet. Wat er toe
doet, is wat het betekent als je in de steek
wordt gelaten, wat dat voor verdriet
is.
L.S. Christenen in gesprek met
Herman Jacobs
Een roman moet een geheim hebben. Ik
probeer altijd het zeer delicate evenwicht te vinden tussen te veel vertellen en
te weinig vertellen. ( )
Ik denk dat je universeel kunt zijn
door zo lokaal mogelijk te blijven.Ik
draag mijn Noorse ervaring met me mee, en mijn persoonlijke geschiedenis.Dat is nu eenmaal mijn materiaal.Maar ik geloof niet dat mensen zo heel erg
verschillen van land tot land.
Herbjorg Wassmo in gesprek met
Herman Jacobs
( ) in mijn boeken wil ik graag de mens
laten zien zoals hij is. Wat we ons hele leven met ons meenemen, is dat kind
dat in ons zit, het gekwetste, verlaten kind. Natuurlijk wordt niet ieder kind
gekwetst en verlaten, dat verschilt heel erg van mens tot mens, maar dat kind
dragen we ons hele leven met ons mee en dat bepaalt wie we zijn.Alle andere dingen die je bent, dat zijn
rollen. Wat je relatie met de anderen bepaalt, is niet hoe je eruitziet in de
spiegel, maar dat kind dat in je zit.
Joost de Vries in gesprek met
Guinevere Claeys
De kunst van literatuur is: je
uitdrukken, op een zo eigen, nieuwe, vernieuwende, clichévrije manier
mogelijk.Je hebt iets in je hoofd en je
moet dat in taal uitgedrukt krijgen. Dat is het probleem, en dat is het mooiste
en fijnste probleem om op te lossen. ( ) Schrijven is spelen.
( ) Maar waarom zou ik willen schrijven
als het maar is om een wereld te verzinnen die al bestaat?
( ) Schrijven helpt mij te
interpreteren wat er is, en ook : om daar nog iets aan toe te voegen.Ik wil boeken schrijven die nog niet bestaan.
Lily King in gesprek met
Kathy Mathys
Schrijven is voor mij een
anti-intellectueel proces.Al mijn
zintuigen staan op scherp wanneer ik schrijf: ik luister, voel, laat de dingen
tot mij komen. Dat klinkt wazig, maar zo is het. ( )
Ik was bang, had voortdurend het gevoel
dat ik faalde. In mijn hoofd klopte het, maar de woorden landden dood op
papier.
Jeroen Brouwers in gesprek met Gretel
Van Den Broek
Ik schrijf uit behoefte.Ik wil kunst maken.Meer is het niet.Ik voel me een kunstenaar als ik kan opgaan
in mijn stijl, als ik een goede metafoor vind, als ik voel dat het ritme iets
hypnotiserends heeft.
Erwin Mortier in Naar nergens smaken
Ik zie niet in waarom ik zo nodig in
mijn verhalen moet aanwezig zijn of welke ervaringen, traumatische en andere,
ik in of door mijn schriftuur zou moeten verwerken.Verwerken, dat doe je met dode bladeren,
aardappelschillen, botten.Mensen dienen
om verteld te worden.Het verhaal maakt
de mens, niet andersom.
Elena Ferrante in gesprek met
Ruth Joos
Ik heb over het algemeen een begin
nodig dat me de indruk geeft dat ik op de goede weg ben.Zelden komt dat meteen, maar het
gebeurt.Meestal schrijf en herschrijf
ik langdurig.Het doorslaggevende
argument is de energie waarmee het verhaal van start gaat.
( ) Een verhaal moet zich verder wagen
dan je eigen vermogen om het te schrijven, je moet bij elke regel bang zijn dat
je het niet zult halen.
( ) De taak van wie schrijft is zonder
zelfcensuur vorm te geven aan realiteiten die hij goed kent, alsof hij daarvan
de enig mogelijke getuige is.
( ) Ongemakkelijke waarheden zijn het
zout van de literatuur. Ze garanderen het welslagen ervan niet, maar het is van
daaruit dat de woorden kracht en smaak krijgen.Een boek moet de lezer ertoe aanzetten af te rekenen met zichzelf en met
de wereld.
Tijdens het schrijven ijsbeer ik veel,
terwijl ik intussen hardoppraat.Voor een boek zoals dit lees ik enorm veel
vooraf, en dan probeer ik aan mezelf uit te leggen wat ik daarover verteld wil
krijgen, alsof ik voor een publiek sta. Zo ontstaat er een discours in mijn
hoofd, een manier van denken.Dat gaat blijkbaar
niet zonder wandelen.
Nina Weijers in gesprek met
Ann-Sofie Dekeyser
Ik heb heel lang gedacht dat ik een
oplichter was. Ik zat aan mijn bureau en zag de tijd passeren.Er waren dagen dat er niet meer dan één
alinea op papier verscheen, die ik de volgende dag weer kon weggooien.Of zelfs weken dat er nauwelijks iets uit
mijn vingers kwam.En dat terwijl ik
vrolijk aan de buitenwereld vertelde dat ik een boek aan het schrijven
was.Mensen stelden me heel logische
vragen: waarover gaat het, wat voor soort roman is het Ik had geen
antwoord.
( )
Ik haal veel voeling uit de wereld,
maar het echte werk, het schrijven zelf vereist een terugtrekking uit de
wereld.Als ik schrijf, leef ik
eigenlijk niet. Ik zit dan alleen in mijn eigen hoofd.Het tegenstrijdige is dat ik, net doordat ik
me terugtrek, mezelf juist heel zichtbaar maak.
( )
Ik had geen bouwplan, het boek is
organisch gegroeid. Als een plant die ineens die kant opging of daar een tak
kreeg. Schrijven is een inefficiënt vak. Toch zeker in de omslachtige manier
waarop ik dat doe.
( )
In de eindsprint voor het boek heb ik
tegen al mijn vrienden gezegd dat ze me twee weken niet zouden horen of
zien.Dat ik niets anders kon doen dan
schrijven.Dat werd een roes.Ik ging op in een vreemd ritme, leefde op Red
Bull, waardoor ik de hele tijd vreselijk rilde ik drink die dingen nooit
meer.Ik merkte dat het prettig voelde
om mezelffysiek uit te putten.
Karl Ove
Knausg°ard in gesprek met Maria Vlaar
Schrijven is afstand nemen en
ironiseren.Het is niet ik die
schrijft, maar ik die kijkt naar iemand die schrijft.Ik weet veel dat mijn hoofdpersonage, ikzelf
dus, niet weet.
( )
Schrijven is maken, vormgeven, tot de
essentie komen.Het reële leven
daarentegen is complex, vormloos..Dichotomie
is een simpele en krachtige vorm.Mijn persoonlijkheid
zit ook vol tegenstrijdigheden: ik ben verlegen, vol schaamte en tegelijk
extravert, kijk mij eens.Ik heb ook
aanleg voor manische depressiviteit. Dat onevenwicht dat maakt dat ik schrijf.
( )
Ik kan niet aan de lezer denken als ik
schrijf. Als ik probeer aan verwachtingen te voldoen, dan ben ik dood.
Herta Müller in gesprek met Guus Bauer
Ik knipte woorden uit mijn nieuwe
kleurrijke aanwinsten en legde ze op de tafel in mijn appartement.Maar daar verstoften ze langzaam.Daarom kocht ik een archiefkast met heel veel
laatjes en bracht ze daarin onder.Ik
maak er met lijm en schaar collages van op briefkaartformaat, gedichten zeg
maar.
( )
Dat is een essentie van mijn
schrijven.Rangschikken is het
belangrijkste dat we met taal doen.Mocht
ik ophouden met het schrijven van boeken, dan zal ik altijd blijven plakken en
knippen.De woorden zijn te mooi om te
negeren.
Stephen King in gesprek met
Elvin Post
Mijn verhalen zijn altijd koud wanneer
ik begin.Hoe goed het idee ook is, in
eerste instantie heb ik altijd het gevoel: deze keer gaat het me niet
lukken.Maar zodra ik de personages
beter leer kennen, wordt de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, levensecht
voor me.
Lydia Davis in gesprek met
Gaea Schoeters
Op mijn desktop staan altijd een
heleboel onafgewerkte verhalen, die ik van tijd tot tijd weer opneem.Ik begin nooit te schrijven op een blanco
pagina, met het gevoel dat ik iets moet schrijven.In plaats daarvan schrijf ik de dingen gewoon
op als ze bij me opkomen, wat die gedachten ook zijn: een zin, een idee, een
stukje dialoog dat ik ergens gehoord heb of iets dat ik ergens gelezen
heb.Ik ben fanatieke notitienemer, en
ik heb allerlei notitieboekjes. Als iets wat ik heb opgeschreven het begin van
een verhaal zou kunnen zijn, werk ik er meteen aan door, zo gauw ik kan.Ik blijf schrijven tot er niets meer komt.
Dan hou ik ook meteen op. ( ) Door deze techniek, waarbij ik altijd aan veel
verhalen tegelijk werk, heb ik nooit het gevoel dat er niets te schrijven valt,
of dat ik geen inspiratie heb.( )
Ik geloof in de waarde van geduld: je
kunt verhalen niet overhaasten, je moet ze laten rijpen tot je het gevoel hebt
dat ze volledig af zijn, zelfs als dat een jaar, of zelfs een paar jaar duurt,
iets wat me soms overkomt. ( )
Het helpt als je schrijft met een
gevoel van plezier, een gevoel dat alles kan.En natuurlijk moet je altijd blijven schrijven, al zijn het notities in
een notitieboekje. ( )
Ik geloof dat het werkelijk van het
allerhoogste belang is de beste voorbeelden nauwgezet te bestuderen. Dat heb ik
altijd gedaan, en dat zou ik nog steeds doen telkens als ik iets nieuws
probeer.
Sandro Veronesi in gesprek met
Michaël Bellon
Een verhaal vertellen is energie aanwenden
om de lezer te dwingen zijn tijd voor jou te nemen.Aan het begin van een roman moet je heel veel
energie ontwikkelen omdat je ook erg ver moet raken.En dan nog zal je onderweg moeten
bijtanken.( )
Maar ik vertrouw erop dat dat bijtanken
lukt. Een crescendo naar het einde is
dan niet meer nodig. Te veel plot is een teken van de onzekerheid van de
auteur.
Howard Jacobson in gesprek met
Kathy Mathys
Als je je persoanges vrij spel geeft
en dat moet je doen dan doen ze uitspraken waarvoor de schrijver geen
verantwoordelijkheid draagt. Natuurlijk heb je auteurs die van hun romans
pamfletten maken.In dat geval vind ik
dat de schrijver wel verantwoordelijk is voor wat zijn personages beweren.
Rachel Kushner in gesprek met
Kathy Mathys
De klassieke verteller in de derde
persoon, interesseert me momenteel niet zo. Ik hou me er liever van omdat ik
vrees dat de typische valkuilen die hij met zich meebrengt moeilijk te omzeilen
zijn.In het geval van een klassieke
verteller kijkt de lezer naar het personage niet door de ogen van het
personage.Ik vind dat de roman het
medium is dat de lezer in staat moet stellen om in iemands hoofd rond te
dwalen.Hoe bereik je dat?Niet door een personage te beschrijven aan de
hand van enkele karaktertrekken (lief, enthousiast, inventief) en enkele
uiterlijke eigenschappen (bruin haar, blauwe ogen).Een naam komt van buitenaf, eht komt niet
vanuit het personage.Daarom gebruik ik er
geen ook al wordt mijn verteller in alle kritieken Reno genoemd, naar de plek
waar ze vandaan komt.Het is een bijnaam
die ze krijgt van een and e personages maar die bijnaam vermeld ik slechts twee
keer.Er is nog een tweede reden waarom
ik haar een naam onthield.Ik wilde haar
stem laten klinken als een gedachtestroom.Ze komt uit een provinciale plek en landt in een grootstad die ze niet
vat, een plek waar kunstzinnigheid, op de meest donkere momenten, uit mondt in
wreedheid.Enkelwanneer je zo diep in het hoofd zit van
iemand kun je als lezer voelen hoe het was voor haar om daar te arriveren.
( )
De personages vormen een synthese van
mijn gedachten over de kunstscène in die tijd, ze zijn representatief voor wie
er toen werkzaam was.Sommige van de
cameos zijn wel gebaseerd op echte kunstenaars.
Ilja Leonard
Pfeijffer in
gesprek met Veerle Vanden Bosch
Een roman schrijven is evengoed te
vergelijken met emigreren.Het is een
soort reis.Dat heeft erg veel te maken
met de manier waarop ik schrijf.Ik
vertrek niet vanuit een uitgewerkt schema dat ik daarna ga invullen. Het groeit op een organische manier vanuit een
idee dat in eerste instantie redelijk vaag kan zijn.Daardoor is het voor mij ook een avontuur, en
ben ik op een gegeven moment heel benieuwd hoe het gaat aflopen.Een heel erg spannende, maar ook tijdrovende
en inefficiënte manier om een boek te lezen, is het zelf te schrijven.En als de laatste punt gezet is en alles
klopt, dan heb ik het uit.
Etgar Keret in gesprek met
MichaëlBellon
Schrijven heeft veel functies. Een
ervan is bijvoorbeeld datje vreemde gebeurtenissen die geen zin lijken te
hebben, toch van betekenis kan voorzien.Met toeval als uitleg kan ik namelijk moeilijk leven.Als iemand mij op straat plots in het gezicht
mept, dan wil ik daar meteen een verhaal over schrijven dat de reden en het
belang van dat vooral duidt.Verder is
het zo dat wij in ons leven heel eel van de dingen die we graag zouden doen,
toch maar laten.
( )
Maar verhalen zijn emotionele
laboratoria waarin je wel kan doen wat je wil zonder mensen te kwetsen.Door te schrijven kom je meer over jezelf te
weten. Dat is angstaanjagend maar ook heel uitnodigend, en ik wil er niet aan
weerstaan.
( )
Ik schrijf ook veel verhalen over
zelfmoord terwijl ik zelf nooit zelfmoord zou plegen.Telkens gaat het om existentiële momenten
waarop mensen zich afvragen :wil ik dit leven wel?
Als ik moet kiezen tussen een goede
roman van vijfhonderd bladzijden of een nog iets beter verhaal van twee
bladzijden, dan kies ik voor de twee bladzijden. Vertel gewon wat je wil
vertellen en stop dan. Als ik les geef, overkomt het me dat ik een onderwerp al
na twintig minuten helemaal heb behandeld.
Edward St Aubyn in gesprek met
Kathy Mathys
ik kan me vooral vinden in de woorden
van de dichter Shelley. To imagine what
we know, verbeelden wat we weten: dat is de essentie van literatuur, vond
hij. Ik wil vooral graven in mijn eigen
leven. I want to inscape, not escape. Totaal
nieuwe werelden scheppen, interesseert me niet.( )
Je zou denken dat het me opluchtte om
die boeken over mijn leven te schrijven, maar in eerste instantie voelde ik me
veel slechter dan voordien.
( )
Ik heb meteen gekozen voor de derde
persoon omdat het inderdaad wat afstand schept. ( )
Dat is de grote kracht van de roman: je
kunt dingen laten zien die je niet in een autobiografie kan tonen.Ik denk niet dat de lezer geïnteresseerd is
in een hysterisch is-verhaal vol zelfmedelijden.Ik ben me altijd heel sterk bewust geweest
van mijn verantwoordelijkheid tegenover de lezer.
( )
Maniakaal observeren, me andere stemmen
aanmeten bij gebrek aan eenstevige
identiteit: het zijn dingen die van pas komen als schrijver.Dat ik nu zo goed stemmingswisselingen bij
personages kan evoceren, stamt ook uit mijn kindertijd.
Tomi Ungerer in gesprek met
Hans Cottyn
Voortdurend je stijl veranderen helpt
niet om je naam te vestigen.Gelukkig
ben ik gedisciplineerd geweest.Je kunt
het lezen voorstellen als een driehoek.Eén hoek is enthousiasme, één discipline, en één pragmatiek. Iedereen
kreeg één talent, minstens één.Ik heb
er misschien te veel, en alleszins te veel ideeën.Dat is mijn probleem.Maar hard werk is veel belangrijker dan talent.
Jon Kalman
Stefànsson in
gesprek met Maria Vlaar
Ik ben bijna alles vergeten wat ik
geschreven heb. Ik schrijf in een droomtoestand en ben me nauwelijks bewust van
wat ik doe.Zodra ik begin te schrijven
gooi ik alle plannen die ik van tevoren maakte en alle personages die ik heb
bedacht overboord.Ik ga naar binnen,
binnenin mij ontstaat de taal. Het is een poëtische, intuïtieve manier van
schrijven. Onvoorspelbaar en onlogisch.
( )
Schrijvers hebben de taak om de mensen
te laten voelen dat er maar één tijd is, waar wij middenin zitten.De mens is vol herinneringen en gedachten aan
de toekomst en nooit alleen maar in het heden.Ik wil het verleden herinneren en naar het heden brengen.
Michael Cunningham
in
gesprek met Peter Jacobs
Ik geef les in creatief schrijven.
Wanneer ik mijn studenten uileg hoe ze een personage moeten ontwikkelen, hamer
ik erop dat ze moeten weten wat het wil.Zelfs al lijkt het personage het zelf niet te weten, toch moet de
schrijver het weten.Zonder verlangen is
er geen verhaal.Met mensen die niets
willen bouw je geen verhaal. Het hoeft geen groot verlangen te zijn.Madame Bovary wilde gewoon naar feestjes gaan
en toch werd ze een reus van een personage in de wereldliteratuur.Ons verlangen naar meer meer is wat ons
interessant maakt.
( ), om over een personage te kunnen
schrijven, moet ik het zo goed kennen dat het autobiografisch aanvoelt.( ) Je hoeft dus niet in een houthakkerskamp
gewerkt te hebben om erover te schrijven.Maar je kunt niet overtuigend schrijven over een emotie die je niet zelf
gevoeld hebt.Als je nooitverliefd bent geweest, schrijf dan niet over
liefde.
( )
Het is goed voor een romancier om met
een zekere dosis twijfel te leven, met het gevoel dat het beter kan. Zelfs een grote
roman van Tolstoj kan beter.
Toen ik Ecrire van Marguerite Duras uit
had, voelde ik een enorme honger, iets diep in mij dat zei: Schrijf!Maar ook de kans om het niet goed te doen
stak de kop op.Want hoe kun je nog iets
betekenen na wat zij heeft gedaan?Het
is een gevoel dat me nog heel vaak overvalt, als ik Ecrire herlees, of een
ander boek dat ik heel sterk of geslaagd vind.
( )
Aan de basis van het schrijverschap
ligt de zin om het uit te schreeuwen.Of
zoals Duras het zei: écrire, cest hurler dedans!
Herman Koch in gesprek met
Katrien Steyaert
Om goed te schrijven moet ik me prettig
voelen en dus probeer ik gezond te leven en fit wakker te worden.Bijna elke dag sta ik vroeg op, ik neem een
licht ontbijt, drink een kopje koffie, doorblader even de krant en wijd me dan
aan het schrijven. ( ) ik vind het ook wel goed als ik s middags een afspraak
heb, want dat stimuleert me om de uren ervoor toch anderhalve pagina op papier
te krijgen.
( )
Ik kan me natuurlijk voorstellen dat je
een soort sfeer wil creëren, maar die sfeer vind ik puur door te herlezen wat
ik de vorige dag heb geschreven en daarop verder te gaan. ( )
Als er een pagina niet goed voelt,
dwing ik mezelf om nog minstens een uur verder te werken. Die strengheid is
noodzakelijk, want de neiging om niet te schrijven is altijd sterker dan de
neiging om wel te schrijven.
( )
Ik heb liever dat ik eerst mijn blik
kan scherpzetten.Dat kan door een
geconcentreerd gesprek met iemand te voeren of een heel goede film te bekijken,
maar de beste methode vind ik nog altijd iets schrijven.
Eleanor Catton in gesprek met Kathy
Mathys
Voor mij is lezen een manier om andere
werelden te verkennen.Ik houd ervan om
me te verwonderen over het onbekende.
( )
Ik ben erg geïnteresseerd in de manier
waarop mensen zich uitdrukken.Een
personage als Lydia Wells ontleent haar autoriteit in de mannenwereld waarin ze
opereert aan de manier waarop ze spreekt. Ze is niet op haar mond gevallen, zit
altijd wel klaar met een oneliner. Ik vond het heerlijk om haar te schrijven,
ze is zoveel sneller dan ik. Ik kom pas na twee dagen met een geschikte
repliek.
( )
Je krijgt als lezer geen panoramisch
overzicht. Net als negentiende-eeuwse personages wanneer ik ze voor het eerst
opvoer.Ik vertel iets over hun
psychologie en hun uiterlijk. Dat moet bevreemdend zijn voor moderne
lezers.We zijn het niet gewend om door
anderen beschreven te worden, we schrijven vooral ons eigen verhaal.
( )
Peter Terrin in gesprek met
Toon Horsten
In het boek (Monte Carlo, nvdr) zit,
zonder dat het opvalt, een alwetende verteller die van het ene personage naar
het andere springt, en ook sprongen in tijd en ruimte maakt.Ik vond het heerlijk om te doen, ik moest me
niet beperken tot de gedachtewereld van één personage.
( )
Als schrijver droom je ervan dat er
naar je boeken wordt uitgekeken.
James Meek in gesprek met
Marc Reynebeau
Ik vind de waarheid belangrijk, maar
dat is niet noodzakelijk hetzelfde.Het
moet waarachtig zijn tegenover wat je zelf denkt over menselijk gedrag en de
mensen die je bent tegengekomen.Dat is
de moeilijkste vorm van research en geen enkele bibliotheek kan je daarbij
helpen.Wat ik me afvraag, is: geloof ik
het?Dat is het niet hetzelfde als: kan
ik geloven dat zoiets kan gebeuren?
( )
Ik rekende op nieuwsgierigheid van de
lezer.Die is erg moeilijk in te
schatten, want je moet de lezer intrigeren, niet afschrikken.Mijn ervaring als lezer is dat de
nieuwsgierigheid het altijd haalt op de verwarring, zolang je maar niet de
indruk krijgt dat je met opzet voor aap wordt gezet.Je moet het vertrouwen van de lezer winnen.
Paul Mennes in gesprek met
Jelle Van Riet
Het komt eropaan een boek te
construeren waarin je de motieven niet te zwaar aanzet, zodat het ook bij een
tweede lezing waardevol blijft. Maar je mag dat ook niet zo onderkoeld doen dat
het hermetisch wordt. Juist doseren is een moeilijke oefening.
Jess Walter in gesprek met
Kathy Mathys
Kundera verwoordde wat ik wilde
vertellen. Als romanschrijver kun je fragmenten uit levens vangen, flitsen,
meer niet. Aan de ene kant kun je als schrijver heel diep graven in een
mensenleven, aan de andere kant ontglippen die levens je.
( )
Ik plan mijn verhaal niet op voorhand,
weet niet waar ik zal uitkomen.Dus in
mijn leven gingen er, tijdens het schrijven, vijftien jaar voorbij maar ook in
de levens van mijn personages.Daardoor
is dit (Schitterende
ruïnes, nvdr) een boek geworden over de tijd, over
hoe die zich manifesteert in onze levens en over de ongrijpbaarheid van het nu.
Ali Smith in gesprek met
Kathy Mathys
Mijn boeken gaan niet over mij, maar
over de wereld van nu. Wat is er gaande?Hoe kan ik als schrijver een structuur geven aan de chaos die ons
omringt?Het is tegenwoordig voor iedereen
erg moeilijk om een onderscheid te maken tussen wat belangrijk is en wat
belangrijk lijkt.Ik geloof dat
schrijvers een morele verantwoordelijkheid hebben.
Herman Koch in gesprek met Jan
Desloover
Het hoeft geen vooropgezet iets te zijn
maar een roman, zoals een film of een toneelstuk, zoals een film of een
toneelstuk, is wel een ideaal podium om verschillende opvattingen te
presenteren zonder er een oordeel aan te verbinden.En ik houd er wel van om ook die meningen
waar ik het niet mee eens ben een goeie kans te geven, anders maak je een
karikatuur.
( )
Ik merk wel dat het vaker lukt als ik
snel doorwerk, een beetje als een schilder die enkele streken zet.Schrijf ik vier lelijke zinnen, maar dan komt
er eentje die wel goed zit.En dan is
het vaak kwestie van die vier voorgaande gewoon weg te halen.
Michel Houellebecq
in
gesprek met Marijke Arijs
Een schrijver hoeft niet te streven
naar vormvernieuwing maar moet de vorm gebruiken als een evolutief element, dat
je nooit helemaal in de hand hebt.Het
ontstaan van nieuwe vormen is een natuurlijk proces.
Michael Cunningham
in
gesprek met Kathy Mathys
In een roman houdt de schrijver zich
bezig met personages, zo dacht ik.Hij
zet die zo genuanceerd mogelijk neer en probeert de lezer voeling te laten
krijgen met hen.Vroeger zou ik dus
iemand als George Bush geportretteerd hebben zonder een oordeel over hem te
vellen.
( )
Het probleem van mijn personages, en
eigenlijk van heel wat Amerikanen, is dat ze geloven dat ze kunnen
verwezenlijken wat ze maar willen.Ze
groeien op met zoveel dromen en wanneer die niet uitkomen, proberen ze het
ergens anders opnieuw.Veel Amerikanen
blijven in hart en nieren pioniers, ook al is de grote Amerikaanse droom allang
failliet.
Bret Easton Ellis in gesprek met Bas
Heijne
Een roman gaat over wat zich in ons
onderbewustzijn afspeelt.Schrijven is
voor mij niets anders dan je onderbewustzijn verkennen.Je wordt gegrepen door een onderwerp, iets
dat je niet meer loslaat.Daarom kan ik
nooit zo eerlijk zijn in een autobiografie als in een roman.
Jonathan Franzen in gesprek met
Michael Bellon
Als het boek genegeerd was geweest, zou
ik de kracht hebben gevonden om opnieuw te beginnen. Maar succes is
problematisch. Ik had plots alles wat ik wilde en meer, terwijl fictie bestaat
bij gratie van armoede materiële armoede, geestelijke, of esthetische.In dat opzicht is het gevaarlijk om ineens
alles in de schoot geworpen te krijgen.
Herman Koch in gesprek met
Gerlinde De Bruycker
Ik schrijf zon twee uur per dag, in de
ochtend.En dat is dan ook genoeg.Schrijven vergt bij mij een bepaald soort
concentratie die ik maar kort kan vasthouden.Ik werk wel heel efficiënt, gemiddeld twee paginas per ochtend. Voor
mij werkt schrijven het best als ik er niet te veel over moet nadenken.
( )
Als ik s morgens aan een hoofdstuk
begin, heb ik nog geen idee hoe dat zal eindigen.Niet alleen om het voor mezelf spannend te
houden, maar ook om de lezer te verrassen.Als de schrijver zelf niet precies weet waar het heengaat, dan zal zijn
lezer het ook niet weten.
( )
Erwin Mortier in gesprek met Filip
Rogiers
Voor mij is poëzie levengevend.Het is hetbad waarin de taal zichzelf altijd maar weer vernieuwt, oude
betekenissen afstoot en nieuwe aantrekt. Proza is gestolde taal, poëzie is wat
er vulkanisch kolkt onder die laag.Het
doorbreekt de verstarring die soms dreigt vanuit het proza, het viert het
vitalisme.Het is voor mij dan ook bij uitstek
iets feminiens.
Ilja Trojanow in gesprek met
Maria Vlaar
Ik zie literatuur als een heel goed
instrument om iets aan de kaak te stellen.Literatuur betrekt de lezer, ook al is die vooraf niet in het onderwerp
geïnteresseerd.
( )
Literatuur als puur esthetische
ervaring, daar heb ik niets mee.Dat is
als het luisteren naar een dichter in het Chinees: je kunt ervan genieten, het
klinkt prachtig, maar het beklijft niet.Het is geen diepgaande ervaring, maar een vorm van entertainment.Esthetiek zou niet meer dan een instrument
moeten zijn voor een beter begrip van de wereld.
Stefan Brijs in gesprek met
Jelle Van Riet
De geschiedenis is mijn schaakbord,
mijn personages de pionnen waarmee ik schuif en daarbinnen tast ik alle
mogelijke zetten af tot er maar één meer overblijft; de juiste!
( )
Ik heb mijn personages, laat scenarios
op hen los ( )
David Mitchell in een essay:
‘Waarom houden we van literatuur’ (De Standaard van 2 juni 2006)
Er zijn vijf clusters om te lezen (…):
Vervoering, Politiek, Bevrijding,
Metafoor en Schoonheid.
Elif Shafak in gesprek met
Michaël Bellon
Ik moet zeggen dat het einde van mijn
boeken ook voor mij een verrassing is.Eenzaamheid speelt een belangrijke rol in fictie.
(…)
Ik ben dat soort opschriften over het
storten van vuil beginnen te noteren, waardoor ik me een afvalverzamelaar begon
te voelen.Ik verzamelde iets waar
niemand naar omkeek. Op dezelfde manier verzamel ik verhalen en stukjes van
verhalen die verborgen liggen tussen het puin van de stad.
(…)
Daarom ga ik op zoek naar woorden om ze
in mijn boeken te gebruiken.Veel Turkse
lezers zijn verbaasd dat ik die ‘oude’ woorden nog gebruik, maar hoe kan een
woord nu oud zijn? Turkije is een interessante en dynamische samenleving, maar
ze is erg op de toekomst gericht en daardoor heeft ze weleens last van
geheugenverlies.
Jonathan Safran
Foer in
gesprek met Kathy Mathys
Ik ben geen sociaal-realistische
schrijver.Waar het mij vooral om gaat,
is het effect van mijn romans. Mijn boeken zijn heel evocatief en de respons
van de lezer is belangrijker dan de inhoud van de verhalen.Ik heb er dan ook niets op tegen om bepaalde
realistische elementen op te offeren om een bepaalde reactie uit te
lokken.Voor mij zijn verhalen die geen
emotionele respons teweegbrengen inferieur.Boeken die over raciale, culturele en nationale grenzen heen mensen
raken, zijn de enige die echt van belang zijn.
(…)
Fictieschrijvers moeten net gebruik
maken van de ongelooflijke vrijheid om in de huid van een ander te
kruipen.Ik vind dat die vrijheid net zo
goed geldt voor het schrijven over gruwelijkheden, of het nu gaat om de
Holocaust of om een terroristische aanslag.Schrijvers mogen die heikele onderwerpen nooit uit de weg gaan.
Philippe Claudel in gesprek met
Marijke Arijs
Als schrijver ben ik in de eerste
plaats geïnteresseerd in de anderen.Mijn belangstelling gaat spontaan uit naar de lijdende mensheid, want de
gelukkige mensheid heeft mij niet nodig.Het is iets vanzelfsprekends voor mij om personages op te voeren die
getekend zijn door het leven, die getroffen zijn door een sterfgeval,
ballingschap, oorlog enzovoort.Misschien probeer ik op die manier ook mijn eigen angsten te bezweren:
ik ben doodsbang om weduwnaar te worden.
(…)
Ik weet van tevoren niet waar ik
naartoe wil.Meestal vertrek ik van een
beeld, een gevoel of een enkel woord.Deze keer had ik het beeld van een oude man voor ogen, die heel alleen
op een stoel zat te wachten met een kind in zijn armen.Meer niet.
(…)
Ik wil romans schrijven vanuit een
gedrevenheid, een noodzaak. Schrijven is voor mij van levensbelang. Ik denk dat
je die oprechtheid in mijn boeken proeft.Als het maakwerk is, dan voelt de lezer dat.
Annelies Verbeke in gesprek met
Tine Hens
Schrijven staat me toe op een
geconcentreerde, gebalde manier bezig te zijn met de brij in mijn hoofd.Als ik niet schrijf, blijft het gewoon
brij.Maar schrijven is ook
communicatie.Uiteindelijk wil je iets
meedelen, iets wat jij op dat moment belangrijk vindt.
(…)
Het is niet altijd eenvoudig om het
evenwicht te vinden tussen schrijven en leven.
(…)
Voor de literatuur gaan, is niets
anders dan een bedrijfsleider die leeft voor zijn zaak of iemand die zich
opoffert voor zijn gezin.Uiteindelijk
verkopen we allemaal onze ziel aan iets.Ik vind het alleen griezelig om alles op één paard in te zetten.Als het wegvalt, ben je ineens alles kwijt.
Saskia De Coster in gesprek met
Tine Hens
Schrijven is voor een groot stuk
spelen. Dictatortje spelen.Je perst
verschillende identiteiten bij elkaar en jij houdt de touwtjes in handen. Jij
bent de baas.Je moet dat ook zijn.Anders wordt het een versplinterd
geheel.Het gevolg is dat je tijdens het
schrijfproces voortdurend zwalpt tussen de complete euforie en de al even
complete wanhoop. (…)
Voorlezen is soms een goede graadmeter.
Terwijl ik achter een microfoon sta, wil ik met mijn potlood aan de slag om
zinnen te doorstrepen en te veranderen.Ik
lees in dit stadium ook hardop achter mijn computer.Het geeft een andere kijk.Je wordt voor een stuk de lezer, de derde
persoon.
(…)
De werkelijkheid is een grote bouwdoos
voor mij.Ik pik eruit wat ik kan
gebruiken.Dus naast parasiet ben ik ook
nog vampier.
Mario Vargas Llosa
in
gesprek met Ine Roox
De werkelijkheid is een vertrekpunt
voor mijn romans, er moet mij iets overkomen voor ik mijn pen ter hand neem en
begin te schrijven.Daarna voeg ik er
mijn verbeelding aan toe.Mijn politieke
mening verwoord ik in essays, artikels en vrije tribunes.
Michaïl Sjisjkin in gesprek met
Maria Vlaar
Eigenlijk verzin ik niets maar haal
alles uit de familieverhalen van mijn ouders, mijn vrouwen, mijn kinderen. (…)
Een boek is een eigen universum. Een
schrijver tilt de belangrijke dingen uit de tijd en brengt ze over naar een
andere waarachtige tijd.Waar de dood
niet bestaat.Dat kan alleen de
kunst.De lezer of de luisteraar, als
het om muziek gaat, wordt zelf ook een beetje onsterfelijk.
(…)
Ik probeer een nieuwe taal te scheppen,
die ingaat tegen de kamptaal, de gevangenistaal die vandaag de dag normaal is
in Rusland.Als een ark van Noach vaart
de taal van de literatuur daartegenin.
Joke Van Leeuwen in gesprek met
Katrien Steyaert
Concentratie is voor mij een vorm van
geluk.Soms voelt het als schrijver ook
letterlijk alsof je cadeautjes krijgt in je hoofd.Dan staat er plots iets op papier en denk je:
kijk nou eens!
Philip Claudel heeft een zwak
voor parfums (De Standaard)
Ieder werkwoord heeft een parfum. Ieder
woord roept in het geheugen een plek op met de bijbehorende geuren.En uit het verhaal dat langzaam maar zeker wordt
geweven, dat lukraak wordt gevlochten uit het alfabet en je herinneringen
ontstaat een rivier met vele zijarmen, van het leven dat we geleefd hebben, het
leven dat we gedroomd hebben en het leven dat nog komt. De taal mag af en toe
tekorschieten.In het leven wordt
eigenlijk nooit gesproken als in boeken of films.We zullen altijd verhalen nodig hebben.
Kennelijk zoeken we een rechtvaardiging van ons bestaan en de weerspiegelingen
ervan.Een kwestie van houden van het
leven, maar er niet genoeg aan hebben.Het feitelijke proces van het schrijven en filmen is voor mij het
belangrijkste. Het brengt diepte aan.
Ranson Riggs verzamelt
snapshots (De Standaard)
Vandaag heb ik dozen en dozen vol van
zulke snapshots.Ik verzamel ze. Vooral
de eindeloze variatie aan menselijke gezichten vind ik interessant.En de onbewaakte momenten, wanneer mensen
nietsvermoedend worden gefotografeerd.Dat voelt soms een beetje oncomfortabel, maar het is wel het eerlijkst.
(…)
Snapshots vertellen een tweede verhaal.Van een historische gebeurtenis krijgen we
vaak telkens dezelfde iconische beelden te zien.Als je daar dan eens een andere foto van
ziet, schudt dat alle clichés door elkaar. Daarom houd ik er zo van.Ik speel de rol va curator: in iets wat anderen
hebben genegeerd of zelfs weggegooid, vind ik nog iets moois.
Maarten Inghels luistert graag
naar muziek als hij schrijft (De Standaard)
Dat zweept mij op.Zeker tijdens het schrijven van
gedichten.Zonder nog echt naar de tekst
te luisteren, ga ik op in de flow van de woorden, in het ritme. Bij elk boek
zoek ik een beetje naar de juiste toon ofhet gepaste nummer
Koen Peeters in gesprek met
Marc Reynebeau
Ja, is er wel één waarheid?En hoe geconstrueerd is de waarheid
niet?Ik begin steeds meer te zien dat
de waarheid ontstaat in het gesprek.Misschien vinden mensen elkaar halfweg, dat zou al fantastisch zijn.
Paul Auster in gesprek met
Kathy Mathys
Wanneer ik schrijf, gebruik ik niet
enkel mijn mentale vermogens, ik doe dat met inzet van mijn hele lichaam.
(…)
Ik zie het boek als een mogelijk
antwoord op de vraag hoe het voelt om te leven in mijn lichaam.Dat was een bevrijdend uitgangspunt.
Joost
Vandecasteele in
gesprek met Joost Vandecasteele
We zijn al lang voorbij het debat of
schrijvers moeten bloggen of tweeten; de vraag is wat we te zeggen hebben in
dit landschap van informatie, entertainment en inhoud.Nu is het moment gekomen om het internet in
te palmen en nooit meer los te laten.
Bart Moeyaert in een lezing
Het potlood schrijft grijs, muisgrijs,
waardoor de indruk wordt gewekt dat zijn gebruiker dat ook is, terwijl wij met
potlood schrijft juist goed beseft dat hij al veel weet, maar ook veel nog
niet.Hij durft zichzelf te
herformuleren, niet één keer, maar voortdurend.Hij houdt van het zoeken naar de juiste lijn, en ervaart het potlood als
een verlengstuk van zijn hand. ( )
De Oostenrijkse schrijver Peter Stamm
geeft in ZEHN GEBOTE DES SCHREIBENS,
een klein vademecum van schrijvers voor schrijvers, opmerkelijke raad: het is
niet je stijl die je moet ontwikkelen, maar wel je persoonlijkheid.Wat er precies opmerkelijk aan die raad is,
wordt u meteen duidelijk als u Peter Stamm zou kennen. Hij is een erg fijn
mens. Er zouden wat meer mensen op hem mogen lijken.
Tim Krabbé in gesprek met
Maria Vlaar
Ik ben een schrijver. Ik wil gewoon een
verhaal vertellen. ( )
Alles kan in een roman, maar niets is
op dezelfde manier interessant als in de werkelijkheid.
Geoff Dyer in gesprek met
Johan Faes
Veel boeken zijn versies van vroegere
boeken.
Haruki Murakami in gesprek met
Auke Hulst
Het vraagstuk van namen heeft me lang
beziggehouden.In mijn eerste boeken
heben de personages geen namen in de traditionele zin.De verteller is atlijd een naamloze ik,
anderen heten J. of de Rat. Ik voelde me opgelaten bij het idee iemand een naam
te moeten geven.Alsof ik me de rol van
God wil aanmeten.Dat zegt, denk ik,
vooral iets over mijn verhouding tot mijn schrijverschap.Ik was schrijver, maar ik voelde me
ongemakkelijk bij dat idee.Niet dat ik
twijfelde over mijn vaardigheid, zeker niet. Ik twijfelde of ik mezelf wel schrijver kan
noemen.
( )
Ik heb geen enkele bewegwijzering.Het is reizen znder landkaart.Het enige wat ik nodig heb, is zelfvertrouwen
het geloof dat ik ooit, op een dag, het verhaal waaraan ik begin ook
daadwerkelijk zal kunnen beëindigen. Voordat ik die kracht in mezelf, begin ik
niet eens.
( )
Ik wil zelf veranderen tijdens het
schrijven van een boek.Als de reis
niets met me gedaan heeft, dan is de reis zinloos geweest.Mijn personages doorstaan de storm, maar ikzelf
en de lezer ook.Iedereen moet moet na
het verhaal ten goede veranderd zijn,hoe duister, zwaar en deprimerend het verhaal ook is.In die zin ben ik een moralist.
Delphine Lecompte in gesprek met
Hester van Hasselt
Een gedicht is heel vlug af. Soms schrijf
ik echte misbaksels, die gooi ik weg.Ik
begin liever iedere dag opnieuw dan dat ik in een gedicht ga zitten prutsen.
( )
Het is belangrijk om te blijven
schrijven, te oefenen, met woorden bezig te zijn.Ik voel nog altijd dat ik veel kan verbeteren.Ik verafschuw alles wat lief en sentimenteel
is.
( )
Op grammaticaal vlak ben ik onzeker, ik
zoek veel op. Ik ben bang om fouten te maken.Ik vind het Nederlands een moeilijke taal.Ik moet op de tippen van mijn tenen staan en
als ik er bijna ben, heb ik toch nog het gevoel dat iets me ontsnapt, dat het
niet vloeiend genoeg is.
Mohsin Hamid in gesprek met
Kathy Mathys
De vorm van de roman is de
architectuur, de structuur die het verhaal het meest tot zijn recht laat komen.
In Pakistan is het Soefi-gedicht het belangrijkste literaire genre. Vaak richt
de verteller in het gedicht zich tot de geliefde in de tweede persoon.Dat heeft me geïnspireerd. De jij-vorm past
in een roman die vragen stelt over het belang dat we toekennen aan het ik,
met name in de kapitalistische cultuur.
( )
Op zoek naar een houvast lezen we
romans om onszelfte verbeteren.
( )
Een naamloze stad en een naamloos
personage betrekt de lezer directer bij het verhaal.Geef ik een personage een naam, dan blijft de
lezer op afstand.Schrijf ik jouw
moeder stierf dan ontstaat er een veel intensere relatie met de lezer. Namen
zijn als merknamen, ze verhinderen ons om betekenis te leggen in het naamloze.
Ik wil de lezer een actieve rol geven.
( )
Als je een boek korter kunt maken, dan
moet je dat doen. Al mijn romans kun je in één leessessie beëindigen.Dat ze kort zijn, betekent niet dat ze
slechtsheel even aanwezig zijn in het
leven.
Ik ben altijd heel sceptisch wanneer
mensen boeken als vitaminen beschouwen, want dat zijn ze niet. ( )
Het gebruik van de alwetende verteller
bevrijdde me, want zo kon ik ronddwalen in welk deel van Londen ik maar
wilde.Het is een techniek die ideaal is
voor een uitgebreide cast. ( )
Ik probeer me bij elk personage in te
leven in hoe hij of zij zou denken, voelen.Lukt die inlevingsoefening niet, dan schrap ik het personage.
John Lanchester in gesprek met
Kathy Mathys
Ik ben altijd heel sceptisch wanneer
mensen boeken als vitaminen beschouwen, want dat zijn ze niet. ( )
Het gebruik van de alwetende verteller
bevrijdde me, want zo kon ik ronddwalen in welk deel van Londen ik maar
wilde.Het is een techniek die ideaal is
voor een uitgebreide cast. ( )
Ik probeer me bij elk personage in te
leven in hoe hij of zij zou denken, voelen.Lukt die inlevingsoefening niet, dan schrap ik het personage.
Amitav Ghosh in gesprek met
Kathy Mathys
Een verhaal is pas geslaagd als je kunt
meekijken door de ogen van een personage.
Joost
Vandecasteele in
gesprek met Joël De Ceulaer
Ik zou het erg vinden als ik boeken zou
schrijven die mensen lezen omdat ze zo herkenbaar zijn.
Dan Brown in gesprek met
John Vervoort
Dat is wat schrijvers doen, de waarheid
via fictie vertellen.
Joost Zwagerman in de Standaard
der Letteren (17 januari 2014)
Stilte is zowat het enige dat ik als
schrijver nodig heb .In mijn hoofd is
het vaak een kakafonie van belang omdat ik alle romanpersonages hoor praten en
ik daaruit dialogen en zinnen probeer te distilleren.
Pierre Michon in gesprek met
Marijke Arijs
Terwijl ik schrijf, ben ik een ander
mens. Dan is het net of ik stemmenhoor.
( )
Ik schrijf korte teksten, die tot stand
komen in twee à drie weken.Onder het
schrijven is er een grote accumulatie van energie die zich ontlaadt. Eerst
wacht ik op dat elan dat me een paar weken aan het papier gekluisterd houdt. Dat verklaart ook waarom ik zo weinig schrijf,
hooguit één à twee maanden per jaar.
( )
En de personages die echt bestaan, zijn
eigenlijk evengoed verzonnen, want ik sjoemel met hun levensloop, voeg er
dingen aan toe.
Donna Tartt in gesprek met
Kathy Mathys
Ik heb een algemeen idee voor het
verhaal, maar sta altijd open voor nieuwe pistes want anders wordt het saai.
( )
Tien jaar lang heb ik naar het
schilderij van Fabritius gekeken, niet eventjes maar dagenlang.Ik dacht voortdurend aan dat doek. Voor mij
maakt dit denkwerk uit van het schrijfproces.Mijn boeken laten zich langzaam schrijven omdat ik heel nauwgezet
componeer.Ik schrijf ook altijd veel
meer dan wat ik publiceer.
( )
Wat me vooral interesseert als
schrijver is het invullen van de details.Plot interesseert me veel minder, ook vroeger was dat al zo. Je mag de
plot niet totaal verwaarlozen, natuurlijk.
Camilla Lackberg in gesprek met
Peter Vantyghem
Veel, véél lezen.En het beste nemen uit de boeken die je
bewondert. En doorwerken.Ik schrijf tot
tien paginas per dag. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat je je boeken mag verkopen
via goede marketing.Maar je moet vanuit
het hart schrijven. Ik had niet gepland om over mijn depressie te schrijven,
het kwam er gewoon uit, en daarom was het echt.
(…) je moet geen gelaatsuitdrukkingen
beschrijven in boeken:hoe meer je
schrijft, hoe meer je verliest.En
slechte dialogen kunnen in een film fantastisch werken, maar te mooie dialogen,
die het goed doen in een roman, werken niet in een film.
Margaret Atwood in gesprek met
Kathy Mathys
Ik heb altijd een heel brede
leesinteresse gehad, van westerns tot Russische klassiekers.De tweedeling in hoge en lage cultuur vind ik
niet zinvol.Volgens mij hongeren mensen
naar verhalen en denken ze niet in termen van “hoog” en “laag”.
Henning Mankell in gesprek met
Peter Vantyghem
Een slecht boek is een boek dat muziek
mist: dan zit er geen goed ritme, geen tempo, geen goede melodie in.In alle goede kunst zit er een muzikaliteit.
(…)
Ik werk hard.Ik kies heel goed uit wat ik niet doe.Ik kijk nauwelijks televisie.En ik schrijf meestal twee dingen tegelijk. Eén ervan is de hoofdbezigheid.Tegelijk ben ik bezig met een tweede ding, in
de marge.
Jussi Adler-Olsen in gesprek met
John Vervoort
Als ik twee tips aan
aspirant-schrijvers mag geven: lees, lees, lees.En daarna: schrijf, schrijf, schrijf
(…)
Tegelijk ben ik ambitieus genoeg om
steeds beter te doen.Elke schrijver
hinkelt tussen vertrouwen en twijfel.
(…)
Goede fictie begint altijd met
geloofwaardige personages. Het zijn de personages die de lezer in een verhaal
trekken.Een non-fictieschrijver moet
zich aan de feiten houden.Ik heb de
absolute vrijheid.
Connie Palmen in gesprek met
Danielle Pinedo
Een goede roman is persoonlijk. Veel
auteurs creëren een ik-persoon die nauw verwant is met henzelf; Philip Roth,
Gerard Reve, Marguerite Duras. Door voor een autobiografische stijl te kiezen,
kun je alles wat je hebt, in je werk leggen.Dat betekent niet dat alles in een roman waar of beleefd is.Schrijvers selecteren, ontrafelen en maken
onverwachte, nieuwe verbintenissen.Je
mag er niet van uitgaan dat alles autobiografisch is aan een persoonlijke
roman.Maar lezers – ook recensenten –
verwarren dat.Ze ervaren een
persoonlijke stijl als intiem.En hoewel
ik in mijn werk graag de suggestie van intimiteit wek, gaat het om het
resultaat van een verkozen stijl.Ik
geef vorm als ik schrijf.En dus schep
ik afstand.Je kunt niet intiem zijn en
afstand scheppen tegelijk.