Aangezien we volgende week op 'vredesklassen' zijn, zit onze tweede talentenarchipel er al op. Twee sessies lang werkten de leerlingen in één bepaalde archipel.
Denkeiland
Kobe, Ferre, Sebastian en Anaïs speelden denkspelletjes op de computer/de tablet
Taaleiland
Beau en Louis speelden galgje aan het bord en scrabble op de tablet
Muziekeiland
Seppe, Einar, Joran en Emile beluisterden liedjes op de computer, maar maakten samen ook muziek met de instrumenten die we op school hebben
Beeldeiland
Ilana, Gaëlle, Michelle en Merel maakten mooie kleiwerkjes die ze de tweede keer schilderden.
Sameneiland
Lander, Gunnar, Kenji en Lotte gingen meester Wouter en juf Lore helpen bij de kleuters
Beweegeiland
Tim en Senne deden tricks met de fiets en de nieuwe jump.
Wil- en durfeiland
Louise en Emma zochten een recept en maakten chocoladetaart terwijl Jade en Zoé een eigen gezelschapsspel ontwierpen.
Deze namiddag was het dramales bij juf Nele. We werken verder aan ons schimmenspel, d.w.z. figuurtjes maken, toneeltje verzinnen, toneeltje oefenen en toneeltje spelen!
Deze week staan onze lessen muzische in het teken van computer. We leren namelijk programeren. We doen dit aan de hand van de website http://landing.bomberbot.com/nl/. De leerlingen gaan hier individueel aan de slag met een simpel programma om een virtuele robot allerlei handelingen te laten uitvoeren. De leerlingen hebben allemaal een persoonlijke login gekregen waarmee ze ook thuis aan de slag kunnen tot aan de herfstvakantie.
Vrijdag kregen we Dirk (papa van Ferre, Niels en Fien) over de vloer op school. Hij had voor alle leerlingen van het lager een broodbakworkshop in elkaar gestoken. De leerlingen leerden stapsgewijs hoe ze van ingrediënten deeg maakten en hoe ze van deeg brood maakten. Het was ook de eerste keer dat de broodbakoven in onze tuin gebruikt werd. En of de leerlingen het leuk vonden :
Op zondag 25 september is het alweer zover, Kaster Kermis. Om reclame te maken voor dit jaarlijkse evenement maakten we vorige week affiches. We lieten ons daarbij inspireren door 'het pointillisme'. Dit is een schildertechniek die aan het eind van de negentiende eeuw werd beoefend. Ze wordt vooral getypeerd door het gebruik van stippen die ongemengd op een blad/doek/... worden geplaatst. Om ons jaarthema 'natuurLEUK' in de verf te zetten, maakten we van het silhouet van ons hand en onze arm een boom. De resultaten worden aan de huizen van de kinderen gehangen.
Het schooljaar is reeds goed van start gegaan. Dit wil zeggen dat ook de lessen wereldoriëntatie volop gestart zijn. Het eerste grote project van het schooljaar is 'De Tijdlijn met al zijn facetten'. Om dit project op te starten werkten de leerlingen in groepen. Ze kregen de opdracht om gerichte opzoekingen te doen over één bepaalde periode. De bedoeling was om vooral prentjes op te zoeken om daar dan een soort mindmap van te maken. Deze mindmaps worden dan gebruikt bij de start van een nieuwe periode.
Tijdens het schooljaar zal jullie zoon of dochter verjaren. Wij hebben op school niet de gewoonte om te trakteren met snoepjes maar met klasgeschenken. Dit wil zeggen een spelletje voor de hele klas. Natuurlijk is dat als ouder niet makkelijk om te weten welke spelletjes het best zijn om te kopen. Daarvoor heb ik een lijstje opgesteld met spelletjes die we in klas kunnen gebruiken. Jullie vinden ze in de bijlage. Natuurlijk mogen jullie ook zelf een ander geschenkje kiezen!
De eerste volledige schoolweek is van start gegaan... vanaf vandaag zijn de leerlingen van het 6de leerjaar elke wee leesbuddy voor de leerlingen uit de lagere jaren.
Maandag, dinsdag en woensdag hadden wij onze jaarlijkse uitsmijter van het schooljaar : de 3-daagse. Een toffe mix van sport, spel en leerkansen. We hebben weer heel veel foto's getrokken, die ik gebundeld heb in een filmpje. Geniet ervan!!!
Als laatste les verkeer kregen de leerlingen vrijdag een fietsbehendigheidsparcours voorgelegd. Naast ons welbekende fietsparcours op de grote speelplaats, kregen de leerlingen nog enkele hindernissen voorgelegd : een slalom, veilig op de openbare weg komen, een wip,... Hopelijk zijn ze nu helemaal klaar om op 3-daagse te vertrekken!
Vorige week hadden de leerlingen hun laatste les media. In de les hadden we het over infographics. Een infographic is een informatieve illustratie die informatie heeft door gebruik te maken van een combinatie van beeld en tekst. De leerlingen mochten zelf, in duo's, een infographic maken met piktochart (https://piktochart.com). De moeilijkheid was wel dat alle informatie in het Engels was. Maar toch zijn de resultaten zeer mooi :
Vrijdag begint het EK in Frankrijk. Voor het eerst in 16 jaar doe ook onze Rode Duivels nog eens mee. Hopelijk schoppen ze het ver en behalen ze voor het eerst de Europese titel. Aan ons zal het in ieder geval niet liggen. We pimpten onze klas reeds (gedeeltelijk). Ook zullen we vanaf nu af en toe eens werken rond het EK in Frankrijk.
Deze namiddag vond het jaarlijkse voetbaltornooi plaats tussen de verschillende Anzegemse scholen. Ook onze school was van de partij met twee verschillende groepen, nl. het vijfde leerjaar en het zesde leerjaar. Voor het vijfde leerjaar waren het Einar, Gunnar, Kenji en Lander. Voor het zesde leerjaar waren het Bengt, Seppe, Jarne en Jonas. We kregen ook wat steun uit het vierde leerjaar, want Louis en Yoran deden onverwacht ook mee.
Voor het vijfde leerjaar liep het tornooi niet zo vlot. Ze verloren hun eerste match tegen Ingooigem met 3-1, in de tweede speelden ze 1-1 gelijk tegen de Heirweg, de derde verloren ze van Anzegem (0-2) en hun laatste match tegen Grijsloke konden ze gelukkig wel overtuigend winnen (0-4). Daardoor speelden ze voor de 7de en 8ste plaats. Deze match verloren ze tegen Vichte (1-0). De 8ste plaats was dus hun definitieve lot.
Voor het zesde leerjaar ging het wel vlot. Ze wonnen al hun poulematchen : 0-1 tegen Vichte, 2-0 tegen Ingooigem en 1-0 tegen de Heirweg. Daardoor waren ze de winnaar van hun poule en mochten ze naar de finale. Hun troeven waren blijkbaar uitgespeeld, want hun finalematch verloren ze kansloos met 3-1 tegen Vichte.
Toch willen we alle spelers feliciteren met de prestaties die ze geleverd hebben!!!!!
Vandaag hebben we de voorlaatste sessie van talentenarchipel afgerond. Ook deze keer kwamen alle ideeën uit de hoofden van de leerlingen zelf. En ook nu waren we verrast van al hun creativiteit.
Een impressie :
Denkeiland : Amelie, Louise en Ilana
Amelie en Louise bedachten enkele denkspelletjes om met de eerste graad te spelen. Ilana speelde samen met Riet en Ymke (zie taaleiland) denkspelletjes.
Taaleiland : Riet, Ymke, Einar en Kenji
Riet en Ymke speelden dus talige denkspelletjes (Trivial Pursuit en Blokken) met Ilana terwijl Kenji en Einar taalspelletjes speelden op het internet en galgje aan het bord.
Muziekeiland : Yelten, Seppe, Eva en Fleur
Yelten en Seppe verkenden de eerste keer de wondere wereld van muziekinstrumenten aan de hand van een legpuzzel. De tweede keer lieten ze zich helemaal gaan met belletjes. Fleur en Eva leerden de leerlingen van het eerste leerjaar djembe spelen.
Beeldeiland : Arne, Seppe, Jonas en Jarne
Arne maakte een mooi modelvliegtuig. Jarne, Jonas en Seppe speelden de eerste keer een beeldend gezelschapsspel (Party en Co). De tweede keer maakten ze een sfinx en een obelisk uit klei.
Wereldeiland : Gunnar, Bengt en Beau
Gunnar, Bengt en Beau staken een mooie quiz in elkaar!
Beweegeiland : Lander, Margot en Noa
Lander, Margot en Noa speelden buiten samen met de leerlingen van de eerste graad.
We kregen van de Anzegemse wereldraad en van de Anzegemse wereldwinkel de opdracht een kledingstuk te ontwerpen met suiker en in het thema 'fairtrade' om zo deel te nemen aan de (h)eerlijkste fairtradewedstrijd. Maandag brachten de leerlingen snoep mee die ze vakkundig op hun T-shirt plakten.
We deden ook in onze klas een wedstijdje want er kon maar een de mooiste zijn. Alle resultaten waren prachtig maar er kon er dus maar een onze kleuren gaan verdedigen bij de burgemeester. Na een helse stemming door alle leerlingen en leerkrachten van de school waren het Jarne, Jonas, Arne en Michiel die aan het langste eind trokken. Op de tweede plaats vonden we Ilana, Eva, Ymke, Fleur en Riet. Derde waren Noa, Margot, Amelie en Louise. Vierde waren Bengt, Beau, Yelten en Seppe. En op de vijfde plaats stonden Seppe, Einar, Gunnar, Lander en Kenji. Maar toch een dikke proficiat aan iedereen!!!!!!
Uiteindelijk werd deze namiddag de verkiezing gehouden in het gemeentehuis maar jammer genoeg konden we de prijs niet in de wacht slepen.
Vorige week was het heel mooi weer. Hoog tijd om buiten te leren!!! Aangezien we vorige week en deze week werken rond 'Sam de Verkeersslang' zorgde ik voor een 'dode hoek-zeil' om de leerlingen de dode hoek makkelijk te kunnen aanleren. Jammer genoeg hadden we geen vrachtwagen ter beschikking, maar we losten dit makkelijk op door zelf de schaduw van een vrachtwagen te tekenen. Hopelijk hebben de leerlingen er iets van opgestoken.
Omdat de paasvakantie de maanden maart en
april verminderde, werd de talentenarchipel ook gesplitst over 2 maanden. De
kinderen hebben alweer kunnen kijken of ze een nieuw talent hebben ontdekt. Een
impressie:
Denkeiland
: Seppe, Michiel, Einar en Kenji
Seppe, Michiel, einar en Kenji speelden de
eerste keer denkspelletjes en de tweede keer denkspelletjes op de computer.
Taaleiland
: Jonas, Jarne en Yelten
De eerste keer hebben Jonas en Jarne
voorgelezen voor de kleuters. Vandaag speelden ze, samen met Yelten die vorige
keer ziek was, galgje met moeilijke woorden.
Beeldeiland
: Bengt
Bengt werkte met klei. Hij maakte een namaak
GSM en een olifant. Vandaag schilderde hij deze in mooi roze.
Sameneiland
: Lander, Gunnar en Beau
Lander, Gunnar en Beau speelden de vorige keer
samen een gezelschapsspelletje. Vandaag gingen ze helpen bij de kleuters.
Fijneiland
: Arne, Louise, Fleur en Amelie
Arne, Louise, Fleur en Amelie hebben hun twee
keer talentenarchipel gewijd aan tekenen. Zowel zelf tekeningen maken als
tekeningen inkleuren.
Wereldeiland
: Margot, Noa en Seppe
Seppe was de eerste keer ziek, dus mochten
Margot en Noa beslissen. Ze kozen ervoor om de wereldse keuken eens in te gaan.
Ze vlogen naar Italië en zochten een recept dat ze nog niet kenden om dan
uiteindelijk te maken. De keuze was snel gemaakt : CANNELLONI!!!
Beweegeiland
: Riet, Ymke en Eva
Wil-en
durfeiland : Ilana
Ymke en Eva speelden badminton, pingpong en
allerlei andere spelletjes terwijl Riet en Ilana fietsten, speelden,
Vandaag kregen de leerlingen van juf Céline een les verkeer over de verkeersborden. Ze liet de leerlingen de verschillende verkeersborden speels leren a.d.h.v. een spelletje. Het spel was gebaseerd op het overbekende 'Trivial Pursuit'. Natuurlijk was dit een leuke manier om de verkeersborden te leren kennen. En om het met de woorden van Franky van 'Het Eiland' te zeggen : 'Het is Trivial-time!!!'
Het tweede trimester loopt op zijn einde. Zo ook de actie broederlijk delen. Elk jaar eindigen we onze actie broederlijk delen met een sober maal :
boterhammen met soep. Er zijn dus morgen geen warme maaltijden of broodjes voorzien.
De school draagt de kosten voor de soep en de boterhammen, zodat de volledige
opbrengst naar Togo gaat.