Leerlingenbegeleiding Howest
Inhoud blog
  • Logboek
  • Opvolgingsfiche
  • Kennismakingsfiche
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Ben Degryse
    10-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek
    In bijlage vindt u het logboek, die het verloop van de begeleiding weergeeft.

    Bijlagen:
    logboek.xlsx (22.9 KB)   

    10-10-2010, 00:00 Geschreven door Ben Degryse  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opvolgingsfiche
    Opvolgingsfiches: Naam leerling: Marie-Louise

    Datum: 05/10/2010 Vandaag was de eerste keer dat Marie-Louise en ik elkaar ontmoetten. We hebben overlopen wat haar problemen zijn bij het studeren, en de kennismakingsfiche aangevuld. Ook hebben we besproken wanneer we elkaar terug zien. Het werd al snel duidelijk dat het grote probleem schuilt in taal, want zij is namelijk Franstalig. Hoe we dit exact zullen aanpakken is nog niet besproken, al gaf ik haar wel al mee dat ze in geval van toetsen voor ze begint te studeren, de te kennen leerstof moet doorbladeren met een woordenboek bij de hand. Zo kan ze eventueel vreemde begrippen direct opzoeken en er in het Frans naast schrijven. Hierdoor hoeft ze zich tijdens het studeren zelf geen zorgen meer te maken om vreemde woorden, en neemt dit toch wat spanning van haar schouders.

    Datum: 12/10/2010 Ik heb het gevoel vandaag niet veel bereikt te hebben betreffende de begeleiding. Het contactmoment ging door op haar internaatkamer, waar ze blijkbaar enkel haar cursus geschiedenis liggen had. Ook hier was vakterminologie het probleem, al had ik wel de indruk dat ze begreep wat er in de cursus stond. Ze legde zelf in het Nederlands uit, dat ze de algemene inhoud wel snapt en het grote verhaal kent, maar sommige termen niet begrijpt en dus details mist. Ik ben dan ook van plan dergelijke problemen aan te pakken via het maken van mindmaps.

    Datum: 19/10/2010 Omdat Marie-Louise morgen een toets wiskunde heeft, en daar nog wat dringende vragen over had, ben ik er niet toe gekomen om haar kennis te laten maken met mindmapping. Ik kreeg deze morgen echter wel een gouden tip van mijn lector in verband hiermee, namelijk de website 'bubbl.us'. Het geplande onderwerp voor vandaag, verschuift dus naar volgende week. Verder kan ik enkel besluiten dat Marie-Louise de indruk gaf de wiskunde nu beter te begrijpen, haar probleem lag vooral in het rekenen met negatieve getallen bij vergelijkingen.

    Datum: 26/10/2010 De leerlingenbegeleiding van vorige week heeft blijkbaar zijn vruchten afgeworpen. Marie - Louisa haalde namelijk een schitterende 8/10 voor haar toets, wat niet enkel haar, maar ook mij gelukkig maakt. Vandaag besproken we de moeilijkste onderdelen van haar cursus geschiedenis, en gebruikten we mindmaps om details te visualiseren. Op die manier moet ze niet enkel in termen denken, maar kan ze zich hopelijk ook een beeld van die mindmaps oproepen tijdens toetsen.

    Datum: 02/11/2010 Wegens de herfstvakantie vond er op 2 november geen leerlingenbegeleiding plaats.

    Datum: 09/11/2010 Vandaag helpte ik Marie - Louise met het vak Nederlands. Tijdens de lessen was men met zinsontleding begonnen, maar termen zoals 'persoonsvorm' en 'gezegde' waren moeilijk te begrijpen voor haar. Ik heb de link naar de Franse termen hiervoor gemaakt, en dan oefeningen gedaan. Tegen het eind van deze sessie had ik de indruk dat ze dit goed onder de knie had, en dat ze hier verder geen problemen meer mee zou hebben.

    Datum: 16/11/2010 Biologie was het onderwerp voor deze sessie. In de les was men bezig over bestuiving bij bloemen, en daarbij het onderscheid tussen insecten - en windbloeiers. Marie - Louise had hierover enkele vragen (vaak ging het over vakterminologie) omdat ze hier binnenkort een toets van had. Mevr. Claerhout kwam vandaag ook de sessie meevolgen, en gaf als tip een bloem na te tekenen op basis van het werkboek, en daarbij de verschillende onderdelen aan te duiden. Op die manier kon Marie - Louise zich ook een beeld vormen bij de termen.

    Datum: 23/11/2010 We hebben vandaag het vak geschiedenis behandeld, met name verschillende tijdrekeningen. Marie - Louise had moeite met wat ze onder het jaar '0' moest begrijpen. Samen met haar heb ik dan bepaalde tijdrekeningen met godsdiensten en volkeren in verband gebracht. Bijvoorbeeld, het verschil tussen het jaar '0' voor Moslims, Christenen en Joden. Op het eind van deze sessie begreep Marie - Louise dat het jaar '0' relatief is ten opzichte van uit welk standpunt je kijkt.

    Datum: 30/11/2010 Marie - Louise wou vandaag, ter voorbereiding van de examens haar cursus technologische opvoeding overlopen. Op het einde van elk hoofdstuk staat een synthese, met daarbij definities van meerdere kernbegrippen. Dit is uiteraard puur vakterminologie, dus hebben we vooral dergelijke begrippen opgehelderd.Ondanks haar goede inzet, hebben we dit niet kunnen afwerken. Hierdoor heb ik haar gevraagd de cursus TO volgende week nogmaals mee te brengen, zodat ze hierbij geen problemen ondervindt.

    Datum: 07/12/2010 Vandaag was onze laatste sessie, wegens het begin van de examens. Marie - Louise had al de hele namiddag in de studie doorgebracht, dus onze sessie was van korte duur. Haar examen van morgen is Engels, waar ik goed bij kon helpen, omdat dit één van mijn keuzevakken is. Er waren geen grote problemen, het bleef bij enkele kleine vraagjes over bijvoorbeeld het gebruik van 'this/that/these/those'. Daar bleef het dan ook bij. Het was prettig samenwerken met haar, vooral omdat ze echt wil bijleren.

    10-10-2010, 00:00 Geschreven door Ben Degryse  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennismakingsfiche
    Kennismakingsfiche:
    Naam: Marie-Louise
    Studierichting + jaar: Topsport 1ATB

    Sterke punten:
    Haar moedertaal is Frans, en dit spreekt ze dan ook heel vloeiend. Ze begrijpt echter ook goed Nederlands, waardoor ze de lessen kan meevolgen. Meestal maakt ze een planning gedurende drukke weken in het schooljaar.

    Werkpunten:
    Ook al kan Marie-Louise de lessen volgen, ze kan zelf weinig inbrengen omdat ze nog geen vlot Nederlands kan spreken. Het probleem van haar studiemethode heeft dus niets met inhoud van lessen te maken, enkel met de taal waarin de leerstof gepresenteerd wordt.

    Opmerkingen:
    Niet van toepassing.

    Wat wil hij/zij bereiken:
    Ik heb haar deze vraag letterlijk gesteld, waarop ze spontaan antwoordde ‘Nederlands leren’. Met andere woorden, zou ze dus graag voldoende Nederlands kunnen om in geval van toetsen, haar cursussen volledig zelfstandig te kunnen verwerken in de studie.

    Waar heeft hij/zij moeite mee:
    Het betreft grotendeels vakterminologie, voor bijvoorbeeld biologie en natuurwetenschappen.

    Wat heeft hij/zij zelf al geprobeerd:
    In haar klas zit blijkbaar een vriend die als moedertaal ook Frans spreekt, maar wel al perfect Nederlands kan ook. Soms leert ze samen met die persoon, omdat die de dingen voor haar wat meer verstaanbaar kan uitleggen. Ook gebruikt ze vaak het internet om informatie over het lesonderwerp in het Frans op te zoeken.

    Specifieke vragen van de leerling:
    Niet van toepassing.

    Persoonlijkheid:
    Het is uiteraard moeilijk om iemand zijn persoonlijkheid te beschrijven op basis van 1 contactmoment, maar volgens mij is ze heel leergierig ingesteld. Ze houdt ervan om nieuwe ervaringen op te doen, om dingen uit te testen,… Ze zag de begeleiding dan ook goed zitten, wat wijst op een positieve ingesteldheid. Ze zou volgens mij, aan de hand van dimensies van ‘the big 5’ ,hoog scoren op: extraversie, meegaandheid, zorgvuldigheid en openheid voor ervaringen.

    Wat valt je op:
    Het valt me enorm op dat ze zelf vooruitgang wil maken, en dat ze daar niet enkel zit omdat iemand dat van haar vraagt.

    Jouw knelpunten in verband met deze leerling:
    Vanwege het feit dat zij beter Frans praat dan Nederlands, en ik beter Nederlands dan Frans is er een minimaal taalprobleem. Ik hoop dat die taalbarrière geen problemen veroorzaakt op basis van mijn begeleiding. Zij verwacht namelijk ook meer dat ik haar Nederlands leer, zodanig dat ze haar cursussen beter begrijpt, maar ik ga er meer van uit dat het om leermethodiek gaat met langdurige voordelen.

    Jouw sterke punten in verband met deze leerling:
    Omdat ik, net als haar (veronderstel ik), een open en opgewekte persoonlijkheid heb, kunnen we heel gemakkelijk met elkaar praten, is er geen sprake van nerveus zijn,… We zijn beiden gemotiveerd, en dat is al heel veel waard.

    Materiaal nodig:
    Woordenboeken, en eventueel internet

    10-10-2010, 00:00 Geschreven door Ben Degryse  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 04/10-10/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs