Vandaag kregen we onze tweede les 'Rots en water' van meester Hannes. We startten met enkele conditietestjes om zo ons lichaam beter onder controle te krijgen. Daarna leerden we nieuwe technieken om onszelf weerbaarder te maken in het leven. We kijken al uit naar de volgende sessie!
In Pakistan is er veel kinderarbeid en armoede en daarom is er een organisatie (Kinderen Helpen Kinderen) die zakjes verkoopt om zo geld in te zamelen. Het zijn zakjes die ze daar in Pakistan zelf maken. De organisatie komt ook langs in scholen om de kinderen te laten zien hoe de mensen in Pakistan leven en werken. Net zoals vandaag bij ons in de klas. We kregen ook de traditionele kledij te zien van dat land. Nu gaan wij ook zo'n zakjes verkopen om er proberen voor te zorgen dat ook zij een mooie toekomst krijgen.
Gisteren speelden de leerlingen van onze klas mee met het netbaltornooi van alle Anzegemse scholen. Het werd een succes! De meisjes van het 5de leerjaar wonnen in hun leeftijdscategorie ook al waren ze maar met 5. De meisjes van het 6de leerjaar speelden de finale maar konden jammer genoeg niet winnen. De jongens tot slot speelden allemaal samen in de leeftijdscategorie van het zesde leerjaar en eindigden als voorlaatste. Maar het belangrijkste is : DEELNEMEN IS BELANGRIJKER DAN WINNEN.
Vorige week trokken wij met z'n allen naar de boekenbeurs in Anzegem. We kregen daar 45 minuten de tijd om in kleine groepjes een boekenzoektocht te doorlopen. De prijs van deze zoektocht : een leuk jeugdboek. We gingen er dus ten volle voor. Na de zoektocht, een korte pauze en een toiletbezoek mochten we gaan luisteren naar auteur Koen D'Haene. Hij schrijft fantasieboeken die hier en daar gebaseerd zijn op waargebeurde verhalen.
Vrijdag kregen wij voor de eerste keer een sessie 'Rots en Water' van meester Hannes. Het is een methode waarbij de kinderen leren opkomen voor zichzelf (= rots zijn), maar ook flexibel kunnen omgaan met problemen (= water zijn). Bij deze vorm van sociale vaardigheid wordt er gewerkt vanuit lichaamshouding en -taal en ademhalingscontrole.
Vandaag herdachten we met alle 4des, 5des en 6des het einde van 'De Groote Oorlog' herdacht. Aan de hand van enkele spelletjes en opdrachten leerden de kinderen hoe onze voorouders leefden tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Na twee maand vakantie zijn we er eindelijk weer ingevlogen! Deze voormiddag ontdekten we op speelse manier de klaswerking en -afspraken en in de namiddag gingen we aan de slag met onze weromap! Morgen vliegen we er nog steviger in en komt de eerste nieuwe leerstof piepen.
Het nieuwe schooljaar staat voor de deur, de klas staat helemaal klaar, de nieuwe boeken liggen op jullie te wachten,... Ook meester Bram en juf Joke zijn helemaal klaar om jullie te begeleiden doorheen dit schooljaar.
Morgen (2 september) kan je al eens een kijkje komen nemen in de klas om eventjes de sfeer op te snuiven en de nieuwe juf en meester beter te leren kennen. Maandag vliegen we er dan echt in.
Om maandag goed te kunnen starten heb je enkele zaken nodig natuurlijk :
Elon Musk lanceerde vorige week zijn raket naar de ruimte. Wij maakten deze namiddag onze eigen ruimteraketten met Knex, Lego, Cliks en Kaplablokken zonder plan te gebruiken. Alles kwam uit onze eigen fantasie.
Niet alles is werkelijk zoals je het bekijkt. Vanuit een bepaald perspectief ziet de situatie er niet uit zoals je denkt dat ze is. Als alle elementen juist op een lijn staan, kan je grappige situaties bekomen met doodnormale dingen of gebeurtenissen.
Vandaag kwam Vives Torhout langs voor de leerlingen van L3/4 en L5/6 om hun sportieve kant te testen. Lenigheid, behendigheid, snelheid, explosiviteit,... het werd allemaal getest. Binnen een 6-tal weken krijgen de leerlingen dan een rapport om zo hun ideale sport te ontdekken. En wat kon natuurlijk niet ontbreken... De Cooper-test
Nog een weekje school en we zitten bijna in het nieuwe jaar. De leerlingen werkten ook deze week hun laatste talentenarchipel van 2017 af. Een impressie :
Taaleiland : Kobe, Senne, Emeric en Anais
Kobe, Senne, Emeric en Anais speelden taalspelletjes op de tablets en een competitief taalspel op de computer.
Muziekeiland :Lotte, Jade en Ferre
Lotte, Jade en Ferre beluisterden muziek op de computer.
Beeldeiland : Louis, Seppe, Niels en Naïobe
Louis, Seppe, Niels en Naïobe maakten werkjes uit klei die ze mooi schilderden.
Sameneiland : Emilienne, Fran, Tim en Sebastian
Emilienne, Fran, Tim en Sebastian speelden samen een spelletje en hielpen juf Lore en juf Lynn bij de kleuters.
Fijneiland : Merel, Michelle en Emma
Merel, Michelle en Emma maakten werkjes uit origami en kerstkaartjes.
Wereldeiland : Zoé, Gaelle en Emmelie
Zoé, Gaelle en Emmelie tekenden een fictieve wereld waarin alles en iedereen smiley's waren.
Wil- en durfeiland : Emile, Arjen, Danielle en Joran
Emile, Arjen, Danielle en Joran zochten het recept op voor overheerlijke speculaastiramisu te maken.
Deze namiddag trokken we met onze klas naar Kortrijk voor een bezoekje aan het Vives Maaklab. Daar kregen we uitleg over Lego Mindstorms. Dit zijn kleine programmeerbare robots die kunnen doen wat wij willen, als we ze maar juist programmeren. Een leuke maar vooral leerzame namiddag.
Het herfstverlof staat voor de deur. Dit wil zeggen dat ook de maand oktober bijna voorbij is en zodoende ook onze tweede talentenarchipel van het schooljaar. De kinderen van de derde graad kozen opnieuw een eiland waarop ze zich een maand lang konden uitleven. Een impressie :
Denkeiland : Louis, Seppe, Gaëlle en Jade
Gaëlle en Jade speelden denkspelletjes op de tablet en/of de computer. Louis en Seppe speelden samen een spelletje.
Taaleiland : Emmelie
Emmelie werkte op de tablet en de computer aan haar taalvaardigheid.
Muziekeiland : Joran, Kobe, Tim en Anaïs
Joran, Kobe, Tim en Anaïs luisterden naar muziek op de computer en maakten een muzikaal toneelstukje.
Beeldeiland : Michelle, Fran, Emilienne en Sebastian
Michelle, Fran, Emilienne en Sebastian maakten met klei enkele prachtwerkjes. De werkjes werden na het schilderen alleen nog maar mooier.
Sameneiland : Arjen
Arjen ging naar de kleuters om juf Lynn en juf Lore te helpen met de peuters en kleuters
Fijneiland : Danielle en Naïobe
Danielle en Naïobe herontdekten het mooie beroep van wever.
Wereldeiland : Senne, Ferre en Emile
Senne, Ferre en Emile maakten enkele bekende bouwwerken na met Lego.
Beweegeiland : Lotte, Zoé, Merel en Emma
Zoé, Merel en Emma maakten gebruik van de rolschaatsen die we vorig schooljaar van het oudercomité kregen om het Lotte nu ook eens aan te leren.
Wil- en durfeiland : Niels en Emeric
Niels en Emeric gingen de culinaire weg op. Ze zochten een recept op en maakten voor ons een lekker aperitief klaar : chips met zelfgemaakte munt/citroenlimonade.
Gisteren namen we samen met de kinderen van de 2de graad de trein
richting Brugge voor onze jaarlijkse schoolreis. We gingen er enkele trotse exportproducten van België wat dichter gaan
bekijken. We wandelden eerst naar het Choco Story - museum waar de leerlingen onder werden gedompeld in de geschiedenis van cacao en chocolade. Van de Maya's over de Spaanse
veroveraars tot hedendaagse lekkerbekken. Dit gebeurde aan de hand van een chocoladezoektocht. Daarna trokken we naar het frietmuseum. Het museum
schetste ons de geschiedenis van de aardappel, de friet en de diverse bijbehorende
sausjes. Het bleef niet bij kijken en zoeken want we mochten in beide musea een stukje proeven van al dit lekkers.
In de namiddag wandelden we een 7-tal kilometer voor een gidsbeurt door Brugge die de kinderen in kleine groepjes hadden voorbereid.
De eerste maand van het schooljaar zit er alweer op, zo ook de eerste talentenarchipel. De leerlingen hebben zich weer een maand kunnen uitleven op een eiland naar keuze. Zo hebben ze hun eerste talent kunnen gebruiken.
Denkeiland : Emile, Emeric, Kobe en Ferre
Emile, Emeric, Kobe en Ferre maakten het zich makkelijk en gebruikten de tablets en de computers om denkspelletjes te spelen.
Taaleiland : Gaëlle, Sebastian en Arjen
Ook Gaëlle, Sebastian en Arjen maakten het zich makkelijk want ook zij gebruikten de tablets en de computers maar dan om taalspelletjes te spelen.
Muziekeiland : Louis, Seppe, Merel en Michelle
Louis en Seppe deden de eerste keer inspiratie op door op de computer naar muziek te luisteren om dan de tweede keer zelf te musiceren. Merel en Michelle bedachten een eigen choreografie op een zelf gekozen nummer.
Fijneiland : Emilienne, Emmelie en Fran
Emilienne, Emmelie en Fran verdiepten zich in het mooie beroep van wever. Met kleine weefgetouwen maakten ze mooie weefwerkjes.
Sameneiland : Danielle, Jade en Lotte
Danielle, Jade en Lotte waanden zich even kleuterjuffen want ze gingen juf Lore en juf Lynn ondersteunen in de kleuterklas. Ze speelden spelletjes met de kinderen en leerden de kindjes 'lezen'.
Beeldeiland : Zoé, Emma en Anaïs
Zoé, Emma en Anaïs haalden de beeldende kunstenaar in zichzelf boven en maakten enkele werkjes met klei.
Wilen durfeiland : Naiobe
Naiobe kreeg de hulp van haar mama om overheerlijke cupcakes te maken.
Beweegeiland : Senne, Niels, Joran en Tim
Senne, Niels, Joran en Tim speelden, hoe kan het ook anders, de twee favoriete balspelen van de jongens op deze school : dockey en voetbal
Naar aanleiding van ons wero-thema i.v.m. democratie in Vlaanderen, België en Europa maakten de leerlingen maandag kennis met de Europakoffer. Dit is een interactieve koffer die de leerlingen inzicht doet krijgen in 'wat Europa is' en 'wat de Europese Unie allemaal voor ons doet'. Aan de hand van een 10 kleine spelletjes onderzochten de leerlingen wat de Europese Unie doet rond veiligheid, milieu, cultuur, enz.