De ijsheiligen zijn voorbij, dus we mochten vandaag beginnen planten in onze moestuin. We werkten hiervoor samen met de kleuter. Het is te zeggen. De kleuters hadden reeds in het eerste trimester plantjes gezaaid in de klas. Deze waren ondertussen mooi gegroeid en dus konden wij aan het grotere werk beginnen : moestuin omploegen en planten. Hopelijk krijgen we dit jaar mooie en lekkere groentjes!
Vorige week werkten we in onze laatste les beeldopvoeding rond gebouwen. We mochten elk ons eigen gedacht doen en het gebouw maken dat we wilden. Dat kon een realistisch gebouw, een fantasie gebouw of een bestaand gebouw zijn. De resultaten waren alweer verbluffend!!!
Woensdagnamiddag was er naar jaarlijkse traditie opnieuw SVS Voetbaltornooi. Dit werd georganiseerd door de sportdienst van Anzegem. Ook onze jongens deden mee. Zij waren één van de 14 ploegen die gestreden hebben voor de fel beheerde beker! Onze ploeg bestond uit Gies, Arthur, Francisco, Ludovic, Bengt en Seppe.
De eerste match was meteen de derby tegen Tiegem. Deze eindigde op 0 - 0.
Tijdens de tweede match kregen we Anzegem voorgeschoteld die we met een droge 7 - 0 naar huis stuurden.
De derde match eindigde op 2 - 0 in ons voordeel en dit tegen Vichte.
Ook de laatste match in de voorronde sloten we winnend af (1 - 0) tegen Ingooigem.
We sloten de voorronde dan ook af als groepswinnaar.
In de halve finale kregen we opnieuw een ploeg uit Ingooigem voorgeschoteld. De match eindigde op 1 - 1. En dus moesten penalty's uitsluitsel brengen. Deze sloten we winnend af. (6 - 5). De druk was de spelers zo groot geworden dat ze na de match allemaal moesten plassen.
En dan de finale. Opnieuw kregen we Tiegem op ons bord waar we de eerste match 0 - 0 tegen hadden gespeeld. Maar een sterk blok van Kaster zorgde voor een 1 - 0 overwinning!
Na de hockeybeker nemen we dus ook de voetbalbeker mee naar Kaster! Ook deze zal een mooi plaatsje krijgen op onze trofeeënplank in de refter!
Maandag was het een speciale namiddag voor de leerlingen van de klas. Toe ze binnenkwamen in de klas stond ikzelf niet voor de klas maar een nieuwe juf. Het was juf Eveline. Zij werkt voor 'Gezin en Leven' uit Mechelen en ze kwam ons wat meer uitleg geven over relaties en seks. Eerst kregen we een algemene uitleg over relaties (hoe ontstaat dat, hoelang duurt dat,...). Nadien kregen we ook uitleg over hoe wij tot leven gekomen zijn. Over het wonder van het leven!
Op het einde van het schooljaar krijgen we over dit onderwerp nog wat meer uitleg. Maar dan zal het toch wel nog eens van mezelf zijn!
Vandaag gingen wij met de hele klas met de fiets naar Tiegembos. We hadden een gisteren een beetje schrik van het weer, maar dat viel uiteindelijk al bij al nog mee. Wat een geluk! In Tiegembos hadden wij een grote techniekdag. We werden opgedeeld in vijf groepen, want er waren vijf opdrachten die we doorheen de dag allemaal mochten/moesten doen. Deze techniekdag werd georganiseerd door het gemeentebestuur van Anzegem i.s.m. domein Jericho. Alle leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar uit gans Anzegem konden er aan deelnemen. Weliswaar op verschillende dagen.
Als eerste werkten we aan een gedicht uit houten letters die we zelf met een figuurzaag uit planken moesten zagen en dan op een plank moesten bevestigen.
Toen mochten we ook met echte boormachines gaten boren in boomstammen om zo een insectenhotel te bekomen.
Om het wandelpad mooier te maken mochten we ook metalen en koperen plaatjes graveren met allerhande elektrische toestellen, maar ook met de hamer en de slagpin.
De vierde taak was nog de leukste : Het solderen van letters in houten blokken.
De laatste taak was de lastigste. Om het wandelpad af te bakenen, moesten er op bepaalde plaatsen houten palen in de grond gestopt worden. Daarvoor hadden we heel wat hulpmiddelen nodig.
Om 15u30 was de techniekdag afgelopen en keerden we zonder ongelukken met de fiets terug naar school!!!
Op dinsdag
5 mei nemen wij met de hele klas deel aan een ééndaagse doe dag in Tiegembos. Dit is een techniekdag
die georganiseerd is door het gemeentebestuur van Anzegem. Op deze techniekdag
gaan de leerlingen enkele technische vaardigheden aanleren en gebruiken. Zo
gaan ze werken aan een insectenhuisje, graveren in metaal, zagen van letters,
.
Dit is een volledige dag en daarom zullen de leerlingen een picknick moeten meebrengen. Ook is het best dat
ze niet hun beste kledij aanhebben, maar eerder werkkledij (= vuile kledij) aanhebben. Gelieve ook om 8u20 op school aanwezig te
zijn met de fiets. Wij
fietsen dan samen naar Tiegembos om er rond 8u45 te kunnen beginnen.
Om 15u45 is de techniekdag voorbij en dan fietsen wij in
groep terug naar school. Het is dus mogelijk dat we iets later op school zullen
zijn.
Deze namiddag brachten wij een bezoek aan de rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) van Oudenaarde. Dit deden wij in het kader van de lessen wereldoriëntatie. Wij zijn namelijk bezig aan het thema WATER! Eerst kregen we een algemene uitleg over de werking van Aquafin.
Daarna gingen we de theorie in de praktijk gaan bezichtigen.
Eerst naar de vijzels die het afvalwater naar boven trokken.
Dan naar het rooster waar het grove vuil uit het water wordt gehaald.
Dan naar de vet- en zandvangmachine waar eerst al het zand en grind en nadien al het vet wordt verwijderd.
Dan naar het beluchtingsbekken waar slib (= goeie bacterieën) aan het afvalwater wordt toegevoegd zodat het water 'proper' kan worden.
Dan naar de nabezinktank waar het slib opnieuw naar de bodem kan zakken.
En tot slot naar de machine die het gezuiverde water terug naar de Schelde brengt.
Omdat we ook nog wat tijd over hadden tot de ouders ons terug kwamen ophalen, speelden we nog een spelletje 'ninja'.
Vanaf maandag starten we het derde trimester in de nieuwe klassen. De leerlingen zijn natuurlijk heel benieuwd naar hun nieuwe stekje. En daarom enkele foto's van de nieuwe klas.
Voor de krokusvakantie kregen de leerlingen in groep een boekje dat ze moesten lezen. Dit boekje was de basis waaruit ze een creatieve boekbespreking moesten maken. De leerlingen moesten drie opdrachten kiezen uit een lijst van twintig opdrachten. Ze werkten er zowel thuis aan, als enkele uren in de klas. Vrijdag was het dan het moment om hun boek voor te stellen. En dit waren de resultaten :
Elk jaar rond deze periode zijn wij solidair met mensen
die het moeilijker hebben dan wij. Daarom zoeken wij elk jaar een project om
voor te sparen in het kader van Broederlijk Delen. Dit moet natuurlijk een
concreet project zijn die dicht bij onze school aanleunt. Dit jaar sparen we
voor een project in Togo, waar Katrijn (mama van Ferre, Niels en Fien) destijds
haar stage deed. We sparen voor een weeshuis en onze centen zullen gebruikt
worden voor voeding, zaaigoed, het uitbetalen van een zorgjuf,... . We legden reeds
een geldtapijt aan, waarop we munten verzamelen.
Vandaag
gingen we nog een stapje verder. Meester Bram zocht contact met meester Jerry
uit Togo voor het organiseren van een skype-sessie. Deze ging normaal op
vrijdag 20 maart plaatsvinden. Maar door internetproblemen in Togo lukte dit
echter niet. De woensdag nadien, 25 maart, planden meester Bram en meester
Jerry een nieuwe sessie en gelukkig was het deze keer wel raak.
We zagen de leerlingen uit Togo in levende lijve,
stelden elkaar enkele vragen over het leven hier en bij hen en zongen zelf elk een
liedje uit ons repertoire.
We spraken af om zon skype-sessie nog eens te doen.
Hopelijk kunnen we dit zo snel mogelijk nog eens doen want het was een zeer
leuke ervaring!
Vrijdag deden we verschillende pogingen op te skypen met het schooltje uit Togo waarvoor we dit jaar sparen. Jammer genoeg was de internetverbinding daar kapot en hebben we ze niet aan de lijn gekregen. Volgende week proberen we opnieuw! Maar zowel zij als wij hebben nadien wel een videoboodschap achter gelaten!
Deze voormiddag namen we met de
klas deel aan een speciaal project rond sociale relaties. Via een
dansvoorstelling die we scène op scène meemaakten kwamen we meer te weten over
de invloed van anderen om ons heen op ons eigen gedrag (= toenadering zoeken,
uitgesloten worden, afstand nodig hebben, elkaar verdringen , ). Dit wil
zeggen dat de dansers niet alleen de voorstelling deden, maar ook ons
meetrokken in de dansvoorstelling. We moesten dus ook zelf dansen om zo alles
nog beter te voelen en te begrijpen! In het begin was het een beetje een raar
gevoel, maar naargelang de voorstelling vorderde, kwamen we er meer en meer in.
Na de voorstelling was er een kort verwerkingsmoment waarin de leerlingen zelf creatief aan de slag gingen om te bepalen hoe sociale verhoudingen voor hen aanvoelen. Dit moesten we doen door een collage te maken met stickers. Wij waren één sticker en al onze sociale relaties (ouders, leerkrachten, vrienden van de school, vrienden van de sport- of jeugdbeweging, ) werden in relatie geplaatst tot onszelf.
Dinsdagvoormiddag zijn we naar De Stinge
in Vichte naar een toneel, Grandioso, gaan kijken. Het was een acrobatisch
theater. De uitvoerders, Duett Complett, kwamen uit Duitsland. Ze spraken Duits,
Engels en Frans. Ze traden op in heel Europa en ze deden voor ons hun beste
acts. Het waren 2 mannen. Ze waren echt getalenteerd. Ze gooiden met
jongleerkegels naar elkaar. De ene stond op de andere zijn schouders en dan nog
gooiden ze die jongleerstokken naar mekaar. Het zag er zeer moeilijk uit. Een
van de mannen deed ook een zeer speciale act. Als hij op zijn voeten stond, was
hij Conchita. En als hij op zijn handen ging staan werd hij een eng monster! Zeer
speciaal. Iedereen heeft er zeker van genoten.
Woensdagnamiddag vond het jaarlijkse interscholen hockeytornooi plaats in de sporthal van Anzegem. Ook onze school was vertegenwoordigd met twee ploegen.
Michiel, Yelten, Seppe, Jonas en Emma verdedigden de kleuren voor het 5de leerjaar.
Gies, Manu, Bengt, Ludovic en Arthur deden dat voor het 6de leerjaar.
Nog snel enkele aanwijzingen van juf Lieselot en de wedstrijden konden beginnen.
Voor het vijfde leerjaar, die in een zware poule zat, was het een moeilijke namiddag. Ze vochten voor elke puck, maar konden niet verhinderen dat ze laatste eindigden in hun poule. Maar de olympische gedachte 'deelnemen is belangrijker dan winnen' is een zeer goed motto.
De lotingsgoden waren het zesde leerjaar iets beter gezind. Zij kregen twee, op papier, makkelijkere ploegen voor de sticks geschoven. Ze speelden gelijk in de eerste wedstrijd na 2 afgekeurde doelpunten, maar wonnen hun tweede match. Daardoor mochten ze zich opmaken voor de halve finales. Daarin wonnen ze met strafschoppen tegen VBS Anzegem. In de finale namen ze het dan op tegen de 1ste ploeg van VBS Ingooigem. Ook daar moesten strafschoppen de wedstrijd beslissen. En ook hier trokken de jongens van het 6de leerjaar aan het langste eind.
Daardoor mogen wij opnieuw een beker op onze trofeeënplank plaatsen.
Deze week (en vooral dinsdag) was een
zeer interessante week voor onze klas. We leerden enkele interessante
sites/programma's kennen. We zetten ze voor jullie eens op een rijtje zodat
jullie deze thuis eventueel ook kunnen gebruiken.
De EU maakte een
spel voor kinderen om ze te beschermen tegen de gevaren van internet. 'Door het
wilde woeste woud' is een avonturenspel waarbij je een held door een
elektronische stad moet gidsen.
2. Overhoor
Overhoor is
gratis overhoorsoftware. Je voert de leerstof eerst zelf in (in vraag- en
antwoordvorm). Nadien kan je jezelf op een makkelijke manier overhoren.
Schriftelijk of mondeling. Door elkaar of in volgorde. Alle vragen of alleen de
moeilijkste. Je kiest maar.
3. eMindMaps
eMindMaps is een
programma om lange teksten makkelijk te schematiseren. Zo leren de kinderen
enkel het belangrijkste uit een tekst te halen.
Deze week rondden we tijdens de Franse les unité 9 af. In dit unité leerden we over het weer spreken. We koppelden hierbij deze week het aangename aan het onaangename. We speelden in drie kleine groepjes van vijf een soort ganzenbord. We moesten echter al de opdrachten in het Frans oplossen.
Het was niet makkelijk, maar we hebben ons wel geamuseerd. Maar natuurlijk hebben we in de eerste plaats veel bijgeleerd en geoefend.
Maandag bezochten we met de klas het Heilig Hart College in Waregem. Dit in het kader van de studiekeuze die de leerlingen eind dit schooljaar of eind volgend schooljaar zullen moeten maken. We werden om 13u15 opgehaald met een bus aan de school die ons rechtstreeks naar Waregem bracht.
In de grote school werden we onderverdeeld in twee groepen en kregen we enkele proeflesjes zoals
- Engels :
- Biologie :
- Latijn :
- Plastische opvoeding :
Na de vier workshops mochten we genieten van lekkere pannenkoeken met chocomelk.
Net voor we naar huis gingen kregen we nog allemaal een USB-stick mee.
Het was een interessante namiddag waar we veel hebben bijgeleerd!!
Vandaag verzamelden tientallen leerlingen uit Anzegem, Grijzeloke, Heirweg en Kaster samen met hun ouders in de bibliotheek van Anzegem voor de vijfde editie van 'Toast Literair'. Toast Literair is een organisatie van het Davidsfonds. Ieder jaar zetten zij het jaar in met een vleugje literatuur, een natje en een droogje. Tijdens 'Toast Literair' werden ook de laureaten van de 'Junior Journalist-wedstrijd' in de bloemetjes gezet. Alle leerlingen van de klas hebben meegedaan aan de wedstrijd, dus kregen alle aanwezige leerlingen een boek. Een mooi geschenkje om het jaar literair in te zetten. Er konden per klas echter maar 2 laureaten uit de bus komen. De laureaten voor het vijfde leerjaar waren Seppe en Emma. Voor het zesde leerjaar waren dat Gies en Hanne. Zij kregen een boekenpakket aangeboden. Het mocht echter niet zijn voor onze vier schrijftalenten. Kwinten uit Grijzeloke ging met de hoofdprijs aan de haal, nl. een ticket voor de provinciale finale.
Vandaag
gingen wij de wereld van de natuur verkennen. In de voormiddag trokken we naar
De tuin van Kina. We kregen er meer informatie over spinnen : het uitzicht,
hun voedsel, hun levenswijze, . We zagen ook enkele echte, levende
vogelspinnen. In de namiddag gingen we dan naar De wereld van Kina. Het
programma daar bestond uit twee workshops : eerst liefde en seksualiteiten
dan levende organismen uit de oudheid.
Onze
vrienden van de tweede graad gingen naar Leefschool De Oogappel. De leerlingen
van hun tweede graad gidsten ons door Gent. Na een stevige wandeling aten zij
samen met hun nieuwe vrienden hun picknick op. Ze speelden nog wat samen met
hen en dan vertrokken ze naar hun nieuwe bestemming. Het museum van schone
kunsten konden ze eerst beschouwen om af te sluiten met een leuke activiteit. Ze
maakten een kerstengeltje. Na een stevige wandeling konden zij bijna hun dag
afsluiten. Een lekkere maaltijd, nog een stevige schaatspartij met ons allen en
als afsluiter van de dag kregen we nog lekkere warme chocomelk van Ymkes mama.
We zongen nog eens heel hard voor Franciscos verjaardag. Hiep, Hiep, Hiep, Hoera
een snoepje en zoetjes naar bed.