We kregen van de Anzegemse wereldraad en van de Anzegemse wereldwinkel de opdracht een kledingstuk te ontwerpen met suiker en in het thema 'fairtrade' om zo deel te nemen aan de (h)eerlijkste fairtradewedstrijd. Maandag brachten de leerlingen snoep mee die ze vakkundig op hun T-shirt plakten.
We deden ook in onze klas een wedstijdje want er kon maar een de mooiste zijn. Alle resultaten waren prachtig maar er kon er dus maar een onze kleuren gaan verdedigen bij de burgemeester. Na een helse stemming door alle leerlingen en leerkrachten van de school waren het Jarne, Jonas, Arne en Michiel die aan het langste eind trokken. Op de tweede plaats vonden we Ilana, Eva, Ymke, Fleur en Riet. Derde waren Noa, Margot, Amelie en Louise. Vierde waren Bengt, Beau, Yelten en Seppe. En op de vijfde plaats stonden Seppe, Einar, Gunnar, Lander en Kenji. Maar toch een dikke proficiat aan iedereen!!!!!!
Uiteindelijk werd deze namiddag de verkiezing gehouden in het gemeentehuis maar jammer genoeg konden we de prijs niet in de wacht slepen.
Vorige week was het heel mooi weer. Hoog tijd om buiten te leren!!! Aangezien we vorige week en deze week werken rond 'Sam de Verkeersslang' zorgde ik voor een 'dode hoek-zeil' om de leerlingen de dode hoek makkelijk te kunnen aanleren. Jammer genoeg hadden we geen vrachtwagen ter beschikking, maar we losten dit makkelijk op door zelf de schaduw van een vrachtwagen te tekenen. Hopelijk hebben de leerlingen er iets van opgestoken.
Omdat de paasvakantie de maanden maart en
april verminderde, werd de talentenarchipel ook gesplitst over 2 maanden. De
kinderen hebben alweer kunnen kijken of ze een nieuw talent hebben ontdekt. Een
impressie:
Denkeiland
: Seppe, Michiel, Einar en Kenji
Seppe, Michiel, einar en Kenji speelden de
eerste keer denkspelletjes en de tweede keer denkspelletjes op de computer.
Taaleiland
: Jonas, Jarne en Yelten
De eerste keer hebben Jonas en Jarne
voorgelezen voor de kleuters. Vandaag speelden ze, samen met Yelten die vorige
keer ziek was, galgje met moeilijke woorden.
Beeldeiland
: Bengt
Bengt werkte met klei. Hij maakte een namaak
GSM en een olifant. Vandaag schilderde hij deze in mooi roze.
Sameneiland
: Lander, Gunnar en Beau
Lander, Gunnar en Beau speelden de vorige keer
samen een gezelschapsspelletje. Vandaag gingen ze helpen bij de kleuters.
Fijneiland
: Arne, Louise, Fleur en Amelie
Arne, Louise, Fleur en Amelie hebben hun twee
keer talentenarchipel gewijd aan tekenen. Zowel zelf tekeningen maken als
tekeningen inkleuren.
Wereldeiland
: Margot, Noa en Seppe
Seppe was de eerste keer ziek, dus mochten
Margot en Noa beslissen. Ze kozen ervoor om de wereldse keuken eens in te gaan.
Ze vlogen naar Italië en zochten een recept dat ze nog niet kenden om dan
uiteindelijk te maken. De keuze was snel gemaakt : CANNELLONI!!!
Beweegeiland
: Riet, Ymke en Eva
Wil-en
durfeiland : Ilana
Ymke en Eva speelden badminton, pingpong en
allerlei andere spelletjes terwijl Riet en Ilana fietsten, speelden,
Vandaag kregen de leerlingen van juf Céline een les verkeer over de verkeersborden. Ze liet de leerlingen de verschillende verkeersborden speels leren a.d.h.v. een spelletje. Het spel was gebaseerd op het overbekende 'Trivial Pursuit'. Natuurlijk was dit een leuke manier om de verkeersborden te leren kennen. En om het met de woorden van Franky van 'Het Eiland' te zeggen : 'Het is Trivial-time!!!'
Het tweede trimester loopt op zijn einde. Zo ook de actie broederlijk delen. Elk jaar eindigen we onze actie broederlijk delen met een sober maal :
boterhammen met soep. Er zijn dus morgen geen warme maaltijden of broodjes voorzien.
De school draagt de kosten voor de soep en de boterhammen, zodat de volledige
opbrengst naar Togo gaat.
Deze morgen gingen we op schoolbezoek naar Grijsloke. We gingen er luisteren naar een Vlaams auteur van jeugdboeken, volwassen boeken en toneelstukken. Zijn naam was Benny Braem. Hij vertelde heel gepassioneerd over zijn leven, zijn hobby's en natuurlijk over zijn werk. Benny schreef (nog maar) twee jeugdboeken : Alleen lukt het nooit (een boek over pesten) en Mijn broer heeft autisme!!! (een boek over autisme). Hij las een stukje voor uit het tweede boek en de inhoud van het eerste boek mochten we aan de hand van een spel ondervinden! We hebben er zeker van genoten en hopelijk leest binnenkort iemand uit de klas één van deze fantastische boeken!
De zesde talentenarchipel van het schooljaar zit er alweer op. Ook deze keer zaten de leerlingen op een nieuw eiland. Hier een korte impressie van 2 uur intensief werken :
Denkeiland : Gunnar, Lander en Beau
Gunnar en Lander moesten het de eerste keer zonder een zieke Beau stellen. Ze werkten dus samen met de ontdekdozen 'Optica' en 'Magnetica'. De tweede keer hielden ze het bij denkspelletjes op de computer.
Taaleiland : Arne, Michiel, Seppe D en Ilana
Ilana werkte de beide werkmomenten aan een powerpoint over haar huisdieren, terwijl Seppe en Michiel 'Galgje' naar een nieuw level brachten. Arne hield het rustig in het begin en las in zijn leesboek, maar kon dan niet bezwijken aan de lokroep van 'Galgje-the new level'.
Muziekeiland : Margot en Ymke
Traditiegetrouw voor het muziekeiland luisterden Margot en Ymke naar liedjes die ze opzochten op Youtube.
Sameneiland : Einar, Kenji, Noa en Fleur
Einar, Kenji en Noa werkten samen met meester Wouter en juffrouw Lore in de kleuterklas. Ze namen heel wat taken voor zich onder begeleiding van juf Lore en meester Wouter. Fleur werkte samen met Eva en Riet op wereldeiland.
Wereldeiland : Eva, Riet (en Fleur), Amelie en Louise
Eva, Riet en Fleur werkten enkele wetenschappelijke proefjes uit die ze uitvoerden met de leerlingen van de eerste graad. Amelie en Louise maakten een weettekst over 'De raarste dieren ter wereld'.
Beeldeiland : Bengt
Bengt zat helemaal alleen, maar dat kon hem niet zoveel schelen. Hij tekende prenten over van de computer die hij zocht op het internet.
Beweegeiland : Yelten, Seppe, Jarne en Jonas
Tijdens het eerste werkmoment waren er twee groepjes : Yelten en Seppe ; Jarne en Jonas. Yelten en Seppe maakten een schans en deden stunts op het fietsparcours. Jarne en Jonas deden het rustiger aan en speelden pingpong. De tweede keer fusioneerden de twee groepjes zich gedeeltelijk. Yelten, Seppe en Jarne speelden een spelletje 'Twister' terwijl Jonas een behendigheidsoefening deed in de speelklas.
Vandaag was het een speciale dag, want er kwam een dagje bij. Daarom deden we vandaag een beetje alternatief. We hielden naast enkele gewone lessen, ook enkele speciale lessen. Zo wisselden meester Wouter en ikzelf enkele leerlingen uit om onze zaadjes te planten. Deze zaadjes hebben nu volop de tijd om te groeien. Na de paasvakantie planten we deze dan uit in onze moestuin. Hopelijk krijgen we er lekkere groentjes van.
De laatste dag voor de krokusvakantie, gingen we met de hele klas richting Waregem. We waren daar te gast in het Hemelvaartinstituut. Vooraleer de leerlingen op expeditie gingen in de school, mochten ze eerst nog een beetje bewegen door aan ropeskipping te doen. Nadien trokken de leerlingen erop uit met enkele leerlingen van Waregem om daar kennis te maken met de vakken die ze daar aanbieden zoals ICT, Latijn, Godsdienst, Frans,... Ikzelf bracht o.l.v. de directie een bezoek aan de nieuwbouw die ze nu aan het plaatsen zijn. Gelukkig namen Fleur en Ilana het fototoestel mee om toch enkele foto's te kunnen tonen.
Voor de krokusvakantie van start ging, konden de leerlingen zich nog eens sportief uitleven. Op woensdag was er namelijk het jaarlijkse, interscholen, hockeytornooi. De jongens (Bengt, Beau, Lander, Jonas en Michiel) hadden de zware taak om hun eerste plaats van vorig jaar te evenaren. De meisjes (Louise, Amelie, Fleur, Eva en Margot) hadden helemaal geen stress. Na een overwinnig tegen de Heirweg, een verlies tegen Vichte, een verlies tegen Anzegem en een overwinning tegen een andere ploeg uit Vichte, moesten de jongen vrede nemen met een mooie 5de plaats. De meisjes behaalden, na een verlies tegen de Heirweg, winst tegen Anzegem B en twee gelijke spelen (tegen Anzegem A en Bollesbos), een mooie derde plaats.
Van juf Martine en Ann (mama van Michiel),die tijdens het tornooi aanwezig waren, moest ik zeker en vast ook vertellen dat ze zich allemaal voor 200% hebben ingezet. Het was een plezier op de meisjes en de jongens als een echt team te zien spelen!!!
De maand januari zit er ook alweer op. Dus ook onze vijfde talentenarchipel. Hier opnieuw een korte impressie van het werk van de leerlingen :
Denkeiland : Margot, Yelten, Bengt en Jarne
De eerste keer speelden Margot, Yelten en Bengt denkspelletjes in de klas. De tweede keer maakten ze eerst samen een moeilijke puzzel om dan denkspelletjes te spelen op de computer. Jarne sloot aan met de leerlingen op wereldeiland dus krijgen we zo meteen nog te zien.
Taaleiland : Louise, Amelie, Gunnar en Seppe
Louise en Amelie lazen twee keer boekjes voor aan de jongste kleuters, terwijl Gunnar en Seppe een verhaal maakten. Toen het verhaal af was, speelden ze taalspelletjes op de computer.
Beeldeiland : Kenji, Eva, Fleur en Einar
Kenji maakte de eerste keer een mooie trotsdoos om dan de tweede keer samen met Einar een teken- en uitbeeldspel te spelen. Eva en Fleur maakten samen met Ymke een mooie pinata.
Sameneiland : Ymke
Ymke hielp met Eva en Fleur aan de pinata.
Fijneiland : Beau, Seppe, Ilana en Lander
Ook Beau, Seppe, Ilana en Lander moesten net als Kenji nog een mooie trotsdoos maken. Natuurlijk was dit niet het enige wat ze deden hoor. Beau, Seppee n Lander speelden nog met het bouwspel 'Polydron', terwijl Ilana op internet zocht hoe ze origamidieren moest maken.
Wil- en durfeiland : Noa en Riet
Noa en Riet maakten met klei mooie werkjes (Noa een Iphone ; Riet een hartpotje) die ze de tweede keer een mooie kleur gaven.
Wereldeiland : Arne, Jonas en Michiel
Samen met Jarne werkten Arne, Jonas en Michiel met enkele wetenschapsdozen (elektriciteit, 3D-optiek en ruimtevaart) die wij in de klas staan hebben.
Gisterennamiddag waren we te gast in de middelbare school 'Sint-Vincentius' in Anzegem. Dit in het kader van de overstap van lager naar secundair. De leerlingen kregen er vier workshops voorgeschoteld waar ze de mogelijke richtingen die ze in Anzegem aanbieden, leerden kennen. Om de richting STV te promoten, mochten de leerlingen lekkere popcorn maken (o.l.v. de leerlingen natuurlijk). Ze maakten ook een elektrische borstel. Om de richting TW te leren kennen, gingen ze in het labo aan de slag. Ze gingen daar de werkelijke kleur van rode kool zoeken. Ze keken ook hoe rode kool reageerde met water, azijn, soda en ontstopper. De richting verzorging tenslotte werd aangebracht a.d.h.v. een quiz. De leerlingen hebben er een leuke namiddag gehad. Volgende week gaan we op bezoek in O.L.V.-Hemelvaart in Waregem.
Deze namiddag stond de laatste les i.v.m. landschappen op het programma. We moesten het landschap in onze streek bekijken en de meest opvallende landschapselementen oplijsten. Dit konden we natuurlijk niet beter doen dan echt gaan kijken. Gelukkig hebben we op de grote speelplaats een heel mooi uitzicht. Zo moesten we ons niet echt ver verplaatsen.
Het bekijken van landschappen uit Laag- en Hoog-België bekeken we wel op foto.
Gisterenvoormiddag vond de uitreiking van 'Junior Journalist 2016' plaats in de bibliotheek van Anzegem. Onze vier genomineerden waren Amelie en Lander (5de leerjaar) en Ymke en Seppe (6de leerjaar). Jammer genoeg konden ze de hoofdprijs niet in de wacht slepen. Deze eer was voor een meisje van Anzegem. Ze kregen wel een mooie prijs voor hun inzet.
Deze namiddag kwamen er twee meisjes van de jeugddienst
van Anzegem. Ze kwamen vertellen dat ze teveel geld hebben en dat graag
zouden uitgeven aan speeltoestellen. Ze kwamen ons vragen hoe wij de
speelplaats zouden veranderen, mochten wij het geld mogen uitgeven. We hebben daarvoor
een spel moeten spelen. We kregen een heel blad met pictogrammen en een we
moesten deze op een platte grond van de (speel)tuin plaatsen. Deze
plattegronden met pictogrammen nemen ze dan mee naar hun bureau om daar te kijken
wat ze eventueel kunnen uitvoeren in onze school.
In de
voormiddag zijn we met de bus naar De Stringe in Vichte geweest. We zijn daar
naar een toneel gaan kijken. Het toneel het ging over Jeanne DArc, een Franse boerendochter
die naar de koning ging om te vragen of ze zijn leger mocht gebruiken om de Engelsen
te verjagen uit Frankrijk. Ze kan de koning overtuigen, het lukt haar om de
Engelse troepen te verjagen en de dauphin de wordt tot koning gekroond. Maar
Jeanne wil meer. Ze wil de Engelsen nu ook nog uit Parijs verdrijven. De koning
wil het niet en wanneer ze het toch doet en de strijd verliest, wordt ze
gestraft. Ze wordt beschuldigd van hekserij en op de brandstapel gezet. Het was
een mooi toneel waar we met zn allen hebben van genoten.
Vrijdag gingen de leerlingen samen met meester Cies naar 'Het Lijsternest' om er meer informatie te krijgen over het leven, het werk en de woonplaats van schrijver Stijn Streuvels. Omdat ikzelf niet mee ben geweest, kan ik dus geen verslagje maken voor op de blog. Gelukkig zeggen foto's meer dan woorden. De foto's (die getrokken zijn door de leerlingen), heb ik allemaal gebundeld in een filmpje (zie bijlage)... Veel kijkplezier!!!