Inhoud blog
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingenevent
    Kunnen de leerlingen zelf een leerlingevent organiseren?
    14-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5
    Vandaag was de grote dag. De leerlingen waren enorm zenuwachtig, omdat de ouders kwamen kijken. Dit was het moment waarnaar ze een hele week gewerkt hadden.

    Vandaag hebben we enkel in de namiddag gewerkt rond project. Dadelijk na de speeltijd was er nog even kort het toonmoment van de groep film. Later hebben de leerlingen nog een generale repetitie gehouden. Ook was er toen een dame die mee in de klassen kwam kijken. Dit was de zus van Niels, hij kon er jammer genoeg niet bijzijn. Kendra heeft dus de opdrachten beoordeeld. Na de middagspeeltijd werden er al 4 van de 5 sterren uitgereikt. De leerlingen hadden hun opdrachten goed volbracht.

    De ouders konden in 3 lokalen terecht. Ze werden telkens uitgenodigd en aangespoord door de leerlingen van reclame om te komen kijken.

    De modeshow was doorlopend. In totaal hebben de leerlingen hem 5 - 6 keer uitgevoerd.

    De ouders waren verrast door de resultaten en spraken vol lof over de hoeden die de leerlingen gemaakt hadden.

    Toch bleef die laatste ster, 50 mensen uitnodigen, spannend. Uiteindelijk zijn er 159 mensen geteld.


    De Reuzenboom is een 5-sterren school en daar mogen ze trots op zijn.

     

     


    14-03-2014 om 18:54 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4
    Vandaag hadden we 4 uur om aan het project te werken.

    De eerste 2 uren hebben de leerlingen verder hun tekstjes mogen schrijven (als presentator) en ze hebben ook modeshows bekeken. Door deze filmpjes telkens te bespreken komen ze tot enkele 'knelpunten' bij het zelf uitvoeren. Daarna hebben ze nog mogen oefenen op hun gelaatsuitdrukking, hun loopje en hun tekstje.

    In de namiddag hebben de leerlingen van mode hun modeshow opgevoerd voor de leerlingen van reclame. De leerlingen van reclame hebben hun boodschappen getoond aan de leerlingen van mode. Ook de leerlingen van film hebben een klein toonmoment gekregen.

    Problemen: Het groepje film was nog niet volledig klaar met filmen.

                        De gemonteerde filmpjes wilden niet afspelen op een andere computer. (er was geen moviemaker op die computer)

                        Er zaten bijna 80 leerlingen in 1 lokaal.


    Oplossing: De leerlingen van film (die klaar waren), mode en reclame aan elkaar laten vertellen wat er bij hen in het groepje gebeurd is.

                       De leerlingen laten vertellen wat zij gedaan hebben in hun groepjes.

                       De klassen verdelen over 2 lokalen.


    Morgen de grote dag... Benieuwd of 'De Reuzenboom' een 5 sterrenschool wordt.


     

     


     

     


    13-03-2014 om 00:00 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3
    Vandaag hadden we een hele voormiddag om aan het project te werken.

    De leerlingen hebben hoeden gemaakt. Eerst heb ik nog foto's laten zien van hoeden om de leerlingen nog extra indrukken te geven.
    Daarna heb ik de leerlingen in kleine groepen gezet, daar hebben de leerlingen a.d.h.v. stappenplannen vouwtechnieken geleerd.

    De technieken die ze mochten oefenen: zigzag vouwen, waaier vouwen, muizentrapjes vouwen, bloemen vouwen en vlechten met stroken.

    Na dit kort hoekenwerk, zijn de leerlingen aan de slag gegaan.
    De materialen die ik voorzien had waren: bloempotten, bekertjes, rekkertjes, gekleurd papier, wit papier, scharen, lijm, plakband, inpakpapier, behangpapier, isomo bolletjes,  servetten, tandenstokers, pareltjes, naald en draad, speldjes, linten, ...

    Op het einde van de dag mochten de leerlingen hun tekstje maken voor de presentatoren. Ze moesten in hun tekstje enkele opgegeven elementen verwerken. Ze moesten voor zichzelf een naam verzinnen, die paste bij de hoed. Ze moesten vermelden wie de hoed gemaakt had. Ze moesten noteren welke materialen er gebruikt worden en ze moesten eens nadenken in welke film hun hoed zou passen.

    De leerlingen hadden er veel plezier in en de resultaten mogen er zijn.

     

     


     

     


     

     


    12-03-2014 om 14:14 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2
    Vandaag hadden we erg weinig tijd voor het project. We hadden slechts 2 lesuren om aan het project te werken.

    Nadien mochten ze zelf in boeken en op het internet nog informatie opzoeken over hoeden. Dit gaat hen helpen om morgen de hoeden te maken. Als 'huistaak' hebben ze de opdracht gekeken om zelf nog eens naar hoeden op zoek te gaan. Zo hebben ze meer impressies en meer inspiratie om hun hoed te ontwerpen. Samen met de leerlingen hebben we hoeden bekeken uit verschillende landen. Ik heb dit aangepakt a.d.h.v. een powerpoint. Per land had ik een filmpje geselecteerd waarin dit type hoed voorkwam. De leerlingen waren zo snel betrokken. Zo hebben de leerlingen verschillende impressies, verschillende technieken en verschillende materialen bekeken. 

    Wat beter kan:

    - Verschillende hoeden, gemaakt uit verschillende materialen in je klas halen.

    - De verschillende materialen laten voelen aan de leerlingen. Zo krijgen ze een beter beeld van hoe alle hoeden die je voorstelt voelen.

    - Het element drama meer betrekken in de les, door de leerlingen zelf mimiek en loopjes te laten verzinnen bij een bepaalde hoed.

    11-03-2014 om 00:00 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1
    Hallo allemaal,

    Vandaag was het de 1ste dag van mijn projectstage en de 1ste dag voor het organiseren van het leerlingevent deze vrijdag.
    Vandaag werden de klassen verzameld en werd het filmpje getoond.
    In dit filmpje werden 5 uitdagingen aan de leerlingen gegeven om sterren te verdienen en zo een 5-sterrenschool te worden.

    Hieronder de uitdagingen gesteld aan de leerlingen:
    1.Maak een film.
    2.Maak een modeshow met hoeden.
    3.Promoot het gebeuren.
    4.Zorg dat er 50 man aanwezig is.
    5.Werk goed samen.

    De leerlingen waren dadelijk meer met het filmpje en wilden er voor gaan.
    Vandaag werden er workshops gegeven om de leerlingen te prikkelen en zo in vaste groepen te delen.
    In deze groepen zullen ze de hele week (tijdens de momenten van het project) werken aan een bepaalde opdracht.

    Het enige dat vandaag echt heeft bijgedragen tot het event op vrijdag is het maken van de uitnodiging.
    De leerlingen hebben samen met een leerkracht besproken wat er zeker op een uitnodiging moet staan. (plaats, uur, wat,...)
    Nadien hebben ze zelf een uitnodiging mogen ontwerpen.
    Deze uitnodigingen zijn later op de dag meegegeven, zodat ook ouders op de hoogte gebracht worden.
    Dit is nog niet veel initiatief, maar dat zal later deze week genoeg opgehaald worden.

    Morgen meer nieuws.

    10-03-2014 om 21:39 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is de bedoeling van deze blog?
    Ik ben Synn. Samen met Julie zit ik in mijn 3de jaar van de lerarenopleiding. 
    Voor onze scriptie hebben wij het thema schoolfeest.
    Wij vinden dat er nog veel te vaak bij een schoolfeest initiatief komt van ouders en leerkrachten.
    Leerlingen zelf hebben hier volgens ons in veel gevallen heel weinig te zeggen.
    Daar zouden wij graag verandering in brengen.
    Wat we wel willen meenemen zijn de fucties van het schoolfeest: we mogen geen verlies maken, er moeten ouders/familie/leeftijdsgenoten betrokken worden en we willen aan de ouders tonen waar we (de school) mee bezig is.

    Vanaf maandag 10 maart doen wij stage in de 2de graad.
    Ik sta in het 3de leerjaar en Synn in het 4de. We hebben beide ook nog een parallelstudent van dezelfde opleiding.
    We gaan voor het leerlingevent de 4 klassen mixen. Zo kunnen de leerlingen nog eens zelf kiezen wat ze het liefst doen volgens hun interesse.
    In deze stage gaan we proberen met onze kinderen een leerlingevent op te bouwen.
    Dit wil zeggen een soort schoolfeest maar nu hebben de kinderen alle touwtjes in handen. 
     
    Om te beginnen hebben de kinderen het thema van het event mogen kiezen.
    Dit hebben wij gedaan door een 8 tal thema's aan te bieden op papier en hier moesten ze 2 groene en 2 rode vakjes kleuren.
    Als we de resultaten van de 4 klassen bekijken, komt film er heel sterk uit. Dit wordt dus het thema.
    Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. In een hogere graad of een klas die je goed kent kan je de ideeën natuurlijk ook perfect volledig uit de klas zelf laten komen. Omdat dit onze 1e week stage is in deze klas zagen wij dat hier niet goed zitten.
    De tijd van dit project is ook eerder beperkt we hebben in totaal 16 uur om dit te realiseren.

    Doordat dit ook binnen onze projectstage valt moet er natuurlijk genoeg inhoud inzitten. Dus dat is nog eens een extraatje dat er bij komt kijken. Om de leerlingen een uitdaging te bieden hebben we ons gebaseerd op het principe van het tv-programma Fata Morgana. In het begin van de week krijgen de leerlingen een filmpje met uitdagingen. Zo kunnen ze op het einde van de week een 5 sterrenschool worden. De opdrachten worden gegeven door ons, deze zijn natuurlijk heel ruim en vaag. Vanaf dan start het initiatief van de leerlingen zij gaan zelf de opdrachten moeten oplossen wij zijn er enkel als begeleiders niet als initiatiefnemers.

    Vanaf maandag 10 maart houd ik jullie elke avond op de hoogte over hoe het gelopen is in de klas. Wat ging goed? Wat ging niet goed? Wat zou ik volgende keer anders doen?


    Tot de volgende.

    Ik ben heel benieuw hoe het gaat lopen.

     

     




    10-03-2014 om 21:28 geschreven door Synn De Groot  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 10/03-16/03 2014

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs